Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain apteekkista nenäsuihketta ja siitä alkoi kuulustelu

Vierailija
21.06.2025 |

Kuinka kauan aiot tätä käyttää? Tätä ei saa käyttää viikkoa pidempään. En voi myydä näitä kahta jne. 

Ihan kun olisi ostamassa jotain fentanyylia

Kommentit (271)

Vierailija
241/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt muuten on apteekkilupa ja proviisorit jonottaa itselleen apteekkia. Apteekkien sijainnit on määrätty melko tarkkaan, siksi niitä löytyy pienistäkin kylistä. 

Arvatkaa löytyykö enää jatkossa, jos tuottoa ei ole tarpeeksi. 

Vierailija
242/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostit kahta? Oletko koukussa nenäsuihkeisiin? 

Ettei tarvi jatkuvasti olla niitä hakemassa

No hae resepti, saat parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös polyyppejä nenäonteloissa, jotka estää ilmaa kulkemasta vapaasti,

lääkäri hoitaa ne pois.

Silloin muuten puhe on melko honottavaa,

Vierailija
244/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös polyyppejä nenäonteloissa, jotka estää ilmaa kulkemasta vapaasti,

lääkäri hoitaa ne pois.

Silloin muuten puhe on melko honottavaa,

Siis ne polyypit voi tehdä puheen honottavaksi(nenäpuhe)

Vierailija
245/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataanpa taas siihen, että nykyinen pääministeri olisi vaan ostanut närästyslääkettä, mutta farmaseutti tunnisti oireet sydänkohtaukseksi ja kehotti päivystyksellisesti hoitoon

Farmaseutti tekee koko ajan tällaista "näkymätöntä työtä". Joka päivä ratkotaan tilanteita, joissa lääkäri on kirjoittanut reseptiin annostuksen väärin, aika usein lapsilla. Lääkäri on voinut kirjoittaa väärän määrän lääkettä kuuria varten. Lääkkeitä, jotka eivät sovi yhteen jne. Joskus on todella vaarallisia yhdistelmiä. 

Mutta koko ajan tekoälykin kehittyy. Vielä se voi tehdä isojakin virheitä lääkkeisiin liittyen.

Ala on muutoksessa. Mutta se pitää tehdä hallitusti.

Vierailija
246/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olen käyttänyt vuosikymmeniä, rikä minua haittaa yhtään. Välillä lyhyitä taukoja, kunnes taas nukkumimen käy mahdottomaksi. Käytän sitä lasten nasolinia joka ilta. Ei kuulu kenellekään, koska minua itseäni ei haittaa tämä "riippuvuus".

Vierailija
247/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos reseptilääkettä on hakemassa, niin kannattaa sivuuttaa nuo utelut. Lääkäri on määrännyt tarpeelliset lääkkeet. Ei se farmaseuteille kuulu, mitä sieltä on silloin hakemassa. 

Käsikauppalääkkeitä ostaessa heidät on ilmeisesti koulutettu kyselemään, että "palvelutapahtuma" olisi onnistunut.

Se on apteekkien yksi harvoista perusteluista, miksi vetoavat siihen, ettei käsikauppalääkkeitä saisi alkaa myydä päivittäistavarakaupoissa. Oikea syy on tietenkin raha, mutta tuohon lääkeneuvontaan apteekkarit vetoavat. Minusta se on pelkästään ärsyttävää.

Yksi paras oli muuten, kun apteekin työntekijä sanoi, että hormonihoidon estrogeenilaastarit pitää käytön jälkeen palauttaa apteekkiin vaarallisena jätteenä. Väitti että menisivät muuten jäteveteen. Kerroin hänelle, että eivät todellakaan mene, vaan täällä Helsingissä sekajätteet polt

Kas kun mulle ei oo tullu tarve ostaa viedessäni ohimennen lääkkeitä apteekkiin. Kyllä se käytäntö on ihan syystä että lääkkeitä ei viskota roskiin tai pönttöön.

Vierailija
248/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuo kyselyt apteekissa menevät liiallisuuksiin, niihin ei ole pakko vastata. Joko myyvät tuotteen tai eivät sitten myy. Joka asiaa ei tarvitse vatvoa. 

Ostin kerran D-vitamiinia, vahvuus 100 mikrogrammaa. Myyjä alkoi kysellä, että onko lääkäri määrännyt näin vahvan D-vitamiinin. Kysyin, että onko laillista ostaa tämä vitamiini. Kuulema oli. Menin sitten kassalle maksamaan sen. 

Vierailija
249/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus nuo kyselyt apteekissa menevät liiallisuuksiin, niihin ei ole pakko vastata. Joko myyvät tuotteen tai eivät sitten myy. Joka asiaa ei tarvitse vatvoa. 

Ostin kerran D-vitamiinia, vahvuus 100 mikrogrammaa. Myyjä alkoi kysellä, että onko lääkäri määrännyt näin vahvan D-vitamiinin. Kysyin, että onko laillista ostaa tämä vitamiini. Kuulema oli. Menin sitten kassalle maksamaan sen. 

Olisi hyvä tsekata välillä onko annos riittävä tai jopa liikaa, Suomessa meillä on geeni, joka voi jopa vähentää D-vitamiinin imeytymistä. Verikokeen voi ostaa monesta paikasta, eikä tarvitse edes vaivata lääkäriä.

Itse sanon, että suositus on huomattavasti alhaisempi, mutta 100 mikrogrammaa pidetään hyväksyttävänä annostuksena terveelle ihmiselle.

Vierailija
250/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kiitollinen kun sua yritetään estää joutumasta perkeleelliseen kierteeseen, jossa nenäsuihke lopulta aiheuttaa vain enemmän tukkoisuutta. Mekanismit voit tutkia itte 

Vai ihan perkeleellinen kierre. 

Vierailija
251/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nenäsumute addiktiot voi kestää vuosia ja jotkut kiertää apteekista toiseen ostamassa

On ihan todellinen ongelma

No miten se kyyläys estää sen, ettei henkilö kierrä apteekista toiseen ostamassa? Juuri sen takia kiertää, itse aikaansaatu ongelma joka ei holhoamalla parane.

No minkäs teet jos joku kiertää hakemassa monesta paikasta. Mutta eikö ole hyvä kertoa uusille käyttäjille, että suihkeen käytössä voi piillä yllättävä haitta. Se lisääkin tukkoisuutta, jota ei kannata enää hoitaa avaavalla suihkeella, muuten olet kierteessä.

Toki tällaista tietoiskua ei ehdi kaikille kertoa, niin sanotaan, että vain lyhyeen käyttöön.

Onko se sitten paapomista?

On se paapomista, jos aletaan kertoa ilman et

Tuohon voi vastata  kyllä vaikkei tietäisikään. Kertovat kaikille. 

Vierailija
252/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olen käyttänyt vuosikymmeniä, rikä minua haittaa yhtään. Välillä lyhyitä taukoja, kunnes taas nukkumimen käy mahdottomaksi. Käytän sitä lasten nasolinia joka ilta. Ei kuulu kenellekään, koska minua itseäni ei haittaa tämä "riippuvuus".

Paitsi siinä vaiheessa, kun väliseinässä on läpi syöpynyt reikä. Mutta eihän sulle tällaista tapahdu. Olet parasta A-luokkaa, lääkehaitat eivät sinua koske... 

Vierailija
253/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi siinä vaiheessa, kun väliseinässä on läpi syöpynyt reikä. Mutta eihän sulle tällaista tapahdu. Olet parasta A-luokkaa, lääkehaitat eivät sinua koske... 

Vai että syöpyy ihan reikä, on sulla ainakin mielikuvitusta 🤣

Vierailija
254/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävälläni on vaikea ja pitkään kestävä siitepölyallergia, hän ostaa nenäsuihkeet eri apteekeista.

Vinkkaapas hänelle lääkärien olemassaolosta. Sellainen ammattiryhmä, joka voi kirjoittaa reseptillä parempaa nenäsumutetta kuin itsehoitohyllyssä myytävät ja ilman alveja (ellei nyt joku hallitus ole tuota kumonnut), jos lääkäri määrää ne sairauden hoitoon. 

ei tarvi sitten tehdä noin typeriä liikkeitä, kuin käydä ostelemassa eri apteekeista. Siis oikeasti: miksi ihmiset haluaa tehdä elämästään noin monimutkaista (ja ymmärrän, että tuo on voinut olla provo, mutta valitettavasti tunnen pari tuollaista tyyppiä, jotka oikein kehuskelevat, että ostinpas enemmän buranaa kuin olisin saanut, koska kävin kolmessa eri apteekissa...)

Vierailija
255/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut vierestä keskustelua kun narkomaanin näköinen oli vähän liian kiinnostunut yskänlääkkeistä. Niissä paljastui olevan häntä kiinnostaneita aineksia. 

Vierailija
256/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa tapauksessa kannattaisi käydä lääkärillä selvittämässä mikä siellä hengitysteissä on vikana, jos koko ajan on nenä tukossa ilman lääkitystä. Itseni tuollainen vaiva vei leikkauspöydälle ja nyt ei enää ole nenä tutkossa eikä tarvi kyllästää kehoa lääkkeillä. 

Vierailija
257/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama Imodiumin kanssa! "En mielelläni möisi näitä montaa pakkausta kerralla, koska viisainta mennä lääkäriin jos oireilu jatkuvaa"  (mummo käynyt jo lääkärissä, haloo, en aio sitä apoteekin gtiskillä selostaa).... Kyse ei reseptilääkkeestä edes.

Ei reseptilääkkeitä mutta eivät myöskään vaarattomia. Nehän jossain vaiheessa pantiin tiskin taakse väärinkäytön takia, niissä on sitä lääkeainetta joka voi tuntua päässä. Lääkäri voi määrätä isompaa pakettia jos aiheelliseksi katsoo joten mitä Lääkäri mummolle sanoi ? En ihmettele että kommenttia tulee jos haluaa ostaa useamman kerralla. 

Vierailija
258/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palataanpa taas siihen, että nykyinen pääministeri olisi vaan ostanut närästyslääkettä, mutta farmaseutti tunnisti oireet sydänkohtaukseksi ja kehotti päivystyksellisesti hoitoon

Farmaseutti tekee koko ajan tällaista "näkymätöntä työtä". Joka päivä ratkotaan tilanteita, joissa lääkäri on kirjoittanut reseptiin annostuksen väärin, aika usein lapsilla. Lääkäri on voinut kirjoittaa väärän määrän lääkettä kuuria varten. Lääkkeitä, jotka eivät sovi yhteen jne. Joskus on todella vaarallisia yhdistelmiä. 

Mutta koko ajan tekoälykin kehittyy. Vielä se voi tehdä isojakin virheitä lääkkeisiin liittyen.

Ala on muutoksessa. Mutta se pitää tehdä hallitusti.

Niille uteluille tosiaan on hyvä syy.

Itse yritin ostaa laastaria haavaan, kun apteekin työntekijä alkoi kyselemään millaisesta haavasta on kyse. Koska haava oli näkyvällä paikalla, näytin sitä hänelle, ja sain kehotuksen lähteä päivystykseen. Siihen piti laittaa tikkejä. Pelkkä laastari ei olisi riittänyt, vaikka itse kuvittelin riittäisi. 

Vierailija
259/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että syöpyy ihan reikä, on sulla ainakin mielikuvitusta 🤣

KVG

"xylometazoline long term use"

Vierailija
260/271 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama Buranan kanssa. Siis mihin tarvitsen, ei saa käyttää pitkään, ymmärränhän, että ei saa käyttää raskaana jne. Ja se oli reseptilääkkeenä pitkittyneeseen polvikipuun!

Ehkä syöt turhaan?

Mikä siinä polvessa on vikana? Kuluma? Nivelrikko?

Saattaa olla jokin muu vaiva, jonka voisi kuntouttaa? 

Joskus jää vaan siihen lääkkeeseen, vaikka olisi mahdollista kuntouttaa. Kyllä se burana sun mahaan  samalla lailla vaikeuttaa, olis se sitten  lääkärin määräämä tai käsikaupasta ostettu.

Ei lääkäri ole aina se paras näissä. Monet on kovin medikalisoituneita, että lääkepurkki potilaalle kouraan ja menoks. Ei tutkita. Oletetaan.

Minäkin olisin apteekin työntekijän roolissa huolissani. Tehtäväni olisi tuoda tietoosi, ettei se burana ole mikään ihan vaaraton pitkässä juoksussa.