-♥-♥ T-TERHOJEN maanantaista-tiistaihin ♥-♥-
Ja viikonlopun pieni kasautuma->
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9902758&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (22)
taas pinon pisti pystyyn.. on sulla hyvin aikaa puuhailla kaikkea, vaikka kaksi mukeloa nyt ;) minä en kerkiä etes siivota.
ei säpsytä ammeessa. menee hiljaiseksi hilkaksi ja potkii vettä ihmeissään :) eilenkin iltahuudot katkesi juuri kylpyhetkeksi. sai minunkin hermot hiukan lepoa sen ajan.
aamut on muuttunu meillä. ennen nukuttiin pötköön 2-3h ja nyt nukutaan vaan 5-20min pätkissä ja välissä itketään. ei kelpaa tissi ei mikään. sitten joskus iltapäivästä vasta nukutaan ne pitemmät. nukutaanko teillä tälläsia 5-20min pätkiä?
isa: kiitti nuk vinkistä. se kelpaa ja luonnonkumit :)
täytyykin vielä edellisyöstä kertoa, että meillä nukuttiin 22:30-3 ja 4-7 eli YHDELLÄ syötöllä. se tunteroinen syötiin, huudettiin ja väännettiin. eli helpotusta tullut!
kaikesta väsymyksestä ja tuskaisesta olostani huolimatta olen autuaasti " raskauskuumeessa" . tekee niin mieli sellaista kumpua, synnytystä (oikeasti sitäkin!) ja sitten sitä ihan pientä vauvaa.. ;) josko sitten syksyllä/talvella?
minkä nimen sai sindan tyttö? paljastatko sitä meille? :)
niin ja onkos teillä vauvalla omaa huonetta? minä olisin rakentelemassa sellaista, vaikka tyttö nukkuukin vieressäni. ajattelin hänen siirtyvän huoneeseen sitten kesällä vaikka.. (jos raaskin unikaveristani luopua). kuulenkohan vauvan toisesta huoneesta? (HAH, tuollaisia mietin ja lapseni huutaa niin lujaa ja korkealta yleensä, että korvissa soi!)
kohta lähdetään tallille.. tyttö saanee nukkua vaunuloissaan kun raappaan kopsukan mudasta :)
cec ja tyttö 7+4
Kylpyhetkistä:meillä kanssa kylvyssä tota säikähtelyä tulee välillä,harvemmin tosin kylvetään,yleensä suihkussa käydään..
Unista:Iida nukkuu kahdet pitkät päikkärit vaunuissa,mutta lisäksi ottaa noita 5-15 minuutin torkkuja välillä.
Edellenkin tahtoo tulla iltahuutoa aika ajoin,jotenkin se on raskasta,kun meinaa itsekin olla iltasin jo ihan väsy,eilen nukahettiinkin huutajan kanssa viekukkain tohon sängylle vähän ennen kaheksaa ja sai likka nukkua sit äitin vieressä ekan unipätkän kun iskäkin oli yötöissä,hyvin nukuttikin siinä kun vasta viiden jälkeen heräs ekaa kertaa.
Omaa huonetta pikkanen ei saa,mutta pääsee tyttöjen kanssa lasten huoneeseeen nukkumaan heti kun nukkuu koko yönsä,eli toivottavasti muutaman kuukauden sisällä.Tällä hetkellä on pinnis meiän sängyn päädyssä.
5 v:ta käytin tänään siellä puheterapiassa,d alkaa kuulemma pikkuhiljaa sujumaan mutta epäili että tiukka kielijänne ei anna niin paljoa periksi että R-kirjainta tulisi,eli joudutaan kai napsaseen se poikki...ei kiva.Onkos kenenkään lapselta sitä poikkastu?
Oottelen että mies heräis ja lähen sit ite katsastamaan kauppoja hetkeks aikaa..on ollu jotenkin mieli maassa josko toi shoppailu piristäs vähän :D
Ootan innolla että tulis toukokuu ja päästäis jo maistelemaan perunaa :)
Katselin toisen lapsen vauvakirjaa ja siinä luki että neiti on alkanu kannattelemaan kunnolla mahallaan ollessa päätään vasta 2,5kk:N iässä ja kääntynyt mahaltaan selälleen 4kk:N iässä ja selältään mahalleen vasta 6kk:N ikäisenä.. kun mietin tota iidaa kun se ei kamalaisesti päätään ylhäällä pidä lattialla ollessaan.
G:Miten päin nukutatte lapsianne?
Meillä yöllä nukutaan mahalteen ja päivisin rattaissa sitten selällään.
Nyt touhuumaan hetkeks vielä jotain.
T:Isa ja neitokainen jo 10vk
[color=#A52A2A][b]G:Miten päin nukutatte lapsianne?[/b]
Meillä nukuttaan aina kyljellään,tuen siihen asentoon peitolla, näin siksi,kun tuota pulauttelua on niin paljon,että pelkään tukehtuva,jos oksentaa selällään.
Samasta syystä ei siis paljon voi pitää vatsallaankaan.
Lisäks meillä on sängyn pääty ylhällä koko ajan.
[color=104E8B][b]Kylpy säpsymisestä[/b] Meillä kans välillä säpsyy,kun tuntuu vaativan tooosi rauhalliset otteet ja ympäristön silloin kun kylpee,muuten saa olla kyllä meteliä ja äkkinäisiäkin ääniä.
[color=#A52A2A]Meillä nukahdettiin yö unille siinä puoli 11 ja herättiin vasta vartin yli viis!
Mutta sitten menikin kauan että saatiin taas unta,otin kainaloon lopuksi,että sain lykkiä tuttia suuhun :)
mutta en valita!
Meillä kanssa aamupäivä menee ,kuten tänäänkin niin, että nukkuu pikaiset unet (mikro unet,kuten terkka tapaa sanoa).
Eli meillä herättiin 7:20 ja otettiin pika unet, 5min. kun vietiin isoveli kouluun autolla ja toiset vartin unet kymmenen kieppeillä ja nyt nukkuu vaunuissa,nukahti kun haettiin isoveli koulusta ja käytiin hammashoitajalla,kaupassa ja ajettiin kotiin,autosta nakkasin vaan vaunuihin sitten.
mut nyt " töihin" !
[color=#191970][b]Maria ja Jere [s.25.1]
[color=maroon]Ihana kun on aurinkoisia päiviä ja ne vaan jatkuu ja jatkuu...
[b]Cec[/b], ei meillä vielä ollut ristiäiset vaan viikon päästä. Ja ei vieläkään olla päätetty nimeä! Mutta kerron sitten ens viikolla mikä tuli nimeksi (blogissa vain kylläkin).
[b]Zatu[/b], hyvä että sulla jo hermot lepää... ukot on kyllä toisinaan melkoisia maanvaivoja! Meilläkin joskus hermo kiehahtaa kun ukko luulee että mä vaan nukun päivällä " hyvähän se sulla on kun voit nukkua päivälläkin" oli kommentti kun valitin siitä että kun tulee töistä menee heti nukkumaan, sitten lähtee treenaamaan ja sitte onkin jo ilta/yö. :( Säikähti kyllä vähän kun tyttö meinas viime viikolla vähän vierastaa sitä, mutta taisi olla kylläkin vaan iltaitkua. Oli heti sitten enempi aikaa neidin kanssa.
[b]Kylpy-G[/b], meillä ei säpsytä, enimmäkseen tyytyväinen on kylpijä. Kerran parkui ja itki, vissiin kun pidin liian lujaa kiinni, oli käsivarsi melkeen sininen :-/ (siis vauvan). Pelottaa että se tippuu. Ostin sitten sen Marynkin tytöllä olevan kylpytuen, se auttoi huomattavasti ja kylpeminen on nautinto. Mies ei sitä tykkää käyttää, mutta sille ostin kumimaton ammeen pohjalle kun kylvettää. Luulen että tyttö säikkyi myös liukasta pohjaa, nyt on hyvin tyytyväinen ja nukkuu kuin tukki kylpemisen päälle (viime yönä 10-05, ihanaa!)
[b]Nukkumisasento-G[/b], meillä nukkuu vaunuissa selällään, muuten puolikyjellään. Eli selkä lähes " selällään" mutta pää aina sivulla... (sekava sepostus). Mutta en siis saa vauvan kroppaa kyljelleen vaikka kuin tukisi peitolla, kääntyilee sen verran. Nukkuu siis selkä patjaa vasten, mutta pää sivulla ja kädet ehdottomasti ylhäällä pään molemmin puolin :) Siitä ei tingitä, kaivaa kädet ylös vaikka kuin peittelisi ne peiton alle :) (isänsä peruja!)
Mutta nyt kaffen keittoon...
Sinda ja Nipsu 9 viikkoa
Me oltiin eilen pohjoisessa laskettelurinteessä, tai siis mies laski siskonsa perheen kanssa ja me naiset vauvoineen oltiin rinteen alla päivystämässä vaunujen kera. Meni tosi hyvin, vauva nukkui koko päivän. Välillä käytiin ravintolan nurkassa tissittelemässä ja vaihtamassa vessassa vaippaa. Mahtava ilma ja mahtava kokemus, kyllä oli kiva päivä ja nyt jaksaa taas olla kotosalla.
Siis neiti nukkui siis 22-05 eikä suinkaan aamu kymmenestä asti (vaikka kaikki varmaan sen ymmärsikin, mutta nauratti itseä tuo 10-05...)
NukuttamisG. nukutan selällään ja nyt viimeisen viikon ajan olen käärinyt tiukasti peittoon ettei pääse heilutteleen käsiään ja jalkojaan, nukahtaa huomattavasti nopeammin ja nukkuu rauhallisemmin, mahallaan yritin nukuttaa yhdessä vaiheessa, muttei viihdy niin kuin hetken. Esikoinen ei taas suostunut muuten nukkumaankaan kuin masullaan ja nukkuu vieläkin 6- vuotiaana mieluiten niin.
Illat ovat nyt viikon ajan ollut huutoa, voiko koliikki alkaa vasta 6-viikon ikäisenä??
Tyttö siis nukkuu päivällä 2 pitkät unet vaunuissa ja kuudesta alkaen on yhtä kitinää ja suoraa huutoa välillä, ei rauhoitu kuin hetkeksi ja taas alkaa, sitä sitten jatkuu tuonne ysiin asti kunnes saan rauhoitettua niin että nukahtaa jo yöunille. Päivällä on aurinkoinen ja juttelee sekä naureskelee kovasti. Onneksi yöt on mennyt suhteellisen rauhallisesti 1-2 syötöllä.
Jostain syystä olen ollut aika alakuloinen jo jonkin aikaa, ei huvittaisi pitää kotia kunnossa, väkisin pakotan itseni imuroimaan ja peseen pyykkiä ym. eikä paljoa ole peiliin viittinyt vilkaista, nyt joutuu tukkansa kampaamaan kun pakkaskelit loppu ja pipoa ei tarvita. Päivät on kyllä aika yksinäisiä kun kaikki kaverit ovat töissä joten elämä pyörii ihan tässä kodin ympärillä, tänäänkin joutuu sisällä olemaan kun esikolla on kuumetta ja mies ei pahemmin kerkiä iltoja olemaan kotona kun on töitä. Kaupassa käyntikin inhottaa ja eipä se mitään herkkua ole sinne 3 lapsen kanssa mennäkkään, toisaalta ei ole kyllä varaa lähteä yksinkään shoppaileen, et se siitä ilosta.
josta tulikin mieleeni kysyä kuinka te muut joilla on pieniä lapsia useampia, että ei esim. vaunulenkille pääse noin vaan tuulettumaan, pysytte " järjissänne" kotosalla, vai olenko minä vaan näin surkea kotiäiti, että en pärjää edes muutamaa kuukautta tympääntymättä?
Viikonloppuna oli ollut puhetta noista miesten riennoista, ja minua ainakin ärsyttää myös se että mies voi noin vaan päättää että lähtee mökille kavereiden kanssa kelkkaileen tai mopolla ajeleen, on se vaan kumma miten miehen harrastukset on kaikki sellasia et ei voi lapsia ottaa mukaan, ja jos sanoo et onko pakko lähteä esim. mopoileen niin vastaus on et sittenhän se on kallis mopo aivan turhaa hommattu ja kalliit vakuutusmaksut jos ei edes ajamassa käy! aargh, keksisin kyllä sillekkin rahalle muuta käyttöä.
-mamm@mia, kera 3 neidin ja ei niin iloisella mielellä auringosta huolimatta-
meillä käytiin muutama vuosi sitten läpi iso kriisi (se oli varmaan se kuuluisa 7 vuoden kriisi) juuri siitä syystä että mä tympäännyin siihen että MUN täytyy aina kysyä lupa jos haluan lähteä ilman lapsia johonkin ja mies vaan aina lähtee,eikä sen tarttee välittää mistään mitään... mä vakaasti jo ajattelin että muutan pois niin saan ainakin joka toisen viikonlopun vapaaksi :) no joo mutta keskusteltiin asioista paljon ja onnistuttiin pääsemään yhteisymmärrykseen siitä että mä en oo mikään kone joka jaksaa aina olla lasten kanssa ja pitää kodin siistinä yms. Onneksi mies sen nyt ymmärtää ja tietää että lähden yksin jos siltä tuntuu niin johonkin ja sen jälkeen oon taas kun uusi ihminen... Kaikilla äideillä pitäisi olla omia hetkiä ja vapaata lapsista..
T:Isa
[color=darkviolet][b]Ceciliah[/b] juu mie revin tätä " omaa aikaa" tähän rakkineelle välillä, vaikka kiven kolosta. Huomattavasti tuultuneempi on pääkoppa sitten :) Nytki oikee jalka sitkuttaa sitteriä keinumaan, sapuska on tulossa uunissa ja akka onneksi leikkii filmin jälkeen tyytyväisenä omassa huoneessaan.
[b]OmahuoneG->[/b] ei oo tarkotusta miekkosta omaan huoneeseen siirtää. Akalle on oma huone ollu jotai 2 veen ikäsestä. Joten kuhan joskus yläkertaa aletaan rakentaa niin sit Kossi saa oman huoneensa.
[b]Pätkäunia[/b] on niitä meilläki, mut en osaa sanoo onko samoihin aikoihin päivästä. Nyt kyllä torkahtelee sitteriin ja kohta alkaa kitiseen ku tutti mokoma tipahtaa. Pitänee jollain narulla sitasta kii ;D
[b]Nukkumisasennosta[/b] niin yöksi pönkkään peiton avulla kylelleen. Ukko tuumaski etten huolehti akan aikaan niin paljo ku nyt tuosta asennosta. Ite kyllä toista mieltä. .ja meillä sillon niinku nyttenki kopan pääpuoli korotettuna. Vaunuissa sitte nukkuu selälteen.
[b]Ukoista vielä[/b] niin mä oon kans ottanu itelle tavaksi, ett vaan ilmotan menoistani (ukot ku tuntuu perinteisesti sellasia olevan). Ja niin meillä kyllä on yleensä ollukki ettei juuri lupia kysellä. Sen verran pitää saaha oma ittensä olla ja omaa päätäntä valtaa.
Isot asiat on sitte tietenki erikseen.
[b]Sinda[/b] mä mietin ett onnistuuko ottaa miekkosta mukaan akan hiihtokilpailuihin. Nyt sun tarinaa lukiessa ja hyvästä kokemuksestas, tuntuu oma pähkäily pieneltä :)
[b]Mamm@mia[/b] en osaa sanoo juuta enkä jaata tuohon kysymyksees. Toivottavasti joku muu tietää jotain.
[b]Isa [/b]mulla kans tuli vähän sellanen olo, ett arvostaako toinen varmasti mun tekemisiä kotona. Joskus ku tuntuu sellaselta, ett toiselle on itestään selvää esim. valmis sapuska ja puhtaat vaatteet ja koti. Tuohan mies rahan taloon ns, mutta ei se tarkota ettei vois osallistua joskus kotiaskareisiin.
Nyt ei voi enää aatella mittää, ku nälkä haittaa jo näköö. Onneksi kuumaruoka alkaa olla valmista. Eiku raastaan porkkanoita :)
Enpä oo taas viikonloppuna ehtinyt kun pinoja hieman lukemaan, sen verran ollut tekemistä! Ja miehen " netti-mesettäjä-nörtti" tyttö oli taas meillä pitämässä mut poissa koneelta....
Ihanan lämmin ilma on ulkona, 20 astetta näyttää mittari!(puoliks auringossa)
Istuinkin eilen ja tänään juomassa päiväkahvit ulkosalla pojan nukkuessa vaunuissa!
Eilen tuuletin oikeen kunnolla koko huushollin ku jätkä nukku pihalla, parvekkeenovia myöten oli kaikki paikat auki! Ei oo kauheesti kylmällä viittinyt availla paikkoja ettei poitsu vilustu, kun tuntuu muutenkin aivastelevan vähän väliä....Putsailee kai sieraimistaan pulautuksia.....:)
NUKKUMISASENTO G: pienempänä nukutin korissa kyljelleen, nyt ei enää viihdy kun selällään kädet korvien kummallakin puolella ja pää jommallakummalla sivulla, kuten oliko SINDAN tytöllä?
Vatsallaan ei viihdy kun alkaa heti hieromaan silmiään ja naamansa lakanaan ja hermostuu alta aikayksikön! Tai nukkuvana voin laittaa vatsalleen, mutta kun siitä herää niin pitää olla sekunnissa kääntämässä selälle tai tulee huuto isolla H:lla!
UKKOJEN MENOT vs. AKKOJEN MENOT: meillä mies ei (enään....) kauheesti käy baareissa, onneks, mutta tuntuu kyllä kans siltä että jos mun pitää jotain tehdä (tai mennä, harvemmin tosin, vielä ainakaan!) niin joutuu pyytämään että kattoisitko poikaa hetken, ihan kun se ei olisi " itsestäänselvyys" hänellekin... On kyllä mielellään pojan kanssa jos lähden jonnekin, mutta ei sitten oikeen oma-aloitteisesti ehdota kauheen usein (tai tosissaan....) että vois esim. yöllä jeesata tms.!
Olen yrittänyt jaksaa hoitaa kakki yöt/ aamut poikaa koska mies tekee vuorotyötä mutta joskus harvoin tekis mieli nukkua...!
Meillä tosiaan tulee enempi riitaa kotitöistä koska mies ei paljoa tee mitään, suurin osa jää mulle.
Samoin parisuhteen hoidosta tai sen hoitamattomuudesta voisin kirjoittaa romaanin, joten se siitä....;/
PÄTKÄNUKKUMISTA harrastaa meidänkin poitsu varsinkin aamupäivisin ja iltaisin, eli nukkuu 5-15 min pätkissä ennen päikkäreille menoa ja yöunille menoa. On kauheen vaikeeta saada poikaa edes hetkeks muualla nukahtamaan kun vaunuihin ulos! Tänään nukuttiin tunti klo: 14.15-15.15 meidän sängyssä mutta siitäkin ajasta oli tissi suussa melkein vartin välein! No saatiinpa ainakin tovi levättyä, nyt poika nukkuu taas ulkona, päivällä veti sen vakion 3 h vaunuissa.
Kävin ihan yksikseni isossa Omenassa shoppailemassa tänään aamupäiväunien aikaan, kun kun mies meni iltavuoroon ja vahti poikaa! Piti ostaa hieman kaikenlaista tarpeellista vaatetta, ohkasempaa kypärämyssyä ym. pojalle ja on helpompaa & nopeempaa tehdä se yksin kun poika mukana!
Viime viikon torstaina olin Naistenklinikalla katsomassa ystäväni poikavauvaa ja olin melkein 4 h poissa kotoota. Olin pumpannut melkein 100 ml maitoa pulloon varmuudeks, ja tulikin tarpeeseen kun tulin vasta klo: 19 jälkeen ja poitsu oli herännyt 18.30 .
Mutta kesken hyvin alkaneen pulloruokailun oli ilmeisesti ikävä tai kiukku iskenyt ja poika nyyhkytti isinsä sylissä juuri kauheen huutokohtauksen lopettaneena kun tulin kotiin...Arvatkaas vaan oliko tällä mammalla huono omatunto , että menin jättämään pojan ...... No ei, iltaväsymystä yhdistettynä kaikkeen muuhun, esim. siihen että olin ekaa kertaa poissa, mutta hymyä riitti sitten onneksi koko illaksi eikä poika muistellut hylkäämistä pahalla....:)
Tais olla mulle kovempi paikka tuo lähteminen kun pojalle....
Pitikin jo aikasemmin muuten kysyä että rähmiikö kenenkään vauvan silmä/silmät kokoajan?
Meillä kun on pojan vasen silmä rähminyt syntymästä asti, on kuulemma ihan tavallista, kyynelkanava tukossa. Mutta kun sitä saa putsata joka itkun jälkeen sekä aina herätessä on ihan muurautunut kiinni ja pitää välillä liotella keitetyllä vedellä! Neuvolassa sanotaan että ei voi muuta tehdä kun vasta 8 kk iässä sondeerata (?) nukutuksessa!
Aika ajoin silmäluomet ihan punottaa kun kyyneleet ärsyttää ihoa ja poika hieroo silmäänsä!
Onko kenelläkään vastavaa tilannetta?
Antaa kyllä ihan kiltisti putsata naureskellen silmää mikäli ei oo väsynyt, onneksi.
Nyt en enää muista mitä kaikkea täällä on juteltu viikonlopun aikana, palaan taas huomenna päikkäreiden aikaan turisemaan!
Voikaahan hyvin mammat vauvoinenne!
Pupina & poitsu s.15.1
Huomasin että siitä oli ollut puhetta!
Meillä on jo syksyllä tehty työhuoneesta vauvalle oma huone, muttei ole vielä ollut varsinaisessa käytössä kun poika nukkuu meidän sängyn vieressä!
Mamman mankelihuone siitä on lähinnä tullut....
Ajateltiin siirtää omaan huoneeseesn kun loppuu yöimettämiset, koska se sitten onkaan, ei hajuakaan?
Kesällä ehkä joskus....
Meillä se hyvä puoli että kaikki makuuhuoneet ovat yläkerrassa ja vauvan huone ihan kuuloetäisyydellä meidän sängystä, joten kovin " iso" askel ei tuo siirtäminen pitäis olla, tosin voipi olla että on sitä meidän parisuhteelle....;)
Nyt pitää mennä ennenkun toi rakki herättää haukkumisellaan pojan!
Pupina
Ensimmäinen hetki ku ehdin kirjoittelemaan reissun jälkeen. Ja tässäkin katson samalla huippumalleja... Matka meni hyvin ja tytön kanssa ei ollut ongelmia.
Lentomatkat meni loistavasti. Menomatkalla likka nukkui melkein koko matkan, takas tullessa olikin hereillä paljon, mut aika hyvin malttoi olla vaikka paikalla täytyikin pysyä. Menomatkalla väänsi tietenkin niskakakat, onneksi oli vaihtovaatteet mukana. On muuten kamala paikka vaihtaa vaippaa siellä pienessä lentokoneen vessassa! Tyttökin sai kamalan hepulin siellä, selvästi pelkäsi. Siinä sitten tyttö huutaa täysillä ja itseäkin ahdistaa tärisevä ahdas koppi ja sitä kakkaa oli joka puolella.
Nyt loppui tytön iltatirsat, joten jatkan juttua huomenna. On paljon asiaa!!!
Katsku ja neiti 11 vkoa+
Täällä on kotiuduttu Pohjanmaan reissulta. Matka myös kotiinpäin meni hyvin aurinkoisessa kelissä. Yhteensä kahdeksan tuntia matkaa tehtiin pysähdyksineen. Ennen vauvaa ollaan selviydytty kuudella tunnilla :)
Ja heti ZATULLE: Ei ehdittykään käymään kirpparilla, joten en osaa nyt sanoa millasta tavaraa siellä oli. Isossa käytiin shoppailemassa pojalle iso kassillinen vaatteita. Siellä oli tosi nättejä vauvanvaatteita, kannattaa käydä ostamassa. Eivät vaan kyllä mitenkään erikoisen halpoja.
Meillä on muuten pojun masuvaivat hellittäneet suureksi osaksi. Enää niitä ei itketä, välillä ähistään kyllä. Mut uusi itkun aihe on ilmennyt, nimittäin väsymys ja nukkumaan meno. Jos poju menee yhtään liian väsyneeksi, tulee kamala huuto eikä pieni mies meinaa millään rauhoittua sänkyynsä. Vaunuihin nukahtaa kyllä heti. Illat onkin välillä aikamoista huutokonserttia juuri tuon takia ;) Mutta huuto on helmpompaa kestää nyt, kun sitä ei aiheuta kipu vaan selvästi väsymys.
PUPINA: Meillä on pojun vasen silmä rähminyt kanssa ihan koko ajan. Alkuun rähmi molemmat, mutta toisen silmän kyynelkanava aukesi pari kuukautta sitten. Vasemman silmän kanava on edelleen tukossa, yksi antibioottitippakuurikin ollaan siihen jo tiputettu, kun vaikutti tulehtuneelta. Meillekin sanottiin, että yleensä aukeaa itsekseen, mutta ellei ole auennut, niin seuraavan lääkärineuvolan (8kk ikäisenä) jälkeen voidaan sondeerata. Th myös neuvoi, että kyynelkanavaa voi välillä hieroa hellästi auki silmän sisänurkasta.
OMASTA HUONEESTA: Meillä on pojalle oma huone ja sinne häntä on tarkoitus nukuttaa jossain vaiheessa. Tarkempaa ajankohtaa ei olla vielä suunniteltu.
MIEHEN MENOT: Meilläkin mies menee kerran parissa kuukaudessa poikien kanssa saunomaan/baariin yms. Minäkin kyllä varmasti pääsen, kunhan tunnen tarvetta lähteä.
NUKKUMISASENTO: Kyljelleen laitan pojun nukkumaan ja yleensä kasaan peittoa hieman selän taakse. Joitain päiväunia olen nukuttanut mahallaankin, mutta yöksi en ole uskaltanut.
KYLVETYS: Meilläkin kossi säikkyy ammeessa nykyään enemmän kuin pienempänä. Johtuukohan siitä, että nykyään liikkuu siellä itsekin enemmän?
Mutta nyt laittamaan pojua yöunille.
Sulina + poju 12vk 3pv
Minä se kukun vielä tähän aikaan.. Oikeestaan pitäis kiireen vilkkaa mennä unten maille jo. Poitsukin jo simahti tuossa 22.00 tissille.
Tänään oltiin sit sairaalas tutkimuksissa ku sitä verta on ilmennyt yht. 6 kertaa pojan kakassa. Diagnoosiksi saatiin imeväisen broktoliitti vai miten se ny menikään..eli suomennettuna paksusuolen (loppupään) tulehdus. Hemoglobiinia pitää seurata 2kk:n välein neuvolassa, ei saa mennä liian alas ja jos verta alkaa tulee jatkuvasti niin sitten uudestaan tutkimuksiin. Kuulemma pitäis viimeistään vuoden ikään mennessä mennä pois. Ei tarvi lääkitystä kun poika voi hyvin muuten. Suht yleinen vaiva pikkusilla lääkärin mukaan.
NUKKUMISASENTOG: Meillä nukutaan kapalossa edelleen. Kädet siis ohuen lakanan sisässä ja kyljelleen nukkuu topattuna. Silti kääntyy yöllä selälleen, mutta pään on kääntänyt sivulle, niin kuin Sindan nipsullakin. :) Herää kerran yössä syömään (05 aikaan), on muodotunut jo rytmiksi.
KYLPYG: Joskus säpsii ammeessa, mutta sille, etää itse jo liikkuu siinä. Oisko yhen kerran itkenyt kylvetettäessä.
OMA HUONEG: JAa-a eipä olla ajateltu sitä vielä. Tytöt nukkuu yhessä huoneessa ja toinen on täl hetkellä leikkihuoneena. Mutta en taida poikaa yksin laittaa huoneeseen nukkumaan, vaan sitten kun aika tulee (yösyöttö loppuu) kenties vois laittaa keskimmäisen kanssa samaan huoneeseen. Esikoinen sais sit oman huoneen. Keskimmäinen lapsi siirtyi 9kk ikäisenä siskon kans nukkuun. Ei ollut onkelmia..
Mitähän sitä vielä.....ei jaksa paneutua enempää.. nyt unta kuulaan...
Hyvää yötä!
mellum ja poika 2,5kk
No niin, katsotaan miten pitkälle nyt päästään.
Tyttö oppi viime viikolla lomareissulla paljon asioita. Perille kun pääsimme, niin tytön jokeltelu sai uuden käänteen. Yhtäkkiä alkoi sen päiväinen pälätys! Nyt ei paljon hiljaisia hetkiä olekaan. Tuosta taitaa tulla äitiäänkin pahempi papupata.
Vatsavaivatkin tuntuvat helpottaneet, kyllä niitä vielä on, mutta ei niitä enää kitistä koko iltaa. Ja ihme sillä ruokavaliolla mikä mullakin viime viikolla oli. Oi mitä ihania ruokia tuli syötyä, nam!
Alkuviikon Espanjassa tytteli alkoi vetämään 6-8 tunnin unia alkuyöstä ja syönnin jälkeen vielä vähän lisäksi! Meninkin hehkuttamaan sitä Suomeen asti, niin loppuviikko menikin taas kolmella yösyötöllä :(. Kai ne pitkät unet jossain vaiheessa palautuu, ainakin tiedän että pärjää ilman tankkausta.
Paras oppi kuitenkin on ollut, että neiti keksi alkaa nukkua itsekseen. Nyt voi tytön jättää hereillä sänkyyn päiväunille tai yöunille ja siellä nukahtaa itsekseen! Sitä ennen täytyy olla väsynyt ja hyvin syötetty, mutta ennen ei olisi ollut toivoakaan, että olisi johonkin jäänyt. Mutta yksi tärkeä juttu täytyy olla kainalossa, nimittain röytyrätti. Siis sellainen kuviollinen harsoliina, jonka olen netistä tilannut. Ja mitä enemmän haisee maidolle tai puklulle, sen parempi. Siihen tyttö kietoo kätensä ja vetää rättiä naaman päälle ja sinne sit nukahtaa.
Muutenkin on kädet alkaneet toimia. Lelut saavat välillä kovaa kyytiä ja niitä myös halitaan ja puristetaan kainaloon. Ihanaa katseltavaa! Ja se jutustelu ja kiekuminen niille on mahtavaa. Mutta älkää nyt väärin käsittäkö, eihän sitä kauaa jaksa ilman äitin seuraa. Kyllä äidin syli on edelleen paras paikka maailmassa ja kävellen vielä parempi.
Mies ja tyttö myös saivat toisiinsa ihan uuden yhteyden, ku vietimme koko viikon niin tiiviisti yhdessä. Mies oli huolissaan matkalla, että nautinko minä yhtään, tuntuuko minusta yhtään lomalta, koska joudun kuitenkin huolehtimaan vauvasta kokoajan. Olihan se minullekin lomaa, kotityöt puuttuivat!
Olihan se titenkin erilaista reissamista kuin ennen ku ollaan kahdestaan oltu matkalla. Nyt oltiin etukäteen jo suhtauduttu matkaan, niin että tytön ehdoilla mennään. Loppujen lopuksi, ei me varmaan paljoa oltaisi eri tavalla tehty. Aikataulu olis varmaan ollut eri, nyt mentii 21-22 nukkumaan ja minä nousin tytön kanssa yleensä 7 aikoihin.
Muutenkaan ei tullut otettua aurinkoa, vaan enmmänki oltiin varjossa. Ensimmäisenä päivänä ihmettelin, ku tyttö sai ulkona kolme kertaa kauhean itkukohtauksen, kunnes tajusin, että hänhän pelkäsi olla ulkona! Tähän saakka ollut vain vaunuissa topattuna ja nyt yhtäkkiä sisävaatteilla avonaisissa rattaissa kirkkaassa auringonpaisteessa ja tuulessa. Ja tyhmä äiti ajatteli vain, että ihanaa ja nautinnolista ja toinen on ihan paniikissa. Sen jälkeen meni hyvin, enemmän oli muutenkin kantoliinassa. Ilman kantoliinaa ei oltaisi muutenkaan voitu olla ja mennä niin vapaasti. Se oli siellä oikea nähtävyys! Mä kuvittelin, että siellä käytettäisiin enemmän liinoja ku Suomessa, mutta he eivät olleet sellaisesta kuulleetkaan saati nähny. Varsinkin ku mies kanto tyttöä siinä, niin ihmettelijöitä pyöri ympärillä rasitukseen asti.
Imetettyä tuli mitä ihmeellisimmissä paikoissa ja vaippaa vaihdettiin yleisten vessejon lavuaarien päällä. Kyllä Suomessa on hienot lastenhoitohuoneet!!!
Nyt tyttö ei meinaa enää viihtyä ollenkaan turvakaukalossa, ku siellä sai matkustaa sylissä ja olla vaikka tissillä. Nyt kuuluu takapenkiltä tyytymätöntä huutoa ja itkua :( Äkkiä ne oppii.
Palaan vielä myöhemmin, täytyy taas mennä
Katsku ja tyttö s. 5.1.
Välillä seurustelin typyn kanssa ja laitoin ulos nukkumaan. Nyt on ruoka uunissa ja sain jopa imuroitua, voi siis taas hyvällä omalla tunnolla roikkua täällä.
Mehän otettiin osaa siihen rota- ja aivokalvontulehdusrokotetutkimukseen ja eilen oli meidän rokotepäivä. Tytölle annettiin siis rotarokote suun kautta ja oikeaan reiteen pistettiin aivokalvontulehdusrokote ja vasempaan norm. yhdistelmärokote. Suun kautta annettavasta likka piti kovasti, maiskutteli suutaan ja päästi itkun ku rokote loppui. Reisiin tuikattavat eivät olleettkaan sit yhtä mukavat :( Mut aika nopeasti rauhoittui. Nyt sitten odotellaan mahdollisia oireita mitä tulee. Eilen illalla oli jo vähän lämmönnousua 37.9, mutta nyt aamulla ei ollut ihan sitäkään. Uskaltauduin laittamaan tytön ulos nukkumaan, vaikka vähän lämpöä onkin. Ajattelin, että on se pitkä unikin tärkeä. Sisällä ku nukkuisi vain ehkä puolisen tuntia kerralla.
Meidän itkuhälytin hajos eilen. Nyt olen ihan orpona täällä. Täytyy pitää ovea raoillaan ja käydä jatkuvasti kuikuilemassa. En tiedä mikä siihen tuli, laitteet eivät vain saa yhteyttä toisiinsa, nyyh.
Sit yritän muistella jotain galluppeja... Miesten menoista ainakin oli. Meillä ei mies tykkää baareihin lähteä, joissain saunailloissa satunnaisesti. Mutta harrastuksia ja treenejä on sit senki edestä. Mut mä olen antanut mennä, ne ovat hänelle kuitenkin niin tärkeitä. Ja kyllä minullekin järjestyy omaa aikaa joskus. Se ei ole ongelma, mut ku mies on kotona, niin silloin olisi kiva, että ottaisi meidät enemmän huomioon. Välillä joudun melkein pyytämään lupaa vessassa käyntiin. Siis että mies pitää tyttöä sen aikaa, kyllä muuten saan vessassa käydä =) Mutta onneksi vain välillä ion tällaista, varsinkin nyt loman jälkeen tilanne on parantunut.
Mutta naiset, se olin minä joka oli viime lauantaina liesussa!!! Mulla oli yhden kaverin polttarit ja olin koko päivän poissa. Aamu yhdeksältä mies minut sinne heitti ja yöllä 1.20 tulin kotiin! Kyllä oli pimua kova ikävä ja puhelin kädessä olin koko päivän, mutta ku tiesin, että kyllä he pärjäävät ja maitoa oli pakkasessa riittämiin, niin pystyin yllättävän hyvin myös rentoutumaan. Heillä oli mennyt kaikki hyvin, varsinkin nyt ku oltiin viikko tiiviisti yhdessä, niin mies tiesi päivärutiinit, ei tarvinnut äitille paljon soitella. Ja mulla oli hauskaa myös! Siellä mä menin porukan mukana ja pumppailin maitoa milloin missäkin. Mut kyl teki pahaa kaataa pumpattu maito pois. Eikä tullut edes krapulaa!
Nyt ei tuu taas muita juttuja mieleen, mut etteköhän ole saaneet mun sepustuksia tarpeeksi lukea tänään.
Katsku ja Hilu 5.1.07
... huimaa vauhtia!!
[b]Säikkyamme G[/b] ' heh' Kerran on alkanut itkeen ammeessa, silloin oli käsivarrella. Ammevesi on kuitenkin outo elementti ja saattaa säikähtää jos jalka luiskahtaa pohjassa tai vesi loiskahtaa jne.. Tuossa ammealustassa ei säiky kun se on koko ajan paikallaan ja tukeva. Ihmettelee lähinnä sitä kun jalat ja takapuoli saattaa nousta kellumaan veden pinnalle siinä silmät leviää ihan seppo-selälleen :)
Meillä säikkyi vielä pari viikkoa sitten jos isäntä esim. aivasti, mutta nyt kaikki semmoinen on loppunut.
Meillä on opittu nostamaan pää ylös vatsalla ollessan viime viikolla. Ojentaa kädetkin ihan suoriksi että pääsee oikein ylös ja on silminnähden ihmeissään uudesta katsontakulmasta. Aikansa kun on siinä asennossa, niin alkaa lihakset väsymään ja pää alkaa heilua ja koko tytsi alkaa kallistua jommalle kummalle puolelle ja siitäkö huuto tulee kun ei jaksa enää päätä kannatella 8-D
Meillä on tytsin kanssa ollut semmonen kahdenkeskinen torkkutuokio, jossa tytsi nukkuu mun rinnan päällä. Eilen tytsi sitten hokasi yhtäkkiä, että hei tässähän voi myös nostaa pään ylös ja ojentaa käsivarret!! Jep ei otettu torkkuja mutta sain valtavia hymyjä =)
Viikonloppuna tytsi hokasi kätensä lelekaaren alla ja että hän saa niillä leluja heilumaan! Voi sitä ihmetystä ja leluille huhuilua...
mutta nyt kutsu käy
Mary ja tytsi 10vko 5pvä
.. tytsi syö tyytyväisenä maitoa joten tässä ehtii vielä muutaman kommentin heittää =)
[b]nukkumisasento G[/b] meillä nukutaa selällään kädet sivuilla koukussa ja pää sivulle kääntyneenä kuten Sindan ja Pupinan <3 :lla. Kyljellään ei suostu enää nukkua ja mahallaan en oo edes koittanu sänkyyn laittaa. Kyllä tytsi mun rintaa vasten nukkuu vatsallaan, mutta ainakin lattialla ollessaan ei kauaa viihdy mahallaan (no nyt voi olla eri asia kun oppi päätään nosteleen). Tottumiskysymys ehkä..
Uusi asia meillä on tässä parin viikon sisällä ilmennyt " nukkuhuuto" . Eli kun alkaa tulla väsy niin sitä vastaan taistellaan huutamalla. Mikään asento ei oo hyvä sylissä ja ihan sama vaikka käveleekin. Tosin silloin huuto saattaa välillä lakata ja jopa torkahdetaan. Olen huomannut, että parhaiten auttaa kun kääräisee koko tytön peittoon kapaloon ja pitää vain sylissä. Kaikista vähiten menee aikaa kun nukahtaa kunnolla. Kokeilin kanniskeluakin, mutta sitä saikin harrastaa pitkän tovin ja tytsi nukahteli, heräili, kitisi ja kiekkasi jne.. Oikean unen tulo vaan siirtyi ja siirtyi. Ei tosin huuda ollenkaan tuolla tavalla kun ollaan yöunille menossa, vain muilla nukuilla: iltapäivällä ja illalla.
Sama juttu kun laitan vaunuihin nukkumaan: kun puetaan vaunuihin niin alkaa mahtava huuto. Kun laitan vaunuihin tai viimeistään siinä kohtaa kun suljen päällimmäisiä petteiteitä, tytsi simahtaa ja nukahtaa..
[b]Oma huone G[/b] meillä mennään toisinpäin: järjestin makkarimme uudelleen viikonloppuna niin että sain tytsin pinniksen ihan meidän sänkyyn kiinni ja tietysti mun puolelle <3 Tähän asti siinä on ollut puolen metrin väli..
En ole vielä suunnitellut omaa huonetta vaikka tytsi vetääkin ihan kunnon 8-10h yöunet ja nukahtaa ihan itsekseen illalla sänkyynsä. Päinvastoin: mikä on ihanampaa kun illalla omasta sängystä silittää kultsin poskea ja sanoa hyvää yötä ja saada pinnojen välistä ihana hymy <3 <3 <3 <3 <3 Sama juttu aamulla, kun heräillään niin saa seurailla tytsin kismittelyjä ja haukotteluja ja kuinka unipuput ja ulski-kissa saa hymyjä.
[b]miehen meno G[/b] ei meillä juuri kuljeta baareissa muutenkaan. Joskus tosi harvoin. Joskus kesäisin innostutaan terasseista tai kun ollaan reissussa niin käydään uusissa paikoissa/jos törmätään mukaviin ihmisiin jne.. Ei oo ollut mitään puhetta menoista kyllä, ainoastaan suunnitellaan, että jos syömässä käytäisiin tässä joskus.
Mieheni on yrittäjä joten työnsä puolesta joutuu vähän matkustamaan, kuten esim. huomenna. Mutta tulee yöksi kotiin <3
Mikä on teidän mielestä muuten ihanin vauvan ääni tällä hetkellä? Mun mielestä aivan yliveto ääni tulee, kun vauva aivastelee ja välillä tulee " valeaivastus" . Eli aivastusta ei ikäänkuin tulekaan ja kuuluu mahtava pitkää aaa' aaaa! Joskus niitä tulee kolmekin peräkkäin eikä voi olla nauramatta!! Aivan ihana.
Samoin kun innostuu huhuilemaan, ihan selvästi sanoo hu-huu ja huuletkin on ihan töttöröllä ja silmät suurina.
Ja taas kutsu käy...
Kylläpä on ihania ilmoja ollut, ei voi valittaa!
Poitsua vaan niin vaikee pukea ulos kun ei tiedä tuleeko kuuma vai kylmä....
Tossa kun nukahti 16 jälkeen toisille päikkäreilleen niin heräs vartin kuluttua ja ihan oli niska kuuma joten eikun sisälle ja yks kerrasto veke ja vaihdoin kypärämyssyn (joka meidän poitsulla aiheuttaa kiukkua!) ohkasempaan pipoon niin johan nukahti paremmin!
Piti kyllä vaihtaa vaunujen lämpöpussikin pois ja laittaa tilalle äp makuupussi kun oli muuten selästä liian kuuma.
Että tällaista pohdintaa meillä tänään....
Pähkäilettekö te muut vaatetuksen kanssa näillä keleillä?
SULINA- samat ohjeet mekin saatiin neuvolasta silmän suhteen ja ollaan kans tiputeltu Oftan-tippoja yks kuuri kun rupes silmän ylä- ja alaluomi punoittamaan.
Nyt on punoitus vähentynyt mutta rähmiminen jatkuu....
Apteekista ostin Ceridal-öljyä siihen punoitukseen, sanoi neuvolasta että voi sivellä ohuelti niin vois helpottaa kutinaa eikä poika hierois niin paljon silmiään!
AMME G- Meillä poitsu itki ekalla kylvetyskerralla 1,5 vkon ikäisenä mutta sen jälkeen tykännyt kyllä kylpemisestä! Rauhoittuu selkeesti kylvyssä jos on vaikka itkuinen ilta ollut....
Nykyään kylvetään n. joka 3. päivä.
Meidän jätkä oli viittä vaille kääntymässä tänään selältä vatsalleen, mieskin oli tätä ihanaa hetkeä todistamassa!
Oli virkeenä ja masu ei niin täynnä niin jaksoi hieman punnertaakin puolelta toiselle....:)
Nyt täytyy lopetella tältä erää, poika alkaa hermostumaan tässä sylissä....
Voikaahan hyvin!
Pupina & Poitsu s.15.1
[color=darkviolet]Nyt tuntuu nuo eiliset natinat turhan päiväsiltä näin uudessa valossa. Ihanasti ku aamuaurinko nousee ja aamu alkaa tälleen hissukseen. Akka on vielä nukkumassa, kiitos Kossin ku malttaa tänä aamuna nätisti jutustella :)
Tosiaan meillä on alkanu miekkonen söpösti poriseen. Jollekki lelulle saattaa illalla vähä posmentaa, mikä on niin ihanaa kuunneltavaa ku yrittää tosissaan toinen kuriin ja järjestykseen kai lelunsa saaha papattamalla :D Ja muutenki on ihan erilailla alkanu seurailemaan ja viihtyy lattialla pitempään.
Eilen maltto kylässä olla pitkään hereilläki ja samoin kotona, ku kävin lenkillä kaverin kanssa. Siksi kai sitten eka unipätkä venähtiki yli 4 tuntiin. Ysin hujakoilla koppaan ja kahen jälkeen vasta tankkaamaan. Seuraavan kerran parin tunnin päästä. Aamuyö tuntu risasemmalta ja saatto olla syynä kilon painava vaippa minkä vaihoin nyt ennen seiskaa.
Mutta siis tosi hyvä yö takana :) :)
Eilen aloin ompeleen pinnasuojia. Niin - nehän piti tehä aikaa sitten, mut sit päätin ett antaa olla, ku kerta kopassa nukkuu aluksi. Nyt oon alkanu miettimään, josko Kossi ois jo niin iso, että seuraavaan vaiheeseen voitas siirtyä. Haikeeta. .
Tänään, jos sais tuon ompelu-urakan päätökseen. Eilen ku toimitin ukon kävelylle nassikoitten kanssa niin miekkonen päättiki lopettaa unet lyhyeen lenkin jälkeen. Jäi sitten ihan vaiheeseen mun koko homma.
[b]Säikkyykö muut terhot ammeessa[/b]?? Kossi välillä räpsäyttää kädet levälleen ammeessa olleessa silmät ymmyrkäisinä. Alussa meni kylpyhetket tosi hyvin, mut nyt monasti tuollasen säpsyn jälkeen alkaa sellanen itku, että on parempi lopettaa lurkkiminen siihen.
En usko, että liian väsyneenä viimeksi oli, tai no ainaki yritin hyvissä ajoin ja hyvään saumaan ajottaa kylpyhetken.
Jahas nyt mennään.
Mukavaa päivää kaikille :)
Z ja Kossi 8 viikkoo!!