Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetteko enää kirjoja siis oikeeta painettuja vielä.?

Vierailija
18.06.2025 |

Mä luen paljonkin ihan fyysisiä kirjoja. En jaksa näitä äänikirjoja tai jotai näytöltä luettavia. Koska muutenkin puhelinta käyttää liikaa. Oon ostanu niitä alesta netistä tai Kaupoista eri osa-alueiden kirjoja. Kaapit täynnä ja muuallakin. Kirjaston poistoja hyödynnän.

Aika paljon on kirjoja mystisistä asioista kuten paranormaalit ilmiöt. Ja sit jotain eläin kirjoja. Monenlaista. 

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen kirjani nykyään Kindlellä. Fyysinen kirjaa on kauniimpi, mutta lukulaite peittoaa käytännöllisyydellä: painaa vähemmän, voi lukea pimeässäkin ja mukana kulkee helposti kymmeniä kirjoja. Äänikirjojakin on kiva kuunnella lenkkeillessä tai kotitöitä tehdessä.

Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että oikea kirja on kauniimpi. Fyysisessä kirjassa kansitaide, jne. mahdollisesti vaikkapa kirjailijan omistuskirjoitus, jos oikein hyvä tuuri on käynyt, tekevät osaltaan fyyisestä kirjasta omistamisen arvoisen esineen. Kirjalla sähköisessä muodossa, bitteinä, ykkösinä ja nollina sensijaan ei informaationsa lisäksi ole mitään muuta arvoa. En näe sellaisessa mitään etua, mm. miksi haluaisin kerralla kuljettaa mukanani kymmeniä kirjoja? Lomamatkalla lukisin tunnin yhtä kirjaa, tunnin toista... ei mitään järkeä.

Äänikirjoissa myöskään ei ole mielestäni mitään järkeä. Lapsena vanhemmat luki minulle kirjoja koska en itse osannut lukea. Ensimmäisellä luokalla koulussa opin lukemaan ja sen jälkeen olen lukenut itse. Toivottavasti kaikki muutkin täysivaltaiset ja täysipäiset ihmiset omaa sellaisen lukutaidon, ettei lukeminen tunnu jotenkin raskaalta, että sen takia pitäisi saada pelkästään kuunnella kun joku toinen kertoo sinulle mitä kirjassa, tms sanotaan. Oliskohan tämä muuten tulevaisuuden diktatuurien haave? Porukka ei enää osaa kunnolla lukea, kuuntelee vaan jostain ylhäältä annettuja (suuriyritykset, hallitukset) äänikirjoja... Äänikirjoja en halua kuunnella edes lenkkeillessä tai kotitöitä tehdessä, enhän kuuntele edes musiikkiakaan vastaavissa tilanteissa, koska se kuitenkin osin menisi "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". Mielestäni musiikin alentaminen vaikka siivouksen taustamusaksi on taiteen alentamista.   

Vierailija
62/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen kirja: painoinkohan vahingossa väärää nappia -ai nii ,eihän täsä ole!

Mutta riittääkö paristo- ai nii jne.

Löytyykö juuri tälle kirjalle ladattavaksi tätä kirjaa-  ai nii jne.

Lukulaitteessa on noin neljä nappia, niitä on aika vaikea painella väärin. Akku riittää viikkokausiksi yhdellä latauksella. Lähes kaikki nykykirjat ovat myös e-muodossa.

Lähes kaikki nykykirjat... no siinäpä juuri lukulaite genren kompastuskivi jos pitäisi pelkästään nykykirjoja lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen n.100 kirjaa vuodessa. Ei olisi varaa ostaa kaikkia ja hermo ei kestä jonottaa niitä kuukausikaupalla kirjastosta.

Näin nykyihmiset: Hermo ei kestä. Kyllä minä jaksan jonottaa kuukausikaupalla.

Vierailija
64/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio ikinä elämässäni lukea e-kirjaa. Muuten voin elää ekologisesti mut e-kirjat ei mun mielestä voi olla aivoille yhtä hyväksi kuin fyysiset kirjat. N30+

Mitä eroa siinä on lukeeko lukulaitteelta vai paperilta? Ihan samalla tavalla aivot sitä tekstiä käsittelevät.

Paperikirjaa ei voi epähuomiossa poistaa kirjasta, vaikkapa.

???

Vierailija
65/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukulaitteessa on noin neljä nappia, niitä on aika vaikea painella väärin. Akku riittää viikkokausiksi yhdellä latauksella. Lähes kaikki nykykirjat ovat myös e-muodossa.

Lähes kaikki nykykirjat... no siinäpä juuri lukulaite genren kompastuskivi jos pitäisi pelkästään nykykirjoja lukea.

On paljon helpompaa hankkia tietty teos e-kirjana kuin perinteisenä kirjana jossa painos voi olla loppu ja seuraava painos otetaan joskus ikuisuuden päästä jos silloinkaan.

Vierailija
66/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempaakin kirjallisuutta löytyy, ja sitä digitalisoidaan jatkuvasti.

Vierailija
67/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Project Gutenberg on yli 75000 kirjan ilmainen ja laillinen kirjasto, josta voi lukea online tai ladata kirjat omalle laitteelle: https://www.gutenberg.org/

Mitä muita vastaavia palveluja on?

Vierailija
68/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio ikinä elämässäni lukea e-kirjaa. Muuten voin elää ekologisesti mut e-kirjat ei mun mielestä voi olla aivoille yhtä hyväksi kuin fyysiset kirjat. N30+

Mitä eroa siinä on lukeeko lukulaitteelta vai paperilta? Ihan samalla tavalla aivot sitä tekstiä käsittelevät.

???

Änkyrävanhus pelkää että hän saattaisi erehtyä poistamaan e-kirjoja laitteelta sekä luottaa siihen ettei hän ryhdy epähuomiossa repimään paperikirjojensa sivuja niiden kansien välistä pois. Mutta paperikirjat voivat palaa, kastua, unohtua jonnekin, tulla pöllityksi, jne.

Vierailija
69/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Project Gutenberg on yli 75000 kirjan ilmainen ja laillinen kirjasto, josta voi lukea online tai ladata kirjat omalle laitteelle: https://www.gutenberg.org/

Internet Archive on valtava kokoelma kaikenlaista digitaalista dataa, myös kirjoja: https://archive.org/details/internetarchivebooks

Vierailija
70/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi aikaa, lukisin kyllä. Ja ainoastaan kirjoja, kirjastosta lainattuja.

Vierailija
71/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Internet Archive on valtava kokoelma kaikenlaista digitaalista dataa, myös kirjoja: https://archive.org/details/internetarchivebooks

Hieno valikoima korkealaatuisesti julkaistuja kirjoja, noin 2600 kpl, laillisia: https://www.globalgreyebooks.com/index.html

Vierailija
72/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lue oikeita kirjoja juurikaan. Joitakin olen ostanut fyysisinä kun ei muuten ole saanut niitä. Helppo kuljettaa mukana ja lukea tai kuunnella kun aikaa on.

Mikä, itse kirja vai mikä muu? Jos väität, että sähköinen, on se systeemi onnistunut rapauttamaan sinun kielentajusi, viestissäsi ei nyt ole päätä eikä häntää. Ja kyllä, oikeatkin kirjat ovat helppoja mukana kuljetettavia, helposti yksi kirja mahtuu vaikka peruskäsilaukkuun.

En todellakaan kanna jotain fyysistä kirjaa mukana, kun tabletilla on kymmeniä kirjoja luettavaksi. En koe tarpeelliseksi kerätä jotain kirjakasaa kotiini. Äänikirjat ovat puhelimella ja voin niitäkin kuunnella milloin tahansa. Fyysinen kirja on tuotteena aivan turha

Sinä tässä turha olet. Sähköisessä muodossa oleva vaivattomasti etsittävä kirjavalikoima on oikeasti varsin rajoittunut. Jos haluaa lukea, mutta ei halua kirjakasoja kotiin, kirjasto on vieläkin pätevä lainauslaitos. Fyysistä kirjaa lukiessa ei tarvitse edes pelätä sitä, että akku loppuu.

Vierailija
73/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lue oikeita kirjoja juurikaan. Joitakin olen ostanut fyysisinä kun ei muuten ole saanut niitä. Helppo kuljettaa mukana ja lukea tai kuunnella kun aikaa on.

Mikä, itse kirja vai mikä muu? Jos väität, että sähköinen, on se systeemi onnistunut rapauttamaan sinun kielentajusi, viestissäsi ei nyt ole päätä eikä häntää. Ja kyllä, oikeatkin kirjat ovat helppoja mukana kuljetettavia, helposti yksi kirja mahtuu vaikka peruskäsilaukkuun.

En todellakaan kanna jotain fyysistä kirjaa mukana, kun tabletilla on kymmeniä kirjoja luettavaksi. En koe tarpeelliseksi kerätä jotain kirjakasaa kotiini. Äänikirjat ovat puhelimella ja voin niitäkin kuunnella milloin tahansa. Fyysinen kirja on tuotteena aivan turha

No ei ole. Maailma ei pyöri vain sinun ympärilläsi. Meitä on paljon, hyvin paljon jotka haluavat lukea oikeaa fyysistä kirjaa. 

Vierailija
74/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kyllä. Se on mukavan rentouttavaa eri tavoin, kuin äänikirjat. Kuuntelen kyllä myös äänikirjoja, olen kuunnellut ihan lapsesta saakka. Ekat äänikirjat oli sellaisia missä tosiaan oli kirja mukana. Aina, kun piti kääntää sivua, kuului bling.

Tosin äänikirjoja silloin 80- 90 luvun alkupuolella oli tosi vähän. C-kasetteja.

Vierailija
75/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

Änkyrävanhus pelkää että hän saattaisi erehtyä poistamaan e-kirjoja laitteelta sekä luottaa siihen ettei hän ryhdy epähuomiossa repimään paperikirjojensa sivuja niiden kansien välistä pois. Mutta paperikirjat voivat palaa, kastua, unohtua jonnekin, tulla pöllityksi, jne.

Miksi pitää ilkeillä ja kutsua jotain kirjoittajaa änkyrävanhukseksi? Vastaa! En ole se jolle vastasit mutta ilmoitan sulle kohteliaimmin, että olen lukenut fyysisiä kirjoja seitsemän vuosikymmenen ajan eikä yhdenkään kirjani kohtalo ole ollut kertaakaan palaa, kastua, unohtunut jonnekin tai että joku olisi pöllinyt kirjojani. Äänikirja saattaisi tulla kysymykseen vain siinä tapauksessa, ettei näköni riitä enää eräänä päivänä lukemaan fyysistä kirjaa, muuten ei ikinä. Oletat ilmeisesti, ettet itse vanhene ollenkaan kun nimittelet ihmisiä änkyrävanhuksiksi. 

Vierailija
76/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen ja pakotan lapsenkin lukemaan. Liikaa tulee oltua ruuduilla, mutta pitää tietysti olla muutakin. Lapsi luki ennen murrosikää pakottamattakin eikä viihtynyt ruuduilla kauaa, mutta nykyään pitää laittaa rajoja enemmän ja aikoja milloin lukee. 

Vierailija
77/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä viime aikoina joutunut etsimään erikoistunutta tietoa muutamasta aiheesta.

Eipä sitä löytynyt mistään muualta kuin kirjaston paperikirjakokelmasta. 

Vierailija
78/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen n.100 kirjaa vuodessa. Ei olisi varaa ostaa kaikkia ja hermo ei kestä jonottaa niitä kuukausikaupalla kirjastosta.

Mistä teitä hermoheikkoja oikein sikiää? Kirjastoissa on vaikka mitä muutakin luettavaa kuin uutuuksia. Ne uutuudetkin ovat pian lainattaviksi ilman jonottelua, eli mitä ihmettä sinä oikein höyryät?

Vierailija
79/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen eniten juuri paperikirjoja. Uutuudet tulee yleensä luettua e-kirjoina, mutta muuten oikea, fyysinen kirja on paras. Kuuntelen kyllä äänikirjojakin, eli olen siis sekakäyttäjä.

Vierailija
80/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen vain oikeita kirjoja. Kirjoista tehtyjen äänitteiden kuuntelu ei ole lukemista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi