TE-toimiston karenssin uhri
Olen 10 vuotta ollut työelämässä, muuton takia jouduin purkamaan pitkäaikaisen työsuhteen. Työnantajan kanssa ei mahdollisuuksia jatkaa etänä. Nyt olen 8kk ollut työttömänä. Otin vastaan työn, joka oli ovelta ovelle myyntiä pelkällä provikalla, viikon tahkottua työtä palkka oli 0€, irtisanouduin ja karenssi 45 päivää. TE-toimiston kanssa lausunnosta toiseen eivät kierrä karenssia. Työpaikalla ei ollut vessataukoja ja työ oli keskellä metsää missä piti asioilla käydä ja syödä piti tien varressa tai minkä paikan nyt ikinä löysikään.
Työmatkat kimppakyydillä ja matka-ajat 3h edestakaisin, Te- toimiston lausunnossa oli, että omalla autolla pääsisi alle 3h. Työpalkkaa 0€ ei kommentoi mihinkään ainoastaan vetoaa (työttömyysturvalaki 2 a luku 1 1 mom.) Olosuhteita liitto totesi että riittävät perusteet irtisanomiselle, mutta lausunto mikä Te-toimistolta tulee on aina, että ei ole perusteita tai ei ole riittävät perusteet. Palkkaa ne kommentoi alussa, että pieneen palkkaan perustuen ei voi irtisanoa, vaikka kuinka jankkasin, että 0€ ei ole pieni palkka vaan orjatyövoimaa.
Karenssi on nyt mennyt ohitse lausuntoja avattu 2 kertaa, ja valitus pitäisi tehdä johonkin päätökseen, mitä ei ole tullut vielä. Miettinyt myös oikeuteen haastamista, mutta kukaan ei ole voittanut TE-toimistoa, onko siellä nykyään provisio palkka saada näyttää, että ihminen on töissä ollut ja saada sulka hattuun?
Työllisyysprosentti heikko ja oman alan töitä ei löydy, olen jo oman 3,5K palkan sijaan tyytynyt 1,5K palkallisiin työpaikkoihin, mutta ei löydy.
Enää ei työtä tekevälle löydy ja TE-toimisto ei töitä etsivien puolella ole.
Kommentit (25)
Se joka lähtee ovelta ovelle kaupustelee, on karenssinsa ansainnut... Tietysti, jos ap oli oikeutettu toimeentulotukeen, niin työllä olisi voinnut elää siitäkin huolimatta, ettei myyntiä muodostunut.
onkohan tulossa tyättömille velvoite myydä pi**eliinsä tai p***slooraansa?
Siis Te-toimiston ja minkälie tehtävä on löytää syy, jotta korvaus voidaan evätä.
En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Hankalaa kyllä on, olisi voinut olla ottamatta työn, mutta luulin pärjääväni siinä. 10 vuotta myyntityötä puhelimitse tehneenä. Ovelta ovelle oli kyllä ihan jotain muuta mitä odotin. Ruokailut tienposkessa ja vessoja ei ole. Täytyy myöntää, että ei olisi kannattanut edes koittaa. Ajattelin, että kokemus tuokin ja saa edes jotain tehdä. Ei ollut työolosuhteet ja palkka sitä mitä uumoilin ja jos olisin jatkanut 7 viikkoa niin karenssi olisi lähtenyt nyt vasta liikkeelle ja palkka 0€?
No kettuiluita tuli jo ihan tarpeeksi, ei auta kun häntä koipien välissä sitä vastinetta laittaa liikkeelle ja toivoa, että joku ymmärtää. Työpaikka kelpaisi niin ei tarvitsisi tällaistä jatkaa
Itse olen välttänyt karenssin jopa kolmesti 😄 Ekassa paikassa palkkaus ja työolot oli lainvastaisia, toisessa työtehtävät oli lainvastaisia, ja kolmannessa työturvallisuusasiat aivan päin peetä. Olivat päteviä syitä.
Lisäksi olen kaksi kertaa muuttanut miehen työn perässä, ei karenssia. Mutta toki mäkin olen karenssin kerran saanut kun irtisanouduin terveyssyistä. Ei riittänyt, olisi pitänyt neuvotella ensin.