Miksi ihmiset syö iltaisin?
Ei ihme, ettei aamiainen maistu, jos puoliltaöin on vedetty eineksiä naamaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun on nälkä.
Nälkä ei ole mikään oikea asia, sinulla vain verensokerit heittelee kun syöt koko ajan, jos söisit kerran päivässä niin ei heittelisi.
Syömisen radikaali vähentäminen häiritsee hormonitoimintaa, ja voi jopa lopettaa kuukautiset.
Kuten jokainen nälkäkiukusta joskus kärsinyt tietää, pienikin verensokerin heittely voi johtaa rajuihin mielialan heilahduksiin. 23 tunnin paastosta seuraavan nälkäkiukun määrää voi vain arvailla.
Ruuan vähentäminen tarkoittaa myös hyödyllisten ravintoaineiden vähentämistä. Radikaali pätkäpaasto voi johtaa puutteisiin tärkeiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saannissa.
Women's Healthin haastatteleman ravitsemusterapeutin mukaan OMAD ei sovi edes perusterveille ihmisille, mutta erityisen haitallinen se on aiemmin syömishäiriöstä kärsineille, diabeetikoille, raskaana oleville ja imettäville.
Äärimmäistä paastoa noudattavan voimat eivät välttämättä riitä edes tavalliseen liikuntaan, saati voimaharjoitteluun. Ja vaikka liikunta näytteleekin tutkitusti pienehköä roolia laihtumisessa, pitkäkestoisessa painonhallinnassa mieleisestä liikuntaharrastuksesta on apua.
Kaikenlaiset dieetit stressaavat kehoa ja mieltä tarpeettomasti. Ne lisäävät stressihormoni kortisolin eritystä, mikä vaikeuttaa syömisen hallintaa entisestään.
Dieettaaminen sekoittaa elimistön nälkä- ja kylläisyyssignaalit pitkäksi aikaa. Ruokahalua lisäävän greliinihormonin määrä on koholla jopa vuoden ajan dieetin jälkeen, mikä vaikeuttaa järkevää syömistä.
Mitä painonhallinnasta haaveilevan siis kannattaa tehdä? Unohtaa 28-senttisten lautasten metsästys ja kitudieetit sekä kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiinsa ruokailua laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nukun paremmin niin
Sama. Mä en voi mennä nälkäisenä nukkumaan. Tai voin, mutta tulee kylmä ja uni ei tule. Syön yleensä iltaruuan klo 19 aikoihin.
Puoliltaöin nukun enkä syö. Se tuskin on terveellistä noin myöhään syödä. Iltapalaa, jos haluan otan vaikka hedelmän tvs ennen yhdeksää. Muutoin kyllä syön aamupalan, lounaan ja illallisen päivittäin. Muitakin tapoja toki on, minulla toimii tämä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä iltasyöntiä. Eihän ihminen nukkumiseen lisäenergiaa tarvitse?
Ihmisen elää myös nukkuessa. Veri kiertää ja lihakset tarvitsee energiaa. Jos on tehnyt vaikka kovan lihaskuntotreenin tai käynyt pyörälenkillä niin todellakin vedän kunnolla sapuskaa naamariin ennen nukkumaan menoa. Joku paikallaan pysyvä olmi voi ehkä selvitä ilman iltapalaa. Nautin myös ruuasta. Teen herkullisia voileipiä, paistan munia, teen salaatin ym. Hyvästä ruuasta tulee hyvä mieli.
Miksi ihmiset syö aamulla? Miksi ihmiset syö päivällä? Miksi ihmiset syö porkkanoita? Miksi ihmiset syö leipää? Miksi ihmiset juo vettä? Miksi ap on aina vaan niin daiju?
Mä meinaan syödä nyt läpi yön. Vikan kerran ehkä neljän maissa. Olen yön töissä. Ei jaksa fyysistä työtä ilman syötävää.
Mun syömä unilääke tekee nälkäiseksi, joten syön vielä juuri ennen nukkumaanmenoa.
Sellainen pierukonsertto sängyssä että ei oo toista nähty.
Mä syön yleensä lämpimän aterian siinä klo 23-02 aikoihin.
Syön 3 x päivässä ja olen syönyt näin jo vuosia: aamupala klo 5-7 (riippuu onko arki vai vkl), lämmin ruoka klo 10-12, iltapala klo 15-16. Tämä sopii minulle.