öljyä / mausteita vauvan soseisiin?
Teen meidän reilun puolivuotiaan soseet pääasiassa itse. Tähän mennessä olen tehnyt ihan yksinkertaisia lihavihannessörsseleitä, mutta kohta olen ajatellut lisätä vähän maustetta. Mitä te muut itse soseet tekevät olette lisänneet ja missä vaiheessa? Kaupan soseissa on usein yhtenä raaka-aineena ruokaöljyä. Oletteko lisänneet öljyä omatekoisiin ruokiin? Käyköhän oliiviöljy?
Kommentit (3)
että mä olen käyttänyt vauvansoseissa kaikenlaisia yrttejä: timjamia, oreganoa, persiljaa, tilliä salviaa. Ihan mitä mieleen on juolahtanut :).
Miltei kaikkia mausteita olen käyttänyt (suolattomia) sekä 3% rypsi- tai oliiviöljyä siihen määrään mikä on valmisruoka
-> esim tein porsaanlihapataa 1litran, laitoin siihen 30ml öljyä, sekoitin ja sitten jaoin sen pakkaseen lasipurkkeihin.
Näin siis mulle annettu ohjeena ainakin 1veeksi asti =)
ainakin vuosikkaille, jotka käyttävät rasvattomia maitotuotteita. Esikoisen ruokiin aikoinani vähän öljyä (oliiviöljyä nimen omaan) vähän lisäsinkin, kun oli niin hoikka poika. Tuo meidän kakkonen on omasta takaa sen verran pyöreä, ettei kyllä öljyn lisääminen ole käynyt edes mielessä :).
Ja kyllähän vauvansoseisiin mausteita voi lisätä. Lisätäänhän niitä teollisiin lastenruokiinkin. Eihän nuo kasvis-lihasoseet oikein kummoisilta sellaisenaan maistu.