Onko täällä muita, jotka ei enää ota aurinkoa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En nyt varsinaisesti ota, mutta en mä sitä välttelekkään koska mä en ole tyhmä. Yleensä liikun just keskipäivällä ulkona, saa hyvän rusketuksen ohimennen joka kesä. Mun mielestä tää haitat/hyödyt tappelu auringostakin on lähteny ihan käsistä, jengi pelkuroi kotona ja varjoissa mädättäen ja sairastuttaen itsensä kun taas toinen puoli polttaa itsensä hengiltä. Ettekö te missään osaa olla keskellä? Päivänselvää että kaikki on huonoksi liikaa nautittuna, mutta sopivasti juuri se mitä ihminen tarvitsee.
Minä ulkoilen aurinkoisina kesäpäivinä mieluimmin loppuiltapäivästä ja illansuussa. Se on kesällä usein koko vuorokauden lämpimin hetki varjossa mitattuna, mutta keskipäivään verrattuna auringon lämpö tuntuu iholla miellyttävän leppeältä ja uv-indeksi on jo selvästi laskenut. Rusketun kyllä silti, mutta rusketuksesta tulee kevyempi ja tasaisempi kuin keskipäivän paahteessa.
Aurinkoa en ole ottanut vuoden 2007 jälkeen.
Silloinkin vain vähän uimisen yhteydessä.
Tänä kesänä ei tarkene aurinkoa ottaa eikähän se ruskettaisikaan toppatakin läpi. Naapurin syöpäsairas kyylä kyllä yrittää kuivaa nahkaansa ruskettaa, mutta harmaalta näyttää. Meinaa vissiin että sillä se lähtee millä on tullutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä.
Aina istun varjossa, jos yli 20 astetta.
Meinaatko että 19 asteessa (tai alle) aurinko ei vaurioita ihoa? Eihän se auringon vahinko tule lämmöstä, vaan uv-säteistä.
ihan voi palaa pilvettömä päivänä kans
vesi vielä kertaistaa
Yksi ihosyöpä katotaan. Lekurit kielsi
Taisi olla vuosi -87 kun kokeilin ja 10 minuuttia riitti ei ikinä enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt varsinaisesti ota, mutta en mä sitä välttelekkään koska mä en ole tyhmä. Yleensä liikun just keskipäivällä ulkona, saa hyvän rusketuksen ohimennen joka kesä. Mun mielestä tää haitat/hyödyt tappelu auringostakin on lähteny ihan käsistä, jengi pelkuroi kotona ja varjoissa mädättäen ja sairastuttaen itsensä kun taas toinen puoli polttaa itsensä hengiltä. Ettekö te missään osaa olla keskellä? Päivänselvää että kaikki on huonoksi liikaa nautittuna, mutta sopivasti juuri se mitä ihminen tarvitsee.
Sinähän se tyhmä juuri oletkin. Et sen vertaa tiedä että keskipäivän aikana UV-indeksi on vaarallisen korkealla.
Tuskin kirjoittaja tarkoitti mitään ylenpalttista keskipäivän auringossa oleilua sentään. Miksi pitää vastata tuolla tavoin jollekin? juuri keskipäivän auringossa kannattaakin olla n. 20 min tai vähempikin. Tuon verran kun on saa päivittäisen d.vitamiiniannoksensa. Pitää vaikka pellavapaitaa päällä hihat käärittynä, itse kun palan herkimmin olkapäistä ja nenästä. Liikkumalla kroppa kääntyilee tasaiseen tahtiin eikä tule yleensä palovammaa mihkään. Näin pilvinen kun tämä kesä nyt ollut, niin palovaaraa tuskin edes onl
En ota. Vaellan öisin hautausmaan hämyssä. Tunnelmoin hämärän varjoissa. Kuu. Hiljaisuus. Iäisyys hautakivien katveessa.
Vierailija kirjoitti:
En ota. Vaellan öisin hautausmaan hämyssä. Tunnelmoin hämärän varjoissa. Kuu. Hiljaisuus. Iäisyys hautakivien katveessa.
Kalpeakasvoinen palstailija.
Mä en tietoisesti ja yrittämällä *ota' aurinkoa. Mutta kun harrastuksiin kuuluu sienestys, marjastus, kalastus, veneily ja joskus fillarointi- tai hiihto tai retkikluistelukipinä iskee, niin varsinkin naama on läpi vuoden hyvin ruskettunut.
Olen ajatellut, että kerran kesässä pitäisi olla vartti simmareissa auringossa parvekkeella että saisi vuoden Deet talteen.
Nuorempana on tullut käytyä parisen kymmentä kertaa Kanarialla. Käveltyä tuli satoja kilometrejä ja rantalentistä samoin satoja tunteja. Mutta ei sitä tehty "auringonoton" takia. Ehkä hölmöintä mitä tiedän, olisi vetää aurinkoinen päivä lonkkaa jollain laverilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä sen sijaan vaellan päivät hautausmaalla! Mutta en rusketu. Pitää käyttää pitkiä lahkeita ja hihoja aurinkoihottuman takia.
En ole 30 vuoteen enää ottanut aurinkoa. Sitä ennen piti käydä ennen kesää solariumissa ja sitten kesällä kunnon rusketus.
Heh. mihin ihminen muka tarvitsee rusketusta, eli jo vaurioitunutta ihoa