Mistä lähtien kuusikymppinen on ollut "keski-ikäinen"?
Kommentit (166)
35-45: varhaiskeski-ikä
45-55: sydänkeski-ikä
55-65: myöhäiskeski-ikä
65-75: varhaisvanhuus
75-85: varsinainen vanhuus
85->: erittäin vanha
Vierailija kirjoitti:
Eipä se vanhuskaan ole. Vanhuus alkaa 70+
Kuusikymppinenhän on vielä töissäkin.
Aika moni 65-vuotias on jo eläkkeellä ja kyllä, 65-vuotias on jo virallisesti iäkäs, ei sitä faktaa poista se, oli sitten miten nuorekas vaatetukseltaan tai yleiseltä olemukseltaan. Keho on jo silti vanha. Ihmisen elinikä yleensä huitelee siellä 75-80 tienoilla.
33-43on muutaman vuoden heitolla sinne tänne riippuen " geeneistä" taloudesta etc riittävän tarkka määritelmä. Veikkaan kyllä, että perskokkareiden köyhien köyhyytys tappaa vielä pitkään ennenaikaisesti heikompia, kuten varmasti lapaslaisten on käsketty tehdäkin saksisurma-vinopurennan ja kännikaatu-satosen yms kera.
Ite oon 6-kymppinen hopeakerttu vesirajamekossa ja nuorekas?
Minä oon 62 ja ihan mummeli! Töissä vielä, mutta vakavasti sairas ja lisäksi joka paikkaa särkee ja kolottaa. Ei keski-iästä tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 on mummo tai pappa. Ei todellakaan keski-ikäinen.
Minä olen viisysi. En todellakaan ole mummo. Kirjaimellisestikaan.
No sitten olet pappa.
Tuskin tulen olemaan keski-ikäinen 45 v ikää. M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40-55-v. on keski-ikäinen.
38-vuotias on jo keski-ikäinen. Ihmisen keskimääräinen elinikä on 76 vuotta.
Keski-ikä EI tarkoita koko elämän keskikohtaa, vaan aikuisuuden keskikohtaa. Ei tämä ole niin vaikeaa. Jos aikuisuuden katsotaan alkavan noin 18 v, keski-ikä alkaa vasta noin 40 v. Ja Suomessa elinajanodote on kyllä yli 76 vuotta.
76 vuotta on nimenomaan se kuolleiden iästä laskettu keskiarvo, daiju. Jos nyt äkkiseltään katson lehdestä paikkakuntamme kuolinilmoituksia niin kuolleet jouluviikolla ovat olleet iältään 101,81,79,65,74,49 ja 0-vuotiaat. Näiden kuolleiden keski-iäksi tulee siis 64 vuotta. Joku elää pidempää kuin toinen ja joku ei elä vuottakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni 65-vuotias on jo eläkkeellä ja kyllä, 65-vuotias on jo virallisesti iäkäs, ei sitä faktaa poista se, oli sitten miten nuorekas vaatetukseltaan tai yleiseltä olemukseltaan. Keho on jo silti vanha. Ihmisen elinikä yleensä huitelee siellä 75-80 tienoilla.
Elinikä kylläkin taitaa nykyään huidella jo 85 vuoden kieppeillä.
No joidenkin määrittelyjen mukaan 35-vuotiaana alkaa keski-ikä ja sitten joidenkin määrittelyjen mukaan vasta 45-vuotiaana. Kyse on kait lähinnä siitä, millaisessa elämän vaiheessa on, eikä pelkästään siinä, mitä mittari sanoo. Joku ei ole ehkä vielä 35-vuotiaana niin vakiintunut, mutta joku toinen saattaa olla hyvin jämähtänyt ja vakiintunut jo 35-vuotiaana.
Kyllä se keski-iän loppupää on vaihtelee myös siitä 60-vuotiaasta sinne 65-vuotiaaseen. Jos ajatellaan ihmisten elämäntilannetta niin myös se voi vaihdella tuon ikäisenä myös. Monet tosiaan joutuvat olemaan työssä tänä päivänä vähintään 65-vuotiaaksi, joten he eivät pysty näin ollen elämään mitään vanhukselle tyypillistä rauhallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2025 pääsevät vanhuuseläkkeelle ensimmäiset vuonna 1961 syntyneet. Laske siitä minkä ikäisiä vanhuksia he ovat.
Keski-ikä ei ole mikään elämän keskikohta, vaan nuoruuden ja vanhuuden väliin jäävä aika. Vanhukseksi lasketaan tilastollisesti yleensä 65-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
No joidenkin määrittelyjen mukaan 35-vuotiaana alkaa keski-ikä ja sitten joidenkin määrittelyjen mukaan vasta 45-vuotiaana. Kyse on kait lähinnä siitä, millaisessa elämän vaiheessa on, eikä pelkästään siinä, mitä mittari sanoo. Joku ei ole ehkä vielä 35-vuotiaana niin vakiintunut, mutta joku toinen saattaa olla hyvin jämähtänyt ja vakiintunut jo 35-vuotiaana.
Kyllä se keski-iän loppupää on vaihtelee myös siitä 60-vuotiaasta sinne 65-vuotiaaseen. Jos ajatellaan ihmisten elämäntilannetta niin myös se voi vaihdella tuon ikäisenä myös. Monet tosiaan joutuvat olemaan työssä tänä päivänä vähintään 65-vuotiaaksi, joten he eivät pysty näin ollen elämään mitään vanhukselle tyypillistä rauhallista elämää.
Muissa Pohjoismaissa on jo nostettu eläkeikä 70 vuoteen, esim. Norjassa valtion virkamiehillä 72 vuoteen. Minä olen 66 enkä miellä itseäni vielä vanhukseksi, vaikka jäinkin eläkkeelle heti kun se oli Suomessa mahdollista, eli 64 vuoden 3 kuukauden iässä, koska teen vielä töitä freelancerina. 89-vuotias äitini on vanhus.
Ap ei keski-ikä tarkoita sitä, että ollaan ihan tarkalleen puolessa väliä elämää. Ei kukaan elä oikein 100-vuotiaaksikaan ja kuitenkin 50-vuotiasta pidetään keski-ikäisenä. Se tarkoittaa myös tähän elämän vaiheeseen kuuluvaa elämäntilannetta, jota on esimerkiksi se, että tajuaa elämän realiteetin eli sen, että täällä ei olla ikuisesti yms. Enää ei välttämättä kaikilla 50-vuotiailla kaikki lapset ole lähteneet pois kotoa, jos niitä on saatu vielä siinä vähän alle 40-vuotiaina.
Muutin 60-vuotiaana senioritaloon ja olin siellä juniori (asukkaaksi pääsi 55-vuotiaana). Olin nuori vanha, kun taas suurin osa talon asukkaista oli seiskavitosia eli keskivanhoja ja loput vanhoja vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa Pohjoismaissa on jo nostettu eläkeikä 70 vuoteen, esim. Norjassa valtion virkamiehillä 72 vuoteen. Minä ole
No sinä et elä vielä vanhukselle tyypillistä elämää, eikä sinun tarvitse itseäsi määritellä vanhukseksi. No mutta ei ainakaan tosiaan alle 65-vuotiaat elä mitään vanhuksille tyypillistä elämää, eikä kohta vieläkään vanhemmat, koska eläkeikää nostetaan. Ehkä määrityksiäkin pitäisi uudistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2025 pääsevät vanhuuseläkkeelle ensimmäiset vuonna 1961 syntyneet. Laske siitä minkä ikäisiä vanhuksia he ovat.
Joo mutta tämäkin eläkkeelle pääsyikäraja nousee vuosi toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Okei, tämä mummo täällä käy vielä seuraavatkin kymmenen vuotta töissä ja maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, tämä mummo täällä käy vielä seuraavatkin kymmenen vuotta töissä ja maksaa veroja.
Mummo tai pappa voi olla myös jo 50-vuotias, ihan oikeastikin tai myös tyyliltään.
😂 on tuo kyllä melko kova eliniän odote! Huhhuijaa..
Kaikki "keski-ikäiset" eivät ole ehkä ihan arkirealismeissa kiinni. 😅