Hain apteekkista nenäsuihketta ja siitä alkoi kuulustelu
Kuinka kauan aiot tätä käyttää? Tätä ei saa käyttää viikkoa pidempään. En voi myydä näitä kahta jne.
Ihan kun olisi ostamassa jotain fentanyylia
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Onks näissä nenäauihkeissa joku käyttöongelma?
On, jos ovat ns. avaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenäsumute addiktiot voi kestää vuosia ja jotkut kiertää apteekista toiseen ostamassa
On ihan todellinen ongelma
No miten se kyyläys estää sen, ettei henkilö kierrä apteekista toiseen ostamassa? Juuri sen takia kiertää, itse aikaansaatu ongelma joka ei holhoamalla parane.
No minkäs teet jos joku kiertää hakemassa monesta paikasta. Mutta eikö ole hyvä kertoa uusille käyttäjille, että suihkeen käytössä voi piillä yllättävä haitta. Se lisääkin tukkoisuutta, jota ei kannata enää hoitaa avaavalla suihkeella, muuten olet kierteessä.
Toki tällaista tietoiskua ei ehdi kaikille kertoa, niin sanotaan, että vain lyhyeen käyttöön.
Onko se sitten paapomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenäsumute addiktiot voi kestää vuosia ja jotkut kiertää apteekista toiseen ostamassa
No miten se kyyläys estää sen, ettei henkilö kierrä apteekista toiseen ostamassa? Juuri sen takia kiertää, itse aikaansaatu ongelma joka ei holhoamalla parane.
No minkäs teet jos joku kiertää hakemassa monesta paikasta. Mutta eikö ole hyvä kertoa uusille käyttäjille, että suihkeen käytössä voi piillä yllättävä haitta. Se lisääkin tukkoisuutta, jota ei kannata enää hoitaa avaavalla suihkeella, muuten olet kierteessä.
Toki tällaista tietoiskua ei ehdi kaikille kertoa, niin sanotaan, että vain lyhyeen käyttöön.
Tuon pidemmän vastauksen kerron, jos asiakas haluaa perustelun kuulla. Muut ovat saaneet ohjeistuksen lyhyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostit kahta? Oletko koukussa nenäsuihkeisiin?
Ettei tarvi jatkuvasti olla niitä hakemassa
Jo tämä kertoo, että käytät niitä liikaa, jolloin vaivasi pahenee. Farmaseutti on oikeassa: niitä saa käyttää vain viikon kerrallaan, tai ne alkavat pahentaa tukkoisuutta tehden sen krooniseksi.
Minä luulen, että täällä palstalla on iäkkäämpää porukkaa ja ei sen takia paras paikka tälle kokoomuspersujen vaikutuskampanjalle.
Mutta tämä on kyllä sitten asia, joka tulee muuttumaan apteekeissa. Nähtäväksi jää missä laajuudessa.
En ole itsekään sitä vastaan, että joitain lääkkeitä saisi myös kaupoista.
Mutta jos joku luulee, että halvemmalla kuin apteekista, saattaa yllättyä. Pakkauskoot on pidettävä pieninä. Sanoisin, että esimerkiksi parasetamolia olisi hyvä myydä vain 500mg poretablettina (kuten Ruotsissa opittu kantapään kautta), esimerkiksi 10kpl paketeissa. Ibuprofeenista tulee varmaan 200mg ja 10 tbl paketti. Luultavimmin allergialääkkeitä ja joitain lääkevoiteita myös. Kaikesta pieniä pakkauksia.
Lapsille on tuotava särkylääkkeet myös, että ei tule riskiä siitä, että heille annostellaan aikuisten versioista.
Mutta tuo nenäsuihke. Sitä en kauppoihin vapauttaisi.
Minä tekisin tämän niin, että kauppoihin pieniä pakkauksia vähiten haittoja aiheuttamassa muodossa ja pakkauskoossa.
Apteekin itsehoitoon taas sitten vapautettaisiin neuvonnan taakse jotain ennen reseptiä vaatineita lääkkeitä.
Esim erektiolääkkeet.
E-pillereiden ja hormonikorvauksen reseptit voisi apteekki uusia terveystarkastusten perusteella.
Ihan kyllä löytyisi keinoja, miten apteekit voisivat paremmin tukea perusterveydenhuoltoa
Erektiolääkkeet eivät sovi kaikille ja niissä on huikea väärinkäyttöpotentiaali, esim. nuoret hakevat niitä nussijaisiin.
Niitä ei todellakaan voi vapauttaa käsikauppaan.
Reseptin saa ihan superhelposti, kun vain käy hakemassa, ja lääke omaan terveyteen sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenäsuihkeet ei ole addiktoivia.
Taustalla voi olla pelko jatkuvia hinnannousuja kohtaan. Olen itse ostanut jotain tuotetta varastoon, koska pelkona on, että kun seuraavan kerran tarvitsen sitä, hinta on taas tuntuvasti noussut. Esim.lempikahvini maksoi 3-4 vuotta sitten 3,40 (suunnilleen). Nyt se maksaa 5,69. Samoin tyttärenkäyttämä kahvi on noussut.
Viimeksi farmaseutti alkoi tentata reseptilääkkeestä, että auttaako tämä lääke sinua varmasti? Kysyi monta kertaa, kun en ensin vastannut.
Ennen olin sitä mieltä ettö käsikauppalääkkeet kauppoihin myyntiin. Nyt kun olen asunut pitkään sekakäyttäjän naapurissa on mieli muuttunut täysin. Tiedän että yllättävän monia käsikauppalääkkeitä käytetään väärin. Ja apteekit voivat edes vähän valvoa ettei niitä saa kohtuuttomasti kovin helposti käyttöönsä. Vaikea toki estää kokonaan mutta ainakin käyttöä voidaan rajoittaa merkittävästi. Se näkyy esim siinä kuinka usein sekakäyttäjää viedään ambulanssilla teholle.
Kyllä ovat niihin jää koukkuun niin että nenä menee tukkoon jatkuvasti, ja siitä pääsee eroon vain jos pystyy olla pari viikkoa ilman suihketta. Tiedän kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti kysyy: otatko saman määrän kuin ennekin? Ja hetken päästä: onko tämä lääke sinulle ennestään tuttu? - Jos otan saman määrän kuin enneniin, niin eiköhän se ole?
Kerran farmaseutti myi minulle känsälaastaria. Pajetin sisällä luki, ettei diabeetikot saa käyttää. Miksei farmaseutti kysynyt "onko sinulla diabetes" vaan myi minulle sopimattoman tuotteen? Jos olisin käyttänyt, olisi laastarin syövyttävä aine voinut viedä vaikka koko jalan.
Mulle määrättiin Tyrazolia ja hain sen apteekista. Sen paremmin lääkäri kuin farmaseuttikaan ei kertonut agranulosytoosi-riskistä ja miten se ilmenee. No, olen aikuinen ihminen ja luen lääkeselosteen aina ennen lääkkeen aloittamista. Mutta pidän hieman kummallisena, että kun haen jotain käsikauppalääkettä, seurataan kintereillä ja kysellään ja vainotaan, mu
Se riski on niin pieni ja kuuluu ennemmin lääkärin / sairaalan seurantaan, kuin apteekille. Itsehoitolääkkeissä sen sijaan hoitavaa kontaktia ei useinkaan ole, siksi tiedottaminen lääkkeen oikeasta käytöstä kuuluu farmaseuteille.
Oli toki hyvä, että itse luit sen pakkausselosteen, kuten kuuluukin tehdä.
Ihme selittelyä, niin kuin apteekki olisi toiminut oikein. Ei toiminut. Tuon lääkkeen osalta pitää aina varmistaa, että potilas tietää riskin. Apteekki TEKI VIRHEEN.
Itsehoitolääkkeissä ei kuulukaan olla hoitokontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se paapomista, jos aletaan kertoa ilman että asiakas antaa luvan. OIkea tapa on kysyä, tiedätkö lääkkeen riskit. Jos asiakas sanoo tietävänsä, niin se on siinä. Ei tarvi jatkaa.
Joskus nuorena ostin jälkiehkäisyn.
Apteekin täti tuijottaa minua ihan silmät viiruina ja tivaa olenko käyttänyt ehkäisyä?
Selitin, että kondomi oli käytössä mutta meni rikki.
Täti vain tuijottaa ilmeettömänä ja hokee että jälkiehkäisy ei ole ainut ehkäisykeino eikä sitä saa käyttää jatkuvasti.
Minä: juu minä tiedän. Tämä on mun eka pilleri. Ja mulla oli kondomi käytössä. Se meni rikki!
Täti lyö pillerin tiskiin kuin olisin joku maanvaiva ja jatkaa puhinaa.
En tiedä mitä tein väärin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole AP, mutta puolisoni osti viime viikolla 3 nenäsuihketta koska perheessämme oli 3 flunssaista. Minä ja 2 teiniä. Saman nenäsuihkeen käyttäminen ei olisi kovin hygieenistä.
Näinhän usein käy, koko perhe tai iso osa perheestä sairastaa yhtä aikaa. Lisäksi haluaisin, että sitä nenäsuihketta jäisi 1 avaamaton paketti lääkekaappiin varoiksi seuraavaa flunssaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Joskus nuorena ostin jälkiehkäisyn.
Apteekin täti tuijottaa minua ihan silmät viiruina ja tivaa olenko käyttänyt ehkäisyä?
Selitin, että kondomi oli käytössä mutta meni rikki.
Täti vain tuijottaa ilmeettömänä ja hokee että jälkiehkäisy ei ole ainut ehkäisykeino eikä sitä saa käyttää jatkuvasti.
Minä: juu minä tiedän. Tämä on mun eka pilleri. Ja mulla oli kondomi käytössä. Se meni rikki!
Täti lyö pillerin tiskiin kuin olisin joku maanvaiva ja jatkaa puhinaa.
En tiedä mitä tein väärin 😂
Multa kysyivät, että olenko käyttänyt aiemmin jälkiehkäisyä, minkä myönsin ja kerroin myös vuosiluvun. Keskustelun sävy muuttui heti rennommaksi ja kertoivat miten nykyiset jälkiehkäisypillerit eroavat silloin 15 vuotta sitten käyttämästäni. Sain ihan mielestäni ihan asiallista tietoa ja oli mukava kuulla, että nykyiset on turvallisempia ja paremmin siedettyjä.
Meillä on joutunut koko perhe tunkemaan nenään samaa suihketta, kun sain apteekista vain yhden enkä jaksanut sairaana lähteä kauemmas muihin apteekkeihin. Ei hygienistä, mutta ei ollut vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joutunut koko perhe tunkemaan nenään samaa suihketta, kun sain apteekista vain yhden enkä jaksanut sairaana lähteä kauemmas muihin apteekkeihin. Ei hygienistä, mutta ei ollut vaihtoehtoja.
Olisit saanut niitä useamman, jos olisit viitsinyt sanoa että on koko perhe kipeä. Jos ääntä ei tule, niin kirjoita puhelimeen ja näytä se. Ihan on oma moka nyt.
Sama Imodiumin kanssa! "En mielelläni möisi näitä montaa pakkausta kerralla, koska viisainta mennä lääkäriin jos oireilu jatkuvaa" (mummo käynyt jo lääkärissä, haloo, en aio sitä apoteekin gtiskillä selostaa).... Kyse ei reseptilääkkeestä edes.
Se riski on niin pieni ja kuuluu ennemmin lääkärin / sairaalan seurantaan, kuin apteekille. Itsehoitolääkkeissä sen sijaan hoitavaa kontaktia ei useinkaan ole, siksi tiedottaminen lääkkeen oikeasta käytöstä kuuluu farmaseuteille.
Oli toki hyvä, että itse luit sen pakkausselosteen, kuten kuuluukin tehdä.