Tein kuten hallitus halusi ja muutin halvempaan asuntoon, tunnollinen työtön?
Taisin tosiaan löytää paratiisin, mutta ei se työllistymistäni helpota. Asuin vielä keväällä keskikokoisen kaupungin lähiössä kunnan vuokra-asunnossa, jossa vuokrankorotuksien jälkeen tukiraja paukkui yli muutamalla kympillä. Päätin etsiä edullisemman asunnon, mutta kunnalta ei niitä löytynyt, joten päädyin etsimään yksityiseltä. Löysin maalta viereisestä pikkukunnasta vuokrattavana olevan remontoidun saunallisen 42m2 omakotitalon, jossa vuokra on 380e + sähkö ja jätemaksu. Vesimaksua talossa ei ole, sillä täällä on oma porakaivo. No nyt siihen mielenkiintoiseen aiheeseen, mites tuo työllistyminen? Julkiset yhteydet täältä ovat yhdellä sanalla sanoen olemattomat, bussit kulkee yhden kerran suuntaansa arkisin. Aamulla bussi kaupunkiin klo 8 ja takaisin 11.45, siinä ovat yhteydet, viikonloppuisin ei kulje ollenkaan. Tämähän tarkoittaa että työn olisi oltava tuolla aikavälillä tai muuten se on käveltävä 45km matka suuntaansa. Minua ei työttömyys haittaa nykyisessä tilanteessani ollenkaan sillä olen oikeasti pitkästä aikaa onnellinen. Odottelen marjojen kypsymistä, nautin nurmikon leikkuusta, elelen rauhassa ja tunnen olevani elossa kun saan viettää aikaa omassa rauhassa. Ja mihin täällä maalla rahaa kuluu, ei mihinkään muuhun kuin ruokaan. Kylän S-marketista tilaan kaksi kertaa kuukaudessa ruuat kotiin ja siinä se.
Mitä jos kaikki työttömät tekisi kuin minä, olisiko hallitus ja kaikki tälläkin palstalla "muuta halvempaan asuntoon, ei ole pakko asua keskustassa" -huutelijat tyytyväisiä?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on sekin, etä tukirajat ovat liian matalat. Esimerkkinä Naantali Turun lähellä. Raja on siellä 394 euroa ja sillä hinnalla ei saa edes alivuokralaisasuntoa. On pakko muuttaa Turkuun, vaikkei haluaisikaan. Asumistuki ja toimeentulotuki ovat hyvin epäloogisia, jos halutaan että asutaan halvemmissa. Asukas kun ei hyödy siitä mitenkään. Päin vastoin muuttaja kärsii, koska kauempana kaikki kulut nousevat ja elämä on vaikeampaa muutenkin. Hallitus oikein ajamalla ajaa ihmisiä toimeentulotuelle, mikä on passivoivin tuki. En sitten tiedä tekeekö se sen tyhmyyttään vahingossa, vai onko oikeasti tarkoitus luoda orjamarkkinat vastikkeellistamalla toimeentulotuki oikein kunnolla? Se vasta kallista hommaa on, mutta rahaa on aina tyhmyyksiin.
Tyhmyyttään tää hallitus kaiken tekee. Tuollahan on täystunarit vallassa. Ei kannata yrittäminen. Ei kannata työnteko. Työttömän kuuluu kuolla ja vanhuksen. Lapsiperheet kidutetaan hengiltä. Ainut, mikä näköjään kannattaa porvarille, on haalia ulkomailta lisää köyhää väkeä kiusattavaksi kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset tee vaativaa asiantuntijatyötä etänä kuten palstamammat? Oletko laiska?
Ei ole koulutusta sellaiseen, lisäksi täällä on umpisurkeat nettiyhteydet osan päivästä niin kauan kun Putleri jatkaa sekoiluaan. Ja tuolle yhdelle edelliselle, en minä töitä pelkää mutta eipä haittaa työttömyyskään tässä tilanteessa. Edullisia asuntoja en vain löytänyt lähimmistä isommista kaupungeista, vuokrat olivat yli sallitun rajan kunnan omissakin asunnoissa.
AP
Älä selitä. Netissä roikut päivät pitkät ja muka huonot yhteydet. Kouluttaudu vai eikö kiinnosta?. Tai lähde erikoisasiantuntijatyöhön puhelinmyyjäksi. Ei muka töitä. Yrität vain elää toisten siivellä.
Nettiyhteys riittää yksinkertaiseen surffailuun ja wappiviesteihin, en valehtele kun sanon että yhteys on paska. Vasta viime viikolla oli uutisissa juttua rajan lähellä olevien nettiongelmista. Myös puhelut pätkivät ison osan päivästä. Puhelinmyyntihommaa kokeilin pari kuukautta sitten kahden viikon ajan, mutta se osoittautui mahdottomaksi huonon yhteyden takia. Muita ehdotuksia?
Puhelin käteen ja soittamaan. Hommaat kunnon antennit. Ei se ihme ole ettei tuolla asenteella töiden teko onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulutusta sellaiseen, lisäksi täällä on umpisurkeat nettiyhteydet osan päivästä niin kauan kun Putleri jatkaa sekoiluaan. Ja tuolle yhdelle edelliselle, en minä töitä pelkää mutta eipä haittaa työttömyyskään tässä tilanteessa. Edullisia asuntoja en vain löytänyt lähimmistä isommista kaupungeista, vuokrat olivat yli sallitun rajan kunnan omissakin asunnoissa.
AP
Älä selitä. Netissä roikut päivät pitkät ja muka huonot yhteydet. Kouluttaudu vai eikö kiinnosta?. Tai lähde erikoisasiantuntijatyöhön puhelinmyyjäksi. Ei muka töitä. Yrität vain elää toisten siivellä.
Kaikkia ei kato kiinosta työnteko.mulla on kotona ihan tarpeeksi tekemistä.
Miksi pitää muuttaa halvempaan? Ei meille ainakaan mitään kehotusta ole tullut. Vaikka asutaan kaupungin keskustassa niin bussireittien varrella ei ole ikinä ollut työpaikkaa vaan omalla autolla on jompikumpi kulkenut. Töitä on aina vaan vähemmän ja luovuttiinkin toisesta autosta. Ei me tästä mihinkään muuteta, työttömiä on ihan tarpeeksi joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää muuttaa jonnekin missä on töitä. Hypi nyt, hypi hypi! Kyykkyyn ja ylös!
Tottakai työn perässä muutetaan, näin on aina tehty, kaikkialla Suomessa ja koko maailmassa. Ei se ole mitään hyppimistä tai kyykkyyn menemistä. Mulle kaikki heti ja tässä -ihmiset odottavat ilmeisesti, että töitä tullaan yarjoamaan ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mitä kohtaa et ymmärrä lauseesta "paskat yhteydet"? Pelkästään normaalipuhelut pätkivät suurimman osan päivästä, ongelma ei ole vain nettiyhteys. Kokeilin puhelinmyyntiä, mutta se oli mahdotonta, sillä vastapuoli ei kuullut minua. Alla olevassa jutussa tosin vähän virheellisesti mainitaan "yöaikaan", sillä yhteydet on alhaalla pitkin päivää ajankohdasta riippumatta.
AP
Varmaan tuollaisella pienellä paikkakunnalla/kylällä on tarvetta kaltaisillesi tekeville ihmisille, että sitten kun kyllästyt pelkkään nurmikon leikkuuseen, saat varmaan kylältäkin vähintään hanttihommia.
Luulisi että kauppaa tarvisi useammin.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että kauppaa tarvisi useammin.
Luulisi, mutta en tarvitse. Leivon paljon ja teen oikeastaan kaiken ruuan alusta asti itse. Täällä on myös pihalla toimiva perunakellari jossa pystyn säilömään vaikka ja mitä, pakastin on myös kovassa käytössä. Jos nyt jostain syystä en saisi kauppaostoksia tänne, pärjäisin ruuan puolesta ainakin 1,5kk.
AP
Aloittaja vaikuttaa tyytyväiseltä elämäänsä. Lähinnä niin, että hän on olemassa olevilla resursseillaan ja mahdollisuuksillaan saavuttanut parhaan mahdollisen elintason itselleen jonka noin voi saavuttaa. Jos et saa töitä, niin eipä tuo maailmanlopulta kuulosta. Enemmän valitusta elämänlaadusta kuulee noista kaupungin lähiöistä ja kaupunkilaisten suusta.
Kateeksi käy, pitäisiköhän sitä itsekin muuttaa maalle. Ei niitä töitä löydy kaupungistakaan.
Terveisin pitkäaikaistyötön
Minun vuokra ollut alle 400 euroa viimeiset 20 vuotta. Mut nykyään ei töitä löydy enää.
Vierailija kirjoitti:
Kosto on suloinen
Ap
Mihin ajattelit sen lopulta kohdistuvan? Sinuun?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuollaisella pienellä paikkakunnalla/kylällä on tarvetta kaltaisillesi tekeville ihmisille, että sitten kun kyllästyt pelkkään nurmikon leikkuuseen, saat varmaan kylältäkin vähintään hanttihommia.
Siellä asuu paljon yksinäisiä vanhuksia, joka tarvitsevat kotisiivousta, kauppa ja apteekki asiointiapua, pihanhoitotöitä, kuten ruohonleikkuuta, haravointia, puskien raivaamista, aitojen laittoa yms.
Nettiyhteys riittää yksinkertaiseen surffailuun ja wappiviesteihin, en valehtele kun sanon että yhteys on paska. Vasta viime viikolla oli uutisissa juttua rajan lähellä olevien nettiongelmista. Myös puhelut pätkivät ison osan päivästä. Puhelinmyyntihommaa kokeilin pari kuukautta sitten kahden viikon ajan, mutta se osoittautui mahdottomaksi huonon yhteyden takia. Muita ehdotuksia?
AP