Tampere - lähteä vai jäädä?
Miten te Tampereella asuvat koette arkenne ja elämänne Tampereella? Muuttaisitteko pois ja jos, niin miksi? Jos ette mistään hinnasta muuttaisi, niin miksi?
Itsellä nyt asiat vähän mietinnässä, mutta kyselen muiden ajatuksia ja mielellään myös kuulisin, missä päin Tamperetta asutte ja miten koette palvelut ja hintatason.
Kommentit (62)
Yksin liikennejärjestelyt ratikan, ratapihan remontin ja Erkkilän sillan tiimoilta saa haluamaan kauas pois.
Ennen ihana kaupunki, nykyään liian iso ja liian täynnä.
Itseäni ihmetyttä nykyinen Tampere hype. En sitten tiedä onko tämä enään hyvä paikka, paljon ihmisiä, mikä tarkoittaa hintojen nousua sekä kilpailua esim.työpaikasta. Onko sellainen sitten mielekästä elämää ja sen kaiken arvoista?
Itse olen asunut Tampereella n.10 vuotta. Olen myös pienenä täällä käynyt silloin tällöin mummolassa. Tampere oli pitkän aikaa ns. Tampere, ainakin minulle. Tampereen näköinen sekä kokoinen ja tuntui että elämä oli yksinkertaisempaa sekä väljempää täällä päin. Tämä kaikki siis n. 10 vuotta sitten. Tampere rupesi kuitenkin muuttumaan peruuttamattomalla tavalla n. 6 vuotta sitten isojen hankkeiden myötä. Se Tampere mikä on nyt ja ihmiset näkevät tai tänne muuttavat on täysin eri kuin se mitä oli tuo 10-6 vuotta sitten.
Itse pidin entisestä Tampereesta enemmän ja kaipaankin sitä. Usein mietin pois lähtöä munmuassa juuri siksi koska paikkana ei enään miellytä, töistä on kova kilpailu, kallis hintataso (asunnot aivan naurettavan hintaisia laatuun nähden) joka paikka rakennetaan ja aivan hyviä rakennuksia puretaan sekä ihmisiä on joka paikassa. Ruuhkat koska infra ei suunniteltu tällaiselle väkimäärälle eikä voida lisätä laajentaa koska ei ole suuntaa kun joka paikka on täynnä ja ahdasta.
Toki olen asunut maalla keski-.suomessa aikoinaan että silläkin on vaikutuksensa siihen että en meinaa sopia varsinkaan enään "porukkaan".
Kaunis Tampere on silti.
Ennen tänne muutettiin opiskelemaan ja töihin, mutta nykyään tulee kelan elättejä mm. Lahden suunnalta 🙄 Ei kaupunki kestä tällaista väestörakennetta, ja huomaa sen ongelmaporukan ja häiriöt jo katukuvastakin Ruokajonot kasvaa, toimeentulotuen saajia on koko ajan lisää, terveyspalveluihin pitkät jonot.
Tampereella asunut jo melkein 10 vuotta enkä usko että täältä muutan pois seuraavaan 10 vuoteen. On työpaikka ja ystäviä. Suomen paras paikallisliikenne. Paljon kulttuuritapahtumia. Mukavia ihmisiä. Luonto on lähellä. Etäisyydet ja kulkuyhteydet muualle Suomeen hyvät. En ihmettele Tampereen vetovoimaisuutta.
Palvelut loistavat ja pienellä säteellä, asunnot hyvin edulliset, mutta voi luoja tätä keskustan surkeutta. Helsingin keskusta on aivan eri maata, siellä on kiva piipahtaa fiilistelemässä kahviloissa ym. iltaisinkin. Koskaan ei tule inhottava olo.
Mutta Tampereella sen sijaan... Pääkadulla tulevat vastaan huumelössit, viinalössit ja kaikki muutkin ongelmaryhmät. Ja tämä on ihan kokopäiväinen ilmiö, joka päivä. Lisänä pääkadulla käsittämättömän sekava skuuttien ja ruokakuskien suhaaminen.
Epämiellyttävää, vaarallista. Lisäksi paljon käytöstapoja osaamattomia ihmisiä. Kyllä, tunnelma on vähän sellainen venäläinen, kaukana eurooppalaisuudesta.
Ja keskusta on myös täynnä räkäläbaareja. Siten kadut ovat likaiset - törkyiset - baarikävijöiden jäljeltä. Sitä väistelee jatkuvasti läikkiä ja vilkuilee.
Aiemmin kävin usein keskustassa iltaisin, en enää haluaisi lainkaan käydä keskustassa edes päivisin.
Ja joo, muutan pois heti kun tilanne sallii. Sääli Tamperetta, paljon olisi potentiaalia.
Vierailija kirjoitti:
En aivan ymmärrä miten muiden viihtyminen vaikuttaa siihen minne ap haluaa muuttaa. Jos ei itse viihdy, jääkö silti, jos muut tykkäävät? Vai mikä tämän kysymyksen idea on?
Et ole koskaan kuullut keskustelemisesta ja mielipiteiden vaihtamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on liian tiukat talvet ja sateiset kesät, olen rannikolta muuttanut 27 v. sitten tänne ja jos silloin ois ollut netti käytössä, jolla voi vertailla säitä, niin voipi olla, että olis jäänyt tampereelle muutto väliin.
Tiukat talvet? Tiukassa on kyllä talvi Tampereen pituus- ja leveysasteilla. Jos oikean kunnon talven haluaa joka vuosi kokea, niin Oulun akseleille olisi nykyään suunnattava.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttä nykyinen Tampere hype. En sitten tiedä onko tämä enään hyvä paikka, paljon ihmisiä, mikä tarkoittaa hintojen nousua sekä kilpailua esim.työpaikasta. Onko sellainen sitten mielekästä elämää ja sen kaiken arvoista?
Itse olen asunut Tampereella n.10 vuotta. Olen myös pienenä täällä käynyt silloin tällöin mummolassa. Tampere oli pitkän aikaa ns. Tampere, ainakin minulle. Tampereen näköinen sekä kokoinen ja tuntui että elämä oli yksinkertaisempaa sekä väljempää täällä päin. Tämä kaikki siis n. 10 vuotta sitten. Tampere rupesi kuitenkin muuttumaan peruuttamattomalla tavalla n. 6 vuotta sitten isojen hankkeiden myötä. Se Tampere mikä on nyt ja ihmiset näkevät tai tänne muuttavat on täysin eri kuin se mitä oli tuo 10-6 vuotta sitten.
Itse pidin entisestä Tampereesta enemmän ja kaipaankin sitä. Usein mietin pois lähtöä munmuassa juuri siksi koska paikkana ei enään miellytä, töistä on kova
Onko Tampere siis muuttunut Helsingiksi?
Olen pari vuotta haikaillut Tampereelle muutos, koska pk-seudulle en enää ikinä halua ja Tampere olisi kooltaan just sopiva, tarjonta, palvelut, kulkuyhteydet ym hyviä. Mutta kuulostaa siltä, että saan kuopata tämän haikailun ja suunnata katseeni jonnekin ihan muualle.
Epäilen myös, että se pk-seudun peukkuhelvetti piakkoin repeää sielläkin 🤔.
Ihmiset varmasti kevyempiä, eikä elämä niin ankeaa kuin muissa keskisuurissa kaupungeissa, mutta toisaalta aika paljon rikoksia jos miettii ja ihan muistelee poliisi tv:tä. Kuppiloissa näyttää istuvan porukkaa...ihmiset pukeutuvat siistimmin. Mutta toisaalta perheelliselle keskiluokkainen elämä kaupassa käymisineen ja elämä on sitä samaa asui missä tahansa. Kovastihan Tamperetta kehutaan mutta se ei liene syy asua siellä.
Ympäryskunnissa on mukavaa. Täältä on lyhyt matka Tampereelle, jos jotain harvinaisempaa huvitusta kaipaa. En muuttaisi Tampereelle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Asun etelä-Tampereella, tarkemmin sanottuna Koivistonkylässä. En muuttaisi pois ainakaan mihinkään Suomessa, paitsi jos rahat kerta kaikkiaan loppuisi ja olisi pakko myydä talo leivän saamiseksi. Olen tosin aina välillä muutamia kuukausia ulkomailla, mutta en pidä tuota oikeana pois muuttamisena.
Tässä on tarjolla kaikki palvelut joita kaipaan, iso osa kävelymatkan päässä, loput bussimatkan ja busseja menee 10min välein päivällä ja puolen tunnin välein yöllä. Hintataso on toki aika kova, naapurin saman ikäinen talo ostettiin viime kesänä 800000 eurolla ja se on vähän pienempi ja huonommin suunniteltu kuin meidän - mutta tuohan ei ole ongelma, kun ei itse ole enää ostamassa, joten miksi sitä murehtisi?
Kymmenen pistettä. Onnistuit sekä vastaamaan kysymykseen että tuuttaamaan kaksi kappaletta humble bragia. Ei kaikilta onnistuisi.
Kaupungin kasvulla ei ole itseisarvoa. Holtiton kasvu ei paranna kaupungin asukkaan elämänlaatua. Minä lähdin jo.
Mä oon Turuust. Rakastan Tamperelaisia. Aina ollut hyvät vibat ja jutut Nääsvilleläisten kanssa, kun olen vieraillut. Ne nauraa mun Turun murteelle ja mä vinoilen Nääsvillestä. Tosi hyvää porukkaa. Cheers.
-M58-
"Tampere - lähteä vai jäädä?"
Miksi tuollaista muilta ihmisiltä kysyt? Pitäisi kai selvitä ihan omin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon Turuust. Rakastan Tamperelaisia. Aina ollut hyvät vibat ja jutut Nääsvilleläisten kanssa, kun olen vieraillut. Ne nauraa mun Turun murteelle ja mä vinoilen Nääsvillestä. Tosi hyvää porukkaa. Cheers.
-M58-
Itse paljasjalkaisena tamperelaisena tykkään Turusta varsinkin kesällä, meri vaan on meri. Jos jonnekin muuttaisin, niin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto vallassa, lähtisin pois
Liian älykästä ja kultturellia seuraa persulle?
Tampereella ei jaksa enää edes käydä. Ja Lempäälästä on tullut kauniin pikkutaajaman sijaan sietämätön persläpi. Molemmissa liikaa kaikkea,varsinkin ihmisiä. Jälkimmäisessä majailee Suomen töykeimmät ja vihamielisimmät nuoret aikuiset. En ole vastaavaa kokenut missään muualla. Virtain kohdalla voi ajaessaan huokaista. Vanhan Pohjanmaan rajalla asuu jo ystävällisiä ja mukavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Palvelut loistavat ja pienellä säteellä, asunnot hyvin edulliset, mutta voi luoja tätä keskustan surkeutta. Helsingin keskusta on aivan eri maata, siellä on kiva piipahtaa fiilistelemässä kahviloissa ym. iltaisinkin. Koskaan ei tule inhottava olo.
Mutta Tampereella sen sijaan... Pääkadulla tulevat vastaan huumelössit, viinalössit ja kaikki muutkin ongelmaryhmät. Ja tämä on ihan kokopäiväinen ilmiö, joka päivä. Lisänä pääkadulla käsittämättömän sekava skuuttien ja ruokakuskien suhaaminen.
Epämiellyttävää, vaarallista. Lisäksi paljon käytöstapoja osaamattomia ihmisiä. Kyllä, tunnelma on vähän sellainen venäläinen, kaukana eurooppalaisuudesta.
Ja keskusta on myös täynnä räkäläbaareja. Siten kadut ovat likaiset - törkyiset - baarikävijöiden jäljeltä. Sitä väistelee jatkuvasti läikkiä ja vilkuilee.
Aiemmin kävin usein keskustassa iltaisin, en enää haluaisi lainkaan käydä keskustassa edes
Minulla on vapaa-ajan asunto Tampereen keskustassa ja pakko sanoa, että itse ainakin viihdyn varsinkin kesäisin. En ymmärrä miksi keskustaa niin mollataan. Täynnä kivoja ravintoloita ja rentoja baareja. Tammerkosken ympäristö on kesäisin todella nättiä. Tietenkään mikään paikka Suomessa ei voita kulttuuri- ja ravintolatarjonnaltaan Helsinkiä, mutta on Tampereellakin paljon nähtävää ja koettavaa.
Tampereella on liian tiukat talvet ja sateiset kesät, olen rannikolta muuttanut 27 v. sitten tänne ja jos silloin ois ollut netti käytössä, jolla voi vertailla säitä, niin voipi olla, että olis jäänyt tampereelle muutto väliin.