Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain lääkäriltä ohjeen noudattaa viljatonta ruokavaliota

Vierailija
20.06.2025 |

Onko jollain kokemusta kyseisestä ja miten onnistuu?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman keliadiagnoosia yksikään lääkäri ei tuollaista määräystä anna.

Viljattomuus ei liity keliakiaan millään lailla.

Kyllä muuten liittyy monellakin tapaa. 

Keliakiaan liittyy gluteenittomuus ei viljaton.

Gluteenia on vain viljoissa. 

Gluteeniton ja viljaton on kaksi eri asiaa. Keliaakikko voi syödä gluteenittomia viljoja, vilja allerginen ei voi syödä viljoja ollenkaan.

Vierailija
42/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan heti kun olen syönyt ruista tai isompia vehnämääriä. Ruis panee vatsan sekaisin, vehnä turvottaa. Pyrin molemmista eroon, rukiin kohdalla jo onnistunut, vehnää syön vielä vähän.

Miksiköhän tässä näin paljon alapeukkuja?

Mitä muita itse diagnosoituja erityisherkkyyksiä sinulla mahtaakaan olla? 🤦🏻

Minulla ei ole muuta kuin suolistosyöpä ja avanne sekä siitä johtuvat ongelmat. Useita leikkauksia ja öitä Meilahden päivystyksessä. Hyvät, pätevät kirurgit, syöpälääkärit, avannehoitajat (heitä kaksi), ravintoterapeutti. Tällä hetkellä olen kotona. On muitakin ruokia, joita vältettävä mutta tässä puhuttiin viljoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä noudatan vhh-ruokavaliota ja se on viljaton.

Hyvää ruokaa saa syödä ja mieli on virkeenä ja suolisto kunnossa.

vhh 

Suosi näitä:

kasvikset

TÄYSJYVÄVILJA

kuitulisät esim. kauralese, pellavansiemenrouhe tai psyllium

vähärasvaiset lihatuotteet

vähärasvaiset juustot ja muut maitotuotteet

marjat

hedelmät sopivissa määrin

palkokasvit

Vierailija
44/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta näkee hyvin miten vieläkääääään ihmiset ei tajua, että gluteenitin ja viljaton ruokavalio on ihan eri asia ! 

Varmasti tajuaa. Sinä itse vaan kuvittelet, että tuollaisen yksikertaisen asian tajuaminen olisi jotenkin erikoista.

Vierailija
45/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita, jotka esimerkiksi työpaikalla on vaiennut erityisruokavaliostaan?

Mulla on joka päivä eväät töissä, tavallisia kotona tehtyjä ruokia, leipää tms. Ketään ei kiinnosta mitä syön, kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, että se pasta on maissia ja riisiä ja leipä tattaria jne. Ihan rauhassa saa syödä, ketään ei kiinnosta. Jos joku tuputtaa "pullaa" kahvilla, sanon vaan kohteliaasti kiitos, mutta en kuitenkaan ota. Jos joku omalta pullansyönniltään huomaa, ettei se ottanut, niin ei ainakaan kommentoi sitä.

Että mikä siinä sitten on, että jos erehtyy sanomaan, että en käytä vehnää, niin se triggeröi niin hirveästi joitakin ihmisiä?!? Siihen asti on ollut kaikille ihan sama, millä mahansa täyttää. Mutta ai luoja, kun selviää, ettei siinä eväsleivässä olekaan vehnää ja ruista! Johan siinä alkaa maailmat joillakin romahdella. 

Vierailija
46/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vhh 

Suosi näitä:

kasvikset

TÄYSJYVÄVILJA

marjat

palkokasvit

Mitähän sä tässä yrität selittää?

Vierailija
47/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta näkee hyvin miten vieläkääääään ihmiset ei tajua, että gluteenitin ja viljaton ruokavalio on ihan eri asia ! 

Tajuan erittäin hyvin pilkkunnussinnan. 

Vierailija
48/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan heti kun olen syönyt ruista tai isompia vehnämääriä. Ruis panee vatsan sekaisin, vehnä turvottaa. Pyrin molemmista eroon, rukiin kohdalla jo onnistunut, vehnää syön vielä vähän.

Minulla ei ole muuta kuin suolistosyöpä ja avanne sekä siitä johtuvat ongelmat. Useita leikkauksia ja öitä Meilahden päivystyksessä. Hyvät, pätevät kirurgit, syöpälääkärit, avannehoitajat (heitä kaksi), ravintoterapeutti. Tällä hetkellä olen kotona. On muitakin ruokia, joita vältettävä mutta tässä puhuttiin viljoista. 

Luulisi löytyvän vertaistukea syöpään sairastuneiden ryhmistä, täällä tuskin osataan. 

Vierailija
49/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, jotka esimerkiksi työpaikalla on vaiennut erityisruokavaliostaan?

Mulla on joka päivä eväät töissä, tavallisia kotona tehtyjä ruokia, leipää tms. Ketään ei kiinnosta mitä syön, kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, että se pasta on maissia ja riisiä ja leipä tattaria jne. Ihan rauhassa saa syödä, ketään ei kiinnosta. Jos joku tuputtaa "pullaa" kahvilla, sanon vaan kohteliaasti kiitos, mutta en kuitenkaan ota. Jos joku omalta pullansyönniltään huomaa, ettei se ottanut, niin ei ainakaan kommentoi sitä.

Että mikä siinä sitten on, että jos erehtyy sanomaan, että en käytä vehnää, niin se triggeröi niin hirveästi joitakin ihmisiä?!? Siihen asti on ollut kaikille ihan sama, millä mahansa täyttää. Mutta ai luoja, kun selviää, ettei siinä eväsleivässä olekaan vehnää ja ruista! Johan siinä alkaa maailmat joillakin romahdella. 

Ai, jaa. Minulta varmistetaan aina, että onhan pasta jne varmasti gluteenitonta. Tuntuu hassulta. 

Vierailija
50/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vietät elämäsi viimeiset päivä av:llä? Huoh.

Vierailija
51/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tajuaa. Sinä itse vaan kuvittelet, että tuollaisen yksikertaisen asian tajuaminen olisi jotenkin erikoista.

Kun ei tajuta. Jatkuvasti toitotetaan että "toi on hei gluteenitonta, voit sinäkin syödä!" kun kyse on vilja-allergiasta..

Vierailija
52/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas teko jättää viljat ja sokerit pois. Nyt pari kuukautta ollut nollalinjalla ja suolisto parempi ja turvotukset lähes kokonaan pois. Voi syödä reiluja annoksia.

Vierailija
53/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas teko jättää viljat ja sokerit pois. Nyt pari kuukautta ollut nollalinjalla ja suolisto parempi ja turvotukset lähes kokonaan pois. Voi syödä reiluja annoksia.

Kyllähän viljat pois jättämällä saa syötyä ravinteikasta ruokaa. Viljat on muuten ekana kun haetaan syytä vatsa- ja suolistovaivoihin. Tosin  monet vaivaiset eivät asiaa usko.

Vierailija
54/58 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vhh 

Suosi näitä:

kasvikset

TÄYSJYVÄVILJA

marjat

palkokasvit

Sä voit suosia noita mitä luettelit. VHH-ruokavaliota ne eivät ole.

Vierailija
55/58 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 viikkoa dieetti, pääsin jo kaksi kertaa raput ylös ilman polvikipua.

Vierailija
56/58 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pystyy toteuttamaan, kaikki muu ruoka onkin paljon terveellisempää. Minä olen ollut gluteeniton parikymmentä vuotta, ja viljojen syönti on minimaalista. G kaura kyllä vähäisessä käytössä (kaurapuuroa siitä tai smoothieen kauralesettä). 

Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton.

Ei, mutta helpompi  välttää gluteenia kun ei syö viljaa. Gluteenia ei ole muulla kuin viljoissa - paitsi prosessoitua gluteenia voi olla lisättynä missä tahansa.

Vierailija
57/58 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vhh 

Suosi näitä:

kasvikset

TÄYSJYVÄVILJA

marjat

palkokasvit

Mikä tuossa lainauksessa ei täsmää? Aloittaja kysyy viljatonta ja hän kirjoittaa suosituksia täysjyväviljasta ja kauraleseistä.

Vierailija
58/58 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tajuaa. Useimmat tajuaa, että viljoissa on gluteenia ja viljoja välttämällä välttää myös gluteenin.

Aloituksessa ei kerrottu syytä suositukselle viljattomasta. Ilmeisesti se ei ole keliakia. Silloin voisi syödä gluteenitonta viljaa.

Kun ongelma on joko vilja-allergia, suolistovaivat tai muu syy, ei keskustella gluteenista vaan yleisesti viljoista, myös gluteenittomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä