Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden tuomiset

Vierailija
23.06.2025 |

Jos teille on tulossa vieraita kylään ja he tuovat esim. pullaa tai keksejä mukanaan, niin tarjoatteko niitä heille vai laitatteko omaan kaappiin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn ottavatko he kahvia, teetä tai mehua ja toki laitan tarjoile 

Vierailija
2/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tarjolle, samalla kannan omat tarjoilut vaivihkaa pois pöydästä. Syödään mansikkakakku ja tuoreet korvapuustit oman perheen kesken illemmalla, nyt otetaan kahvia ja vieraiden tuomia keksejä. Talo tuoksuu tuoreelta pullalta, siitä tulee ihana tunnelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laitan tarjolle

Vierailija
4/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse toimit, ap?

Vierailija
5/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tarjolle ja kiroan tuojan, tulee tunne, että meillä ei ole koskaan kahvin kanssa tarjottavaa, kun täytyy omat pullat pussissa tulla käymään. Siirrän tekemäni tarjottavat jääkaappiin, turha jättää pöytään lohileipiä, kun vieraat nimenomaan sitä pullaansa haluavat mussuttaa. Sama viinin kanssa: jos joku ruokavieras tuo viiniä, niin se avataan tarjolle samantien, sopi ruuan kanssa tai ei.

On epäkohteliasta sivuuttaa vieraiden tuomat tarjoilut, oli niitä toivottu tai ei.

Vierailija
6/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veimme tänään kyläpaikkaan tuliaisiksi pullaa ja tilapuodista mansikoita, herneitä ja mehua. Meillä oli lapset mukana ja ajattelimme, että hekin saa syödä niitä. Eivät laittaneet tarjolle vaan veivät omaan kaappiin. Siinä sitten lapsetkin kyseli , että koska saamme mansikoita..

Itse laitan tarjolle jos vieraat tuo jotakin tuomisia. 

Vierailija
7/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni kyllä tuntevat minut, pidän hyvästä kahvista ja laitan itse runsaat tarjottavat. Minua vähemmän tunteva tuo sen paketin juhlamokkaa ja sen Domino kesälajitelma paketin. 

Vierailija
8/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tarjolle, jos luontevasti sopii. Meillä on aina hyvin runsaat tarjoilut, ja jos vieraat tuovat runsaat tuliaiset, en avaa kaikkea kerralla. Mutta nälkäiseksi meillä ei jää. Varsinkin miehelleni kunnia-asia. 

Vierailija
9/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran veimme yhteen kyläpaikkaan paketin fasupaloja. Kyläpaikan emäntä ei ollut kertonut, että siellä on kylässä muitakin. Kävi sitten niin, että toisten mukulat rohmusi kaikki fasut ja me emme saaneet mitään. 

Vierailija
10/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sovittu että tulevat syömään niin olen tehnyt alku-, -pää ja jälkiruoan ja tarjoilen ne. Mihin väliin sitä pullaa tunkisi? 

Vierailija
11/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omia tarjottavia aina reilusti, kysyn laitetaanko myös heidän tuomansa tarjolle ja teen vastauksen mukaisesti.

Vierailija
12/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että joidenkin mielestä on kohteliasta tuoda kahvia tai keksejä kun tullaan käymään, mutta minua lähinnä ärsyttää se, että ne pitäisi mahtua laittamaan tarjolle, koska itse laitan aina runsaat tarjottavat. Kahvi on myös sellainen, että kaikki ei juo sitä perinteistä 

Vierailija
13/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran veimme yhteen kyläpaikkaan paketin fasupaloja. Kyläpaikan emäntä ei ollut kertonut, että siellä on kylässä muitakin. Kävi sitten niin, että toisten mukulat rohmusi kaikki fasut ja me emme saaneet mitään. 

No osaatte varmaan ostaa niitä itsellennekin, niin ei tarvitse tuollaista harmitella. 

Vierailija
14/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette saaneet mitään syömisiä, niinkö?

Vierailija
15/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veimme tänään kyläpaikkaan tuliaisiksi pullaa ja tilapuodista mansikoita, herneitä ja mehua. Meillä oli lapset mukana ja ajattelimme, että hekin saa syödä niitä. Eivät laittaneet tarjolle vaan veivät omaan kaappiin. Siinä sitten lapsetkin kyseli , että koska saamme mansikoita..

Just tää inhottaa minua: tullaan piknikille meidän terassille, ostetaan lapsille herkkuja ja muka-annetaan ne tuliasina odottaen, että ne annetaan takaisin lapsille. Laitan tarjolle ja jos jotain jää, niin pakkaan sen vieraille mukaan ja sanon, että älkää unohtako eväitänne.

Vierailija
16/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen jo tehnyt useamman sortin tarjoilut en kaupan leivonnaisia laita esille (marjat ja karkit laitan tarjolle ennen tai jälkeen kahvin, mutta en kahvipöytään). Jos ei ole sne isommin tarjoiluihin varauduttu laitan tuomiset pöytään. Eli ihan riippuu vierailun laadusta.

Vierailija
17/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuliaiset ovat lahja isäntäväelle. Usassa asuessani tuliaisia ei kuulunut edes availla vieraiden läsnäollessa. Isäntäväki sen sijaan suunnittelee tarjoilut, ja tarjoaa, mitä tarjoaa. Nyyttäreistä sovitaan erikseen. On epäkohteliasta ajatella, että tuliaiset kuuluisivat vieraille. Jos haluatte lapsillenne herneitä ja mansikoita, ostakaa niitä lapsillenne. Älkää ostako niitä joillekin muille ihmisille, ja sitten loukkaantuko, kun toiset eivät niitä teille annakaan takaisin. 

Vierailija
18/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan tarjolle ja kiroan tuojan, tulee tunne, että meillä ei ole koskaan kahvin kanssa tarjottavaa, kun täytyy omat pullat pussissa tulla käymään. Siirrän tekemäni tarjottavat jääkaappiin, turha jättää pöytään lohileipiä, kun vieraat nimenomaan sitä pullaansa haluavat mussuttaa. Sama viinin kanssa: jos joku ruokavieras tuo viiniä, niin se avataan tarjolle samantien, sopi ruuan kanssa tai ei.

On epäkohteliasta sivuuttaa vieraiden tuomat tarjoilut, oli niitä toivottu tai ei.

Ja todella kohteliasta suhtautua niihin tuomisiin ja vieraisiin halveksien, niinhän?

Vierailija
19/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi ihan hiljattain näin, että sukulainen kehui tuomisia ja mainitsi että oikein tykkää niistä, mutta ei laittanut yhtään mitään tarjolle. No, hänelle ne nyt lähinnä oli tarkoitettu, mutta silti pidin vähän erikoisena.

Vierailija
20/21 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi ihan hiljattain näin, että sukulainen kehui tuomisia ja mainitsi että oikein tykkää niistä, mutta ei laittanut yhtään mitään tarjolle. No, hänelle ne nyt lähinnä oli tarkoitettu, mutta silti pidin vähän erikoisena.

No miksi pitäisi laittaa tarjolle? Hänellä oli varmaan teille jotain laitettuna? Pitääkö sinusta aina sinun antamasi lahjat antaa sinulle takaisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi