Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moraaliton kampaaja: muistisairas äiti

Vierailija
21.06.2025 |

Äiti on selkeesti dementti, mutta asuu vielä kotonaan ja periaatteessa pärjäilee. Toki minä käyn luonaan usein.

Alettiin sitten tässä velipojan kanssa ihmetellä, että mihin sen muorin rahat oikein menee? Pieni eläke eikä menoja pitäisi olla kuin ihan peruskulut.

Niin tulikin sitten selväksi, että äiti varaa vähintään joka toinen viikko itselleen kampaajan. Varmasti 70-luvulla käytiin ottamassa permanentti ja kampaus, kyllä näin on.

Tämä nykyinen kampaaja tekee sitten niin, että joka käynnillä on; värinpoisto, syväpesu, hoitoaine, värjäys ym ym. Lasku joka kerta n 300€. Tämä pari kertaa kuukadessa.

Kävin sitten sen juttelemassa ko yrittäjän kanssa. Että kun sä selvästi näet että asiakas ei tajua rahasta tai mistään mitään, niin nyt se loppuu sit just tähän se sun rahan riipiminen tältä muorilta!

Vastaus oli vaan että:ihan se itse pyysi ja hyväksyi kaiken.

Niin kysynpä vaan  että mikä moraali?? Vai onko tosiaan näin että ihan jokainen huolehtii vaan ihan itestään. 

Mainittakoon, että kyseinen liike ei ole mitenkään huonosti toimivan näköinen. Pelkkä sijainti on kallis ja hyvä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se äidin tukka kahden viikon välein eri näköinen?

Vierailija
42/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan yksityisen hoivakodin kahvilassa töissä, missä joka aamu asiakkaana kävi dementoitunut mummo jolla oli laskutustili maksamiseen. Hän osti kupin kahvia ja jossain vaiheessa lisäksi lehtihyllystä kymmenkunta naistenlehteä. Silloinhan kerta käynnin hinnaksi tuli jotain 70€, viikossa puhuttiin jo useista satasista.

Omaiset ottivat asian tiimoilta yhteyttä ja sovittiin että jatkossa mummolle annetaan tiskin alta muovipussissa nippu ilmaisia vanhoja naistenlehtiä, jotka omaiset sitten tuovat takaisin kioskiin ja kierrätetään näitä sitten mummolle.

Työntekijänä tein tietty työtä käskettyä ja ymmärrän toki että joku ratkaisu asiaan on saatava. Mutta silti koin erittäin raskaaksi olla vastuussa asiakkaiden terveydentilan seuraamisesta...

Vai että oikein raskaaksi! Kannattaisi vaihtaa työpaikkaa jos tuollainen noin rasittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus ei aina näy päällepäin.

Vierailija
44/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noissa kampaajan käynneissä on jo kyseessä ryöstö. Haavoittuvan, sairaan ihmisen hyväksikäyttäminen. Vastuu on yrittäjälläkin.

Vastuu on jollain muulla kuin yrittäjällä. Jos joku haluaa käydä kampaajalla tekemässä kaiken maailman hoitoja niin sitten käy. Mummo on nyt vaan tajunnut käyttää rahansa itseensä, toki minun äiti tilasi siivoojan kotiinsa, kampaajakin käy kotona 

Vierailija
45/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kampaaja ja käyn myös kotikäynneillä paljon. Nyt ihmettelen kuka hoitaa vanhuksen raha-asiat? Jos hänellä on edunvalvoja niin tälläistä ei pääse tapahtumaan.

Joten nyt sormi osoittaa kohti lapsia/edunvalvojaa. Mulle soittelee dementia vanhukset joskus päivittäin ja ystävällisesti rupattelen hetken- joo tulen taas huomenna vaikka ei pidä paikkaansa. Edunvalvojan/lasten kanssa hoidetaan sopimukset milloin käyn.

Vierailija
46/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kampaaja ja käyn myös kotikäynneillä paljon. Nyt ihmettelen kuka hoitaa vanhuksen raha-asiat? Jos hänellä on edunvalvoja niin tälläistä ei pääse tapahtumaan.

Joten nyt sormi osoittaa kohti lapsia/edunvalvojaa. Mulle soittelee dementia vanhukset joskus päivittäin ja ystävällisesti rupattelen hetken- joo tulen taas huomenna vaikka ei pidä paikkaansa. Edunvalvojan/lasten kanssa hoidetaan sopimukset milloin käyn.

Onko sinusta kampaajana normaalia tehdä värinpoisto ja syväpuhdistus aina parin viikon välein?

Tiedän, että värinpoiston voi joutua toistamaan, jos on vaikka joku tumma markettiväri siinä alla ja sen haluaa kokonaan pois, mutta Ap:n äiti tuskin on leikkinyt kotivärjäyksillä. Eikä silloinkaan sitä tehdä koko ajan uudelleen moneen kertaan. Saati mitään värikäsittelyjä 2 viikon välein, eihän siinä kerkeä edes tulla tyvikasvua vielä. Kampaajan touhu kuulostaa tosi omituiselta tässä tapauksessa. Ehkä pesussa lähtevää kevytsävyä voisi parin viikon välein vielä laittaa, mutta se ei maksa 300€. 

Vierailija
47/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mummilla käy kampaaja joka viikko. Hänelle tehdään permanentti ja kampaus.

Tosiasiassa kampaaja pesee hiukset,rullaa papiljotit ja tekee kampauksen. Mummi tottui aikoinaan siihen, että hiukset laitetaan hyvin, joten miksi emme jatkaisi samalla linjalla. Hän itse kokee, että tehtiin se permanentti. HInta käynniltä on varsin maltillinen.

no tällainen nyt olisikin järkevää touhua, ap:n versio on härskiä hyväksikäyttöä. Kampaajissa on toki monenlaista wt-hiihtäjää..

Vierailija
48/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu, jo hieman dementoitunut ihminen, ajeli taksilla lähes joka päivä. Omaiset puuttuivat asiaan, kun hän alkoi ajella taksilla satojenkin kilometrien päähän. Se lysti loppui lyhyeen, koska tämän tuttuni omaiset ottivat paikkakunnan taksiyrittäjään yhteyttä ja kielsivät kyydit. Rahaa tältä tutulta ei puuttunut, siksi hän pystyikin ajelemaan minne halusi, mutta eihän se järkevää touhua ollut. 

Vierailija
49/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se asiakas itse hyväksyy kaikki hoidot eikä erikseen ihmettele laskun suuruutta, niin mitäpä siinä voi tehdä tai sanoa?

Jättää markkinoimatta niitä palveluita tyyliin tehdäänkö vielä tämä. Noin usein värjäykset ja kampaajakäynnit. Ja mikä ihmeen värinpoisto.

Värinpoisto; jos sulla on epäonnistunut värjäys, esim väärä punainen, se voidaan poistaa ja kuluttaa hiusta, sitten uusi yritys. Mutta tuo harvoin ja jos epäonnistunut tai itse söhlinyt kotona värit päin... tai totaalinen uusi väri halutaan. Joten tuo 2x kk on järkkyä hulluutta. tuksin mummi haluaa 2x kk olla olla eri värinen. Kuulostaa törkeälle.

Vierailija
50/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internetillä on kummallinen vaikutus, kun sinne alkaa laittaa arvosteluja. Eiköhän tuokin yrittäjä lopeta nyhtämisen hyvin äkkiä.

Vierailija
51/51 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noissa kampaajan käynneissä on jo kyseessä ryöstö. Haavoittuvan, sairaan ihmisen hyväksikäyttäminen. Vastuu on yrittäjälläkin.

Vastuu on jollain muulla kuin yrittäjällä. Jos joku haluaa käydä kampaajalla tekemässä kaiken maailman hoitoja niin sitten käy. Mummo on nyt vaan tajunnut käyttää rahansa itseensä, toki minun äiti tilasi siivoojan kotiinsa, kampaajakin käy kotona 

Jossain nyt rajaa hei, toi ap juttu kuulostaa ihan kusetukselta kun huomaa, että mummo ei tajuu . Keltään 2x kk tehdä värinpoistoja jotka ovat ääri harvinaisia jos halutaan muuttaa uusi väri  tai pilalle mennyt. Olisi ok 2 kk väliajoin tehty huolto, sävy,leikkaus. Menoihin joskus kampaus.

ja joo siivojan käyttö ok vaikka kerta viikko ,kun siivottavaa onkin eri lailla kuin päänuppi. on petivaatepesua, ikkunoita, lattianpesut, kaapistot jne. ja joo saa käyttää itseensä,mutta ap juttu jo läikähtää pahasti yli 300e reissuja tavimummolle päähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi