Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvavuosi ja puolison yövuorot

Vierailija
21.06.2025 |

Onko kenelläkään antaa vinkkiä miten jaksaa ja jakaa yövalvomiset, kun puoliso tekee töissä ainoastaan yövuoroa, (3 yötä, 2 vapaata rytmissä) Molempien pitäisi välillä saada nukutuksia kokonaisia öitä, myös kotona olevan ja vauvaa pääsääntöisesti hoitavan. 

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä hoidin yöt kun minä.olin se joka imetin. Vauva nukkui vieressä, oli sillä tavoin helpompaa. 

Vierailija
2/50 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso ottaa vauvan mukaan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selvä asia on ollut, että minä olen hoitanut vauvan. 

Teillä on helppo tilanne siten, että miehellä on paljon yövuoroja niin voi siten joskus valvoa vauvankin kanssa, kun rytmi on yöpainotteinen. Tietty sinun pitää huomioida se, että mies käy töissä niin hänellä on pakko levätä vapaalla. Sinä voit levätä päivällä vauvan nukkuessa päiväunet. Toivottavasti annat miehen nukkua hyvin päivällä yövuorojen jälkeen. 

Vierailija
4/50 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vuosia sitten sama tilanme. Vastasyntynyt ja 5-vuotias.  Pakkastalvi ja pieni paikkakunta. Käveltiin lasten kanssa paljon, ei ollut leikkipuistoakaan. Lopulta mies sairastui ja joutui olemaan vuoden pois töistä.

Vierailija
5/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kuule, ite hoidin ihan yksin, oli vaan jaksettava ja jaksoin

Vierailija
6/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän vauva jotenkin erityisen huonosti nukkuva vai vastako mietitte etukäteen asiaa?

Vierailija
7/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen kiduta työssäkäyvää puolisoa univajeella! SINÄ hoidat vauvan öisin, opit kyllä torkahtelemaan päiväunien aikaan. Jo on hulluksi menneet nää tasa-arvopelleilyt. 

terv. Kolmen lapsen äiti

Vierailija
8/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on todella huonosti nukkuva :(

Vierailija
9/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jaksamisia.  Saisitko jostain hoitoapua vauvalle tai seuraa joskus päivisin sulle ja vauvalle? Voi olla hankalaa olla (itkevän) vauvan kanssa koko päivää kotona, kun puoliso nukkuu ja pitäisi olla hiljaista?

Vierailija
10/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on helppo tilanne siten, että miehellä on paljon yövuoroja niin voi siten joskus valvoa vauvankin kanssa, kun rytmi on yöpainotteinen. Tietty sinun pitää huomioida se, että mies käy töissä niin hänellä on pakko levätä vapaalla. Sinä voit levätä päivällä vauvan nukkuessa päiväunet. Toivottavasti annat miehen nukkua hyvin päivällä yövuorojen jälkeen. 

Missä vaiheessa se mies hoitaa omaa lastansa, jos saa vain lepäillä? :D ja kyllä siellä kotona olevalla on muutakin puuhaa kuin "nukkua, kun vauva nukkuu". Ainakin itselläni on ollut.

Vierailija
11/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies lähti toisen matkaan odotusaikana eli hoidin vauvan 100 % yksin koko vauva-ajan ja sen jälkeenkin. Muitakin lapsia oli, samoin omakotitalo ja eläimiä. Oli vain pakko jaksaa. Nukuin, kun sain nukuttua.

Vierailija
12/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvä ihminen kiduta työssäkäyvää puolisoa univajeella! SINÄ hoidat vauvan öisin, opit kyllä torkahtelemaan päiväunien aikaan. Jo on hulluksi menneet nää tasa-arvopelleilyt. 

terv. Kolmen lapsen äiti

Kiduta? :D kuule, ei ne lapsen yöheräilyt välttämättä pääty siihen vauva-aikaan. Entä kun äitikin on töissä käyvä? Kuka kiduttaa ja ketä silloin? Ja en missään nimessä pidä saman arvoisena yöunia ja päivällä torkahtelua.

Vierailija
13/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa se mies hoitaa omaa lastansa, jos saa vain lepäillä? :D ja kyllä siellä kotona olevalla on muutakin puuhaa kuin "nukkua, kun vauva nukkuu". Ainakin itselläni on ollut.

Hoitaa vapaapäivinä ja iltapäivisin/alkuillasta kuten muutkin isät. Silloin solun on vapaa tekeen juttujaan. 

Vierailija
14/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä mahdollisuus tehdä muuta vuoroa? Toki hänellä varmasti vapaitakin yövuorojen välissä, jolloin voi olla vauvan kanssa? Esimerkiksi ihan niin, että ap hoitaa yöheräilyn, mutta mies antaa ap:n aamulla nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ja on vauvan kanssa.

Vierailija
15/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaa vapaapäivinä ja iltapäivisin/alkuillasta kuten muutkin isät. Silloin solun on vapaa tekeen juttujaan. 

Lainaamassani luki, että miehen täytyy saada levätä vapaalla :D

Vierailija
16/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Luovu turhista tavoitteista ja redusoi pakot. Selviät kyllä. Nukuin itse, kun lapset ihan pieniä ja oli itkuisuutta noin 20h/ viikko. Siitä homma parani vähitellen ja parin vuoden päästä nukuttiin jo yhtenäisesti 3-4 h / yö.

Vierailija
17/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva vieläkin syö sen verran usein että turha haaveilla 2-3 tuntia pidemmistä pätkistä. Olen itse tullut siihen tulokseen, että kyllä tätä vuoden jaksaa jos on pakko. Yritetään toki jossain kohti lopettaa yösyötöt, mutta ei ole vielä ajankohtaista. Jos teillä on jokin systeemi, esim. korvike tai pumpattu maito pullosta, niin voihan siinä toinen sitten yrittää nukkua toisen vahtivuorolla. Se on sitten eri asia, miten vauva tähän reagoi. Toisilla toimii, toisilla ei.

Vierailija
18/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä tosiaan, miten pärjäävät yksinhuoltajaäidit ja ne, joitten puoliso tekee reissutöitä ja on poissa kotoa pitempään.

Vierailija
19/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitit tähän, kun sinulla ei ole lapsia? Jos olisi, tietäisit aivan hyvin, että ei vauvan nukkuessa oteta päiväunia.

Vierailija
20/50 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä tosiaan, miten pärjäävät yksinhuoltajaäidit ja ne, joitten puoliso tekee reissutöitä ja on poissa kotoa pitempään.

Hohhoi, mietipä sitä kuule. Minä en olisi tehnyt lasta miehen kanssa, joka tekee reissutyötä enkä kyllä kovin helposti olisi yksinhuoltajaksikaan suostunut. Onneksi olen valinnut upean miehen lastemme isäksi, joka hoitaa vanhemmuuden tasavertaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi