Olenko oikeasti ainoa jota ällöttää mökkeily?
Puhun siis "perinteisistä" sähköttömistä ja vedettömistä mökeistä.
Vaikea kuvitella kuvottavampaa asiaa kuin huussi, olen oikeasti yrittänyt koko aikuisikäni tuloksetta opetella käymään huussissa, mutta edelleen se on minulle ylitsepääsemätöntä. Jo lapsena isovanhempien mökillä en käynyt kakkosella ollenkaan, pissat hoidin puskaan.
Syödessä en voi ajatella muuta kuin sitä, että astiat on tiskattu käsin järvivedessä, tämä aiheuttaa yökkäysrefleksin. Juomavesi on muoviastiassa seisonutta, kaikki perustoiminnot ruuanlaitosta hygienian hoitoon ovat hankalia ja hitaita jne. En edes ole normaalissa elämästäni mitenkään neuroottinen tai pöpökammoinen, mökkiolosuhteet vaan jotenkin aiheuttavat sen.
Mikään ei kuivu kunnolla, edellisen päivän saunapyyhe on vielä seuraavana iltanakin kosteana naulakossa. Samoin pitkiä paksuja hiuksia ei voi pesun jälkeen kuivata, vaan aamulla joutuu heräämään epäsiistin, edelleen kostean pörrön kanssa.
En tietenkään tee tästä mitään numeroa, välttelen vain tuollaisia paikkoja ja jos sellaiseen päädyn niin aikuisena ihmisenä selviän kyllä valittamatta, vaikka se on minulle äärimmäisen epämukavaa. Monelle vaan tuntuu olevan aivan ihmeellinen asia, että joku ei viihdy mökeillä ja kaikkien vaan pitäisi tykätä tai jos ei tykkää niin opetella tykkäämään.
Kommentit (58)
Et tietenkään ole. Moni vaan ei tee siitä numeroa.
Kyllä perusmukavuudet on oltava, muuten jää möksäilyt möksäilemättä.
Kuka jättää märän pyyhkeen naulakkoon kuivumaan, mökillä tai ei?
Sinulla oli varmasti valtava ummetus :O
Ei ällötä, mutta ei kiinnostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet ainoa.
Todellakin uniikki lumihiutale koko maailmankaikkeudessa. Täysin ainoa.
Niin, kyllä mökillä kahvivesi oltava. En muuten yöksi lähtisi.
Et ole ainoa.
Itse en ole ollut noissa oloissa enää aikuisena. Lapsena tuli oltua ja maaseudun mummolakin oli tuollainen. Huussissa istuessa sai kuulla pörriäisen pörinää ja toivoa, ettei se ole ainakaan ampiainen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jättää märän pyyhkeen naulakkoon kuivumaan, mökillä tai ei?
Minä ainakin jätän.
Kyllä. Joskus reissussa vuokrasimme yöksi tai kahdeksi hyvin varusteltuja mökkejä (esim. ilmalämpöpumppu), mutta nykyisin mieluummin yövymme citykaksiossa. Tulee myös halvemmaksi. Alkeelliset olosuhteet ovat ehdoton ei.
Vanhempieni mökki on ilman mitään mukavuuksia ei siis ole vettä eikä sähköä, kerran töissä yksi kollega sanoi jotain mökillä suihkussa käymisestä ja sanoin että ei vanhempieni mökillä ole suihkua niin hän katsoi minua kuin kummajaista siis ei voinut käsittää miten mökillä ei ole suihkua :)
Et ole ainoa. Onneksi ystäväni osaavat sanoa sen suoraan kutsuessani heitä mökille. Ulkohuussi asettaa tosi korkean kynnyksen samoin kuin sateisena kesänä kosteus joka paikassa. En koe sitä loukkaukseksi saati tekisin asiasta niin tärkeää, etten voisi olla heidän kanssaan ystäviä edelleenkin.
Tosin tuo, ettet saa kuivaa pyyhettä ihmetyttää. Meillä on saunassa orsi, ohut pyöreä keppi, joka roikuu koukuilla noin viisi senttiä katonrajasta. Usein mieheni lämmittäessä saunaa ripustaa meidän pyyhkeet orteen, käärii rullalle kun aloitamme saunomisen, asettelee ne pukuhuoneeseen odottamaan rullina ja kuivatessani itseni se lämmin, kuiva pyyhe on luksusta. Ei niitä pyyhkeitä saa jättää kosteiksi mihinkään, yöks.
Ja hanki hiuksillesi bonnet elli hiusmyssy. Miten luulet ennen vanhaan naisten pärjänneen ilman sähköä ja lämmintä kosteissa asumuksissa?
Mulla ihan sama. En todellakaan viihdy alkeellisilla mökeillä. Nytkin olemme viettämässä juhannusta hienossa hotellissa jossa on spa ja kivaa ohjelmaa .
Miehen vanhemmilla on mökki jossa aiemmin kävimme lomailemassa, ja yritin todella viihtyä, mutta ei onnistunut. Mies ja appivanhemmat syyllistivät kun en nauttinut (en valittanut appivanhemmille, miehelle toki kerroin tunteistani, apeille sanoin vain ystävällisesti etten ole mökki-ihminen).
Nykyään hyväksyn mikä olen ja mistä tykkään ja teemme kompromissin, olen mökillä perheen kanssa yhden viikon vuodessa ja mies ja lapset toki saavat olla niin kauan kuin haluavat (ehkä yhden viikonlopun korkeintaan tämän lisäksi jaksavat), mutta teemme myös lomamatkan jonka minä päätän.
Kävin lapsuudessa sukulaisten mökillä ilman vanhempia ja kyllä se kotioloihin verrattuna huono hygienia ja sääsket häiritsivät. Sekä teini-iässä se jos olisi menkat osuneet mökkiviikonlopulle. Aikuisena en ole mökkeillyt.
Olen elänyt elämäni ekat 20v mökkiolosuhteissa. Oli meillä sähköt mutta vesi piti kantaa kaivosta, oli vain puuhella ja -uuni, oli ulkovessa ja ainoa peseytymispaikka navettarakennuksessa oleva sauna. Ekat 9v oli vain savusauna, joka oli ihan hirveä paikka.
Ihmisellä, joka hinkuaa tuollaiseen, on elämässä asiat liian hyvin. Tekee mieli vetää turpaan niitä, jotka ylistävät savusaunan ihanuutta. Eikö sitten kannattaisi siirtyä vain savusaunaan ja jättää suihkuhömpötykset?
En kertakaikkiaan ymmärrä mökkeilijöitä!
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Onneksi ystäväni osaavat sanoa sen suoraan kutsuessani heitä mökille. Ulkohuussi asettaa tosi korkean kynnyksen samoin kuin sateisena kesänä kosteus joka paikassa. En koe sitä loukkaukseksi saati tekisin asiasta niin tärkeää, etten voisi olla heidän kanssaan ystäviä edelleenkin.
Tosin tuo, ettet saa kuivaa pyyhettä ihmetyttää. Meillä on saunassa orsi, ohut pyöreä keppi, joka roikuu koukuilla noin viisi senttiä katonrajasta. Usein mieheni lämmittäessä saunaa ripustaa meidän pyyhkeet orteen, käärii rullalle kun aloitamme saunomisen, asettelee ne pukuhuoneeseen odottamaan rullina ja kuivatessani itseni se lämmin, kuiva pyyhe on luksusta. Ei niitä pyyhkeitä saa jättää kosteiksi mihinkään, yöks.
Ja hanki hiuksillesi bonnet elli hiusmyssy. Miten luulet ennen vanhaan naisten pärjänneen ilman sähköä ja lämmintä kosteissa asumuksissa?
En hanki, en tarvitse ratkaisuja. Vaikka olisi mitä myssyjä ja orsia, ne eivät tee mökkeilyä niin mukavaksi, että siihen haluaisin vapaa-aikaani käyttää. Viihdyn kaupungissa, en halua mökkeillä.
Ap.
Meidän mökki on juuri tuollainen että ei vettä, ei sähköä ja sitten se on vielä niin kaukana ja jumalan selän takana ettei ole mitään järkeä lähteä sinne vain pariksi yöksi joten pitäisi olla viikko mutta missä säilytät noin isot ruokatarvikkeet? Missä puhelinten lataus ym? Joku kirjanluku ei nyt tarjoa juurikaan ohjelmaa noin pitkäksi ajaksi.