Sain lääkäriltä ohjeen noudattaa viljatonta ruokavaliota
Onko jollain kokemusta kyseisestä ja miten onnistuu?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman keliadiagnoosia yksikään lääkäri ei tuollaista määräystä anna.
Viljattomuus ei liity keliakiaan millään lailla.
Kyllä muuten liittyy monellakin tapaa.
Keliakiaan liittyy gluteenittomuus ei viljaton.
Gluteenia on vain viljoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ruis pitää vatsan kunnossa ja mistään saatanan kasvissosekeitosta ette yhtä paljon hyviä kuituja saa.
Vai niin. Joku ei ole muistanut kertoa tuota minun vatsallenk, koska ruis aiheuttaa todella voimakasta kipua.
Vierailija kirjoitti:
Ruis pitää vatsan kunnossa ja mistään saatanan kasvissosekeitosta ette yhtä paljon hyviä kuituja saa.
Kaikista pahin on ruis. En edes pysty liikkumaan sen aiheuttamien vatsakipujen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi joutuu tutkimaan todella tarkkaan tuoteselosteet, mutta sitten kun on löytänyt ne viljattomat leivät ja muut tuotteet onkin ihan helppoa, siihen asti kunnes sen suosikkituotteen valmistus lopetetaan tai muutetaan ohjetta yhtäkkiä varoittamatta.
Jos tuota on suositeltu kannattaa ehdottomasti kokeilla, olo paranee muutamassa kuukaudessa huomattavasti jos vaiva johtui viljoista.
Miksi ihmeessä pitäisi syödä leipää, jos haluaa noudattaa viljatonta ruokavaliota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Joku ei ole muistanut kertoa tuota minun vatsallenk, koska ruis aiheuttaa todella voimakasta kipua.
Täysjyvärukiiseen leipään pitää tottua.
Vierailija kirjoitti:
Vatsan turvotus lievittyy.
Aamupala voisi olla: jogurttia, tuorekurkkua ja raejuustoa, juustoleipää ja omenasosetta tai munakas. Siis joku näistä.
Ruoka vain yksinkertaista kasviskeittoa tai perunaa ja lihaa ilman kastikkeita.
Hiukan tekee mieli sämpylöitä, muffinseja, tähän tottuu kuitenkin melko pian ettei mitään leipää.
Miksi ruuan pitäisi olla yksinkertaista ja ilman kastikkeita? Ei todellakaan pidä paikkaansa.
Voi kyynel jos ette voi syödä terveellistä ruista, ainoastaan tofua 😢
Vierailija kirjoitti:
Aluksi joutuu tutkimaan todella tarkkaan tuoteselosteet, mutta sitten kun on löytänyt ne viljattomat leivät ja muut tuotteet onkin ihan helppoa, siihen asti kunnes sen suosikkituotteen valmistus lopetetaan tai muutetaan ohjetta yhtäkkiä varoittamatta.
Jos tuota on suositeltu kannattaa ehdottomasti kokeilla, olo paranee muutamassa kuukaudessa huomattavasti jos vaiva johtui viljoista.
Viljattomat leivät??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Siitä se varmaa johtuu. Lapsesta asti sitä on tiputettu ja syöty. Nyt ole 52 eikä vieläkään ole vatsa tottunut. Pitäisikö totuttaa vielä toiset mokomat? Vai söisikön sitä sittenkin sellaista ruokaa, joka ei aiheuta kipua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaat ne viljat kasviksilla etkä vetele enää leivonnaisia. Todella helppoa ja kroppa kiittää. Kaura _pieninä_ määrinä on kuitenkin monelle ihan ok.
Kaura on viljaa.
No shit, siksi kirjoitin sinne lauseeseen sanan kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Siitä se varmaa johtuu. Lapsesta asti sitä on tiputettu ja syöty. Nyt ole 52 eikä vieläkään ole vatsa tottunut. Pitäisikö totuttaa vielä toiset mokomat? Vai söisikön sitä sittenkin sellaista ruokaa, joka ei aiheuta kipua?
tuputettu*
Vierailija kirjoitti:
Huomaan heti kun olen syönyt ruista tai isompia vehnämääriä. Ruis panee vatsan sekaisin, vehnä turvottaa. Pyrin molemmista eroon, rukiin kohdalla jo onnistunut, vehnää syön vielä vähän.
Miksiköhän tässä näin paljon alapeukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman keliadiagnoosia yksikään lääkäri ei tuollaista määräystä anna.
Viljattomuus ei liity keliakiaan millään lailla.
Kyllä muuten liittyy monellakin tapaa.
Keliakiaan liittyy gluteenittomuus ei viljaton.
Gluteenia on vain viljoissa.
Mutta on myös gluteenittomia viljoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kaikista harmillisinta oli kun ei enää voisi syödä kahvileipiä. Mun päivän (tai viikon) kohokohta on kun saa korvapuustin tai voisilmäpullan ip kahvin kanssa.
Samoin olen syönyt koko ikäni ruisleipää ja rakastan ruisleipää. Edelleen joskus nälissäni kauppaan mennessäni sorrun ostamaan ja kun se on niiiiiiin hyvää, niin mätän sitä 1/2 leipää heti yhdeltä istumalta ja sit olen kohta kun jalkapallon niellyt ja seuraavqn vrk on hirveet ilmavaivat.
Muuten pärjään ihan hyvin viljattomalla pastaa en ole syönyt ennenkään, en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset mättää vehnäjauhoja (siis pastaa). Lihottaa, nostaa verensokeria nopeasti, turvottaa ja sairastuttaa suoliston.
Ulkomaan reissut on pahimpia kun tulee repsahdettua oikein huolella ja sitten sulattelet viikon - pari sitä turvotusta ja huonoa oloa kotiinpalun kälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan heti kun olen syönyt ruista tai isompia vehnämääriä. Ruis panee vatsan sekaisin, vehnä turvottaa. Pyrin molemmista eroon, rukiin kohdalla jo onnistunut, vehnää syön vielä vähän.
Miksiköhän tässä näin paljon alapeukkuja?
Mitä muita itse diagnosoituja erityisherkkyyksiä sinulla mahtaakaan olla? 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin syönyt täysjyvärukiista leipää koko elämäni, kunnes vatsakivut alkoivat kolmekymppisenä. Ne loppuivat, kun lopetin rukiin syömisen.
-eri
Tästäkin keskustelusta näkee hyvin miten vieläkääääään ihmiset ei tajua, että gluteenitin ja viljaton ruokavalio on ihan eri asia !
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kaikista harmillisinta oli kun ei enää voisi syödä kahvileipiä. Mun päivän (tai viikon) kohokohta on kun saa korvapuustin tai voisilmäpullan ip kahvin kanssa.
Samoin olen syönyt koko ikäni ruisleipää ja rakastan ruisleipää. Edelleen joskus nälissäni kauppaan mennessäni sorrun ostamaan ja kun se on niiiiiiin hyvää, niin mätän sitä 1/2 leipää heti yhdeltä istumalta ja sit olen kohta kun jalkapallon niellyt ja seuraavqn vrk on hirveet ilmavaivat.
Muuten pärjään ihan hyvin viljattomalla pastaa en ole syönyt ennenkään, en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset mättää vehnäjauhoja (siis pastaa). Lihottaa, nostaa verensokeria nopeasti, turvottaa ja sairastuttaa suoliston.
Ulkomaan reissut on pahimpia kun tulee repsahdettua oikein huolella ja sitten sulattelet viikon - pari sitä turvotusta ja huonoa oloa kotiinpalun kälkeen.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/mita-ortoreksia