Te jotka ette ole koskaan kipeänä
Kommentit (87)
Minulla ei ollut flunssaa yli kymmeneen vuoteen (ei edes koronaa) kunnes viime talvena sairastuin flunssavirukseen (ei korona) 4 kertaa. No, selvisi että monella muilla oli sama tilanne, oli sitten meilläpäin joku ärhäkkä flunssakierre koska en ollut läheskään ainoa joka sairastui noin monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Lue vaikka raamattua vtun juntti
Provo. Ei kukaan uskossa oleva vastaa noin ( kaksi viimeistä sanaa) !!
T. Uskova
Syön mitä haluan, aika paljon karkkia. Olen kuitenkin hoikka. En juo alkoholia ollenkaan, en kauheesti liiku muuten kuin puutarhatöissä ja koiran kanssa. En muista syödä d-vitamiinia.
Pesen aina kädet kotiin tullessa, kuten muukin perhe. En koske mitään ovenkahvoja tvs julkisilla paikoilla paljain käsin, tai jos kosken, en sen jälkeen syö mitään ennen käsien pesua, enkä myöskään räplää puhelinta paskaisilla käsillä. Eli käytännössä en tee mitään muuta pysyäkseni terveenä kuin käsien pesun. Ei ole allergioita, johtunee siitä että meillä on aina ollut paljon kotieläimiä. Olen viimeksi ollut flunssassa varmaan 20 vuotta sitten, paitsi pari koronaa lapsi toi koulusta.
Mulla ainakin on sellainen asenne, että en pidä sairastumista mahdollisena. En jotenkin ajattele, että se olis oikeasti mahdollisesti mulle tapahtuva asia. Edes päiväkodin työssäoppimisjaksolla ei tarttunut mikään, vaikka niin kovasti varoiteltiin, että aina kaikki aina sairastuu. Ja kyllähän ne lapset suoraan naamalle aivasteli yms.
Feikkaan sairastumisen, niin voin ottaa välillä sairauslomaa kuten muutkin.
Syön maitohappobakteereja ja D-vitamiinia päivittäin. Pesen käsiä usein. Talvella käytän hanskoja kaupassa ja asioilla käydessäni. Kesällä kädet pyyhitään autossa puhdistuspyyhkeillä. Kotona putsaan puhelimen. Välttelen isoja ihmisjoukkoja. Pidän turvavälejä. En mene kyläilemään jos perheessä tautisia. Ulkoilen, syön monipuolisesti ja nukun. Flunssia jne ei yli vuosikymmeneen, mutta pari koronaa olen sairastanut.
Minä olen flunssassa 2-3 kertaa vuodessa, vaikka teen kaikkea tuota, mitä tässä ketjussa mainitaan.
Mä olen huomannut, että silloin kun syön säännöllisesti maitohappobakteereja pysyn terveempänä ja ne tuntuvat parantavan vastustuskykyäni. Jos suolisto on kunnossa niin myös muu kroppa pysyy yleensä myös paremmin kunnossa.
En nyt tiedä jos koskaan, mutta todella harvoin, samoin lapset (4kpl) aina kirosivat kun muut oli sairaana ja itse joutui menemään kouluun. Näillä siis ollut jotain 1 korvatulehdus, 1 vatsatauti ja ehkä 1 joku "muu" per lapsi koko lapsuutensa aikana, nyt kaikki jo aikuisia ja hyväkuntoisia. 3 vanhinta poikia, tyttö nuorin.
-Ollaan aina syöty hyvin monipuolisesti ihan vauvasta (siis kiinteistä) asti, paljon kasvikunnan eri tuotteita, vähintään 2 kasvisruokapäivää viikossa. Herkut ja mätöt sallittuja viikonloppuisin, sokerijuomia ei juurikaan.
-D-vitamiinilisä syyskuusta huhtikuuhun.
-Lapset oli pienenä paljon ulkona, saivat tonkia maata mielin määrin.
-Talossa lemmikkieläimiä ehkä normimäärää enemmän.
-Talossa talvisin max 18c, lastenhuoneessa enemmän jos lapsi halusi, mulla makkarissa 11-14c talvisin.
-Kaikki lapset jättäneet maidon oma-aloitteisesti pois 10-16 vuotiaana.
-Ei mitään erityisiä säännöllisiä liikuntaharrastuksia, paitsi lasten isä juoksi maratooneja, itse retkeilin ja meloin lasten kanssa kun halusivat lähteä mukaan merelle, ja lomareissuilla yleensä tutkitaan paikkoja, jollon tulee helposti käveltyä 10-15km päivässä. Pari vaeltaa pitkiä matkoja edelleen aikuisena.
-Koko perhe hoikkia. Ainakin osittain johtunee geeneistä, mun (äidin) puolella ei kolesterolia tms kellään ja kaikki hoikkia koko ikänsä, isän puolella jotain kilpparia ja ylipainoa.
Mitä työtä teet? Asiakaspalvelua tai lastenhoitoa vai kotitoimistolla istumista? Asutko koulu- tai päiväkoti-ikäisten lasten kanssa? Jos ei päivittäin altistu flunssaisille ihmisille, ei tauditkaan tartu samalla tavalla.
Lähti varmaan jo lapsuudesta. Vietin paljon aikaa ulkona, navetassa, hevostallilla, eläinten kanssa jne. Liian steriili ympäristö ei ole hyväksi. Syön myös monipuolisesti, en ole nirso. Pysyn normaalipainossa. Siinä ne syyt varmaankin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut, että silloin kun syön säännöllisesti maitohappobakteereja pysyn terveempänä ja ne tuntuvat parantavan vastustuskykyäni. Jos suolisto on kunnossa niin myös muu kroppa pysyy yleensä myös paremmin kunnossa.
Nythän suoliston terveyden on huomattu korreloivan monenkin terveyteen liittyvän asian kanssa. Suolistobakteerit tykkää erityisesti kuiduista.
Vierailija kirjoitti:
Lähti varmaan jo lapsuudesta. Vietin paljon aikaa ulkona, navetassa, hevostallilla, eläinten kanssa jne. Liian steriili ympäristö ei ole hyväksi. Syön myös monipuolisesti, en ole nirso. Pysyn normaalipainossa. Siinä ne syyt varmaankin ovat.
Mä ainakin uskon, että perusta luodaan nimenomaan lapsena. Jos sitten jatkaa aikuisuuteen hyvillä elintavoilla, on ehkä tehnyt about kaikkensa minkä voi. Toki valitettavasti perimällä on myös osuutensa, mutta voi itse valinnoillaan yrittää vaikuttaa skenaarion toteutumiseen. Tai edes hidastaa?
En ollut kipeänä edes puolen vuoden sytostaattihoitojen aikana, vaikka kaikki neutrot ja leukkarit oli lähes nollassa. Veikkaan osin geenejä, osin lapsuudessa saatua vastustuskykyä.
Silloin kun vielä työskentelin kotihoidossa, asiakkaille, jotka olivat täysin vuoteessa ja huonokuntoisia, vältettiin -ellei asiakas itse halunnut- maidon antamista, koska se lisää llimaneritystä. Ja tämä siis ihan käytännössä todettu.
Vierailija kirjoitti:
En urheile, käyn joskus kävelyllä ja joskus puuhaan vähän pihalla. Saunon kerran pari viikossa. Syön varmaan jonkun mielestä epäterveellisesti, eli joka päivä sokeria jossain muodossa. Illalla ei tule syötyä, koska ei huvita, muuten syön aina kun on nälkä ja aamiaisen aina (koska on nälkä). Pesen kädet vessan jälkeen, mutta en ole mitenkään ylihygieeninen, jos nyt en alihygieeninenkään. Jotenkin ei vaan huvita sairastaa niitä flunssia, se tuntuu ajan tuhlaukselta.
Luulet että montaakin huvittaa? Ei se nyt ihan tahdon asia ole, muuten olisin itsekin aina terve. Ennen olin aina, mutta esivaihtarit vissiin veti vaturalleen tämänkin asian ja nyt tarttuu herkästi, vaikka elän entiseen tapaan
En pelkää viileää ilmaa, nukun alasti ja pelkällä pussilakanalla, en sulje pöntön kantta huuhdellessani, wc-käynnin jälkeen huuhtelen kädet pikaisesti, muuten en peseskele käsiäni ruokaa laittaessani tai kotiin tullessani, suihkussa käyn joka päivä, en käytä shampoota, otin koronapiikit, en juuri syö kasviksia, käytän kovia rasvoja ja syön makkaraa ja muutakin lihaa, käytän samoja kalsareita ja sukkia viikon, liikun turhan vähän, yön yli pöydällä ollut pizzapala ja grillimakkaraa maittaa oikein hyvin. Kaikenlaista "epäterveellistä".
Ja oli pari vuotta sitten hyvin laimea korona, en käyttänyt maskia enkä vältellyt ihmisiä.
Pesen kädet kunnolla oikeastaan vain kun niissä on näkyvää tai tuntuvaa likaa. Suihkussa parin päivän välein. Olen ottanut melkein kaikki rokotukset mitä on annettu, influenssarokotetta en ole koskaan hakenut. Työssä ja vapaalla tapaan paljon erilaisia ihmisiä, myös lapsia. Joskus eläimiäkin. :) Itsellä ei ole lemmikkejä, olen niin vähän kotona. Pidän kyllä koirista. Olen hoikka, mutta en pidä liikunnasta. Kävelen kyllä paljon, mutta olen aina menossa jonnekin, en siis lenkkeile. Käytän julkista liikennettä paljon. Syön usein seurassa, niin tulee syötyä terveellisemmin. Olen 32 nainen.
:D itse taas suunnilleen vastustan käsihygieniaa, lopetin kaupassakäynnin jälkeen käsien pesun korona-aikaan. Mutta ehkä tääkin on eri asia Suomen isoimmissa kaupungeissa, siellä kaikki tuntuu paljon likaisemmalta. Ja sairastelen siis hyvin harvoin, jos autoimmuunisairautta ei lasketa