Muistaako täällä kukaan myymälä-/ kauppa-autoa?
Kotona kun 60-luvulla asuin maalla niin oli kahden kauppaketjun autot liikkeellä neljänä viikonpäivänä. Muistan Herajoen jugurtin.
Kommentit (36)
Muistan, liikkuivat monella kylällä, kun ei ollut kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Asuitteko taajamassa vai maalla?
Tarkoitan siis sitä, että kuulostaa todella paljolle tuo 4 kertaa viikossa, kun nykyään ei bussit kulje edes joka paikkaan.
Vähän yli 40 vuotta sitten oli viimeisiä kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus.
Muistan.
Käy kaks kertaa viikossa tossa 500m päässä.
- Lappi
Näin juhannuksena olisi taas kysyntää. Eikä tarvitsisi mitään riskaabeleja nimikkeitä lastata kyytiin: Olutta ja makkaraa, sinappia, tupakkaa ja preservatiiveja. Sitten vain huvipaikkojen parkkipaikoille ja leirintäalueiden porteille ja kaikki menisi kaupaksi.
Heinävedellä ajaa kauppa-autoa 87-vuotias Matti Sallinen.
Erään kunnan silloin uudehkolla kerrostaloalueellakin kävi kauppa-auto 70-80-lukujen taitteessa kunnes alueelle valmistui lähikauppa johon oli yhdistetty jopa postirakennus. Muistan silloin noin viisivuotiaana pikkupoikana käyneeni ehkä kerran tai pari siinä kauppa-autossa äidin kanssa.
90-luvun alussa muutettiin pois sieltä alueelta ja seuraavan kerran kun katselin sitä lähikauppaa, oli se muuttunut juottolaksi ja postikin tietysti hävinnyt varmaan jo heti 90-luvun alkuvuosina siitä.
Kuvastaa tätä Suomen taloustilannetta, entisten lähikauppojen tilalla on joko kirpputori tai juottola puliukoille :/
Miksi tuota ei saa enää? Oli mielestäni happamampaa eikä pelkkää sokerivelliä.
Ensimmäinen jogurtti. Hyvää oli. 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan käynyt.
Ketä sä oot?
Muistan mummolassa pohjanmalla mummu osti mulle pingvini jätskin ja hedelmäpastilleja ja omena limsaa. Voi sitä ihanuutta.
Muistan toki, mutta en 1960-luvulta.
Kaksi kertaa viikossa kävi mun lapsuudessa. Oli tosi tärkeä, kun kauppa oli kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa viikossa kävi mun lapsuudessa. Oli tosi tärkeä, kun kauppa oli kauempana.
Tämä 70- ja 80-luvilla
80-luvulla, lapsena kävin muutamia kertoja.
Istuin odottamassa myymäläautoa tien poskessa varmaan tunteja. Mummo saattoi ostaa pienen lasipullon jaffaa tai jonkin jäätelötuutin omien ostostensa lisäksi.
Ilman noita herkkujakin kokemus oli ihana. Myymäläauto tuoksui kovin hyvältä. Omanlaiseltaan.
Vähän samalta tuoksui myös pienissä kyläkaupoissa.
1990-luvulla lopetti täällä viimeinen. 1960-luvulla kulki kaksikin eri kauppa-autoa, vaikka melkein joka kylässä oli kauppa, joissakin useampiakin.
Niitä taisi olla 80- ja 90-luvulle saakka. Isompi kauppa ylläpiti niitä. Itse asuin tälläisen Kauppa yhtiön vieressä jolla oli useita tälläisiä autoja. Ja se oli ihan 150 km päässä Hesasta.