Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän tää "köyhäily" kesällä niin kamalaa olekaan

Vierailija
23.06.2025 |

Saunajuomana vesi ihan passeli. Perusruoka, kuten makaronilaatikko menee ihan hyvin lomalla siinä kuin arkenakin.  Kylkeen vähän vesimelonia.

Lasten kanssa lähiuimarannalle useamman kerran viikossa. Omat eväät mukaan. 

Sitten lähikoulun pihalle, missä on härpäkkeitä kiipeilytelineistä keinuihin ja koripallokenttiin. Ei mee rahaa huvipuistoihinkaan. 

Sitten vaikka lähimetsään retkeilemään. Vähän pillimehua ja sämpylää mukaan.

Ja omalla pihalla voi pelata vaikka tikkaa tai sulkapalloa ja pomppia trampalla.

Ei hassumpi tämäkään kesä. Eikä tunnu yhtään köyhäilyltä. 

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena emme olleet köyhiä ja silti kesäpäivät oltiin kaupungin uimarannoilla. Eväänä oli itseleivottuja sämpylöitä, päällä kurkkua ja yhdellä puolikkaalla paistettu kananmuna. Ei sitä osannut muuta kaivatakaan. Päivälliseksi perunoita ja sipulinvarsikastiketta ja iltapalaksi sämpylöitä ja aamupalaksi sämpylöitä ja paistettua munaa. Joskus paistettiin lauantaimakkaraa ja välillä oli maksamakkaraakin. Jäätelökakku, jossa oli ananasrenkaita tai persikan puolukoita oli juhlaa. Mummolassa oli pannariakin. 1970 luvulla ihan tavallista elämää.

Vierailija
42/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole köyhäily kallista. Olen ollut kotona ja käynyt kalassa. Syön makkaraa ja ranskalaisia tai muusia tai kalapuikkoja. Olisi rahaa parempaakin ruokaan mutta on pakko säästää joka kuukausi 150 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tehtiin ikävuodet 1-10v. Nyt tuo ei enää lapsia innosta kun kaverit tekevät kaikkea muuta. Lähinnä pelaavat huoneissaan nyt eivät halua minun kansa lähteä mihinkään koulun pihalle eivätkä kyllä itsekseenkään.

Minulla on 11 v tyttö ja 13 v poika joten eivät viihdy yhdessä ulkona. 

Yritä sanoa tämän ikäisille että menisivät leikkipuistoon ilmaiseen puistoruokailuun kello 12..

Vierailija
44/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon matkustaneena voin sanoa, että eipä se sen kummoisempaa ole muuallakaan.

Niin että ihan Konnevedellä ja Siilinjärvellä olet käynyt ja siltä pohjalta esität maailmanmatkaajaa? 

10:ssä eri maassa

Jotain köyhäillylomia turistirysissä ilmeisesti. 

Vierailija
45/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena emme olleet köyhiä ja silti kesäpäivät oltiin kaupungin uimarannoilla. Eväänä oli itseleivottuja sämpylöitä, päällä kurkkua ja yhdellä puolikkaalla paistettu kananmuna. Ei sitä osannut muuta kaivatakaan. Päivälliseksi perunoita ja sipulinvarsikastiketta ja iltapalaksi sämpylöitä ja aamupalaksi sämpylöitä ja paistettua munaa. Joskus paistettiin lauantaimakkaraa ja välillä oli maksamakkaraakin. Jäätelökakku, jossa oli ananasrenkaita tai persikan puolukoita oli juhlaa. Mummolassa oli pannariakin. 1970 luvulla ihan tavallista elämää.

Myös teini ikäisenä? 

Vierailija
46/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pillimehu ja meloni eivät köyhäilyä ole  näheneetkään. 

Ai niin, kun köyhän tulee syödä ainoastaan kaurapuuroa ja kaalikeittoa. Älä nyt viitsi!

Vierailija
47/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä köyhäilyä tuo muka on?

Onhan se köyhää jos tehdään vain ilmaisia asioita jossain kodin lähellä eikä lähdetä esim ulkomaille.

Mikä siellä ulkomailla on niin hienoa,aivan ei yhtään mikään. 

Käy joskus muutenkin ulkomailla kuin niillä ainaisilla Tallinnan päiväristeilyillä, niin ehkä selkenee sinullekin. 

Olen matkustellut työni puolesta kymmenissä maissa,mennyt laskuissa jo sekaisin. Ei siellä ole mitään niin suunnattoman erikoista. Ihmisille tungettu päähän outo ajatus että pitää matkustella jos haluaa olla sivistynyt ja kokenut. Ei tarvitse.

Vierailija
48/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ollut yllätys, miten moni viettää kesänsä ihan vaan kotona. Me ollaan pyritty aina tekemään edes yksi yhden yön reissu, silloinkin kun oltiin pienituloisia. Silloin se reissu oli joku telttailumatka ja halpa/ilmainen nähtävyys. Jotenkin kuuluu kesään, että käydään jossain. Mutta tosiaan, mä olen nykyään ihan hyväpalkkaisessa työssä ja yllätyin miten moni työkaveri ei aijo kesällä käydä missään ja miten tosi moni kertoo, että ei heillä ole tapana tehdä mitään matkoja. Joten ap:n "köyhäilykesä" on ilmeisesti ihan tavallista. 

Vierailija
49/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luksusta on tuo omakotitalo eli omapiha puuhailuineen ja se että pääsee uimaan. Järvi tai meri jossain saavutettavissa lähellä tai auton omistaa. Sekä tietty sisarukset. 

Ankeaa on kerrostalossa kuumassa betonilähiössä josta isolla vaivalla ja rahalla pääsee johonkin uimaan. Lähiössä toki löytyy lapsille kavereita. 

Meillä juuri tämä. Asun kerrostalokaksiossa 12 v kanssa kaksin eikä ole autoa tai rantaa lähellä. Eikä lapsi halua minun kanssa kaksin lähteä rannalle enää. Kaverit ovat jossain reissussa kaikki. Lähinnä lapsi istuu huoneessaan pelaamassa tms.

Vierailija
50/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä köyhällä voi olla omakotitalo ja trampoliini.  Pienillä paikkakunnilla omakotitalon saa 20 000 eurosta ylöspäin ja trampoliinejakin myydään käytettynä.

Vierailija
51/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon matkustaneena voin sanoa, että eipä se sen kummoisempaa ole muuallakaan.

Niin että ihan Konnevedellä ja Siilinjärvellä olet käynyt ja siltä pohjalta esität maailmanmatkaajaa? 

10:ssä eri maassa

Jotain köyhäillylomia turistirysissä ilmeisesti. 

Sekä että.

Vierailija
52/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan on lomalla kivaa päästä kotoa pois. Pois tutuista arkisista ympyröistä. Olen taas viettänyt tänä kesänä tuommoisen köyhäilyloman. Vain päivän kaksi kävin katsomassa lähellä nähtävyyksiä, yöksi kotiin. Eihän tämä edes tunnu lomalta, kun tekee samoja asioita kuin muulloinkin, vaan joltain vapaapäivältä vaan. Varsinkin kun on ollut niin huonot kelit. Aurinkoisella säällä voi sentään tuntea hieman lomafiilistä kotonakin.

Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen.

Ja oma haisee aina parhaimmalle.

Vierailija
53/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhä ja syön monta vesimelonia joka kesä, jopa mansikoita syön joskus, ajatella. Kyllä sitä köyhälläkin jotain iloja elämässä pitää olla. 

Vierailija
54/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhä ja syön monta vesimelonia joka kesä, jopa mansikoita syön joskus, ajatella. Kyllä sitä köyhälläkin jotain iloja elämässä pitää olla. 

Todellakin pitää.

Vierailija
55/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt 22 maassa, joista monista useaan kertaan. Nuorena tuli reissattua, sitten on vapaaehtoistyötä ja sen harrastuksen kautta reissuja. Pari työmatkaan rinnastettavaa.

Ja todellakin koen, että olisin aivan erilainen ihminen ja erilainen köyhä ilman näitä kokemuksia.

Puhun myös 7 eri kieltä.

Vierailija
56/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ap tapaiset jutut juuri ärsyttää todella paljon kun on itse köyhä teinien äiti. Sitten jaellaan näitä voileivät rannalle ideoita muka uusina...

Palataan asiaan kun ap lapset ovat teinejä. 

Vierailija
57/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä köyhäilyä tuo muka on?

Onhan se köyhää jos tehdään vain ilmaisia asioita jossain kodin lähellä eikä lähdetä esim ulkomaille.

Mikä siellä ulkomailla on niin hienoa,aivan ei yhtään mikään. 

Käy joskus muutenkin ulkomailla kuin niillä ainaisilla Tallinnan päiväristeilyillä, niin ehkä selkenee sinullekin. 

Mä olen reissannut ulkomailla ja kahteen otteeseen asunutkin. Mun mielestä semmoset turistireissut on ihan kivoja, mutta eipä niillä se maan kulttuuri tai tavat tutuksi tule. Maisemat on toki erilaiset, mutta mun mielestä jos oikeasti haluaa tutustua maahan niin siihen ei mikään viikon-kahden reissu riitä. Varsinkin kun turistit pääasiassa omissa porukoissaan pyörii, eikä esim. vieraile paikallisten kodeissa. 

Vierailija
58/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ap tapaiset jutut juuri ärsyttää todella paljon kun on itse köyhä teinien äiti. Sitten jaellaan näitä voileivät rannalle ideoita muka uusina...

Palataan asiaan kun ap lapset ovat teinejä. 

Pakkoko on olla ketjussa, jos et ole ns. kohderyhmää.

Vierailija
59/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös teini ikäisenä? 

Teininä mentiin kavereiden kanssa rannalle ilman eväitä, tai maattiin lähiön kallioilla polttamassa tupakkaa. Tupakkarahat kerättiin pulloilla tai kerättiin maasta tumppeja. 15 vuotiaasta alkaen oli kesätyöt. Meillä ei ollut tapana omilla rahoilla ostaa ruokaa, mutta karkkia tai kaljaa ostettiin. Polkupyörillä ajettiin. Mopot olivat maalaisten juttuja. Ostoskeskukselle mentiin illalla kävellen tupakoimaan ja hengailemaan. Sylkeä oli vähintään nilkkoihin saakka. Nuorisotalolla sai pelata pingistä ja koronaa ja kirjastossa luettiin sarjakuvia.

Vierailija
60/101 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten vaatimukset ovat kyllä nykyaikana nousseet ihan kohtuuttomasti, jos tuollaista ap:n kuvailemaa kesänviettoa pidetään "köyhäilynä".

Vielä minun lapsuudessani se oli täysin normaalia, samoin lasteni lapsuudessa. Eivätkä lapsenlapsetkaan tuon kummoisemmin lomaile; no, huvipuistossa taitavat kerran poiketa. 

Suomalaisilta on kokonaan hämärtynyt käsitys siitä, millaista on todellinen köyhyys ja miten suurin osa maailman väestöstä elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän