*** LOKAKUU MA-TI****
Kommentit (33)
Ellaelmeri: Mulla alkoi verta tulla kuukausi sitte ja totta kai eka ajatus oli, että noniin ja taas mentiin (kolme aikasempaa keskenmenoa). Kipuja ei kuitenkann tullut, outoa. Pari viikkoa sitten lääkärillä odotti shokki jota olin rukoillut. Kohdussa asustaa oikeita viikkoja vastaava vaavi, jonka sydän lyö ja liikkeet on hyvät. Lääkäri näki ultralla, että kohdun suulta oli irronnut jotain ja epäili sen olevan tämän pikku kaverin kaksoissisar, joka ei selvinnyt raa asta pelistä. Torstaina olis uusi aika lekuriin, mutta nyt olen aikas paljon toiveekkaampi:)
Veren vuoto ei ole loppunu vieläkään kokonaan, hiipunut onneksi. Raskaan työni takia olen maanut kaksi viikkoa vuoteessa ja kävellyt hiljakseen pellolla koirien kanssa. Toivonut ja rukoillut, rukoillut ja toivonut, että tämä kaveri pitää pintansa sisällä.
Jos, ellaelmeri, kipuja alkaa tulla, niin samantien lääkäriin ja voithan keskustella neuvolan tätin kanssa voisiko käydä lääkärillä tarkistuttamassa tilanteen. Tiedän kokemuksesta, että epätietoisuus on raastavaa. Sitä vartenhan on olemassa huolehtivat neukkarit, vaikka niitäkin saa yleensä potkia takalistoon ennen kuin ymmärtävät tilanteen vakavuuden.
Toivottavasti syy selviää ja kaikki on hyvin!!!
NiLaCaMa lapset -01, -04 ja rv10+4
Ylihuomenna on np-ultra ja jännittää ihan älyttömästi.. Jostain syystä aloin jo eilen illalla jännittää ultraa, vaikka mitään syytä ei olisi pelätä. Kaikki on mennyt ihan hyvin ja normaalisti tähän asti. No ylihuomenna se sitten selviää mitä masussa on.. :)
t äittä rv 11+5 ja poika 1v.
Ellaelmeri: käy ihmeellä tutkituttamassa tilanne. Mulla oli esikoisesta myös vuotoja. Se alkoi muistaakseni rv 9+6 ihan verisellä vuodolla, en tiedä kuinka paljon vuotoa oli mutta paljolta se herätessä tuntui. Mitään kipuja ei ollut, mutta käytiin päivystyksessä ultrassa kun oltiin lähdössä reissuun. Vauvelilla ei ollut mitään hätää, lääkäri ei osannut sanoa mistä vuoto johtui mutta arveli sen loppuvan muutamassa päivässä. Hermoja raastavaa vessassa juoksemistahan siinä muutama päivä oli. Vuoto muuttui rusehtavaksi mutta ei loppunut. Itse asiassa tuota vuotoa kesti rv 13 asti, syytä en vieläkään tiedä mutta ei siitä siis haittaakaan ollut. Paitsi tietysti henkisesti olin aika kovilla välillä. Tsemppiä sulle ja toivotaan että sinunkin vuotosi olisi harmitonta.
Omaan napaan ei mitään uutta. Välillä olo tuntuu jo tosi pirteältä, se lienee kyllä ihanien ilmojen ansiota. Iltaisin uupumus sitten iskeekin kunnolla. Tänään on hassusti päästä huipannut välillä. Olen kyllä aika väsynyt muutaman huonosti nukutun yön jälkeen, päässä huippaa siten etten tiedä johtuuko väsymyksestä vai jostain muusta. Viime raskaudessa verenpaineet pysyivät tasaisen hyvinä, n. 118/68 koko ajan, hemppakin muistaakseni 120 tienoilla.
Pitäisi etsiä viime odotuksen neuvola-kortti jostain. Olisi kiva seurata noiden arvojen kehittymistä. Ja kivaa kun saa jotain osviittaa siihen, missä kohtu milloinkin menee. Viime kerralla olin tosi yllättynyt kun ekassa mittauksessa kohdunpohja oli viel tosi alhaalla kun olin luullut sen olevan jo paljon korkeammalla.
Jano jano jano jano vaivaa. Vesi ei maistu, ei oikein mehutkaan. Vissyt tai limut paremmin. Yleensä suosin aina sokerittomia light-tuotteita sekä mehutiivisteissä että limuissa ja niitä olen nytkin vielä juonut. Eihän etenkään limuja tule päivittäin juotua, joten tuskin makeutusainemääristä haittaa voi olla. Mieluummin kuitenkin vähän niitä kuin sitä ylimääräistä energiaa sokerillisista versioista.
Minullekaan ei muuten makea maistu normaaliin tapaan, mutta sitten kun rupeaa syömään niin kyllähän se uppoaa. Itse asiassa on aika vaikea keksiä syömisiä. Mikään ei periaatteessa ällötä, mutta syödessä yleensä alkaa vähän tökkimään. No, jääpä ruoka-annokset tarpeeksi pieniksi eikä ole ylensyönnin vaaraa.
Nyt annan puheenvuoron muillekin:)
Uutu rv 9+1
Ihanaa että paistaa aurinko, eilen oli ensimmäinen kerta koko vuoteen kun kotiin mennessä vielä aurinko paistoi ( olen kotona siis töistä 18.30)..paitsi tänään siitä pitää vaan nauttia ikkunan läpi kun pääsen kotiin vasta 21.30...=(
joachim taisi kysellä jotain pahoinvoinnista..on pakko kommentoida kun aina puhutaan alkuviikkojen aamupahoinvoinnista..niin no mulla alko pahat olot vasta viime viikolla..raskausvk on nyt 12..olo senkun pahenee iltaa kohti..aamulla ihan hyvä,päivän aikana etoo ja mahassa huono olo ja illalla ei pysty edes liikkumaan kun tuntuu että tulee oksennus..mitä ei kylläkään ole vielä tullut mutta toisesta päästä tulee sitten senkin edestä.
Ruoka ei mulle maistu ollenkaan, ainut mitä voisin syödä koko ajan on vadelma mehujää kaikki muu yököttää, kaikki vanhat lempiruuat maistuu ihan kauheelle..ei edes karkit maistu ( ennen söin jka pv edes vähän irtokarkkia). Ja toinen mikä on, kun sitten pakottaa itsensä syömään jotai (jotta vauva jotain ravintoa sais) en jaksa syödä paljon mitään..äskenkin söin 1 1/2 sämpylää ja tuntui kuin olisin syönyt jossain seisovassa pöydässä mahani täyteen..tuli oikeen hengitysvaikeuksia sämpylän syönnistä, heh!
Jännittää ja pelottaa huominen np-ultra..vihdoin näkee millanen ukkeli siel on..tai akkeli..vai onko ollenkaan. Aluksi en uskonut että siellä on mitään kun oireita ei pahemmin ollut, mutta nyt nämä pahat olot ym alkaa vahvistamaan tunnetta ja kun mieskin on huomannut oireiluni, hänkin on alkanut puhumaan " jesselle" (mahalleni).. =)
Joku puhui verenvuodosta, ymmärrän että se voi pelottaa, minua ainakin pelottaisi muuten, paitsi kummitätini juuri kertoi omasta raskaudestaan, missä vauvaa ei näkynyt ultrassa ja hän oli herännyt yöllä kun koko sänky oli ollut veressä ja verihyytymissä..ja kuitenkin sieltä syntyi ihan terve ja ihana tytteli, joka on tällä hetkellä minun rakas kummityttö (4-vuotias)..=)
mutta palailen taas töihin ja ilmoittelen heti huomenna miten ultas meni! =)
jasminmaria rv 12+1
Aamusella meinasi olla vähän kiirus, kun piti viedä esikko tarhaan tavallista aikaisemmin ja sitten reiluksi tunniksi töihin ja sieltä np-ultraan keskussairaalalle. Ultrauksen jälkeen piti vielä hakea tyttö kesken pois tarhasta, kun soittivat, että häenlle oli noussut kuume. Onneksi pappa pääsi tyttöä hoitamaan, niin saan tehtyä nämä viimeiset työpäivät kunnialla loppuun. Työsopimus päättyy kuun vaihteessa ja sitten muutamme miehen työn perässä toiselle paikkakunnalle.
Tosiaan, np-ultra oli aamupäivällä. Ultraus tehtiin sekä vatsan päältä että alakautta. Olin erittäin otettu, kun kätilö sanoi minulla olevan niin hyvät vatsalihakset, että piti oikein kovasti painaa, jotta sai sikiön näkyville ja minä kun luulin mahani olevan enimmäkseen pelkkää vuosien saatossa kertynyttä ylimääräistä rasvakerrosta... Turvotusta pikkuisella oli 1,0 mm eli ihan ok lukemat. Veriseula on otettu jo aiemmin ja laskelmat lähetetään neuvolaan, jos kaikki on hyvin ja soitto + kutsu istukkabiopsiaan tulevat suoraan mulle, jos seula ja np-ultran laskelmat hälyyttävät. Vielä siis pitää odotella ja hermoilla jonkin aikaa.
Aluksi näytti, että pikkuinen haluaa vain olla köllötellä paikoillaan, mutta kun kätilötäti vähän tuuppasi häntä anturalla mun mahan päältä, niin johan alkoivat kädet ja jalat viuhtoa vinhalla vauhdilla! Sen verran ultraus kuitenkin säikäytti, että alakautta ultratessa kuvissa näkyi joku ihmeellinen viiva, jota kätilö luuli ensin napanuoraksi ja alkoi sitten epäillä ylimääräiseksi kohdun seinämäksi. Paikalle pyydettiin toinen kätilö ja sitten vielä lääkäri, joka totesi, että kyseessä on vain ylimääräinen kaiku, joita ultrauksissa usein esiintyy, sillä jos kohdussa olisi ylimääräinen seinämä, olisi se huomattu jo ensimmäisen lapsen sektiosynnytyksessä, kun kohtu puhdistettiin täysin ennen sektiohaavan kiinni ompelemista. Tieto helpotti kummasti, sillä näin itsekin selvästi saman vaalean viivan, joka meni kohdun poikki koko matkalta.
Erikoisista himosyömisistä on ollut puhetta. Minun " himokkeeni" on varsin miehekästä sorttia, sillä oikeastaan ainoa tässä raskaudessa himoamani ruoka on ollut HK:n sininen kevytlenkkimakkara ja ihan kylmänä vielä. Saas nähdä miten tähtitieteellisille lukemille painoni siirtyy kesän grillikauden tultua, kun jo nyt makkarahimot ovat tätä luokkaa...
Aurinkoisin terkuin,
Fauve & Semla 11+6
Juu nyt täytyy kanssa ryhdistäytyä ja jotain yrittää kirjoitella tänne kanssa.
No, huomenna olisi ensimmäinen neuvola sitten, ja hiukan jännittää mitä kaikkea uutta onkaan tiedossa.
Ulkoiltua on tullut tänään ja pihaa siivottua. Kiva katsella, kun tulppaanit alkavat maasta jo nousta ja muutenkin on sellainen kevään tuoksu ilmassa.
Miehellekin on tullut jokin ihan oma " raskausoire" , kun eilen oli käynyt autokaupassa.. ja päätti sitten tilata uuden vw passat variantin, kun ei kuulemma muuten sovita sitten enää kulkemaan. Värin sain tietysti valita, naisille kun se on hyvin tärkeää, ja tuleehan se sitten pääasiassa minun käyttööni. Nyt täytyisi vain omasta kopperosta päästä eroon, ettei ole piha täynnä autoja..
Raskaus on tainnut sujua ihan hyvin, mieliala kyllä täälläkin vaihtelee aika paljon. Suuria himoja ei ole vielä ilmennyt.
Mutta ei kai muuta ihmeellistä tähän hätään..
Aurinkoista päivän jatkoa kaikille =)
Pepiliina 9+2
No Moi, odotan esikoista ja testaan nyt ensin miten tää tulee tää teksti tähän palstalle.
Joo olen uskaltautunu nyt vasta tänne kirjoittelemaan, kun alkaa tuntua että tosiaan on raskaana. Lasta on yritetty puolisen vuotta, mutta silti se tuli yllätyksenä. Vähän pelottaa, kun ikääkin on jo 30:n päälle. Mulla on menossa rv9+4 ja maha on jo kasvanut/turvonnut. Kaikista vaikeinta on ollut saada ilo tähän tapahtumaan ja nyt kun sen on saanut niin haluaisi jo kertoa jollekkin. Maltetaan nyt kuitenkin tuo varhainen ultra ja niskapoimujutut, kun eilen sen tilasin ja se on rv12.
Mulla oireina on ollut tosiaan ensin toi masennus, vaikka kaiken järjen mukaan pitäis olla iloinen. No neuvolassa sain sitten huojennuksen, että se on hyvin yleistä. Nyt se into on alkanut, kun maha kasvaa. Kahvi menee aamuisin, mutta ilta on kaakaon aikaa. Olen ollut niin älytön kahvin juoja/tupakoija että muutokset ovat aika radikaaleja mulle. Oksetti vielä viime viikkoon asti, aamulla, iltapäivällä ja illalla päivästä riippuen. Nyt on ollut vain väsymys ja älytön syöminen. Kysyisin teiltä teidän nukkumisesta, olen aina nukkunut yöni hyvin, mutta nyt herään joka yö noin 3-4 tunnin välein vessaan ja juomaan/hikoilen. Miten teillä yöunet?
uusille, joita näytti olevan muutama tässä pinossa.
Täällä ei edelleenkään ole raskauteen liittyvää pahoinvointia, eikä mahakaan ole kasvanut. Seuraava ultra on kahden viikon päästä.
Itselläni on se vatsapöpö, mutta tänään pystyn jo seisomaan makaamisen sijaan ilman, että seisominen johtaisi heti pikaiseen vessareissuun. Kävin jopa lääkärissä, kun alkoi vaivaamaan kauhukuvat listerioista jne ja lääkäri totesi, että kyllähän siellä veriarvojen mukaan jokin tulehdus on, mutta ei valkosoluarvojen (sori epäselvä maallikkokieli, jos täällä on terveysalan ammattilaisia, kaiken lisäksi yritän suomentaa saksasta) mukaan mitään vakavaa. Ei antanut mitään lääkkeitä, kun olen raskaana ja torstaina on varmistustsekki, että kyseessä olisi tosiaan vaan jokin " tavallinen" flunssapöpö. Uskallan olla jo hieman helpottunut.
Mukavaa kevään jatkoa kaikille - eiköhän tässä uskalla jo toivoa, että talvi on sivuutettu - ainakin täällä keksi- euroopassa ja eteläisessä Suomessa, jossa on näköjään taas tänään rikottu maaliskuun lämpöennätyksiä!
AJL 9+4
Eipäs ole tännekään tultu kirjoiteltua vaikka taisin ihan ensimmäisiä olla kun tämä keskustelu perustettiin :) Mutta olot on hyvät, mitä nyt selkäkipu (iskias-tyyppinen?) vaivaa ja meinaa hieman jo haitata normaalia elämää. Pahoinvointia ei ole pahemmin ollut, mutta enpä kyllä valittelekkaan. Alavatsan nipistelyt ja vihlonnat ihania, kun silloin tietää että jotain todella tapahtuu oman kehon sisällä! Olen varmaan outo kun pidän näistä tuntemuksista :D
Alkuraskaudesta kävin ultrassa yksityisellä ja minulla siirtyi taas LA, eli uusi olisi sitten 6.10. Mensujen mukaanhan kuuluisin syyskuisiin ja neuvolan mukaan olisin jo jollain viikolla 15. Siksi siis meni ultraan, että vähän saan viikkoihin selvyyttä ja olihan se nyt ihanaa nähdä pieni sydän siellä sykkimässä!
Huomenna onkin sitten virallinen np-ultra, ja johan sitä onkin tässä odotettu ja jännitetty ;) Mieskin sai itselleen ylityövapaan järjestettyä niin pääsemme sitten samalla käymään ostoksilla ja muuta. Jännittäväksi tuon ultran tekee vielä sekin, että se ei ole omassa neuvolassani vaan lähimmän kaupungin äitiyspolilla, jossa en ole ikinä käynyt joten saa nähdä että osaammekohan edes sinne!
Himoista.. Jäätelö maistuu! Varsinkin Valion lakritsijäätelöä mennyt melko lahjakkaasti ;)
Talokauppojakin olemme tehneet kovasti ja tällä hetkellä näyttäisi siltä että kesäkuun alussa uusi kotimme tulee olemaan -94 rakennettu hirsinen omakoti-rinnetalo!
Mearan + Itu 12+3
Kotvanen taasen vierähtänyt..
VÄSYMYS on ollu aivan kamalaa. tänään pitkästä aikaa päivä ettei ole juurikaan unijukka kutsunut. Jaksettiin jopa muksujen kanssa käydä pihalla ihan eväsretkellä :), kyllä oli 7kk pirpana ihan onessaan.
HIMOT JA ÄLLÖTYKSET... mulla on nää himot menny niin että haluan ihan sikana jotain ja syön sitä ja sittenpä sitä ei enää teekään mieli. PAITSI oikein rasvainen ja suolainen pitsa :D. edellisissä raskauksissa olen ollu suklaan suurkuluttaja mutta nyt en sitä himoitse, syön kyllä jos sattuu kaupasta mukaan tarttumaan (ja sitähän tarttuu, uskokaa vaan)... ÄLLÖTYKSIÄ on lähinnä HAJUT, siis voi jösses tätä mun nenää. Mie olen aina ollu yks vainukoira, mutta nyt tää on jo ihan kamalaa. Vauvan ruokkiminen kaupan purkkiruuilla on yhtä tuskaa, haisevat niin kamalalle, mutta kun ei jaksa itsekään niitä sapuskoja vääntää :S, perunaparsakaali on kaikkein pahin...
MAHA pullottaa, mutta ei vielä niin että sitä vauvamahaksi voisi luulla, mutta jotka tuntee ni voivat epäillä koska olen normisti ekstra laiha. Ja OMAT VAATTEET mahtuvat edelleen, mammarytkyt kaapissa jeeeeee!
VERINEN VUOTO täällä yksi joka vuotelee vähän välii. vuosin ekassa raskaudessa, tokassa en ja nyt taas tässä. Täs se on ollu välillä runsaampaakin, mutta luotan että kaikki on ok. No ens viikol nähdään ku on ultra.
ööh... mies kävi pyörähtää tossa ja nyt on aatokset sekasi..... mitähän miun piti...... hmmm--------
Niin tästä ODOTUKSEN IHANUUDESTA JA HEHKUTUKSESTA JNE mullakaan ei tää raskaus tunnu oikeen missään... Ekassa ja tokas malttamattomana odotin et millon kerrotaan sukulaisille jne, nyt ei vois vähempää kiinnostaa :). No syynä lähinnä se kun tämä tuli niin nopeeta, kuopus tosiaan vasta 7kk ja esikoinenkin himpun yli 2vee.. Miehen kaa jo meinattiin et muutetaan Inariin ja tullaan parin vuoden päästä takas pesueen kanssa :D, että ei kerrottas kellekään :P.
ELI vain kahdelle kaverille olen kertonu... muita välttelen viimeseen :). Ehkä pääsiäispöydässä kun " appi" vetelee mämmiä voisin letkauttaa tän uutisen, voisin siinä tarkkailla ilmeitä kun ei ite tarvi keskittyy syömiseen (inhoon mämmii).
UUSILLE vaan terppatulemast joukkoon lutuiseen messiin....
väpäskä ja touho viikoilla 11 kai.....
Ei mitään ihmeellistä uutta, mutta jotain sentään. Maha pullottaa aivan kamalasti kun olen syönyt. Esim äsken leipää ja rahkaa sekä tuoremehua ja tuloksena mahdoton pallomaha, vaikka ateria ei ollut sen runsaampi! Ja viimeyönä en pysynyt laskuissa, sen verran monta kertaa kävin pissalla. Yli 5 kertaa varmasti. Aina ei välttämättä tuli kuin muutama tippa, mutta on silti pakko mennä vessaan kun tunne on niin pakottava. Aamulla sitten tuntuu siltä, että en ole nukkunut yhtään. Ja iskiaskivut on uusi vaiva :(
Tintti rv 10+5
Olen käynyt surffailemassa netissä etsiskellen parasta keskustelupalstaa lokakuun odottajille - ja vertailevat tutkimuksen perusteella te olette ehdottamasti aktiivisin ja mielenkiintoisin porukka.
Ilmottaudun siis mukaan.
Toista lasta oottelen, esikoinen täytti pari viikkoa sitten 3 v. LA 20.10 ja nyt menossa rv 10+2.
Eka raskauteen verrattuna uutta on ollut masentuneisuus ja mielialojen vaihtelu. Mies koittaa tehdä kovasti kotitöitä ja huolehtia, mutta minä vain äksyilen ja mökötän. Sitten tulee itelle kauhee morkkis.
Parempaa mielialaa olen yrittänyt tavoitella urheilemalla ja syömällä. Ja pyrkinyt pitämään ne tässä järjestyksessä. Urheillut olen vielä täysin mieleni mukaan ilman mitään rajoitteita. Ruokahimoista merkittävin on suolakurkut, joita on mennyt jo pari iso purkkia.
Maha alkaa näkyä ja se on tullut näkyviin paljon nopeammin kuin ekaa ootellessa. Jokohan tässä pitäisi kohta käydä ostamassa mammavaatteita?
Hipponi rv 10+2