Lähtisitkö vakitöistä yrittäjäksi?
Kysyn mielipidettänne ja kokemuksia yrittäjäksi hypänneiltä. Minulla on kokoaikainen vakityö. Palkka 40.000 vuodessa brutto. Paras palkka, mikä minulla on tähän mennessä ollut. Työpaikkakin on sellainen, mikä näyttää hyvältä CV:ssä ja on arvojeni mukainen - tavallaan siis mielekästä.
Mutta: olen uupunut ja ahdistunut. Työtä on aivan liikaa. Työ sisältää matkustamista Suomen sisällä viikoittain ja kerran-pari vuodessa ulkomaille. Vihaan matkustamista. Usein tuntuu, että vihaan myös työtäni. Työ pyörii koko ajan mielessä ja puoliso joutuu kuuntelemaan valitustani aiheesta. Olen tehnyt tätä työtä nyt neljä vuotta, ja tänä aikana painoa tullut 15 kg, silmäpussit, harmaita hiuksia ja muutakin fyysistä vaivaa. Voi liittyä tietysti myös vanhenemiseen, mutta syytän työtäni. Työ vaatii jatkuvaa venymistä. Omaan elämään, liikuntaan ja ihmissuhteisiin ei jää riittävästi aikaa. Tuntuu, että olen liian heikko tekemään tätä työtä tai mitään kokopäivätyötä. Irtisanoutuminen on pyörinyt mielessä pitkään, ja olen pyytänyt osa-aikaisuutta, mutta en sitä saa, enkä tule saamaan. Se on tehty selväksi.
Kukaan muu kuin minä ei tietenkään voi tehdä ratkaisua yrittäjäksi ryhtymisestä, mutta kaipaan näkökulmia suuntaan ja toiseen.
Olen hyvä sillä alalla, jonka yrityksen perustaisin, mutta alani on kilpailtu, enkä tiedä pärjäisinkö kilpailussa. Menoni ovat aika suuret, on asuntolainaa yms., enkä halua vaihtaa kotia. Minulla on myös lapsi, jonka kanssa haluaisin viettää enemmän aikaa. Puolisoni on parempituloinen ja kannattelee, jos joudun pulaan, mutta oma ylpeys ei kestä puolison rahoilla elelyä paria kuukautta pidempään. Säästöjä minulla on noin neljän kuukauden elämiseen. Yrityksen perustaminen ei vaatisi suuria investointeja ja sen menot olisivat noin 200-400 euroa kuukaudessa.
Moni on sanonut jo, että olisi hullua irtisanoutua nykyisessä markkinatilanteessa. Mutta minulla on vain yksi elämä, pelkään että pilaan sen tekemällä työtä, joka vie kaikki mehut. Pelottaa hypätä "tyhjän päälle", pelottaa, että menetän kaiken. Mutta olen umpikujassa nykyisen työni kanssa.
Kommentit (23)
On hyvä ymmärtää, että kun nykyinen tilanne ahdistaa, siinä helposti hyppää ojasta allikkoon, koska harkinta vaihtuu toiveajatteluun. Sen sijaan kannattaisi ehkä aloittaa siitä, että alkaa karsia rönsyjä nykyisestä elämästä. Silloin on helpompaa myös valita harkitusti.
Riippuu potentiaalista. Tienaat nyt 40k€. Lähtisin itse jos olisin varma että tienaan yrittäjänä 70k€.
Mä tein ton liikkeen joskus ja palkkatyön/ yrittäjä työn rahallinen kannattavuus ero oli liian pieni. Alkoi suoraan sanottuna ahdistaa se että tuntipalkka tippui vaikka ansiot kasvoi.
Liikevaihto päälle 130k ja tuo 70-80k on viivan alle jäävää...
asianajaja, yksinyrittäjä