Te jotka ette ole koskaan kipeänä
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
En vaan sairastu. Olen mielestäni monta alkavaa flunssaa parantanut finrexinillä ja salmiakilla heti, kun tuntuu, että flunssa voisi olla tulossa. Viimeksi olin saikulla töistä yli 20 vuotta sitten ja en todellakaan ole korvaamaton työn sankari, jonka on pakko mennä sairaana töihin.
Finnrexin on kallista asperinia.
Paras neuvoni on, että vältä maitoa/jugurttia (juustot ok), viljoja sekä sokeria. Kun syön puhtaasti en sairastu. Auta armias jos talvella vetäsen pussillisen karkkia - heti seuraavana aamuna on vähän kurkku hellänä.
Sairastun yleensä kerran kahteen vuoteen. Jotain pientä on toki siinä välissäkin, niin että tuntee pöpöjen yrittävän sairastuttaa mutta menevät nopeasti ohi ja voin jatkaa elämää täysin normaalisti.
Liian siisti ja hygieninen kotin = jatkuva flunssakierre. Olen nähnyt tämän sata kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Pese käsiä, pidä matala asteinen tulehdus kropasta poissa, ulkoile.3 hyvää vinkkiä. 13 vuotta ilman kiepytymisiä. Paitsi kylkiluu rasahti muttei sekään lääkäriä sentään vaadi. Suo luustoa vahvistavaa, lepää ja liikkuu vaan jos noin ja olen jo kunnossa, supernopeasti meni ohi.
J lisäys: älä ollenkaan vie käsiä suusi luo, ja nenän sisään. TÄRKEÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvoni on, että vältä maitoa/jugurttia (juustot ok), viljoja sekä sokeria. Kun syön puhtaasti en sairastu. Auta armias jos talvella vetäsen pussillisen karkkia - heti seuraavana aamuna on vähän kurkku hellänä.
Sairastun yleensä kerran kahteen vuoteen. Jotain pientä on toki siinä välissäkin, niin että tuntee pöpöjen yrittävän sairastuttaa mutta menevät nopeasti ohi ja voin jatkaa elämää täysin normaalisti.
Itse syön valtavat määrät ruisleipää, jukurttia, juustoa ja karkkia, enkä sairasta koskaan.
M58
Ystäväni joka on sairaalloinen tarkka että laittaa käsidesiä kymmenen minuutin välein, eikä koske mihinkään paljain sormin, sairastaa koko ajan.
Pesen usein käteni ja vaatteeni, siivoan aika paljon.
Olen ylipainoinen, juon paljon alkoholia, en liiku yhtään, käyn paljon ihmisten seassa, välttelen pikkulapsia, syön suklaata ja sipsejä.
Keittiöni on sekamelska ja pyyhin tiskipöydän ehkä neljän kuukauden välein. Monet pyörtyisivät kun näkisivät jääkaappini hyllyt. En sairasta koskaan.
Solut uusiutuu jatkuvasti joten annan niille monipuolista ruokaa.
Olin viimeksi sairaana 14 vuotta sitten. Samaan aikaan oli puolisokin sairas. Hänellekään ei ole sen koommin tarttunut flunssaa tai influenssaa.
No me pestään astiat käsin. Samoin monta kertaa päivässä koiran ruokakupit/vesikupit
Mietin just eilen, että johtuisko tuosta, että kädet puhdistuu monta kertaa päivässä.
Pesen kädet ihan aina kotiin tullessani. Julkisilla paikoilla vältän tarpeetonta pintojen koskettelua. En käytä julkisia vessoja juuri koskaan. Kotona meillä ei ole erityisen siistiä, emme koskaan käytä desinfioivia pesuaineita eikä käsipyyhkeitä vaihdeta edes viikottain. Syön suht terveellisesti, liikun jonkin verran ja nukun hyvin. D-vitamiinia syön 400 g/vko.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni joka on sairaalloinen tarkka että laittaa käsidesiä kymmenen minuutin välein, eikä koske mihinkään paljain sormin, sairastaa koko ajan.
Luuletko että ystäväsi sairastaa, koska on liian tarkka hygieniasta? Vai olisiko syy-seuraussuhde toisinpäin: ystäväsi sairastaa paljon ja siksi yrittää olla tarkka hygieniasta?
En tee oikeastaan mitään erityisempää kuin pesen kädet aina kotiin tullessa ja julkisissa vessoissa asioidessa.
Jaa a. Onkohan geeneillä osuutta? Vanhempani ja sisaruksenikaan eivät juuri koskaan ole kipeitä eikä meillä kellään ole sairauksia.
Olen 27-vuotias nainen. Perusterve. Ei allergioita. Ei yhtikäs mitään. Toisaalta satuin olemaan siinä 1% naisista joiden kohdunulkoinen raskaus päättyy munanjohtimen räjähtämiseen. No, ehkä minun piti saada se koska en muuten sairastele :D
Elintapani ovat terveelliset, mutten vältä mitään ruokia tai juomia. En kyllä oikeastaan juo alkoholia enkä ole koskaan polttanut. Nukun joka yö vähintään 7 tuntia. Olen onnellisessa parisuhteessa jossa paljon seksiä. Molemminpuolinen nautintoa antava seksihän tappaa myös pöpöjä.. Käyn salilla 3-4 kertaa ja kävelen paljon. En edes omista autoa.
Olen aika sellainen kotihiiri. Käyn töissä mutta sen jälkeen rentoudun loppupäivän. En halua lapsia, eikä niitä olekaan. Täten unet ja urheileminen ja lepääminen on täysin oman mieleni mukaan.
Mä välttelen kyläilyä ja kyläpaikkoja, jossa lapsia. Pesen kädet saippualla. Käsidesi ei tehoa norovirukseen eikä oikein flunssaankaan. Välttelen myös yleisiä vessoja. Syön normaalisti ja herkuttelen välillä karkeilla yms. En yleensä viihdy väkijoukossa, messuilla jne. Tapaan paljon ihmisiä.
Itse en ollut käytönnössä juuri koskaan kipeänä ennen kuin sain lapsia ja ne menivät päiväkotiin. Päiväkotitauteja olen sitten saanut itsellenikin vaikka kuinka monta! Vaikka en edes läheskään kaikkia, jotka lapsilla olleet.
Ennen lapsia riitti, kun pesi kätensä ennen syömistä ja vessassa käydessä jne.
Terveellinen ruokavalio, paljon C-vitamiinia ympäri vuoden
Hyvä hygienia (joka ei tarkoita sitä, että kädet pestään pari kertaa päivässä ja vaatteet kerran viikossa tai harvemmin.)
Vältän koskemasta hissien nappeja, julkisten paikkojen ovenkahvoja ja käytän käsidesiä. En päivittäin, mutta mahdollisimman usein kuitenkin.
En syö pilaantunutta ruokaa tai jos on epävarma fiilis sen kunnosta. En esimerkiksi ikinä ota homeista kohtaa pois leivästä ja syö loppua, hyh. Tai jätä maitotuotteita ties miten pitkäksi aikaa huoneenlämpöön ja sitten takaisin jääkaappiin ja sitten taas huoneenlämpöön hengailemaan. Aloitan järkeilyn jo kaupassa, eli tuoreet maitotuotteet otan viimeisenä (happamat kuten jugurtit säilyvät paljon paremmin), sitten suorinta tietä kotiin ja kotona heti maitotuotteet jääkaappiin (jonka pidän muuten kylmänä ja aina välillä lisäilen kylmyyttä asteittain.)
Jos menen julkisilla kauppaan, katson miten bussi kulkee ja sen mukaan ajoitan kassalle menemisen, jotta maito ei olisi pois jääkaapista kuin mahdollisimman pienen hetken.
Tosin en nyt tiedä mitä kipeydellä edes tarkoitetaan tässä. Minulle mahataudissa oleminen on täysin absurdi ajatus, en ole aikuisena ikinä ollut muussa kuin flunssassa välillä. Mitä vähemmän käytän julkisia, sen vähemmän ja harvemmin olen myös flunssassa.
Ylihygieenisyys ei sekään ole hyväksi, joten joskus harvoin (hyvin harvoin) saatan kaupasta tullessa maistaa jotain ostamaani ja vasta sitten pestä kädet. Mutta 99,9 % ajasta menen suoraan käsienpesulle.
Ps. Käsien peseminenkään ei hyödytä yhtään mitään, jos se tehdään muodon vuoksi. Pitää oikeasti käyttää kunnolla saippuaa, hinkata ja huuhdella, kuivata ja siihen päälle varsinkin flunssakaudella voi käyttää vielä käsidesiäkin. Mutta kuten sanottua, en käytä sitä päivittäin. Tällä hetkellä minulla ei edes ole käsidesiä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Juon olutta kohtuulisesti joka päivä
Sama. Pitää pöpöt loitolla ja elämä maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ollut käytönnössä juuri koskaan kipeänä ennen kuin sain lapsia ja ne menivät päiväkotiin. Päiväkotitauteja olen sitten saanut itsellenikin vaikka kuinka monta! Vaikka en edes läheskään kaikkia, jotka lapsilla olleet.
Ennen lapsia riitti, kun pesi kätensä ennen syömistä ja vessassa käydessä jne.
Niin tämä. Olin vain harvoin kipeänä, kunnes lapseni sai toistuvasti pöpöjä päiväkodista ja sittemmin alakoulusta.
Pöpöt vain tarttuu helpommin lähisukulaiseen. Ja mitkään vitamiinit sun muut terveellinen ruoka yms ei auta. Sitten on tietyt ammatit, joissa voi altistua pöpöille helpommin. Mutta luulen, että geeneillä on myös osansa. Osa vain sairastuu herkemmin.
En muista koska olin ennen korona-aikaa kipeä edellisen kerran, mutta koronan alettua olen ollut flunssassa yhden kerran eikä se ollut koronaa vaan tavallinen flunssa. Olen aina ollut hyvin terve. Ainoa mitä keksin on huolellinen käsienpesu aina kun tulen kotiin.
En syö erityisen terveellisesti, liikun nykyään vain koiran kanssa, aikaisemmin olen treenannnut enemmänkin. Alkoa kuluu maltilla, mutta säännöllisesti.
N52