Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän tää "köyhäily" kesällä niin kamalaa olekaan

Vierailija
23.06.2025 |

Saunajuomana vesi ihan passeli. Perusruoka, kuten makaronilaatikko menee ihan hyvin lomalla siinä kuin arkenakin.  Kylkeen vähän vesimelonia.

Lasten kanssa lähiuimarannalle useamman kerran viikossa. Omat eväät mukaan. 

Sitten lähikoulun pihalle, missä on härpäkkeitä kiipeilytelineistä keinuihin ja koripallokenttiin. Ei mee rahaa huvipuistoihinkaan. 

Sitten vaikka lähimetsään retkeilemään. Vähän pillimehua ja sämpylää mukaan.

Ja omalla pihalla voi pelata vaikka tikkaa tai sulkapalloa ja pomppia trampalla.

Ei hassumpi tämäkään kesä. Eikä tunnu yhtään köyhäilyltä. 

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäile 24/7 vuoden ympäri vuodesta toiseen ja tule kertomaan sitten miten "kivaa" on?

Mä köyhäilin lapsena. Mukavaa oli. Tosin oli virikkeitä, kun maatalon pihapiiri ja metsäalue käytettävissä. Ei kuitenkaan mitään, mitä ei kaupungissa olisi järjestettävissä. 

Toki tämä tapahtui 80-luvulla, joten vähemmän oli niitä vauraita vertailukohteita, jotka saivat kaiken. Mutta ei kai se nykyäänkään enää ole keskiluokkaisillekaan itsestäänselvää, että voi useamman lapsen viedä huvipuistoon? 

Vierailija
62/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt 22 maassa, joista monista useaan kertaan. Nuorena tuli reissattua, sitten on vapaaehtoistyötä ja sen harrastuksen kautta reissuja. Pari työmatkaan rinnastettavaa.

Ja todellakin koen, että olisin aivan erilainen ihminen ja erilainen köyhä ilman näitä kokemuksia.

Puhun myös 7 eri kieltä.

Jaa. Kivat sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme leveilyä sinulta. Omalla pihalla. Köyhällä ei ole pihaa ettäs tiedät. Tule sitten kirjoittamaan köyhäilystö kun asutte kerrostaloyksiössä koko perheen kanssa ja ruoaksi vain kuivaa leipää ilman voita ja juomaksi pelkkää vettä. Sinä mitään köyhäilystä tiedä. 

Vierailija
64/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä köyhäilyä tuo muka on?

Onhan se köyhää jos tehdään vain ilmaisia asioita jossain kodin lähellä eikä lähdetä esim ulkomaille.

Yhtä kauniita kuvia mä saan otettua vaikka omassa kotikaupungissa ollessani. Kyllä täältäkin kauniita maisemia ja rakennuksia löytyy. Menee vaan sellaiseen paikkaan, missä ei ole koskaan käynyt/ei normaalisti käy. Ap

Vierailija
65/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ollut yllätys, miten moni viettää kesänsä ihan vaan kotona. Me ollaan pyritty aina tekemään edes yksi yhden yön reissu, silloinkin kun oltiin pienituloisia. Silloin se reissu oli joku telttailumatka ja halpa/ilmainen nähtävyys. Jotenkin kuuluu kesään, että käydään jossain. Mutta tosiaan, mä olen nykyään ihan hyväpalkkaisessa työssä ja yllätyin miten moni työkaveri ei aijo kesällä käydä missään ja miten tosi moni kertoo, että ei heillä ole tapana tehdä mitään matkoja. Joten ap:n "köyhäilykesä" on ilmeisesti ihan tavallista. 

Kyllä koulutetuista tuloluokissa kierrätyskalusteet ja kotoilu tai mökkeily on tavallista. Se on ihanaa vastapainoa työelämälle pakkomatkusteluineen.

Vierailija
66/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kun köyhän perheen lapset eivät pysty menemään erilaisiin harrastuksiin ja olemaan mukana toisten lasten kanssa.

Voihan niitä kavereita pyytää mukaan sinne uimarannalle, koulun pihalle tai metsäretkelle. Mikä estää? Ap

Vierailija
67/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mä haaveilen yöstä laavulla. 

Vierailija
68/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä trolli. Kun lapset kasvaa ne tarvii muutakin kuin rantaa. Menoihin ja harrastuksiin ja vaatteisiin

Vierailija
69/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillimehu ja meloni eivät köyhäilyä ole  näheneetkään. 

No kyllä sitten pitää olla todella köyhä, jos ei niihin ole varaa. Vesimelonihan on halpaa.

No näinpä. Ja Lidlistä saa 10 pillimehua reilulla 3 eurolla. Ei oo kallista, ainakaan mun mielestä. Ap

Vierailija
70/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ap tapaiset jutut juuri ärsyttää todella paljon kun on itse köyhä teinien äiti. Sitten jaellaan näitä voileivät rannalle ideoita muka uusina...

Palataan asiaan kun ap lapset ovat teinejä. 

Pakkoko on olla ketjussa, jos et ole ns. kohderyhmää.

Ai, teinit eivät ole lapsia? Kyllä he siinä mielessä ovat että maksan ja hoidan meidän  reissut edelleen. Ehkä vauvapalstalla 10-12 vuotiaat makssa ja varailee omat tekemisensä lomille? 

Vierailija
71/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä trolli. Kun lapset kasvaa ne tarvii muutakin kuin rantaa. Menoihin ja harrastuksiin ja vaatteisiin

Nyt on nyt ja siitä puhuttiin.

Vierailija
72/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se köyhää jos tehdään vain ilmaisia asioita jossain kodin lähellä eikä lähdetä esim ulkomaille.

Mikä siellä ulkomailla on niin hienoa,aivan ei yhtään mikään. 

Ei niin.

Just katoin somesta kaverin ulkomaanmatkakuvia. Ihan samoja asioita olivat siellä tehneet, mitä omassakin kaupungissa pystyy tekemään. Samoilivat jossain metsässä, söivät pizzaa, kävivät hiekkarannalla uimassa, ottivat hienoista rakennuksista kuvia ja sitten lopuksi kävivät jossain lelukaupassa. 

Ajattelin, että eipä ainakaan mun kannata tommosten asioiden takia monia satoja tuhlata, joita pystyy tekemään paljon halvemmalla ihan kotikaupungissakin. Ap

Vierailija
73/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen takia laitoinkin, että "köyhäilyä", koska monien mielestä se sitä on.

Mun mielestä taas ei, ei siihen kesälomaan tartte niin paljoa rahaa satsata. Nää on sellaisia kesälomapuuhia, mihin ei välttämättä tartte käyttää edes yhtään ylimääräistä rahaa. Ap

Oma piha kyllä vaatii jonkin verran rahaa. "Köyhäily" (lainausmerkeissä tai ilman) onkin hyvin erilaista, jos asuu uimarannan läheisyydessä omakotitalossa, verrattuna siihen, jos asuu jossain ankeassa lähiössä kerrostalossa. On myös totta, että joissain ihanissa pikkukaupungeissa voi kesäloma tuntua ihanalta, vaikkei erityisemmin rahaa olisi (kunhan ei ole ruuasta tai muista perusasioista pulaa), ja moni ihan hyvätuloinenkin voi näissä paikoissa viettää lomaa kotonaan ihan mielellään.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että "köyhäily" (lainausmerkeissä) ei kerro mitään siitä, millaista on oikeasti köyhän ihmisen elämä. Loma ei enää tunnu leppoisalta, jos joutuu miettimään, riittääkö raha ruokaan, ja rannalle ei voi pakata eväitä mukaan, jos kaikki eväät ovat oman ruokabudjetin ulkopuolella.

Vierailija
74/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ap tapaiset jutut juuri ärsyttää todella paljon kun on itse köyhä teinien äiti. Sitten jaellaan näitä voileivät rannalle ideoita muka uusina...

Ai, teinit eivät ole lapsia? Kyllä he siinä mielessä ovat että maksan ja hoidan meidän  reissut edelleen. Ehkä vauvapalstalla 10-12 vuotiaat makssa ja varailee omat tekemisensä lomille? 

Tässä ei puhuttu teini ikäisistä lapsista. Onko pakko haastaa riitaa.

Vierailija
75/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin.

Just katoin somesta kaverin ulkomaanmatkakuvia. Ihan samoja asioita olivat siellä tehneet, mitä omassakin kaupungissa pystyy tekemään. Samoilivat jossain metsässä, söivät pizzaa, kävivät hiekkarannalla uimassa, ottivat hienoista rakennuksista kuvia ja sitten lopuksi kävivät jossain lelukaupassa. 

Ajattelin, että eipä ainakaan mun kannata tommoste

Tuossa on kuitenkin pointtina just se, että kuva tehdä noita asioita vaihteeksi jossain muualla kuin kotikaupungissa.

Vierailija
76/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen takia laitoinkin, että "köyhäilyä", koska monien mielestä se sitä on.

Mun mielestä taas ei, ei siihen kesälomaan tartte niin paljoa rahaa satsata. Nää on sellaisia kesälomapuuhia, mihin ei välttämättä tartte käyttää edes yhtään ylimääräistä rahaa. Ap

Oma piha kyllä vaatii jonkin verran rahaa. "Köyhäily" (lainausmerkeissä tai ilman) onkin hyvin erilaista, jos asuu uimarannan läheisyydessä omakotitalossa, verrattuna siihen, jos asuu jossain ankeassa lähiössä kerrostalossa. On myös totta, että joissain ihanissa pikkukaupungeissa voi kesäloma tuntua ihanalta, vaikkei erityisemmin rahaa olisi (kunhan ei ole ruuasta tai muista perusasioista pulaa), ja moni ihan hyvätuloinenkin voi näissä paikoissa vie

Näin on... tällä hetkellä ei ole meillä varaa edes siihen bussilippuun sinne rannalle. Tosin ei täällä Helsingissä rannalla tarkenisikaan. Ei ole lähellä pyörämatkan päässä ulkoulupaikkoja tms. Lapsen pyörä on lisäksi rikki, en osaa korjata eikä ole varaa viedä korjaamolle. 

Vierailija
77/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Hyvin voi syödä sitä mitä muulloinkin, kesäloman ei pidä mikään suoritus 

Vierailija
78/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei puhuttu teini ikäisistä lapsista. Onko pakko haastaa riitaa.

Ap ei maininnut ikää vaan julisti kuinka ihanaa on viettää lomaa lasten kanssa edullisesti. Olisi laittanut lasten iät jo aloitukseen. 

Vierailija
79/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin.

Suomen sisälläkin voi matkustaa.

Vierailija
80/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsispä Imatran kylpylään. Lapsen kanssa tietysti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän