Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien kuusikymppinen on ollut "keski-ikäinen"?

Vierailija
17.06.2025 |

Ajatteliko kaikki elää 120-vuotiaiksi?

Kommentit (166)

Vierailija
81/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo, jotka kirjoittavat, että keski-ikä päättyy 50- tai 55-vuotiaana, niin onko muka 51- tai 56-vuotias jo vanhus?

Vierailija
82/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-55-v. on keski-ikäinen.

30-50 on keski-ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo, jotka kirjoittavat, että keski-ikä päättyy 50- tai 55-vuotiaana, niin onko muka 51- tai 56-vuotias jo vanhus?

On.

Vierailija
84/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain kaksvitosen mielestä. Mielipide muuttuu, kun se kaksvitonen on itse viisikymppinen. 

Näin tää menee. Joka kerta. 

Vierailija
85/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ageismi eli ikärasismi on liian hyväksyttyä. Jokainen vanhenee, ellei kuole nuorena. 

Jokaisella on se aika mikä on, ketään teistä nuoristakaan ei sadan vuoden päästä enää ole.

Vierailija
86/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olen vanhentunut. En ole keski-ikäinen.

65v

Vierailija
87/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55-vuotias ei voi mitenkään olla keski-ikäinen. Harva elää 110-vuotiaaksi. 38-45-vuotiaat on keski-ikäisiä. 

No eihän sitä nyt mitään järkeä ole laskea jollain autistisella matematiikalla. Ei keski-ikä ole keskellä koska se on keskiarvo, vaan koska se on ikä joka on nuoruuden ja vanhuden välissä.

Antiikin Roomassa ei edes ollut mitään keski-ikää, vaan mies oli nuori n. 40-vuotiaaksi, jonka jälkeen hän oli vanha. Eli jos mentäisiin samalla logiikalla niin tänä päivänä varmaan 60-vuotiaistakin pitäisi puhua nuorina, koska ovat vielä aivan toimintakykyisiä. Siinä olisikin valittajilla napistavaa.

Oikeastaan noin pitäisikin olla. Ihminen on joko vanha tai ei ole, ei keski-ikää tarvita mihinkään.

Kyllä tarvitaan. Ihminen on joko lapsi, nuori, keski-ikäinen tai vanha. 60v on vanha. Jos 60 vuotiaalla on 13v lapsi niin kyllä häntä pidetään todella vanhan isänä tai äitinä.

Vierailija
88/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 on mummo tai pappa. Ei todellakaan keski-ikäinen.

Eläkeikä on jo reilusti yli 60v. En koe että alle alimmassa eläkeiässä olisi vielä mummo tai pappa.

Lähemmäs 60v (alle 60v) on vielä keski-ikäinen. Keski-iällä mielestäni tarkoitetaan niitä joiden lapset ovat kasvaneet, ehkä jo muuttaneet kotoa, mutta itse ovat vielä työiässä ja heiltä odotetaan täyttä osallistumista yhteiskunnan ylläpitoon.

Kun ylittää keski-iän, eli alkaa vanhuus, ei enää ole työiässä, eikä tämän ryhmän odoteta juurikaan osallistuvan yhteiskunnan ylläpitoon. Esimerkiksi tietyssä vähemmistössä tämä vanhuus saavutetaan jo 20-30 vuotiaana.

Vierailija
89/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kaksvitosen mielestä. Mielipide muuttuu, kun se kaksvitonen on itse viisikymppinen. 

tarvitseeko mielestäsi 50+ ikäisten enää käydä töissä, eikö heille siis kuulu vanhuuseläke?

Vierailija
90/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geriatri sanoi Hesarissa, että hänenkin 40-vuotisen uransa aikana vanhuus on siirtynyt kauemmaksi. Nykyisin hänen mielestään vanhuus määritellään toimintakyvyllä ja on siirtynyt yli 80 vuoteen. Tulevana vuonna 78 vuotta täyttävä Sauli Niinistö ei siis vielä ole vanhus, eikä ilmeisesti 80v täyttävä Donald Trumpikaan.

Vierailija
91/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donald Trump kyllä on vanhus. Dementikko, narsisti ja sosiopaatti ja vanhus siihen päälle. 

Vierailija
92/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tarvitseeko mielestäsi 50+ ikäisten enää käydä töissä, eikö heille siis kuulu vanhuuseläke?

Häh???

Vierailija
93/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen v-ttu mummo, ainakin siltä tuntuu.

t. N44

Vierailija
94/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen jo keski-ikäinen. T. N33

Vierailija
95/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias, minua luultiin viikonloppuna 34- vuotiaaksi. En siis mitenkään täytä fyysisesti "vanha" nimikettä. Mielestäni "vanhus" on noin yli 75- vuotias. On kuitenkin todella paljon vaihtelua. Joku nelikymppinen voi kokea itsensä ja näyttää paljon vanhemmalta. Keskimäärin ihmiset alkavat näyttää "vanhalta" noin 65- vuotiaana, jos fyysisyyttä pidetään vanhuuden mittarina.  Ikä on numero, mutta tottahan se on, ettei 55-vuotiasta enää nuorena voi pitää. Koen silti itseni keski-ikäiseksi, koska en ole vielä mielestäni vanha, enkä todellakaan mikään vanhus  : D onneksi näytän noin 10-vuotta nuoremmalta. Eihän kukaan kuitenkaan halua näyttää vanhukselta, sekin on totta.

Vierailija
96/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57-vuotias. En todellakaan tunne olevani vanhempi kuin keski-ikäinen. Edes vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet.

No aivan varmasti ovat. Et vaan halua tunnistaa oireita. 

Vierailija
97/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus yli 10 v. sitten senioritaloon hakemisen alaikäraja oli vielä 55 v. Eli tuon ikäinen oli jo seniori. Nyt sitäkin on vissiin hilattu ylös kun paikkoja ei ole edes seitsemänkymppisille.

Vierailija
98/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä ikuisen nuoruuden palvonta. Nelikymppiset uskottelee olevansa kolmekymppisiä ja eläkeläiset nelikymppisiä. Varmaan joku satavuotias voi jo just ja just myöntää olevansa seniori, muttei missään nimessä vanhus. 

No lopeta se palvonta, miksi teet niin

Vierailija
99/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lähtien kun nelikymppinen sanna ilmoitti olevansa teini 

Vierailija
100/166 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ole 55 vuotias enää keski ikäinen.

Hmm... täytän seuraavaksi 54 ja koen kyllä olevani erittäin keski-ikäinen. Enpä usko, että kutsuisit minua vanhukseksi, jos näkisit minut esim. lenkkipolulla tai salilla :-D

n53

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi