Unettomuudesta
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin ataraxin, ketipinorin js mirtazapinin, eivät sopineet. Lääkäri pitkin hampain kirjoitti doxepiinia - ja nyt ihmettelen, miksei sitä kirjoiteta helpommin. Sillä saa nukuttua, eikä pää ole aamuisin täynnä puuroa.
Minullakin oli doxepiini mutta ei siitä mitään todellista hyötyä ollut, Uni ei ollut luonnollista. Sehän myös vaatii Fimean luvan että saa ostettua.
Näköjään jollain muullakin on ollut positiiviset kokemukset kannabiksesta. Olin lomalla Thaimaassa ja koko loma uhkasi mennä piloille kun uniongelmat eskaloituivat kunnolla. Paikallinen lääkäri kehotti kokeilemaan kannabista kun luettelin kaikki lääkeaineet mitä on kokeiltu. Olin erittäin skeptinen kun Suomessa on aivopesty luulemaan että se on huumausaine. Vaimo sanoi että lomallahan tässä ollaan ja kokeile nyt pari kertaa. Kokeilin sitten ja tulokset oli todella hyvät. Sillä nukuin täysin normaalisti ja olo oli levännyt eikä sellainen kemikaaleilla tainnutettu kuten apteekin lääkkeillä. Lääkäri neuvoi säätämään annoksen niin, että kokeilen ensin rajan millä alkaa tulemaan päihtynyt olo, sitten puolitan sen ja lisään vähän päälle. Eli n. 3/4 osaa siitä että alkaa tuntumaan jossain. Ensimmäisellä kerralla otin liikaa ja olin ns. "pilvessä". Sillä kerralla katosi ennakkoluulot siitä että kyseessä olisi todella jonkinlainen huume. Tuleehan siitä rento olo ja jossain vaiheessa on hauskaakin mutta ei siitä pää mene sekaisin ja kontrolli katoa kuten vaikka alkoholilla. Alkoholi on jäätävä myrkky tuohon verrattuna. Kannabis toimii minullakin todella hyvin. Syömällä nautittuna. Polttamaan en suostu, se on epäterveellistä, eikä se kai uniongelmissa yhtä hyvin toimikaan. Harmi vaan että täällä sulkeutuneessa junttilassa täytyy syyllistyä rikokseen jos sitä haluaa käyttää. Toisaalta, eipä ole paljon menetettävää. Olen kärsinyt uniongelmista niin kauan kuin muistan ja hoidan sitä itse parhaaksi katsomallani tavalla kun lääkärit eivät osaa. Laskuttavat kyllä, ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin ataraxin, ketipinorin js mirtazapinin, eivät sopineet. Lääkäri pitkin hampain kirjoitti doxepiinia - ja nyt ihmettelen, miksei sitä kirjoiteta helpommin. Sillä saa nukuttua, eikä pää ole aamuisin täynnä puuroa.
Atarax on plasebo.
Vierailija kirjoitti:
unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet suosittelen homeopaattisia hoitoja
menepäs vattuun Nordiini
Verenpaineen nousua? Kortisolitasojen nousua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan melaton joka ilta ja nukun jotenkin
Melatoniini auttaa unettomuuteen
Ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Googlella:
"Pitkäaikainen unettomuus voi aiheuttaa monenlaisia oireita ja seurauksia, kuten väsymystä, keskittymisvaikeuksia, mielialan muutoksia ja heikentynyttä suorituskykyä. Se voi myös lisätä riskiä sairastua moniin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin ja mielenterveyden häiriöihin."
"Univajeen tuoma väsymys heikentää esimerkiksi muistia, oppimista ja tarkkaavaisuutta. Pitkään jatkunut unettomuus voi altistaa terveysongelmille, kuten verenkiertoelimistön sairauksille, ylipainolle ja diabetekselle. Unettomuus heikentää myös vastustuskykyä ja laskee mielialaa."
Tämäkin on muna vai kana -tilanne. Unettomuus ei koskaan esiinny yksin, vaan siihen liittyy samanaikaisia mt-ongelmia.
Olin 25 vuotta uneton kunnes aloin vahingossa purkamaan ahdistusta, jota en edes tiennyt minulla olevan, meditoimalla ja haastamalla omaa ajatusmaailmaani. Jonkin ajan päästä huomasin, miten kireällä lihakseni ovat koko elämäni olleet ja miten paljon olen yrittänyt kontrolloida asioita. Rentous alkoi pikkuhiljaa löytyä. Veikkaan että minulla on ollut yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Nykyään nukun riittävän hyvin, että jaksan hyvin elämän perusasiat, mutta vielä on varaa parantaa. Harjoitukset jatkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlella:
"Pitkäaikainen unettomuus voi aiheuttaa monenlaisia oireita ja seurauksia, kuten väsymystä, keskittymisvaikeuksia, mielialan muutoksia ja heikentynyttä suorituskykyä. Se voi myös lisätä riskiä sairastua moniin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin ja mielenterveyden häiriöihin."
"Univajeen tuoma väsymys heikentää esimerkiksi muistia, oppimista ja tarkkaavaisuutta. Pitkään jatkunut unettomuus voi altistaa terveysongelmille, kuten verenkiertoelimistön sairauksille, ylipainolle ja diabetekselle. Unettomuus heikentää myös vastustuskykyä ja laskee mielialaa."
Tämäkin on muna vai kana -tilanne. Unettomuus ei koskaan esiinny yksin, vaan siihen liittyy samanaikaisia mt-ongelmia.
Uniongelmat aiheuttavat mt-ongelmia ja sekavuutta. Käsikädessä ne menee. Kun nukkuu hyvin niin auttaa vaivoihin. Samoin liikunta.
Vierailija kirjoitti:
Olin 25 vuotta uneton kunnes aloin vahingossa purkamaan ahdistusta, jota en edes tiennyt minulla olevan, meditoimalla ja haastamalla omaa ajatusmaailmaani. Jonkin ajan päästä huomasin, miten kireällä lihakseni ovat koko elämäni olleet ja miten paljon olen yrittänyt kontrolloida asioita. Rentous alkoi pikkuhiljaa löytyä. Veikkaan että minulla on ollut yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Nykyään nukun riittävän hyvin, että jaksan hyvin elämän perusasiat, mutta vielä on varaa parantaa. Harjoitukset jatkuvat.
Rentous on tärkeä taito. Sitten se rentous välittyy muillekin.
Uni on elämässä tärkeää. Lähes tärkein ihmisen perustarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta.
Minulla on joskus auttanut kun ei usko suomalaisten ns. lääkäreiden annostuksia. Maailmalla sitä myydään marketeissakin 10 mg vahvuisena. Minulla toimii 7,5 mg annoksena mitä tuskin kukaan lääkäri Suomessa määrää. Heidän mielestään 2-5mg on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli doxepiini mutta ei siitä mitään todellista hyötyä ollut, Uni ei ollut luonnollista. Sehän myös vaatii Fimean luvan että saa ostettua.
Näköjään jollain muullakin on ollut positiiviset kokemukset kannabiksesta. Olin lomalla Thaimaassa ja koko loma uhkasi mennä piloille kun uniongelmat eskaloituivat kunnolla. Paikallinen lääkäri kehotti kokeilemaan kannabista kun luettelin kaikki lääkeaineet mitä on kokeiltu. Olin erittäin skeptinen kun Suomessa on aivopesty luulemaan että se on huumausaine. Vaimo sanoi että lomallahan tässä ollaan ja kokeile nyt pari kertaa. Kokeilin sitten ja tulokset oli todella hyvät. Sillä nukuin täysin normaal
Syömällä nautittuna tarvitaan vähän suurempi määrä, vaikutus alkaa hitaammin ja kestää pidempään. Mikäli ongelma on unen jatkuminen niin voisi kuvitella että tuohon se tosiaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta.
Minulla on joskus auttanut kun ei usko suomalaisten ns. lääkäreiden annostuksia. Maailmalla sitä myydään marketeissakin 10 mg vahvuisena. Minulla toimii 7,5 mg annoksena mitä tuskin kukaan lääkäri Suomessa määrää. Heidän mielestään 2-5mg on paljon.
Itellä ei ole kokemuksia isoista vahvuuksista. 2-4mg on riittänyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini, Tenox, Ketipinor. Siitä vaihtoehtoja.
Meltoniinin ja Ketipinorin kokeilin, ei mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini, Tenox, Ketipinor. Siitä vaihtoehtoja.
Meltoniinin ja Ketipinorin kokeilin, ei mitään hyötyä.
Kokeiluun sitten Tenox tai kannabis? :D
Suurin osa unettomuudesta kärsivistä kokee piruiluna, jos alkaa puhua iltojen rauhoittamisesta ym., mutta suosittelen pohtimaan toteutuuko nämä arkijipot oikeasti omalla kohdalla. Toki monesti lääkkeet on kuitenkin välttämättömiä.
Olen itse kova stressaaja ja sellainen "miellyttäjä". Jossain vaiheessa totesin, että jos yritän elää mieheni rytmissä, en parannu koskaan. Hyvästi jokailtainen "tuutko kohta nukkumaan" ja sitten ikuisuuden odottelun jälkeen "parisuhdeaika" joko s*ksiä, silittelyä tai muuta. Miehen nukahdettua valvoin ja valvoin, oma uniaikani oli mennyt jo aikaa sitten. Aloin mennä toiseen huoneeseen nukkumaan, tulpat korviin ja hyvää yötä. Edelleen miestä ja teinejä hämmästyttää, että luen sängyssä jo yhdeksän jälkeen ja valot sammuu kymmenen maissa. Olen saanut toimintakykyni takaisin. Herään aamulla aikaisin virkeänä ja viikonlopouisin olen tehnyt vaikka mitä kun muut vasta raottelee silmiään.
Mikä sopii kenellekin. Mutta en ole missään nähnyt juttua siitä kuinka nukkumiseen vaikuttaa ihan yksinkertaisesti perheenjäsenten erilaiset rytmit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta.
Mulle on neljä eri lääkäriä kirjoittanut melatoniinia. Kolme ekaa kirjoitti annostuksella 3x3 mg ja neljäs kirjoitti reseptin 5 mg:n pillerille ohjeella 1-2 per kerta.