Muutin uuteen asuntoon ja seinien lävitse kuuluu kaikki. Siis KAIKKI
Kuulen keskusteluja, musiikkia, seksiäänet, piereskelyt, valokytkinten naksutukset, veden laskemiset, Ja samaten toki he kuulevat äänet täältä päin. Tuntuu, että koko yksityisyys on mennyt ja huolestuttaa ettei voi edes yksityisiä puhelinkeskusteluja esim. pankkitiedoista tai lääkärin kanssa käydä ilman että naapurit kuulevat.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Väittävät tosiaan että uudemmissa taloissa noudatettaisiin muka jotain parempia äänieristysvaatimuksia rakennusvaiheessa mutta eipä tosiaan tunnu pitävän paikkaansa. Eikö niistä huonoista äänieristyksistä sitten reklamoida tarpeeksi kun edelleen pskaa rakennetaan niin vauhdilla. Suomalainenhan tunnetusti ei osaa vaatia.
Paras äänieriste on kivi. Sitä vaan jälkikäteen kovin hankala lisätä eikä ole ollut varaa käyttää asuntojen välisiin seiniin kuin 1800-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole hyvä että panoäänet kuuluu niin naapuritkin tietää kuka saa ja paljon!
En ymmärrä, miksi (joidenkin) naisten pitää huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole hyvä että panoäänet kuuluu niin naapuritkin tietää kuka saa ja paljon!
Jotkut miehet tykkää että huudetaan, niin naiset mieliksi feikkaa
Harmin harmi kun et huomannut ottaa kuuluvuutta huomioon katsastuksessa. Se on pahinta mitä voi sattua ja ärsyttää ja raivostuttaa.
Meillä on ollut naapureita jotka ovat mellastaneet yöt. Muuta ihmeessä muualla ja katso millaiset eristeet talossa on. Harmi. Tai paukauta niille naapureille ne kuulemasi asiat - rauhallisesti, jos rauhoittuisi vessassa käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat seksiäänet? :O
Ovat mukaansatempaavan ärsyttäviä kun ovat juuri siinä vaiheessa ähkymässä. Kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan yleisimmin sänky nitisee tai hakkaa seinään tahdikkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee, itse asuin samanlaisessa asunnossa 5 vuotta.
Taisin tottua liian hyvään, koska mun entisessä kerrostalossa en kuullut hisahdustakaan, mutta johtuisko sitten siitä, että tää on vanhempi talo. Mulla on jo nyt tavoitteena muuttaa pois täältä ASAP.
Mitä vanhempi sen enemmän kuuluu kaikki. Olen asunut pari kertaa, joo ei ole kiva kun naapuri pieraisee niin se kuuluu selvästi. Käytävältä kuului myös kaikki äänet. 10 kuukautta riitti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt teet näin hankit havinta melueristettä ja vuorautat asunnon sillä. Et voi asua noin, se on riski. Eristä siis asuntosi, ja paksua verhoa ja mattoa ja ryijyä vielä päälle.
Laittaa asuntoon vastamelukaijuttimet niin ei kuulu edes oma ääni😁
Kaiuttaako ne omat melut naapuriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut miehet tykkää että huudetaan, niin naiset mieliksi feikkaa
Alempien sosiaaliluokkien käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kokemusta 2016 ja 2019 rakennetuista taloista. Ihan painajaisia. Joka ikinen askeltöminä kuuluu alhaalta, ylhäältä ja sivuilta. Keittiön kaapistojen ovien pauke, kun seinänaapurin kaappirivistö on vasten omaa seinää. Jopa vetolaatikkojen "hurina" kantautuu.
Olet Alzheimerin ensioireita kärsivä vanha tantta. Normaali ihminen ei häiriinny askelista.
Jaksaisitko itse kuunnella, kun naapuri hakkaisi kumivasaralla lattiaan tuntikausia päivittäin? Aivan, se on täsmälleen sama asia. Korvatulpat vaan pahentaa asiaa, etenkin, jos pää on tyynyssä, kun se töminä kulkee rakenteita pitkin.
Asuin joskus 6kk 50-luvun kerrostaloasunnossa höystettynä juuri noilla kaikilla ap:n kuvaamalla ihanuuksilla. Kerrostaloasuminen loppui siihen ja muutin yksin omakotitaloon.
Vantaalla vanha talo kuuluu joka yö ja aamu juoksu rappusissa, huutoa, koirien haukunta ja ulvonta, ulkoa lintumelu ja huudot, ovien paiskotaan. Äänet loppuu päiväksi ja alkaa joka yö ja aamu. Joskus myös koti karaoke.
Itse olen asunut pariin otteeseen 1912 rakennetussa (eli tsaarinaikaisessa) talossa, jossa kuuluu hyvin äänet. Ja naapurina oli hiirenhiljaiset kyylä-paskat. Sitten on ollut 1960-70 -lukujen kämppiä. Ne ovat älyttömiä paperitaloja. Ja kaikki naapurit luulevat, että kaikki äänet ovat suunnattuja heitä vastaan ja kostavat tyhmillä tavoilla. Ja koska kahden rapun päästä kuuluu poraus omaan kämppään niin poraamisella saa hyvät naapuririidat aikaiseksi pitkän matkan päähän. Sama musiikin kuuntelussa.
1980-luvulla on kohtuukämppiä, mutta silti samaa vikaa kuin aiempina vuosikymmeninä ja outoja äänieristysratkaisuita. Esim. yhdessä kämpässä osa seinistä oli sisältä levyä, mikä eristi huonommin kuin kivikovat muut seinät. Ja nämä levyseinät olivat toki meluisimpaan suuntaan.
1990-luvun kämpistä osassa on ihme huonot äänieristykset, esim. ruoholahdessa. Sama rivareissa. Huonompia kokemuksen mukaan kuin 80-luvun kämpät. 2000-luvulla vähän ajan myötä paranee, mutta itäeurooppalainen työnjälki lisääntyy ja viimeistään 10v kohdalla paljastuu, että seinät on vinossa, sadevesi vuotaa sisään (varsinkin kun tasakatto vieläkin säästösyistä) ja koneellinen ilmastointi on kaikin tavoin pielessä.
Nykyisin on lapsi, joten ei enää tule naapureihin kiinnitettyä huomiota niinkään.
Naapurien narkomaaniriidat kuullut, myös kaikki talouteen liittyvät riidanaiheet. Kuulen kusemisen keittiön lavuaariin, pieraisutkin, mutta vain onneksi parvekkeella ollessani. Toisen puolen suihkuseksi kuului silloin, kun sitä oli suhteen alussa, mutta vessassa tuntuvat kyllä muutenkin asustavan jatkuvasti, vain voihkimiset puuttuvat.
Missään muussa kämpässä ei ole ollut näin huonot äänieristeet kuin tässä 90-luvun pienkerrostalossa, tuntuu, että olen mukana tilanteissa, kun kaiken vuoropuhelun tai riitelyn kuulen.
Vierailija kirjoitti:
Asuuko kukaan niin huonosti äänieristetyssä talossa, että kuulee naapurin hengityksen seinien läpi?
Vantaalla ainakin kuului seinän takaa kuiskinta. Toiselta kuuluu koiran ulvonta seinien läpi, pieni rotu. Kuuluu myös alempaa jokainen askel, haukunta, oven avaus, rapun oven avaus, puhe. Myös ruuan hajut tuoksuu rapussa tietää aina mitä muut syö.
Kuuluu myös naapurin wc veto, tykkää vetää roskia wcsta pitkin yötä. Kuulostaa hissilta. Välillä raketilta. Putkiremontti tekemättä. Taloa mainostaa hiljaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan yleisimmin sänky nitisee tai hakkaa seinään tahdikkaasti.
Eli naapurit lihavia. Ihmekös tuo, valtaosa suomalaisista on.
Miksi muutatte tällasiin asuntoihin? Itse asunut aina max 10 vuotta vanhoissa taloissa ja ikinä ei ole kuulunut mitään ääniä naapureista. Ihan oma valinta!
Ystäväni kertoi, että kun oli ekana iltana Helsinkiin ihanaan merinäköalakerrostaloasuntoon muutettuaan istahtanut sohvalle, huokaissut ja pieraissut oikein kunnon pierun, oli naapurista kuulunut hirmuinen röhönauru. Ei hän siinä sitten kauan viihtynyt, kun kaikki kuului asunnosta toiseen. Puhelut hän soitti aina ulkona.