Olenko oikeasti ainoa jota ällöttää mökkeily?
Puhun siis "perinteisistä" sähköttömistä ja vedettömistä mökeistä.
Vaikea kuvitella kuvottavampaa asiaa kuin huussi, olen oikeasti yrittänyt koko aikuisikäni tuloksetta opetella käymään huussissa, mutta edelleen se on minulle ylitsepääsemätöntä. Jo lapsena isovanhempien mökillä en käynyt kakkosella ollenkaan, pissat hoidin puskaan.
Syödessä en voi ajatella muuta kuin sitä, että astiat on tiskattu käsin järvivedessä, tämä aiheuttaa yökkäysrefleksin. Juomavesi on muoviastiassa seisonutta, kaikki perustoiminnot ruuanlaitosta hygienian hoitoon ovat hankalia ja hitaita jne. En edes ole normaalissa elämästäni mitenkään neuroottinen tai pöpökammoinen, mökkiolosuhteet vaan jotenkin aiheuttavat sen.
Mikään ei kuivu kunnolla, edellisen päivän saunapyyhe on vielä seuraavana iltanakin kosteana naulakossa. Samoin pitkiä paksuja hiuksia ei voi pesun jälkeen kuivata, vaan aamulla joutuu heräämään epäsiistin, edelleen kostean pörrön kanssa.
En tietenkään tee tästä mitään numeroa, välttelen vain tuollaisia paikkoja ja jos sellaiseen päädyn niin aikuisena ihmisenä selviän kyllä valittamatta, vaikka se on minulle äärimmäisen epämukavaa. Monelle vaan tuntuu olevan aivan ihmeellinen asia, että joku ei viihdy mökeillä ja kaikkien vaan pitäisi tykätä tai jos ei tykkää niin opetella tykkäämään.
Kommentit (58)
Asiat ovat kyllä mökillä huonosti järjestetty jos huusi on epämiellyttävä ja pyyhkeet eivät kuivu. Ja miten hiuksesikaan eivät kuivu? Itse pesen hiukset joka päivä enkä käytä hiustenkuivaajaa, eivätkä ole koskaan aamulla märät.
En tiedä missä asut normaalisti, mutta järvivesi voi olla ihan ok verrattuna vaikkapa Helsingin vesijohtoveteen. Se kulkee sinne päijänteestä putkia pitkin, eli on myöskin järvivettä ja makuun tulee vielä se sieninen putkilisä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama. En todellakaan viihdy alkeellisilla mökeillä. Nytkin olemme viettämässä juhannusta hienossa hotellissa jossa on spa ja kivaa ohjelmaa .
Miehen vanhemmilla on mökki jossa aiemmin kävimme lomailemassa, ja yritin todella viihtyä, mutta ei onnistunut. Mies ja appivanhemmat syyllistivät kun en nauttinut (en valittanut appivanhemmille, miehelle toki kerroin tunteistani, apeille sanoin vain ystävällisesti etten ole mökki-ihminen).
Nykyään hyväksyn mikä olen ja mistä tykkään ja teemme kompromissin, olen mökillä perheen kanssa yhden viikon vuodessa ja mies ja lapset toki saavat olla niin kauan kuin haluavat (ehkä yhden viikonlopun korkeintaan tämän lisäksi jaksavat), mutta teemme myös lomamatkan jonka minä päätän.
Meillä sama, tosin mökki on mieheni ja käy siellä lähinnä lapsineen, itse olen useimmiten kotona, toki silloin tällöin mukana kun tiedän sen olevan miehelle tärkeää.
Tämä on anopille ja miehen siskolle ongelma, ja voivottelevat miten minun pitää opetella tykkäämään mökkeilystä ja totun kyllä, kun vaan vietän siellä aikaa ja miten kauheaa on, kun vietämme aikaa eri paikoissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asiat ovat kyllä mökillä huonosti järjestetty jos huusi on epämiellyttävä ja pyyhkeet eivät kuivu. Ja miten hiuksesikaan eivät kuivu? Itse pesen hiukset joka päivä enkä käytä hiustenkuivaajaa, eivätkä ole koskaan aamulla märät.
En tiedä missä asut normaalisti, mutta järvivesi voi olla ihan ok verrattuna vaikkapa Helsingin vesijohtoveteen. Se kulkee sinne päijänteestä putkia pitkin, eli on myöskin järvivettä ja makuun tulee vielä se sieninen putkilisä.
Olen käynyt elämäni aikana varmaan kymmenissä huusseissa ja yksikään ei ole ollut miellyttävä. Miehenikin mökin huussin kehutaan moderniksi ja hyväksi kun on uusi, ilmeisesti huussien mittapuulla siisti ja kompostoiva, mutta minulle se on kyllä ihan samanlainen haiseva läävä jossa näen mennessäni edellisen kävijän ulosteen, kuin mikä tahansa huussi jossa olen käynyt.
Ap
Minä usein vuokraan kesälomalla juuri tuollaisen yksinkertaisen mökin. Ei haittaa huussi eikä sähköttömyys. Peseydyn tarvittaessa vaikka lähimmässä järvessä. Pärjään teltassakin.
Mieli rauhoittuu paremmin itsellä tuollaisessa ympäristössä. Ja osaa taas arvostaa kaikkia niitä perusasioita mitä on kotona, kuten suihkua, sähköä ja sisävessaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama. En todellakaan viihdy alkeellisilla mökeillä. Nytkin olemme viettämässä juhannusta hienossa hotellissa jossa on spa ja kivaa ohjelmaa .
Miehen vanhemmilla on mökki jossa aiemmin kävimme lomailemassa, ja yritin todella viihtyä, mutta ei onnistunut. Mies ja appivanhemmat syyllistivät kun en nauttinut (en valittanut appivanhemmille, miehelle toki kerroin tunteistani, apeille sanoin vain ystävällisesti etten ole mökki-ihminen).
Nykyään hyväksyn mikä olen ja mistä tykkään ja teemme kompromissin, olen mökillä perheen kanssa yhden viikon vuodessa ja mies ja lapset toki saavat olla niin kauan kuin haluavat (ehkä yhden viikonlopun korkeintaan tämän lisäksi jaksavat), mutta teemme myös lomamatkan jonka minä päätän.
Meillä sama, tosin mökki on mieheni ja käy siellä lähinnä lapsineen, itse olen useimmiten kotona, toki silloin tällöin mukan
Mun anopille on ongelma ku en tykkää mökkeillä ja marjastaa, pitäisi vaan opetella nauttimaan. Jostain syystä hän ei kuitenkaan itse nauti esim ulkomaille matkustelusta ja teattereista kuten minä, ne on turhuuksia ja tuhlailua kuulemma. Ei ole oppinut että ihmiset ovat erilaisia ja on ok tykätä eri asioista. Annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, en jaksa enää vääntää rautalankaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä usein vuokraan kesälomalla juuri tuollaisen yksinkertaisen mökin. Ei haittaa huussi eikä sähköttömyys. Peseydyn tarvittaessa vaikka lähimmässä järvessä. Pärjään teltassakin.
Mieli rauhoittuu paremmin itsellä tuollaisessa ympäristössä. Ja osaa taas arvostaa kaikkia niitä perusasioita mitä on kotona, kuten suihkua, sähköä ja sisävessaa.
Ei järvessä saa lotrata pesuaineilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt elämäni aikana varmaan kymmenissä huusseissa ja yksikään ei ole ollut miellyttävä. Miehenikin mökin huussin kehutaan moderniksi ja hyväksi kun on uusi, ilmeisesti huussien mittapuulla siisti ja kompostoiva, mutta minulle se on kyllä ihan samanlainen haiseva läävä jossa näen mennessäni edellisen kävijän ulosteen, kuin mikä tahansa huussi jossa olen käynyt.
Ap
Siihen kuuluu heittää pellettiä päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Onneksi ystäväni osaavat sanoa sen suoraan kutsuessani heitä mökille. Ulkohuussi asettaa tosi korkean kynnyksen samoin kuin sateisena kesänä kosteus joka paikassa. En koe sitä loukkaukseksi saati tekisin asiasta niin tärkeää, etten voisi olla heidän kanssaan ystäviä edelleenkin.
Tosin tuo, ettet saa kuivaa pyyhettä ihmetyttää. Meillä on saunassa orsi, ohut pyöreä keppi, joka roikuu koukuilla noin viisi senttiä katonrajasta. Usein mieheni lämmittäessä saunaa ripustaa meidän pyyhkeet orteen, käärii rullalle kun aloitamme saunomisen, asettelee ne pukuhuoneeseen odottamaan rullina ja kuivatessani itseni se lämmin, kuiva pyyhe on luksusta. Ei niitä pyyhkeitä saa jättää kosteiksi mihinkään, yöks.
Ja hanki hiuksillesi bonnet elli hiusmyssy. Miten luulet ennen vanhaan naisten pärjänneen ilman sähköä ja lämmintä kosteissa asumuksissa?
Nykynaisten ei tarvitse pokkuroida ja sietää anoppien väkivaltaisuuksia ja inhottavuuksia. Päin vastoin, näiden pitäisi pokkuroida naista että suostuu sietämään jotain siitäjää nurkissaan, vaikka tämä ei edes elätä naista.
Isompi ja isompi osa miehiä jää yksin ja peräkammarin pojiksi. Tunnen monta nelikymppistä ukkoa, joiden läheisin naienn on heidän äitinsä. Osalla jopa lapsia, ja silti mamman tissi ja tussu miellyttävät eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisi kyllä ällöttävää nähdä edellisen kävijän uloste. Mutta ei ainakaan meidän huussissa niin käy, koska siihenhän laitetaan kuiviketta päälle, jotta ei haise, eikä näy mitään. Meillä on myös huussissa tuuletusputki, joka vie ne vähätkin hajut pois. Siinä putkessa on verkko, jottei ötökät pääse sisään. Huussissa on ihan miellyttävää asioida.
Onneksesi et muista sitä kun jossakin edellisessä inkarnaatiossasi elit kenties esim. keskiajan Euroopassa. Tai ehkäpä alitajuinen muistikuva siitä on syynä mökkiällötykseesi? ; )
Vierailija kirjoitti:
Tämä lienee juuri tuo aloituksen tarkoittama asenne. Mökkeilystä on pakko pitää ja jokin on pielessä jos ihminen ei siitä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jättää märän pyyhkeen naulakkoon kuivumaan, mökillä tai ei?
Minä.
Mulle on aikuisena tullut sama. Hassusti tämä ällötys on tullut vain omaan suvun mökkiin ja jotenkin taivaalta, siis yht'äkkiä kaikki mökissä alkoi ällöttää aikuisuuden kynnyksellä ja en osaa sanoittaa mikä. Kaikki mökissä tuntuu epähygieeniseltä ja ällöttävältä, tulee sama fiilis kuin joutuisi avaamaan tien sivussa olleen kostean muovipussin ja selvittämään mitä siellä on. Itselleni se ulkohuussi on jopa ok, mutta itse mökki joka on talven yli kylmänä ja kosteana ja tiedän että siellä vilisee hiiriä... Brrr.
Ihana vertaistukiketju! Minäkin inhoan mökkeilyä; hyttysiä, hikisiä saunakamareita, joissa ei kuumuuden ja kärpästen takia pysty nukkumaan, alkeellisia tiskauspaikkoja saunan pesuhuoneessa, ulkohuussia, ainaista grilliruokaa... Olen elänyt lapsuuteni maalla, keskellä metsää ja se riitti kiitos, nyt haluan asua kaupungissa. Onneksi sukulaiset jo uskovat minua, kun sanon, että en halua tulla mökille juhannuksena. Tai koskaan muulloinkaan...
Mukavuudenhalu kasvaa mitä vanhemmaksi tulee. En halua nukkua teltassa enkä olla karussa mökissä. Lapsena nämä olivat parasta.
Et ole ainoa, mutta vähemmistössä kuitenkin. Suomalainen sielunmaisema on juuri noin ankea. Pitää oikeastu olla vähintään muutaman promillen humalassa, uskovainen tai sitten mielenterveysongelmainen kestääkseen tuota hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama, tosin mökki on mieheni ja käy siellä lähinnä lapsineen, itse olen useimmiten kotona, toki silloin tällöin mukan
Tuo nyt vaan on tuollaista lätinää. Ei heitä oikeasti kiinnosta paskaakaan, onko miehen pano mukana. Ethän sinä ole edes lasten äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllähän sen näkee. Mutta ei sen haista pitäisi. Mutta ihmisiä on monenlaisia, avioliitoissaan epäonnistuvat saattavat epäonnistua uudenkin huusin asentamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aikuisena tullut sama. Hassusti tämä ällötys on tullut vain omaan suvun mökkiin ja jotenkin taivaalta, siis yht'äkkiä kaikki mökissä alkoi ällöttää aikuisuuden kynnyksellä ja en osaa sanoittaa mikä. Kaikki mökissä tuntuu epähygieeniseltä ja ällöttävältä, tulee sama fiilis kuin joutuisi avaamaan tien sivussa olleen kostean muovipussin ja selvittämään mitä siellä on. Itselleni se ulkohuussi on jopa ok, mutta itse mökki joka on talven yli kylmänä ja kosteana ja tiedän että siellä vilisee hiiriä... Brrr.
Tuo pussivertaus on osuva! Juuri tuo on omakin tunteeni mökillä. Ällöttää talven yli kylmässä ja kosteassa mökissä muhineet pyyhkeet, liinavaatteet ja astiat ja ylipäänsä kaikki tuntuu epähygieeniseltä.
Hyvä syy olla menemättä missä ei seura miellytä.