Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan kesäloman totuus

Vierailija
23.06.2025 |

Mielelläni lomailisin lasten kanssa ja nauttisin pitkästä lomastani, mutta todellisuudessa arki pääkaupunkiseudulla perheellisenä on niin älyttömän kallista, että minulla ei ole edes varaa tarjota kahdelle lapselleni reissua Linnanmäelle. Pääkaupunkiseudulla on eniten opettajan töitä ja arkea on ajateltava enemmän kuin loma-aikaa eli palkkaa on tultava ympäri vuoden. Onko täällä muita lomailijoita, joiden rahat eivät riitä mihinkään lomatekemiseen?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

Vierailija
2/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valinnut asua melko pienellä paikkakunnalla, opettajan palkka on sama paikkakunnasta riippumatta, täällä se riittää hyvin. Ja Helsinkiin pääsee helposti käymään jos siellä haluaa käydä. Mieluummin kasvatan lapsenikin täällä. Ja itse viihdyn 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajan palkka ole laisinkaan sama kaikkialla eli et ole kakkonen opettaja, kun et tiedä opettajilla olevan palkanmaksussa eroja asuinpaikan mukaan.

T: ap

Vierailija
4/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat kakkonen olla kyllä epäpätevä opettaja ja töskentelet opena, koska niissä palkoissa ei juuri eroja ole. Pääkaupunkiseudulla on korkeampi palkka ja suuremmat lisät.

ap

Vierailija
5/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli aikoinaan opettaja olimme äidin ja sisareni kanssa usein monta viikkoa kesämökillä, jossa eläminen oli yhtä halpaa kuin kotonakin. Jos on rahat loppu, niin voisiko sillä 10 viikon kesälomalla tehdä jotain muita töitä?

Vierailija
6/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vitonen kuullut, että kesätyöt ovat tosi kiven takana tässä taloustilanteessa? Laitanko sitten lapset päivähoitoon?

Ihanaa, että teillä oli kesämökki minne mennä Olitte onnekkaita.

ap

Vierailija
7/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vitonen kuullut, että kesätyöt ovat tosi kiven takana tässä taloustilanteessa? Laitanko sitten lapset päivähoitoon?

Ihanaa, että teillä oli kesämökki minne mennä Olitte onnekkaita.

ap

Joo, tiedän tilanteen, kun sisarenikin on opettaja. Vaan olisiko teillä enemmän rahaa, jos sinulla olisi vain neljä viikkoa kesälomaa, niin kuin palkansaajien enemmistöllä?

Vierailija
8/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sulla sen enempää rahaa olisi vaikka lomasi olisi lyhyempi?

Vierailija
9/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk-ope. Kesälomaa on 8 vkoa. Mutta me emme saa yhtään lomarahaa, koska loma on vastine siitä. En tiedä, miten luokanopeilla.

Vierailija
10/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajan palkka ole laisinkaan sama kaikkialla eli et ole kakkonen opettaja, kun et tiedä opettajilla olevan palkanmaksussa eroja asuinpaikan mukaan.

T: ap

No minä olen tuo kakkonen, olen jo keski-ikäinen aineenopettaja,, pätevä Turun yliopistosta valmistunut. ollut  virassa 30 vuotta. Virankin saa luultavasti helpommin pienemmältä paikalta. 

Mikä ihme saa sinut ajattelemaan etten olisi pätevä? Opettajan palkka riippuu lähinnä opetustuntien määrästä, ns lisätunneista. Niitäkään en ole koskaan halunnut kovin paljon. Ja nykyään on pieni osa palkasta joka ainakin meidän kunnassa on henkilökohtainen lisä, josta esimies eli rehtori päättää. Mutta se ei paljon vaikuta. Voi olla että Helsinki maksaa jotain lisiä mutta ymmärtääkseni mitään varsinaisia kalleusluokkia ei nykyään ole kuten oli joskus kymmeniä vuosia sitten

Vierailija
11/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa kakkonen. On suuri ero, oletko pääkaupunkiseudulla luokanope vai muualla. Pääkaupunkiseudulla on mahdollisuus saada lisätunteja, tvt- tunteja ja maksettavat lisät ovat korkeampia. Myös vakituisia virkoja on enemmän. Huomaan, että olet ollu 30 vuotta omassa kuplassasi. Kehotan kurkistamaan sieltä ulos:=)

Vierailija
12/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sit ihmetyttää nää työssäkäyvät valittajat, ettei rahat riitä. Kyllähän niiden on riitettävä köyhälläkin.

Vierailija
13/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa "tavallisella" palkansaajallakaan olisi varaa pitää neljää viikkoa pidempää lomaa.

Lomaanhan ja erityisesti lomamatkoihin pitää säästää rahaa ympäri vuoden, koska eihän kaikkiin kesäkarkeloihin kenenkään kk-palkka riitä.

Kannattaa myös muistaa, että Suomen progressiivinen verotus tasaa erittäin voimakkaasti tuloveroja ja isoltakaan kuulosta palkka ei nettopalkkana ole niin kovin suuri. Kun kuitenkin on vapaata, niin voi lepäillä, lukea kirjoja ja kuntoilla valoisissa kesän illoissa sekä nähdä ystäviä.

Vierailija
14/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen vaan tähän väliin sanomaan, että olen luokanopettaja, mutta nyt kolmatta vuotta muun alan hommissa, koska kyllästyin määräaikaisen open kesäajan palkattomuuteen ja työkkärin pakottamisiin kesätöihin. Tällä hetkellä elämäni toisella palkallisena kesälomalla, nautin. 

Voi kunpa tässä yhteiskunnassa arvostettaisiin enemmän meitä opettajia ja se arvostus näkyisi palkassakin. Hyvää kesää joka tapauksessa!

Vierailija
15/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että olen niin väsynyt, etten jaksa tehdä mitään.

T. Luokanope

Vierailija
16/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vapaaehtoisesti lapseton opettaja kuten puolisonikin ja kyllä meillä raha riittää vaikka mihin. Alkukesä oltiin Keski-Euroopassa, juhannus frendien mökillä ja heinäkuu matkustellaan kotimaassa.

Vierailija
17/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yläasteen aineenope Kaenuun korvesta, moikka! Olen tehnyt nyt muutaman vuoden 140-prosenttista työaikaa, kun tunteja on ollut tarjolla. Kesäkuun lomailen, heinäkuun olen kassaneidin/tarjoilijan hommissa kiireapulaisena paikallisessa kahvilassa. Elätän itseni ja kuusi lemmikkiäni ihan mukavasti näin 😊

Vierailija
18/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi pyöräillä. Käydä leikkipuistoissa. Voi mennä eväsretkille. Käydä museoiden ilmaispäivissä. Käydä rannalla, Käydä metsässä jne 

Vierailija
19/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen vaan tähän väliin sanomaan, että olen luokanopettaja, mutta nyt kolmatta vuotta muun alan hommissa, koska kyllästyin määräaikaisen open kesäajan palkattomuuteen ja työkkärin pakottamisiin kesätöihin. Tällä hetkellä elämäni toisella palkallisena kesälomalla, nautin. 

Voi kunpa tässä yhteiskunnassa arvostettaisiin enemmän meitä opettajia ja se arvostus näkyisi palkassakin. Hyvää kesää joka tapauksessa!

En ymmärrä miksi opettajia ei palkata vakituiseen työsuhteeseen? Olisihan se sekä oppilaiden, opettajien että koulujen etu, että opettajat ovat samoja vuodesta toiseen. 

Vierailija
20/28 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk-ope. Kesälomaa on 8 vkoa. Mutta me emme saa yhtään lomarahaa, koska loma on vastine siitä. En tiedä, miten luokanopeilla.

Tänä lomarahan poisto on ainoastaan AMK:n opetushenkillökunnalla, kaikissa muissa opetustöissä saa lomarahan. Vaihdoin joitain vuosia sitten työn lukion opettajasta AMK-opettajaksi: palkka putosi, kesäloma lyheni ja lomarahatkin meni. Toisaalta työmäärä on jossain määrin hallittavissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän