Miksi osa-aikatyöstä haluttiin tehdä kannattamatonta?
Onko se sitten hyödyllisempää ja taloudellisempaa, että porukka on kokonaan työttömänä?
(Katselin yhtä osa-aikatyöpaikkaa ja totesin, ettei se maksa vaivaa, kun olisi ostettava työmatkoja varten auto.)
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette osapäivätöissä ja saatte ansiosidonnaista tai saatte Kelan työttömyystukea, montako työnhakuvelvollisuutta teillä on kuukaudessa? Työnhakuvelvollisuushan on pakollinen, että ylipäätänsä saa mitään tukia.
Yhtä paikkaa tai itse asiassa "yhtä työmahdollisuutta" täytyy hakea. Tuolla työmahdollisuudella tarkoitetaan myös nykyiseltä työnantajalta kysyttyjä lisätunteja. Tähän on tulossa muutos että tulisi hakea 4:ää kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en myöskään tiedä miksi osa-aika työtä ei saa olla kun se on ainoa työmuoto jota voin tehdä työkyvyttömyyseläkkeellä. No ei tehdä enää mitään sitten, ollaan vaan.
Ihmettelen samaa. Minulla on sairas lapsi ja olen yksinhuoltaja. Teen osapäivätyötä sekä keikkailen sivutyönä aina silloin, kun saan apua lastenhoitoon/on parempi kausi meneillään. Minua täydentää puolikasta työviikkoa tekevä osaeläkkeellä oleva iäkkäämpi henkilö. Toimii oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta muutos oli hyvä. Jos olet työtön niin sitten olet työtön ja sinun pitää pärjätä sillä rahalla minkä saat. Oli ihan hullua että saat työttömyyskovauksen lisäksi tienata vähän ilman että tuet laskee. Eihän tuolla yhtälöllä porukka edes halunnut kokopäivätöihin kun vähällä työllä sait riittävästi rahaa. Työttömät pitivät vielä hyvin huolen etteivät tehneet enempää kuin juuri sen ettei tuet laske. Tämä myös vääristi työmarkkinoita kun osa-aikaisia työntekijöitä oli tarjolla yleinen kyllin. Ne jotka nyt kitisee ettei töitä ole niin kyllä niitä taas kohta on ja silloin on hyvä että porukkaa kiinnostaa oikeat työtöt eikä vain tukieurojen maksimointi.
Vähänpä tiedät osa-aikatyöläisen arjesta...Monellako työntekijällä kuvittelet olevan sanavaltaa siihen minkä mittaista työpäivää tekee??? Että voisi vain lähteä käveleen kun tietty euromäärä palkkaa on tienattu ja seuraamuksia tuollaisesta ei muka tulisi? Minä esim. teen osa-aikasena vakituisena tietyn määrän tunteja vkossa joka myös lukee työsopimuksessani, en voi itse valita montako tuntia teen, sama tilanne varmasti useimmilla.
Menee henkilökohtaiseksi avustajaksi ja soittaa avustettavalle, että tänään en tule sinua hoitamaan, on työvuoro kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Menee henkilökohtaiseksi avustajaksi ja soittaa avustettavalle, että tänään en tule sinua hoitamaan, on työvuoro kaupassa.
Työnantajat ei työvuoroja sovittele, joten pakko valita kauppa.
Kyllähän osa-aikatyö kannattaa. Jos tekee puolta päivää pitää saada puolet siitä mitä täyspäiväinen. Ei mitään ilmaista rahaa siihen lisäksi.
Jotta voisit alkaa lähetiksi
Joskus tekisi mieli leikata joltain kokkarilta irti pää ja mopata sen hiuksilla lattiaa. Sillä saisi paremman elintason Suomessa, täyden ylläpidon, mahdollisuuden opiskella ja tukitoimia sun muuta.
Koska sä olet valtion virkamies niin kaikkien muidenkin pitää olla valtion virkamiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän osa-aikatyö kannattaa. Jos tekee puolta päivää pitää saada puolet siitä mitä täyspäiväinen. Ei mitään ilmaista rahaa siihen lisäksi.
Mutta jos tekee täyttä päivää niin sitten pitäiskin olla työtttömänä työnhakijana kortistossa, jotta saataisiin töihin valtiolle/kaupungille palkkatuella määräajaksi.
Minä tein vuosikausia kutsutyösopimuksella keskimäärin 50%-75% työaikaa. Se oli minulle juuri sopivasti. Pystyin helposti vaikka lähtemään reissuun ja sanoin työnantajalle, että seuraavaan jaksoon ei tunteja. Mutta sitten rupesi työnantaja nihkeilemään. Sanoi että jos haluan vielä olla kutsusopimuksella, niin enää en saa sopia töitä koko jaksolle, vaan silloin ainoastaan soitetaan jos vuoroja aukeaa saikkujen yms vuoksi. Tarjosi mahdollisuuden joko 80h/3 viikkoa tai kuukausipalkkaa (120h/3 viikkoa). No nyt olen ollut viisi vuotta kuukausipalkalla. Toisaalta ihan tervettä. Ei tule niin paljoa enää roikuttua tietokoneella eikä tule juotu kaljaa niin paljoa. Rahaa jää yli kun sitä ei ehdi käyttämään. Olen kysellyt palkatonta vapaata ja täytellyt lippulappuja mutta työnantaja sanoi ei lomakaudella. Vuosiloman laittoi syyskuulle toisen vuoden putkeen, olisi ollut mukava lomailla samaan aikaan kuin ystävät ja sukulaiset. Ehkä kyselen lokakuuta siihen vuosiloman jatkoksi ja lähden yksin johonkin lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus päätti että kun siitä tulee kannattamatonta, kaikki alkaa tekemään täyttä työviikkoa.
Eihän elinkeinoelämän rattaat niin pyöri, vaan tarvitsee osa-aikaista työvoimaa, sijaisia, kiireapulaisia, projekteihin, sairasloman sijaisia jne.
Ja mikä hulluinta, nykyinen hallitus leikkasi työmatkavähennys oikeutta eli pahimmillaan työmatkoja ei huomioida verotuksessa millään lailla ja pahimmillaan työntekijä joutuu maksamaan ja käyttämän säästönsä, kun ottaa osa-aikatyön vastaan.
Eli työtön pitäis olla kokonaan työtön, jotta saataisiin poimittua kortistosta valtiolle töihin. Osa-aikainen ei saa olla, koska sitten ei voida palkata valtiolle, koska ei saa tehdä samaan aikaan töitä muualla. Kokopäiväinen työntekijä ei saa olla, koska sitten ei voida palkata valtiolle vaan kokopäiväisen pitää olla kokonaan työtön työnhakija, jotta saadaan valtiolle töihin suoraan kortistosta. Valtiolle palkataan vain suoraan kortistosta joten pitää olla kokonaan työtön kortistossa.
Ai, mutta jos ei itse halua valtiolle töihin? Kyllä sinä haluat, koska minä olen töissä valtiolla niin sinunkin pitää olla töissä valtiolla. Jos haluaa olla muualla kokoaikatöissä? Se ei meille käy. Sinä olet valtiolla töissä halusit sitä itse tai et. Joko sinä tulet valtiolle töihin tai sitten sinut laitetaan tulemaan valtiolle töihin. Tulet tai itket ja tulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiopäiväraha ei ole sossurahaa. Sen rahoitus koostuu pääosin maksetuista jäsenmaksuista.
Suuri osa ansiosidonnaisesta tulee valtiolta, Siis kaikilta veroa maksaneilta ihmisiltä. Vain muutama prosentti summasta tulee jäsenmaksuista. Sen takia pidän ansiosidonnaista vääryytenä. Kaikkien työssä olleiden pitäisi saada sitä. Ymmärrän, että sen määrä olisi vähän pienempi kuin tällä hetkellä.
Ansiosidonnaista työttömyysturvaa ei makseta valtion budjetista kuin hyvin pieni osa, vaan sen maksavat työnantajat, kun työnantajat maksavat maksettujen palkkojen suhteessa kuukausittain työttömysvakutusmaksua vakuutusyhtiölle, joka maksaa suurimman osan ansiosidonnaisesta, lisäksi työssäkäyvien palkasta peritään työttömyysvakuutusmaksua, sekä osan maksaa ammattiyhdisyysliitot ja vain muutama prosentti valtion budjetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en myöskään tiedä miksi osa-aika työtä ei saa olla kun se on ainoa työmuoto jota voin tehdä työkyvyttömyyseläkkeellä. No ei tehdä enää mitään sitten, ollaan vaan.
Älä leiki tyhmää. Vaikka kuinka monella on osa-aikatyö, minullakin. Ei sen palkalla elä, mutta onpa vähän enemmän rahaa kuin ilman sitä.
Jos on valtiolla töissä niin ei saa tehdä samaan aikaan muualla töitä vaikkapa osa-aikatöitä.
Joillakin työnantajilla ei saa myöskään tehdä samaan aikaan tai vaikkapa puoli vuotta työsuhteen jälkeen kilpailevalla työnantajalla töitä. Kilpailevaksi työnantajaksi voidaan periaatteessa laskea kuka vaan, mikä tahansa yritys ja ihan miltä tahansa alalta.
Jos on osa-aikatöissä niin ei voida palkata palkkatuella valtiolle/kaupungille määräajaksi töihin.
Jos on osa-aikatöissä niin kortistosta ei voida niin helposti pompotella ja määrätä johonkin tiettyyn työpaikkaan töihin tai tietylle kurssille.
Jos on osa-aikatöissä niin katsotaan, että et ole niin epätoivoinen, että ottaisit minkä tahansa työpaikan vastaan kunhan vaan määrätään. Jos et ole tarpeeksi epätoivoinen niin sinua on vaikeampi hyväksikäyttää ja pompotella sinne ja tänne.
Suojaosa oli olemassa vain 10 vuoden ajan! Ennen vuotta 2014 sitä ei ollut käytössä eikä kukaan sitä osannut kaivata. Osa-aikatöitä tehtiin silloinkin.
Tuon 10 vuoden ajan moni suostui tekemään töitä vain suojaosan määrän verran eli max 300 e/kk, koska silloin sai maksimaalisen hyödyn vähimmällä mahdollisella ponnistelulla, käytännössä siis tuplapalkan. Nyt tätä mahdollisuutta ei ole ja moni on hoksannut, että ihan oikeasti entisen 6h/vko sijaan pitäisi tehdä enemmän töitä. Ei kiinnosta.
Sitten kun olet muualla kokoaikatöissä niin sinua heti yritetään savustaa vähintäänkin osa-aikaiseksi työntekijäksi tai suoraan työttömäksi. Jos ei onnistu suoraan työttömäksi savustaminen niin sitten ainakin osa-aikaiseksi. Sitten aletaan savustamaan osa-aikaisesta kokonaan työttömäksi esimerkiksi tekaisemalla valheita, että olet yrittäjä, vaikka et ole tai käskyttämällä suoraan, että lopeta tämä työ ja et saa työn lopettamisesta karenssia, mutta jos jatkat työtä niin me emme maksa mitään tukia.
Sitten kun olet kokonaan työtön niin sinulle on jo ylhäältä päin määrätty ja katsottu valmiiksi työpaikka ja sinne sinun pitää mennä. Siis ei niin, että sinä haet töitä vaan sinulle haetaan työpaikka, tahdot sitä itse tai et.
Toki voit tosiaan ottaa paikan vastaan, mutta prseillä työpaikalla, tehdä samaan aikaan luvatta sivutyötä, olla tekemättä työtehtäviä, olla ilmestymättä työpaikalle, saikuttaa kaikki päivät tai vaikkapa haistatella päin naamaa kaikki päivät. Eiköhän ne joku päivä kyllästy ja halua sinut sieltä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä leiki tyhmää. Vaikka kuinka monella on osa-aikatyö, minullakin. Ei sen palkalla elä, mutta onpa vähän enemmän rahaa kuin ilman sitä.
Jos on valtiolla töissä niin ei saa tehdä samaan aikaan muualla töitä vaikkapa osa-aikatöitä.
Joillakin työnantajilla ei saa myöskään tehdä samaan aikaan tai vaikkapa puoli vuotta työsuhteen jälkeen kilpailevalla työnantajalla töitä. Kilpailevaksi työnantajaksi voidaan periaatteessa laskea kuka vaan, mikä tahansa yritys ja ihan miltä tahansa alalta.
Jos on osa-aikatöissä niin ei voida palkata palkkatuella valtiolle/kaupungille määräajaksi töihin.
Kilpailukieltosopimuksia voidaan soveltaa vain henkilöihin, joilla on yrityksen liikesalaisuuksia. Ei sovelleta rivityöntekijöihin. Ja koskee vain sellaisia työpaikkoja, joissa voisit hyödyntää noita liikesalaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosa oli olemassa vain 10 vuoden ajan! Ennen vuotta 2014 sitä ei ollut käytössä eikä kukaan sitä osannut kaivata. Osa-aikatöitä tehtiin silloinkin.
Tuon 10 vuoden ajan moni suostui tekemään töitä vain suojaosan määrän verran eli max 300 e/kk, koska silloin sai maksimaalisen hyödyn vähimmällä mahdollisella ponnistelulla, käytännössä siis tuplapalkan. Nyt tätä mahdollisuutta ei ole ja moni on hoksannut, että ihan oikeasti entisen 6h/vko sijaan pitäisi tehdä enemmän töitä. Ei kiinnosta.
Ei pidä paikkaansa. Kun huomasit, että nyt lähtee osa-aikainen tekemään kokoaikatöitä niin hyökkäsi heti ja aloitit järjestelmällisen savustamiseen takaisin osa-aikaiseksi ja kortistoon. Miksi? Koska sulla on aivan sairas pakkomielle saada minut valtiolle töihin keinolla millä hyvänsä. Haluat siis varmaan lisää Yli-Viikarin tyylisiä valtiolle töihin, joilla ei ole itsellään minkäänlaista motivaatiota olls valtiolla töissä. Saat jotain kummallista mielihyvää varmaan tällaisesta pakottamisesta valtiolle töihin ja työn estämisestä muualla.
Ok vai tällaistakin. Toivottavasti on kiristykset ovat saaneet tämänkin porsaanreiän tukittua.