Mistä lähtien kuusikymppinen on ollut "keski-ikäinen"?
Kommentit (166)
Keski -ikä on määritelty ikävuosille 40-65, tai 45-65. Lue Wikipediasta!
Alin eläkeikäkin taitaa olla muutama kuukausi vaille 65, ja nuorimmille ikäryhmille lähes 70v, tällä hetkellä. Aika jännä juttu jos 60v on jo vanhus! Ap taitaa itse olla aivan kakara vielä.
Itse olen nyt 61-vuotias.
Tuo miten nämä asiat määrittelee tosiaan hieman vaihtelee samallakin henkilöllä eli iän karttuminen muuttaa mielipidettä.
Itse määrittelisin nyt niin että alle 20:t ovat nuoria, 20-30 ovat nuoria aikuisia, 30-40 vuotiaat varhaiskeski-ikäisiä, 40-65 vuotiaat myöhäiskeski-ikäisiä ja siitä yli vanhoja.
Mutta vanhuuskin sitten jakaantuu: ensin on hyvävointinen vanhuus, sitten tulee se raihnaisempi osuus ja sen alkaminen eri ihmisillä vaihtelee melko paljonkin.
Riippuu keltä kysytään! Nuoret nyt mieltävät jo nelikymppisetkin vanhukseksi! Kuusikymppiset työssäkäyvät ja usein niitä vastuunkantajia, joiden työmoraalia pidetään arvossa! Monet tekevät töitä lähelle 70: tä ikävuotta, mutta jos puhuttaisiin vain " ikääntymisestä".
No ei kyllä ole vielä 33-vuotias keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 on mummo tai pappa. Ei todellakaan keski-ikäinen.
Ihminen on virallisesti keski-ikäinen ikävuosien 35-65 välillä.
Tämä. Minusta tämä on ihan järkevä määritelmä, koska 65-vuotiaaksi asti on työikäinen. Sitten yli 65-vuotiaana on eläkeikäinen. Mutta jos tuota keski-ikää haluaisi jaotella täsmällisemmin, niin ehkä voi puhua myös varhaiskeski-ikäisistä (kolmikymppiset) ja myöhäiskeski-ikäisistä (kuuskymppiset)?
Eihän tämä ole mikään mielipideasia. Keski-ikä jatkuu ihan virallisten määritelmien mukaan 65-vuotiaaksi asti. Siitä eteenpäin on sitten ikääntynyt tai eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
1963 on suurin ikäluokka Suomessa, jos huomioidaan vain täällä syntyneet.
Suurin ikäluokka oli 1947 syntyneet, mutta heistä on jo moni kuollut.
Kaikki täällä vanhenee.Olen 62 vuotias ja vielä jalka nousee ja ryppyjäkään ei ole paljon.Myös normipaino.
Onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä? Itse en juuri edes käytä sanaa "keski-ikä". Puhun vain lapsista, nuorista, työikäisistä ja eläkeläisistä.
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi 33-vuotias ja vaikkapa 20-vuotias ovat ihan tasavertaisia?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ikääntyvät, sille ei vaan voi mitään, onko iällä edes mitään väliä. Nuorena kuvittelee olevansa ikuinen, siitä kannattaa päästä eroon erittäin huono asenne, käy itsensä päälle tulevaisuudessa.
Tottakai iällä on väliä. Kyllä nyt 59+ olen paljon raihnaisempi ja lähempänä hautaa kuin 10 vuotiaana, minulla on myös monta diagnoosia joihin syön lääkkeitä, että en saisi mitään kuolemaan johtavia sairaskohtauksia. 10 vuotiaana juoksin pihoilla terveenä kuin pukki. Enää en pysty juoksemaan, kävelykin jo niin ja näin. 10 vuotiaana olin lapsi ja sisko, nyt olen enemmän mummo ja äiti, mutta kyllä vielä välillä lapsikin kun äitini on elossa, mutta rooleihin on tullut muutoksia. Miten iällä muka ei ole väliä. Kaikkein typerin sanonta mitä tiedän on "ikä on vain numeroita", VMP. Ikä on anatomian jatkuvaa kuolemaa, joka johtaa lopulta lopulliseen ruumiin sammumiseen.
Piti lukea 50+, eikä 59+ kommentissani. Olen 54v.
112
Toivottavasti ei muuten ollut enne, että kommenttini numero oli hätänumero. En halua kuolla tänä vuonna. 😂
(112)
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen jo keski-ikäinen. T. N33
Ka niinpä olet. Ja 7v päästä maho.
Mitä väliä tällä asialla on? Miksi ei voi vain käyttää numerollista ihmisen ikää, sanallisen kuvailun sijaan? Sanoo että joku on 25v, tai sitten joku on 60v. Eikä sitäkään ole pakko tarkasti kellekään kertoa. Eihän sillä ole mitään merkitystä elämässä luokitteleeko joku jonkun keski-ikäiseksi tai ei., pääasia on millaiseksi itse olonsa ja jaksamisensa tms kokee ja että elämä on mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti keski-ikäiseksi määritellään 40-60-vuotiaat. Sitä en tiedä, miksi esim. 36-vuotias määritellään tai 63-vuotias? Onko 62-vuotias vanhus? Meillä on töissä aika monta 60-65-vuotiasta. 65-vuotiaana sitten lähtevät eläkkeelle. Onko meillä siis vanhuksia töissä useamman vuoden ajan?
36-vuotias on aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi 33-vuotias ja vaikkapa 20-vuotias ovat ihan tasavertaisia?
Mitä sä tarkoitat edes tuolla?
20-vuotias on nuori aikuinen, 33-vuotias on aikuinen.
-eri
Ei aikuisuus ole mikään erillinen ikävaihe. Aikuisia ovat kaikki yli 18- tai yli 20-vuotiaat, myös ikääntyneet ja vanhukset.
Kuusikymppinen tarkoittaa 60-69-vuotiasta. 60-65 on vielä keski-iän loppupäässä, mutta yli 65 jo ikääntynyt, siinä vaiheessahan jäädään vanhuuseläkkeelle.