Miltä tuntuu olla lähes 70v tai vanhempikin?
Kommentit (22)
Olen 74v kuten mm. Sikke Sumarikin. Ihan hyvältä tuntuu, ensimmäinen lapsenlapsi pääsi ylioppilaaksi, seuraavat viiden vuoden kuluessa.
Ollaan miehen kanssa mökillä lähes koko kesä, täällä riittää puuhaa, ollaan hyvässä kunnossa. Mun äiti on täällä myös käymässä, täyttää elokuussa 95 vuotta. Ei malta olla montaa päivää, kun on oma puutarha hoidettavanaan. Junalla lähtee huomenna Helsinkiin Mikkelistä.
Talvella ollaan lämpimämmässä paikassa kolmisen kuukautta, äiti on siellä myös, kuten on ollut jo n.30 vuotta.
Ihan samalta kuin jokaisessa iässä, elämä tosin on helppoa ja mukavaa, ei tarvitse käydä töissä ja, kun on elänyt viisaasti, rahaa on toteuttaa unelmiaan.
Miltä tuntuu olla tyhmä?
Saa kertoa.
Täytän kohta 68 v. Olen hyvässä kunnossa. Oikeastaan elämäni parasta aikaa, kun eläkkeellä saan tehdä mitä haluan tai olla tekemättä.
Terveys varmasti vaikuttaa paljon siihen, miten kokee ikänsä. Minulla ei ole toistaiseksi mitään vanhuuden vaivoja eikä lääkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalta kuin jokaisessa iässä, elämä tosin on helppoa ja mukavaa, ei tarvitse käydä töissä ja, kun on elänyt viisaasti, rahaa on toteuttaa unelmiaan.
Mitä unelmia toteutatte? Entä ne joilla ei ole samaa mahdollisuutta, ovat vain kotona.
Kyllähän ikääntymiseen liittyy väistämättä luopumista. Tulee kremppoja ja tahti hidastuu. Monen asian tekemiseen menee enemmän aikaa kuin ennen. EI jaksa enää yhtä hyvin kuin nuorena. Eli on vähän sellainen haikea fiilis välillä, kun muistaa ikääntymisensä. Mutta ei sitä kyllä päivittäin tai edes viikottain ajattele. Aika samanlaiset tunnelmat kuin muulloinkin.
Todella hienolta ja huojentavalta. On jo suojassa kaikilta työelämäkiristyksiltä ja sosiaaliselta simputukselta. Voi tehdä mitä itse haluaa ja elää ihmisarvoista elämää terveyttä ja hyvinvointia kunnioittaen.
Miltä tuntuu olla tyhmä tai vähän tyhmempikin?
Saa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v paitsi ruumis on vanhahko!
Juuri tolta se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä unelmia toteutatte? Entä ne joilla ei ole samaa mahdollisuutta, ovat vain kotona.
Ensinnäkin tuo ilmaisu "olla vain kotona" on ihan väärä. Moni joka on (joutunut/saanut) matkustella nuorempana, voi olla onnessaan, kun ei tarvi mennä menmä minnekään vaan _saa_ olla rauhassa kotona. Kotona voi tehdä aika monenlaisia asioita. Ehkä vanhempana alkaa arvostaa omaa kotiaan ja siwllä vietettyä aikaa.
Minä olen nyt "vanhana" löytänyt mökkeilyn! Lapsuudenperheelläni ei ollut (kesä)mökkiä, eikä aikuisenakaan sellainen tullut mieleen, vaan halusin käydä eri paikoissa, matkustella ja asuakin ulkomaissa.
Mutta nyt! Hankin ensimmäisen ikioman mökkeröiseni 65-vuotiaana. Mikään ei ole mukavampaa kuin puuhailla mökillä, omassa rauhassa, Suomen kaunis luonto ympärillä.🤗
67v hyvältä tuntuu ja herätessä aina eraktio.
Ei mitään erikoista. Olen 75 v ja mietin mikä on muuttunut eikä juuri mikään. Jos joku asia on hidastunut tai muuttunut niin siihen ei ole oikeastaan mitään selvää syytä esim että kunto olisi laskenut. Jotkut asiat eivät vaan sytytä ja huvita enää. Ja tilalle tullut jotain muuta.
Se oli aika hirveetä kun kaaduin pölynimurin johtoon, mutta se ei ollut iästä kiinni. Johto kietoutunut omituisesti jalkani ympärille ja kaaduin sängyn ja metallireunaisen peilin väliin. Peilin kulmat olisivat voineet iskeä mua päähän ja tapahtua vaikka mitä. Turhaan ei sanota että vahinko ei tule kello kaulassa ja se voi tietysti sattua kenelle vaan.
76v oli 20 vuotta sitten 56v. Eli aikas nuori. Ajan kulua ei vain tajua ja kehon prosesseja, oli nuorempi tai vanhempi.
Olen mies ja täytän kohta 60 eli Viivin Wagner ja jss :)
Mutta, nuorin tätini, isäni nuorin sisko, on 70, kun hänen kanssaan juttelen puhelimessa, niin vaikuttaa, et hänellä on ihan nuoren naisen ääni! Tulen jotenkin hyvälle tuulelle siitä! Hänen ulkonäköä tiedä, kun ei olla nähty viimeksi kuin papan, hänen isänsä hautajaisissa, 90-luvulla.
Meikäläinen taas ... kuin Dorian Gray eikäku käänteinen. Peilistä säikähdin itseäni (kun sattumalta vilkaisin).
No vanhalta, mutta sitä olen tuntenut aina. On kummaa, kun aina on tuntenut olevansa vanha.
Oikein hyvältä. Rahaa on matkustella ja kuntoilla ja kaikin tavoin nauttia elämästä. Ei velkaa. Ei lapsia huollettavana. Aikaa vaikka kuinka nauttia vapaudesta ja ravata ravintoloissa ja kulttuuritapahtumissa jne. Erittäin hyvä vaihe elämässä.
Olen 18v paitsi ruumis on vanhahko!