Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvavuosi ja puolison yövuorot

Vierailija
21.06.2025 |

Onko kenelläkään antaa vinkkiä miten jaksaa ja jakaa yövalvomiset, kun puoliso tekee töissä ainoastaan yövuoroa, (3 yötä, 2 vapaata rytmissä) Molempien pitäisi välillä saada nukutuksia kokonaisia öitä, myös kotona olevan ja vauvaa pääsääntöisesti hoitavan. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies lähti toisen matkaan odotusaikana eli hoidin vauvan 100 % yksin koko vauva-ajan ja sen jälkeenkin. Muitakin lapsia oli, samoin omakotitalo ja eläimiä. Oli vain pakko jaksaa. Nukuin, kun sain nukuttua.

Niin? Ap:lla mies ei ole lähtenyt minnekään, joten hänen ei ole "vain pakko jaksaa".

Vierailija
22/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehen pakko tehdä vain yövuoroa? Näin lapsiperheellisenä näen kyllä tuollaiset pelkät yövuorot aika haastavana. Kyllä sen miehenkin on osallistuttava lapsen hoitamiseen eikä päivien kuulu mennä niin, että nukkuu päivät ja valvoo yöt töissä ja toinen hoitaa lapsen lähes 24/7 yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kllä meillä kaikki  3 vauvaa nukkuivat  yöllä

Vierailija
24/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on selvä asia on ollut, että minä olen hoitanut vauvan. 

Teillä on helppo tilanne siten, että miehellä on paljon yövuoroja niin voi siten joskus valvoa vauvankin kanssa, kun rytmi on yöpainotteinen. Tietty sinun pitää huomioida se, että mies käy töissä niin hänellä on pakko levätä vapaalla. Sinä voit levätä päivällä vauvan nukkuessa päiväunet. Toivottavasti annat miehen nukkua hyvin päivällä yövuorojen jälkeen. 

Näin sivusta, ne vauvan päiväunet saattaa olla 15min pätkiä (pitkittynessä unenpuutteessa keho niin stressitilassa, ettei voi tuossa ajassa nukahtaa) tai sitten nukahtaa vain liikkeellä olevissa vaunuissa, jossa luonnollisesti äiti ei voi kävellä ja nukkua yhtäaikaa.

Vierailija
25/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Normaali vauva kyllä herää yöllä syömäänkin.

Vierailija
26/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on helppo tilanne siten, että miehellä on paljon yövuoroja niin voi siten joskus valvoa vauvankin kanssa, kun rytmi on yöpainotteinen. Tietty sinun pitää huomioida se, että mies käy töissä niin hänellä on pakko levätä vapaalla. Sinä voit levätä päivällä vauvan nukkuessa päiväunet. Toivottavasti annat miehen nukkua hyvin päivällä yövuorojen jälkeen. 

Näin sivusta, ne vauvan päiväunet saattaa olla 15min pätkiä (pitkittynessä unenpuutteessa keho niin stressitilassa, ettei voi tuossa ajassa nukahtaa) tai sitten nukahtaa vain liikkeellä olevissa vaunuissa, jossa luonnollisesti äiti ei voi kävellä ja nukkua yhtäaikaa.

Tämä juuri. On kyllä maailman surkein ohje! Siinä vauvan nukkuessa kun on muitakin kotitöitä hoidettavana, jos vaan mahdollista. 

Vierailija
27/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap miettinyt tätä ennen vauvan syntymää vai ihan yhtäkkiäkö nuo miehen yövuorot tulivat?

Vierailija
28/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap miettinyt tätä ennen vauvan syntymää vai ihan yhtäkkiäkö nuo miehen yövuorot tulivat?

Kyllä se mieskin olisi voinut miettiä, että onko tuollainen pelkkä yövuoro hyvä yhdistelmä vauvan kanssa, saati sitten isompienkaan. 

Vierailija
29/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. On kyllä maailman surkein ohje! Siinä vauvan nukkuessa kun on muitakin kotitöitä hoidettavana, jos vaan mahdollista. 

Jep. Jonkun ruokaakin pitää tehdä, siivota pitää edes joskus, pyykkihuolto jne.

Vai hoitaako siis työssäkäyvä puoliso nuo kaikki kotiintultuaan, jos vauvan kanssa ei voi olla?

Itsekin voisin vielä lisääntyä, jos saisin olla tuo tässä kuvailtu työssäkäyvä osapuoli. Saa nukkua rauhassa yöt, vapaa-ajalla rentoutua itsekseen jne. 

Vierailija
30/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Luovu turhista tavoitteista ja redusoi pakot. Selviät kyllä. Nukuin itse, kun lapset ihan pieniä ja oli itkuisuutta noin 20h/ viikko. Siitä homma parani vähitellen ja parin vuoden päästä nukuttiin jo yhtenäisesti 3-4 h / yö.

Parin vuoden päästä ? ? 

Vierailija
31/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailmantilanteessa työpaikan vaihtaminen ei ole mikään itsestäänselvyys. 

Vierailija
32/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se syöminen ei  10 min kauemmin kestä, sitten nukuttiin ta as  ja   4 kk.n iässä meni koko yö jo  nukkuen

Vierailija
33/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se syöminen ei  10 min kauemmin kestä, sitten nukuttiin ta as  ja   4 kk.n iässä meni koko yö jo  nukkuen

Jaa. Kaikki vauvat ei ole niin kuin sinun vauvasi.

Vierailija
34/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Luovu turhista tavoitteista ja redusoi pakot. Selviät kyllä. Nukuin itse, kun lapset ihan pieniä ja oli itkuisuutta noin 20h/ viikko. Siitä homma parani vähitellen ja parin vuoden päästä nukuttiin jo yhtenäisesti 3-4 h / yö.

Miten miehesi nukkui? Toivottavasti antoi myös sinulle mahdollisuuden nukkua.

Vierailija
35/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. On kyllä maailman surk

Onpa vaikeaksi tehty nykyään. 🙄

Itse tein ansiotyötä kotona heti synnäriltä tultuani ja  hoidin  myös talouden, mies ei siihen mitenkään osallistunut, teki  omaa työtään  7 pv viikossa

Vierailija
36/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä helvettiä se oli aikanaan, kun piti lähteä pienten lasten, vielä vauvankin, kanssa ulos aamulla klo 8 aikoihin joka päivä, jotta mies sai yövuoron jälkeen nukutuksi. Siellä sitten kökötettiin säässä kuin säässä hiekkalaatikolla lounasaikaan saakka. Ankeaa oli usein. Joskus toki mentiin kirjastoon, kaupoille, kyläilemään tms. 

Vierailija
37/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas sinulla ollut sitten kertakaikkisen upea miesvalinta.

Vierailija
38/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein ansiotyötä kotona heti synnäriltä tultuani ja hoidin myös talouden, mies ei siihen mitenkään osallistunut, teki omaa työtään 7 pv viikossa

Mihin se teidän vauva meni? Adoptioon?

Vierailija
39/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein ansiotyötä kotona heti synnäriltä tultuani ja  hoidin  myös talouden, mies ei siihen mitenkään osallistunut, teki  omaa työtään  7 pv viikossa

Onpa sulla ollut paska diili, muttei se ole mikään syy, miksi muilla pitäisi olla yhtä paskaa. -aikuisen äiti

Vierailija
40/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä helvettiä se oli aikanaan, kun piti lähteä pienten lasten, vielä vauvankin, kanssa ulos aamulla klo 8 aikoihin joka päivä, jotta mies sai yövuoron jälkeen nukutuksi. Siellä sitten kökötettiin säässä kuin säässä hiekkalaatikolla lounasaikaan saakka. Ankeaa oli usein. Joskus toki mentiin kirjastoon, kaupoille, kyläilemään tms. 

Meillä minä äitinä tein jonkun aikaa 3-vuorotyötä, sairaanhoitaja kun olen. Ei mies kyllä aina lähtenyt ulos lasten kanssa, jotta saan nukkua yövuorojen jälkeen. Pääsin kyllä eri huoneeseen, mutta enpä sikeästi nukkunut. Siitä sitten tein sen valinnan, että pyysin siirtoa toiseen yksikköön päivävuoroon enkä hetkeäkään katunut! Kyllä se vaatii molempien vanhempien joustoa. Jos ei nukkuminen suju lapsiperheessä yövuorojen jälkeen, niin sopii miettiä, että sopiiko sellainen työ ylipäänsä pikkulapsiperheeseen, harvemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan