Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko oikeasti ainoa jota ällöttää mökkeily?

Vierailija
20.06.2025 |

Puhun siis "perinteisistä" sähköttömistä ja vedettömistä mökeistä. 

Vaikea kuvitella kuvottavampaa asiaa kuin huussi, olen oikeasti yrittänyt koko aikuisikäni tuloksetta opetella käymään huussissa, mutta edelleen se on minulle ylitsepääsemätöntä. Jo lapsena isovanhempien mökillä en käynyt kakkosella ollenkaan, pissat hoidin puskaan.

Syödessä en voi ajatella muuta kuin sitä, että astiat on tiskattu käsin järvivedessä, tämä aiheuttaa yökkäysrefleksin. Juomavesi on muoviastiassa seisonutta, kaikki perustoiminnot ruuanlaitosta hygienian hoitoon ovat hankalia ja hitaita jne. En edes ole normaalissa elämästäni mitenkään neuroottinen tai pöpökammoinen, mökkiolosuhteet vaan jotenkin aiheuttavat sen.

Mikään ei kuivu kunnolla, edellisen päivän saunapyyhe on vielä seuraavana iltanakin kosteana naulakossa. Samoin pitkiä paksuja hiuksia ei voi pesun jälkeen kuivata, vaan aamulla joutuu heräämään epäsiistin, edelleen kostean pörrön kanssa.

En tietenkään tee tästä mitään numeroa, välttelen vain tuollaisia paikkoja ja jos sellaiseen päädyn niin aikuisena ihmisenä selviän kyllä valittamatta, vaikka se on minulle äärimmäisen epämukavaa. Monelle vaan tuntuu olevan aivan ihmeellinen asia, että joku ei viihdy mökeillä ja kaikkien vaan pitäisi tykätä tai jos ei tykkää niin opetella tykkäämään.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti. Nokkosia kasvavaa polkua pitkin riukupaskalle. Kantovesi kaivosta, voi peseytyä muttei juoda. Itikoita rantapuskat täys, jos ylipäänsä rantaa on. Pahalle haiseva, pimeä sauna ainut peseytymispaikka. Mökki lämpenee mikäli savuttava uuni syttyy tulille. Ei sähköä, turataan kynttilöiden kanssa. Ruuat säilyy jos säilyy kaivoon lasketussa korissa. Sänky ja yli 40v vanhat lakanat haisee ummehtuneelle. Juu, ei kiitos.

Vierailija
42/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken kruunaa paska keli.

onneksi en ole suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään ole. Moni vaan ei tee siitä numeroa.

Eihän ap tehnyt numeroa!! Lue.

Vierailija
44/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva: sininen taivas ja aurinko paistaa lempeästi, lapset leikkivät riemuiten ulkona, grillataan ja laitetaan ruokaa yhdessä kiireettömästi, illalla lämpenee sauna. Juhannuskokko kuuluu asiaan. Suviyötä ihastellaan laiturilta. 

Todellisuus: vettä sataa ja kylmä, lapset kitisevät kun ei tekemistä, miehet oleilevat grillin äärellä ja naiset valmistavat kaiken muun. Alkoon menevin sukulainen polttaa itsensä kokkoon/kaatuu kivikkoon tmv. tai rupeaa räyhäämään. Suviyössä kosteissa lakanoissa et saa unta kun hyttyset kiusaavat. Lisänä ah niin ihana ulkohuussi.

Ei kiitos, onneksi mökkeily on vapaaehtoista. 

Vierailija
45/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiskaa astioita järvivedessä vaikka vaatimattoman mökin omistankin. Tuon puhtaan veden.

Ulkovessaa käytän mutta pesen pepun, vaikka se on vaikeampaa kuin kaupungissa.

Tulis multakin oksennus jos joku esim.pesis perunoita järvivedessä jossain likaisessa vadissa tai hoitais kakkahygienian vessapaperilla. 

Vierailija
46/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onneksi en ole suomessa.

Ihana keli, lämpöä 20, tuulee. Vihaan hellettä. Siinä ei pysty kuin kärsimään ja hikoamaan paikallaanja haukkomaan happea.

Vierailija
47/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavuudenhalu kasvaa mitä vanhemmaksi tulee. En halua nukkua teltassa enkä olla karussa mökissä. Lapsena nämä olivat parasta.

Mietin asiaa ja näin on itsellänikin. Lapsena oli mukava olla yksinkertaisissa oloissa. Tietysti sekin vaikuttaa, että vanhemmat tekivät käytännön työt. Ei lasten tarvinnut murehtia ruoasta tai muusta. Ja lapsena nukkui vaikka kiven päällä ja nousi ilman kipuja ylös. Nyt ei onnistu.

Vierailija
48/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei ole mulla edes kyse huussista tai siitä että ei ole modernia suihkua, mutta jos tuohon yhdistyy vielä ankea tontti/piha ja ranta, eli ei ole edes kauniilla paikalla niin ei hitto. Jos tähän päälle mökissä on järkyttävän kuuma ja sänky huono niin yhtä helvettiähän tuollainen "lomailu" on. Hirveä järkytys ollut pari kertaa kun jollain se oma mökki on ollut joku ilon ja ylpeydenkin aihe ja tuota ankeutta ollut sitten vastassa! 😬 Me tykätään ottaa vuokramökki, pääsee vähän uusia paikkakuntiakin näkemään, tosin nytkin vakkaripaikassa

Vierailija
49/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on pakastavia kuivahuusseja jossa pönttö polttaa paskan tuhkaksi. Minun mökis on sellainen ollut jo pitkään. Piti tietty remonttia tehdä sen takia.

Vierailija
50/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on pusikossa oleva paikka jossa tuuli ei käy ja kuhisee itikoita, hyi kamala.

51/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstallahan teitä samanlaisia riittää. Oikeassa elämässä en ole tavannut ketään, jolle siisti huussi olisi mikään ongelma, saati järvivedellä tiskatut astiat :D 

Meidän mökkijärven vettä voisi turvallisesti vaikka juoda. Mutta emme juo, koska meillä on myös kaivo, jossa on erinomainen vesi. 

52/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti. Nokkosia kasvavaa polkua pitkin riukupaskalle. Kantovesi kaivosta, voi peseytyä muttei juoda. Itikoita rantapuskat täys, jos ylipäänsä rantaa on. Pahalle haiseva, pimeä sauna ainut peseytymispaikka. Mökki lämpenee mikäli savuttava uuni syttyy tulille. Ei sähköä, turataan kynttilöiden kanssa. Ruuat säilyy jos säilyy kaivoon lasketussa korissa. Sänky ja yli 40v vanhat lakanat haisee ummehtuneelle. Juu, ei kiitos.

Riuku? Ei kai kenelläkään mökillä riukua sentään ole huussin tilalla? Tiedätkö edes, millainen se riuku on? 

Minä tiedän. Varsinkin pienemmissä suunnistuskisoissa on monesti sellainen, koska kisat pidetään luonnollisestikin usein aika syrjässä. 

Vierailija
53/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se johtuu siitä, ettet ole tottunut olemaan mökillä. Kaikki eivät tykkää ja eivät ole tottuneet. Esim. ystäväni ei tykkää, kun mökillä on hyttysiä. Hän on stadilainen. Olen maalta, että pystyn nukkumaan vaikka taivasalla. Olen mättänyt p*skaa ja itse asiassa työssänikin olen joutunut siivoamaan asiakkaan kakkoja lattialta, kun hän teki tarpeensa. Mutta en arvostele ketään hienohelmaksi. Olemme erilaisia. 

54/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onneksi en ole suomessa.

Taitaa olla sitten win - win -tilanne. 

55/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tiskaa astioita järvivedessä vaikka vaatimattoman mökin omistankin. Tuon puhtaan veden.

Ulkovessaa käytän mutta pesen pepun, vaikka se on vaikeampaa kuin kaupungissa.

Tulis multakin oksennus jos joku esim.pesis perunoita järvivedessä jossain likaisessa vadissa tai hoitais kakkahygienian vessapaperilla. 

Siis ne perunathan keitetään/grillataan tms. Miksei niitä voisi sitä ennen pestä järvivedessä ja miksi vati olisi likainen? 

Vierailija
56/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Olen itse onneksi vain kerran joutunut ns. perisuomalaiselle mökille, eli pieneen tönöön keskelle korpea, johon ei tullut vettä ja täytyi käyttää huussia. Sähköt sentään tuli. Olin vain yhden yön ja sekin oli liikaa. 

En yleensäkään välitä mökkeilystä, edes ihan hyvin varustelluissakaan mökeissä. En vain saa mitään nautintoa siitä että menen johonkin random-omakotitaloon asumaan luonnon keskelle ja maksan siitä itseni kipeäksi. Ehkä jos olisi joku harrastus, jota ei voisi harrastaa kuin mökillä, tilanne olisi eri. Että pääosassa olisi se harrastus ja majoitus olisi sivuosassa. Mutta en näe mitään iloa vain oleskella keskellä ei mitään. 

Vierailija
57/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ainoa lumihiutale keskellä kauneinta kesää.

Vierailija
58/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhe ulos pyykkinarulle kuivumaan. Hiuspesulle tarpeeksi ajoissa, että ehtii tukka kuivaa. Ulkona avoimena kuivaa nopeammin. Tiskivesi keitetään. Huussissa käytetään reilusti kuiviketta ja siivotaan säännöllisesti. Käsien pesuun hanallinen seinään kiinnitetty vesisäiliö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme