Tampere - lähteä vai jäädä?
Miten te Tampereella asuvat koette arkenne ja elämänne Tampereella? Muuttaisitteko pois ja jos, niin miksi? Jos ette mistään hinnasta muuttaisi, niin miksi?
Itsellä nyt asiat vähän mietinnässä, mutta kyselen muiden ajatuksia ja mielellään myös kuulisin, missä päin Tamperetta asutte ja miten koette palvelut ja hintatason.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto vallassa, lähtisin pois
Käytännössä demarit. Vasemmistoliiton vaalilupaus oli kohtuuhintainen asuntotuotanto. Sinänsä ei olisi mitään sitä vastaan, mutta kun Tampere on jo rakennettu täyteen eikä noita kivihirvityksiä haluaisi enää yhtään enempää, minnekään.
Hipposkyläkin rakennetaan täyteen kivitaloa. En ymmärrä, miksei sinne voinut rakentaa samanlaisia puukerrostaloja uusiksi, mitä siellä jo oli? Olisivat sopineet maisemaan ja olleet aivan ihania. Nykyaikaisin mukavuuksin entisaikojen tunnelmaa.
Puukerrostaloista tulee aina lopulta ongelma. Lahoava ja homeinen, palovaarallinen. Ellei ole todella hyvin pidetty.
Olisihan ne voinut tehdä kivestä ja lautaverhoilla. Kunhan olisi olleet ulospäin samannäköiset kuin entisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Lähteä. Olen paljasjalkalainen ja haluan pienempään pitäjään. Ns. vierikunnat ei riitä.
Minä kyllä haluaisin Tampereen palvelut, mutta en tätä jatkuvaa rakentamista, tuhoamista ja mölytapahtumia.
Viime vuosina eläminen täällä on mennyt niin kurjaksi, että kai se on pakko lähteä. Sisko asuu Turussa ja siellä ei ole ihan tämmöinen vimma laittaa kaikkea uusiksi. On rauhaa olla. Jos muutan Tampereelta, niin Turkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto vallassa, lähtisin pois
Käytännössä demarit. Vasemmistoliiton vaalilupaus oli kohtuuhintainen asuntotuotanto. Sinänsä ei olisi mitään sitä vastaan, mutta kun Tampere on jo rakennettu täyteen eikä noita kivihirvityksiä haluaisi enää yhtään enempää, minnekään.
Hipposkyläkin rakennetaan täyteen kivitaloa. En ymmärrä, miksei sinne voinut rakentaa samanlaisia puukerrostaloja uusiksi, mitä siellä jo oli? Olisivat sopineet maisemaan ja olleet aivan ihania. Nykyaikaisin mukavuuksin entisaikojen tunnelmaa.
Puukerrostaloista tulee aina lopulta ongelma. Lahoava ja homeinen, palovaarallinen. Ellei ole todella hyvin pidetty.
Olisihan ne voinut tehdä kivestä ja lautaverhoilla. Kunhan olisi olleet ulospäin samannä
Totta. Joku kodikkuus olisi pitänyt olla. Ei massamainen pelkkää tylyä seinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteä. Olen paljasjalkalainen ja haluan pienempään pitäjään. Ns. vierikunnat ei riitä.
Minä kyllä haluaisin Tampereen palvelut, mutta en tätä jatkuvaa rakentamista, tuhoamista ja mölytapahtumia.
Viime vuosina eläminen täällä on mennyt niin kurjaksi, että kai se on pakko lähteä. Sisko asuu Turussa ja siellä ei ole ihan tämmöinen vimma laittaa kaikkea uusiksi. On rauhaa olla. Jos muutan Tampereelta, niin Turkuun.
Turkua voisi kokeilla, mutta mulla ei oikein asu siellä ketään kavereita, niin joutuisi taas rakentamaan kolo elämän alusta. Se ajatus ei ehkä viehätä. Vie aika kauan löytää uusi kaveripiiri uudesta kaupungista.
Olen asunut Tampereella 31 vuotta. Muutin tänne 18-vuotiaana. Tuskin muutan pois koskaan. Ihan ok paikka asua. Asun pitkälti omakotitaloja täynnä olevassa lähiössä Länsi-Tampereella ja rauhallista on. Kyllä tuossa 600m:n päässä on vuokratalokin, mutta ei se mitään haittaa tänne enkä käy siellä iltaisin katselemassa, että mitä tapahtuu.
Tampereen hyviä puolia on:
- koko on sopiva, paljon nopeampaa liikkuminen kuin pk-seudulla
- hyvät palvelut ja löytyy kaikkea jokaisen makuun
- kasvava opiskelijakaupunki tuo tiettyä eloa ja dynamiikkaa
- hyvä maine, asunnon arvosta ei tarvitse hirveästi stressata. Ainakaan sillä tavoin, että lapsille jäisi joku painajainen käsille. Eiköhän täältä talot aina mene kohtuullisella hinnalla edes.
- asukkaat ei ole paskantärkeitä vaan vähän sellaista maanläheistä meinikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aion lähteä. En yksinkertaisesti enää jaksa asua Tampereella. Liikaa ihmisiä ja olen yksinäinen
Onko nuo ne tärkeimmät syyt?
Minustakin täällä on liikaa ihmisiä joka paikassa. Tai se vielä ehkä menisi, jos muita huomioitaisiin. Mutta eipä huomioida, vaan mellastetaan ja sotketaan.
Olisitko siis halunnut ystäviä Tampereelta?
ap
Tuukko jyväskylään?
Tampereelle on todella moni muuttanut täältä missä asun. Jopa aikuisiällä moni. Itsekin siellä usein käyneenä en vain tunne paikkaa kodikkaaksi. En tiedä mistä johtuu. Olen käynyt monella asuinalueella. Keskusta taas on epäviihtyisä, ei ole mitään kunnon toria kuten esim. Kuopiossa. Jokin vetovoima sillä on kuitenkin kun sinne niin moni muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tampereella 31 vuotta. Muutin tänne 18-vuotiaana. Tuskin muutan pois koskaan. Ihan ok paikka asua. Asun pitkälti omakotitaloja täynnä olevassa lähiössä Länsi-Tampereella ja rauhallista on. Kyllä tuossa 600m:n päässä on vuokratalokin, mutta ei se mitään haittaa tänne enkä käy siellä iltaisin katselemassa, että mitä tapahtuu.
Tampereen hyviä puolia on:
- koko on sopiva, paljon nopeampaa liikkuminen kuin pk-seudulla
- hyvät palvelut ja löytyy kaikkea jokaisen makuun
- kasvava opiskelijakaupunki tuo tiettyä eloa ja dynamiikkaa
- hyvä maine, asunnon arvosta ei tarvitse hirveästi stressata. Ainakaan sillä tavoin, että lapsille jäisi joku painajainen käsille. Eiköhän täältä talot aina mene kohtuullisella hinnalla edes.
- asukkaat ei ole paskantärkeitä vaan vähän sellaista maanläheistä meinikiä.
Kaikki täyttä totta. Mutta jos ei ole varaa eikä osaamistakaan omakotitaloon, niin kyllä se asuminen on nykyään aika ankeeta. Kerrostaloissa on aina ongelmansa vaikka minäkin hyvämaineisessa asun. Ja kaupunki rakentaa jatkuvasti tähän lähelle, mikä aiheuttaa meteliä ja maiseman rumentumista. Olen muuttanut koko ajan karkuun näitä hankkeita ja enää ei jaksa.
Asutaan Tampellan alueella. Rauhallinen ja viihtyisä. Keskusta ja kaupat kävelymatkan päässä ja Näsijärven rantaan 200 m. Isohko puisto vieressä. En muuttaisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Tampereelle on todella moni muuttanut täältä missä asun. Jopa aikuisiällä moni. Itsekin siellä usein käyneenä en vain tunne paikkaa kodikkaaksi. En tiedä mistä johtuu. Olen käynyt monella asuinalueella. Keskusta taas on epäviihtyisä, ei ole mitään kunnon toria kuten esim. Kuopiossa. Jokin vetovoima sillä on kuitenkin kun sinne niin moni muuttaa.
On siellä laukontori ja nykyään siinä keskustorin kupeessa, missä on talvella joulutori on myös kesäterasseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä laukontori ja nykyään siinä keskustorin kupeessa, missä on talvella joulutori on myös kesäterasseja.
Tammelan tori on oikea tori eikä ole kaukana keskustasta.
Lentävänniemen reuharinniemi niin onhan tää ihana paikka. On luontoa ja järvi. Muutenkin hyvä asua. Ei kaikki paikat ole hyviä Tampereella.
En kyllä Suomessa keksi kivempaa kaupunkia asua. En muuttaisi pois. Itse asun Veisussa, on rauhallista ja hyvät kulkuyhteydet polkupyörällä.
Taas Tampereella yhden lauantain viettäneenä pitää kysyä että missä keskusta teidän mielestänne tällä hetkellä sijaitsee?
Siis ihan piste kuten kolmen sepän patsas Helsingissä ja kauppatori Turussa.
Tampere - helmi mesta, rakkain kaupunki...
Mansesteri feat. Mikko Alatalo & Sarkastinen - Tampere II
Otsikkoon suora vastaus:
Kyllä Tampere saa mun puolesta vielä toistaiseksi jäädä. Eli ei tarvitse poistaa Suomen kartalta.
t: turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun etelä-Tampereella, tarkemmin sanottuna Koivistonkylässä. En muuttaisi pois ainakaan mihinkään Suomessa, paitsi jos rahat kerta kaikkiaan loppuisi ja olisi pakko myydä talo leivän saamiseksi. Olen tosin aina välillä muutamia kuukausia ulkomailla, mutta en pidä tuota oikeana pois muuttamisena.
Tässä on tarjolla kaikki palvelut joita kaipaan, iso osa kävelymatkan päässä, loput bussimatkan ja busseja menee 10min välein päivällä ja puolen tunnin välein yöllä. Hintataso on toki aika kova, naapurin saman ikäinen talo ostettiin viime kesänä 800000 eurolla ja se on vähän pienempi ja huonommin suunniteltu kuin meidän - mutta tuohan ei ole ongelma, kun ei itse ole enää ostamassa, joten miksi sitä murehtisi?
Koikkari on kyllä aika symppis! Olen siellä paljon lenkkeillyt. Ja tietysti aina välillä "Koikari"-pitseriassa käynyt syömässä.
Tehän voisitte tavata tuon tyypin kanssa, kenties pizzeriassa.
Rakastan Tamperetta! Ihana nuorekas kaupunki. Vireä ja paljon nuoria ihmisiä. Viihdyn pääsääntöisesti paremmin nuorien kuin vanhojen kanssa. (Anteeksi!)
Asun 4. vuotta keskustan tuntumassa kohtuuhintaisessa kaksiossa. Paljon harrastusmahdollisuuksia. Bussit kulkee hyvin, on kaikki mitä tarvitsee.
Tamperelaiset ovat kivoja ihmisiä. Tänne tullaan kauempaa juhlimaankin, kun omalla paikkakunnalla ei voi.
N57v.
samaa olen miettinyt. Nyt kun Nuolialantie on teurastettu, niin yhä lähempänä on lähteminen. Minulle kyllä riittäisi naapuripitäjä. Käyn nytkin keskustasta poispäin kaupoilla, niin sama se olisi asua hiukan syrjemmällä.
en tiedä vielä
toisaalta täällä on hyvät maisemat ja luonto