Yle: Nykyään 8 000 € kuussa ei enää riitä - Hyvätuloinenkin kituuttaa ja lapselta otetaan lainaa
Kaksi perhettä, yksi yhteinen ongelma: raha ei riitä, vaikka palkat ovat nousseet. Ylen artikkelissa muotoilujohtaja Vesa Hack, joka tienaa 8 000 € kuussa, ja henkilökohtainen avustaja Riitta Sulavuori, jonka perheen yhteenlasketut tulot ovat 4 680 €, kertovat molemmat joutuvansa säästämään. Hack perheineen jättää väliin ravintolat ja ostaa kaupan omia merkkejä. Sulavuoren perhe taas jättää lääkkeitä ostamatta ja ottaa lainaa lapsilta. Molempien kohdalla arkiset kulut ovat karanneet käsistä. Erityisesti ruoka, asuminen ja sähköt kallistuvat nopeammin kuin tulot kasvavat.
Artikkelissa piirtyy kuva Suomesta, jossa säästetään mieluummin kuin kulutetaan. Palkankorotukset eivät riitä elinkustannusten nousuun, ja epävarmuus tulevasta saa ihmiset varuilleen. Vaikka tilastoissa ostovoima on nousussa, perheiden arjessa se ei näy. Samalla ravintolat ja kivijalkakaupat kaatuvat, kun raha ei liiku.
Tämä on juuri se keskustelu, jota Suomessa ei haluta käydä ääneen. Että hyväpalkkainen mies perheineen pihistelee, eikä silti koe saavansa rahalleen vastinetta. Että nelilapsinen perhe ottaa lainaa omalta lapseltaan ja jättää lääkkeet ostamatta. Ja että molempien ratkaisu on "säästäminen", ei kapina. Missä kohtaa me hyväksyttiin se, että säästäminen on järkevää mutta lapsen hyvinvointi tai oma terveys ei ole?
Samaan aikaan Helsingissä nostetaan asumiskuluja, leikataan tukia ja sanellaan, että ihmisillä pitäisi olla varaa kuluttaa enemmän. Tekeekö tämä vielä jostain "onnellisesta kansasta"? Onko oikeasti oikein, että molemmat, sekä 8 000 euroa tienaava että 1 200 euroa kuussa elävä, joutuvat elämään jatkuvassa kriisissä?
Kommentit (926)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja irtisanotaan.
He voivat tulla ravintola-alalle missä in on paljon nolla-sopimuksia eli jos sataa eikä ole asiakkaita ei saa työtunteja.
Palkkaa voi saada 800 tai sitten 1600 jos on hyvät ilmat ja asiakkaita.
Ai opettaja heittäs 7 vuotisen yliopistokoulutuksen roskiin ja menis tiskaajaks 😂
Ammattisuoja on nykyään 3 kuukautta.
Tuommosta ei oo varmaan koskaan tapahtunu et Kasvatustieteen/Filosofian maisterin tutkinnolla ja opettajan työkokemuksella mentäis tiskaajaks ellei oo tyyliin ollu liian läheinen oppilaiden kanssa tjsp.
Riippuu ihan virkailijasta mitä työtarjouksia se sulle laittaa. Niissä on kyllä muitakin hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan tuutista pusketaan uutisia, että 600 eurolla elää kuin kuningas ja saa sylkeä kotona kattoon vailla huolen häivää.
Tästä voisi nyt päätellä, että alimman työttömyyskorvauksen pitäisi olla 8000 euroa/kk, jotta elintason lasku alkaa innostaa työn tekemiseen.
Jos isotuloisilla ei ole kerran varaa ostaa leipää, niin miksi he eivät sitten syö leivoksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
27 sivua, josta vähintään 25 sivua potkulakihullun tajunnanvirtaa. 😂
Puolet niistä on sinun ulinaasi potkulakihullun viesteistä. Ja olet jotekin siinä uskossa että sinun viestisi kiinnostavat ketään senkään vertaa.
potkulakihullu on aivan pihalla. Phullu voisi tutustua ennen floodaustaan Tanskan malliin ja sen tuloksiin
Tanskan mallissa työttömyysturva on niin suuri, että työttömäksi jäänyt ei tipu tyhjän päälle. Hän pystyy rauhassa keskittymään uuden työn löytämiseen ilman ylimääräisiä taloushuolia. Työttömyysturva on aluksi lähes palkan suuruinen. Leikattunakin se on suurempi kuin Suomessa työttömyysturva on suurimmillaan.
Tanskan mallissa työttömäksi jääneelle myös tarjotaan apua työpaikan löytämiseen. Häntä ei jätetä vain yksin lähettelemään hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan tuutista pusketaan uutisia, että 600 eurolla elää kuin kuningas ja saa sylkeä kotona kattoon vailla huolen häivää.
Tästä voisi nyt päätellä, että alimman työttömyyskorvauksen pitäisi olla 8000 euroa/kk, jotta elintason lasku alkaa innostaa työn tekemiseen.
Massimuijalain jälkeen ei kannata tehdä töitä enää mistään hinnasta.
Nro 597: Juuri näin. Kun siirryin osa-aikatyöhön, mun bruttopalkka pieneni 2000 €, mutta nettopalkka vain hieman alle 1000 €. Pärjään ihan hyvin ilman sitä tonniakin. Ja verottajakin pärjää ilman omaa tonniaan. Edelleen säästän ja sijoitan kuten kokopäivätöissäkin, mutta kulutustani olen vähentänyt. Syyskuun alussa jään kokonaan pois työelämästä ja eläkettä alansaada vasta 11 kuukautta sen jälkeen. Joten 11:een kuukauteen en maksa euroakaan veroja. Paitsi toki arvonlisäveron. Mutta sen määräkin riippuu siitä, mitä ostan. En ajatellut ostaa muuta kuin ruokaa ja välttämättömät lääkkeet. Oikeisto ei tykkää, koska en hassaa rahojani kulutukseen, eikä vasemmisto tykkää, koska en maksa veroja. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Työttömälle ei ole työterveyshuoltoa.
Yksi lääkärikäynti maksaa 30 euroa ja poliklinikka käynti 60 euroa.
Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea ja silloin ei kela maksa lääkäriä.
Sitä työterveyshuoltoa ei ole aika monella työssä käyvälläkään.mistä kuvitelma,että olisi?
Juu, mutta sinä saat palkkaa. Työttömänä maksat nuo 595 työmarkkinatuella.
Kolmen lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta.
Jankuti jankuti jankuti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos mun palkka nousisi 4000 euroa, eli tuplaantuisi, mun nettotulot nousisi vain 1750 euroa. Jonnekin siis häviäisi mun palkankorotuksesta 56% (lähteenä veroprosenttilaskuri.fi en sen kummemmin jaksanut alkaa tarkistamaan, pitääkö se paikkaansa)"
No jos et edes tee työtä tuplasti enemmän tai paremmin, 1750 euroa (enemmän kuin monen bruttopalkka) on ihan passeli summa. Olen ihan varma, ettei 8000 euroa kuussa tienaava tee merkittäväsi enemmän tai arvokkaampaa työtä kuin puolet vähemmän tienaava.
Mutta jos ei tuo summa sinulla tunnu missään positiivisesti, voit aina olla ottamatta vastaan palkankorotuksia. Aina siihen joku toinen löytyy. Varmasti kuulut niihin, joiden mielestä 600 euron työttömyyskorvauksella elää hyvää elämää, vaikka itsellesi 1750 euroa on mitätön lisäkorvaus. Kuulut niihin, joille mikään ei riitä.
Mulle riittää mainiosti tämä 4000 euroa ja syy on juuri tuo, että kaikesta tämän päälle tulevasta palkasta häviää puolet taivaan tuuliin. Mun ei ole mitään järkeä hankkia itselleni lisää stressiä, koska realistinen palkankorotus on tästä yksi porras ylöspäin ehkä n. 500 euroa, maksimissaan tonni.
Ihan oikeaa puuta haukuin. Jos et edes haaveilisi isommasta palkasta, et tulisi vinkumaan kuinka 4000 euron lisäpalkasta jää "vain" 1750 eur. Väität, ettet halua stressiä, mutta kyllähän sinä ottaisit sen stressin, jos saisit tuplapalkan ilman veroja. Ts. ei kyse ole stressistä, vaan rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla. Jos jompi kumpi lapsistani lähtee opintojen jälkeen töihin ulkomaille, lähden itekin. Viimeinen sammuttakoon valot.
N56
Eli rusinat pullasta kelpaa, mutta kun pitäisi kantaa oma kortensa kekoon, niin sitten lähdetään?
Jos haluaa olla niin itsenäinen ja minä-minä-tyyppi, niin lähtisi edes rehellisesti omillaan opiskelemaan, eikä pitäisi kättä yhteiskunnan suuntaan ojossa niin pitkään kuin siitä selvästi hyötyy.
Ja anna kun arvaan, jos sattuu joku vakava sairastuminen, niin silloinkin tullaan takaisin suomeen yhteiskunnan hoidettavaksi.
mahtavat sossusyyllistämiset taas sieltä. Koulutus on toki opiskelijoille Suomessa käytännössä ilmainen, mutta jos sairastuu ei tänne kannata palata. Ei ainakaan ylikuormitetun julki
tietysti on oikeus ajatella omaa etuaan, niinhän jokainen tekee kapitalismissa ml. duunarit ja ay-liike. Joka tosin ei aja duunarin asemaa, vaan vasemmistopolitikoi mutta se on oma juttunsa.
Tarkennuksena, minulla on perheessa kaikilla yksityiset sairausvakuutukset. Suomessa. Emme todellakaan luota pelkkään julkiseen järjestelmään, joka on jatkuvassa resurssikriisissä hoitojonoineen vaikka julkistalous on elänyt pitkän aikaa velaksi. Ja samaan aikaan vanhushuoltosuhde romahtaa.
On päivän selvää, että yhä useammalla on tulevaisuudessa yksityiset sairausvakuutukset. Ihan vain sen takia, ettei universaali julkinen terveydenhuolto pysty hoitamaan kaikkia. Ei ole kysymys mistään "ajattelen vain itseäni", vaan järjestelmätason resurssiongelmista, joihin sosialisoidut järjestelmät lopulta kaatuvat
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee potkulaki niin menettekö sairaalaan palkkatuella töihin esim. Infoon, siellä työtön lajittelee sairaalan posteja ja jakaa sairaalan avaimia ja kertoo potilaille, missä on sisätautien osasto jne.
Jankuti jankuti. Sulla ei ainakaan ole pelkoa potkuista kun ei ole työtkään koskaan rasittaneet.
Onneksi entisenä köyhänä olen tottunut vuosikaudet elämään toimeentulotuen kaltaisilla tuloilla allekkin niin nyt 2000 nettotuloillakin jää liki tonni säästöön kun ei ole niitä autoja, lemmikkejä tai asuntolainataakkaa maksettavana remppakuluineen
Serkkuni on sairaanhoitaja Yhdysvalloissa. Akateeminen tutkinto, ei mikään amk. Psykiatrian erikoisala. Yhdysvalloissa elää elintasoa, johon kuuluu omakotitalo miljoonakaupungin keskustassa ja runsaasti matkailua. Suomessa hoitajat taitavat elää pääosin vuokralla ja unelmoida matkailusta.
Kaikki sairaanhoitajat USAssa eivät elää leveästi miljoonakaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Sotessa suunnitellaan, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa.
No, ei tod hoideta. Kokoomus on suututtanut omaiset.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Tietenkän sun ei ole pakko hoitaa omaisiasi, jos et halua. Ei ole ollut pakko ennenkään eikä tule olemaan pakko tulevaisuudessakaan. Senkus annat läheistesi mädäntyä vaikka koteihinsa. Aika moni kuitenkin ei ole niin kusipäisten vanhempiensa jälkeläisiä, että antaisivat tapahtua noin. Jo nyt moni omainen huolehtii - väsymyksensä äärirajoillakin siitä - että itselleen rakkaat ihmiset voivat mahdollisimman hyvin. Juttelin vähän aikaa sitten just tästä aiheesta yhden tutun kanssa, joka on niin äärivasemmalla kuin olla ja vaan voi. Kysyin häneltä, meinaako jättää oman äitinsä täysin oman onnensa nojaan, niin sanoi, että ei tietenkään. Omasta äidistään kyllä huolehtii. Mutta hänellä onkin ollut hyvä äiti. Suulla vissiin ei ole ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
27 sivua, josta vähintään 25 sivua potkulakihullun tajunnanvirtaa. 😂
Puolet niistä on sinun ulinaasi potkulakihullun viesteistä. Ja olet jotekin siinä uskossa että sinun viestisi kiinnostavat ketään senkään vertaa.
potkulakihullu on aivan pihalla. Phullu voisi tutustua ennen floodaustaan Tanskan malliin ja sen tuloksiin
Tanskan mallissa työttömyysturva on niin suuri, että työttömäksi jäänyt ei tipu tyhjän päälle. Hän pystyy rauhassa keskittymään uuden työn löytämiseen ilman ylimääräisiä taloushuolia. Työttömyysturva on aluksi lähes palkan suuruinen. Leikattunakin se on suurempi kuin Suomessa työttömyysturva on suurimmillaan.
Tanskan mallissa työttömäksi jääneelle myös tarjotaan apua työpaikan löytä
Kukaan ei tarvitse eikä kaipaa hetkeäkään mitään apua työpaikan löytämiseen kunhan työpaikkoja ON tarjolla ja työmarkkinoilla todella kysyntää työntekijöistä. Juuri tämä on tilanne Tanskassa.
Tanskan malli perustuu siihen että Tanskan hallitukset ovat luoneet maahan talouskasvua joka tuo työpaikkoja jopa siinä määrin että Tanskassa työttömyysaste on tällä hetkellä 2,9% prosenttia mikä on alhaisempi kuin Suomessa koskaan ja Tanskassa on enemmän avoimia työpaikkoja kuin työttömiä.
Siellä hallitukset tekevät sitä mitä niiden pitäisi eli luovat talouskasvua eivätkä keskity kaikessa toiminnassaan syyllistämään työttömiä omasta kyvyttömyydestään ja tuhoamaan niitä turvaverkkoja joiden varassa työssäkäyvät aiemmin uskalsivat tehdä suuria investointeja kuten ottaa asuntolainoja ja keskittyä säästämisen sijaan myös kuluttamaan sekä pitämään talouden pyöriä pyörimässä.
Se tuho jonka kokoomus ja persut ovat suomen taloudelle aiheuttaneet, ei ole enää korjattavaissa. Kun ihmiset menettävät luottamuksen tulevaisuuteen, ne eivät enää kuluta, eivätkä tee muutamaa kuukautta pidemmälle ulottuvia suunnitelmia kuten ota asuntolainaa eivätkä missään olosuhteissa hanki ainakaan lapsia mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni on sairaanhoitaja Yhdysvalloissa. Akateeminen tutkinto, ei mikään amk. Psykiatrian erikoisala. Yhdysvalloissa elää elintasoa, johon kuuluu omakotitalo miljoonakaupungin keskustassa ja runsaasti matkailua. Suomessa hoitajat taitavat elää pääosin vuokralla ja unelmoida matkailusta.
Kaikki sairaanhoitajat USAssa eivät elää leveästi miljoonakaupungeissa.
Mun mielestä jenkeissä rikkaat ei asu keskustoissa vaan suburbeissa
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 597: Juuri näin. Kun siirryin osa-aikatyöhön, mun bruttopalkka pieneni 2000 €, mutta nettopalkka vain hieman alle 1000 €. Pärjään ihan hyvin ilman sitä tonniakin.
Lässyn lässyn. Miksi et pärjäisi tuollaisilla summilla? Minulla oli kokoaikatyön palkka alle 2000 euroa. Siitä ei oikein voinut ottaa pois saman verran ilman, että ilmoittaa jääneensä työttömäksi.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotessa suunnitellaan, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa.
No, ei tod hoideta. Kokoomus on suututtanut omaiset.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Tietenkän sun ei ole pakko hoitaa omaisiasi, jos et halua. Ei ole ollut pakko ennenkään eikä tule olemaan pakko tulevaisuudessakaan. Senkus annat läheistesi mädäntyä vaikka koteihinsa. Aika moni kuitenkin ei ole niin kusipäisten vanhempiensa jälkeläisiä, että antaisivat tapahtua noin. Jo nyt moni omainen huolehtii - väsymyksensä äärirajoillakin siitä - että itselleen rakkaat ihmiset voivat mahdollisimman hyvin. Juttelin vähän aikaa sitten just tästä aiheesta yhden tutun kanssa, joka on niin äärivasemmalla kuin olla ja vaan voi. Kysyin häneltä, meinaako jättää oman äitinsä täysin oman onnensa nojaan, niin sanoi, että ei tietenkään. Omasta äidistään ky
Miten ajattelit tämän vahemman hoidon järjestettävän kun toinen on hylännyt jo lapsena eikä maksanut edes elareita ja toinenkin muuttanut omasta halustaan yli 500km päähän? Mun mielestä siellä ovat ja hoitavat itse oman hoitonsa täysin miten hoitavat
Mullakin on yksi sukulainen, jolla on miljoonaomaisuus ja kovasti valittelee rahapulaansa. Vähän vaikea tuohon on suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi entisenä köyhänä olen tottunut vuosikaudet elämään toimeentulotuen kaltaisilla tuloilla allekkin niin nyt 2000 nettotuloillakin jää liki tonni säästöön kun ei ole niitä autoja, lemmikkejä tai asuntolainataakkaa maksettavana remppakuluineen
Vuokran maksat kuitenkin ilolla jonkun kokoomus lordin tilille?
minä maksan yhtiönvastiketta 148e kk
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja sovitellut päivärahat ja asumistuet 800 miljoonaa ja nyt tulee eläkeläisten hoidosta 10 miljardin lasku.