Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Suomi koulutti tekoälyinsinöörin - Nyt häntä uhkaa karkotus Wolt-sotkun takia

Vierailija
17.06.2025 |

Korkeimman hallinto-oikeuden tuore Wolt-päätös uhkaa kymmenien ruokalähettien oleskelu lupia. Päätöksen mukaan lähetit ovat työntekijöitä, eivät yrittäjiä, minkä vuoksi yrittäjän oleskelu lupaa ei voi enää saada pelkän Wolt-työn perusteella. Jutun keskiössä on Rovaniemellä asuva nigerialainen "Godfrey", joka on juuri valmistunut hyvillä arvosanoilla tekoälyinsinööriksi suomalaisesta ammattikorkeakoulusta.

Godfrey ei kertomansa mukaan saanut osaamisestaan huolimatta edes pakollista harjoittelupaikkaa, ja nyt valmistuttuaan häntä uhkaa maasta karkotus, koska hänen elantonsa on ollut kiinni Wolt-lähettinä toimimisesta. Tilanne on absurdi, sillä Suomen väitetään huutavan pulaa juuri tekoälyn kaltaisista huippuosaajista.

Tätä ei voi enää edes uskoa todeksi. Joka tuutista saa kuulla, miten Suomi tarvitsee kipeästi osaajia, insinöörejä ja tekoäly-guruja, jotta pärjäämme maailmalla. Samaan aikaan meillä on täällä vastavalmistunut tekoälyinsinööri, jolle ei ole löytynyt edes harjoittelupaikkaa, ja nyt häntä uhkaa maasta karkotus byrokraattisen sotkun takia. Tämä on täydellinen farssi.

Me siis koulutamme ulkomaalaisia huippuosaajiksi veronmaksajien rahoilla. Kun he valmistuvat, emme tarjoa heille mitään töitä, vaan annamme heidän ajaa ruokalähetteinä. Ja lopulta, kun sekin mahdollisuus viedään, näytämme heille ovea. Herää kysymys, onko meillä oikeasti pulaa osaajista, vai onko tämä koko järjestelmä vain yksi iso vitsi, jossa kukaan ei tiedä mitä toinen tekee?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ne väitti olevansa rikkaita prinssejä. Nyt ne väittää olevansa tekoälyinsinöörejä. Kekseliäitä nuo nigerialaiset.

Vierailija
82/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen nyyhkytarina on osoitus että kaikki vyyhtiin osalliset pitää karkoittaa. Kansallisuus peruttava vaikka olisi syntynyt suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vassarit vois karkottaa maasta eivät ole edes tekoälyinsinöörejä.

Vierailija
84/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyinsinööri: osaa käyttää ChatGPT:tä Kelan kusettamiseen

Vierailija
85/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanojen väärinkäyttö on nykyään yleistä. Insinööri ei ole huippuosaaja, koska ei hallitse matematiikkaa riittävän hyvin. Tekoäly on neuroverkkomalli, siis matemaattinen malli, jonka ymmärtämiseen tarvitaan vähintään DI-tutkinto, ja mielellään tekniikan tohtorin tutkinto.

Täh?? neuroverkot on vaan plussaamista ja kertomista sekä joku simppeli aktivointifunktio. Yläastelainen pystyisi ymmärtämään ne ihan hyvin.

Lisäksi ei kukaan enää tee noita neuroverkkoja itse nollasta vaan ne käyttävät jotain valmista frameworkia.

Vierailija
86/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tavannut mustaa insinööriä joka jotain osaisi.

Itse olen it-alalla, ja olen suorastaan ihmetellyt sitä, että miksi täällä ei näy käytännössä ollenkaan mustia eikä arabeja. Muuten ala on hyvinkin kansainvälistä, ja esim. intialaisiakin on paljon, samoin itäeurooppalaisia. Mutta 15 vuotta isossa it-talossa, enkä ole tosiaan ihan devaushommissa törmännyt itse tiimissä yhteenkään mustaan tai arabiin. Se on suorastaan erikoista, ottaen huomioon miten paljon näitä ryhmiä on tänne jo kauan tullut.

Tunnetko ketään mustia tai lähi itäläisiä? Jos tuntisit, et ihmettelisi yhtään.

Ja turha mistään rasismista on työnantajia syyttää. Tää jos joku ala on merit based.

Varsinkin lähi-itäläisiä joo, koska seurustelin sellaisen kanssa 4 vuotta. Exäni oli tarjoilija, aika yleinen ammatti oli heillä, tai sitten ravintolan pito. Automekaanikkoja oli myös. 

Ja ei, en missään nimessä syytä rasismista, lähinnä ihmettelen sitä, että mikä siinä onkin, ettei heitä näytä kiinnostaneen kouluttautua alalle, jolla ainakin ennen oli paljon töitä ja hyvät liksat. 

Vierailija
87/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on suomalaisen insinööritutkinnon suorittanut, niin en ollenkaan epäile etteikö mitään työelämälle hyödyllistä osaisi. Mutta valitettavasti nyt on tosi huonot ajat työn saamiselle ihan suomalaisillakin.

Ja vähän ärsyttää toimittajan valinta korostaa että on "tekoälyinsinööri", ihan kuin olisi joku harvinainen erityisosaaja, vaikka nämä on sitä jengiä joista tulee tavallisia koodareita tiedolle, cgi:lle ja vastaaville.

Vierailija
88/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tavannut mustaa insinööriä joka jotain osaisi.

Itse olen it-alalla, ja olen suorastaan ihmetellyt sitä, että miksi täällä ei näy käytännössä ollenkaan mustia eikä arabeja. Muuten ala on hyvinkin kansainvälistä, ja esim. intialaisiakin on paljon, samoin itäeurooppalaisia. Mutta 15 vuotta isossa it-talossa, enkä ole tosiaan ihan devaushommissa törmännyt itse tiimissä yhteenkään mustaan tai arabiin. Se on suorastaan erikoista, ottaen huomioon miten paljon näitä ryhmiä on tänne jo kauan tullut.

Yksinkertaista. IQ ei riitä

Se, ja joillakin voi olla vahvoja esteitä työskennellä vääräuskoisten puljuissa jos siitä ei hyödy.  Pitävät omiaan.

Vierailija
89/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varsinkin lähi-itäläisiä joo, koska seurustelin sellaisen kanssa 4 vuotta. Exäni oli tarjoilija, aika yleinen ammatti oli heillä, tai sitten ravintolan pito. Automekaanikkoja oli myös. 

Ja ei, en missään nimessä syytä rasismista, lähinnä ihmettelen sitä, että mikä siinä onkin, ettei heitä näytä kiinnostaneen kouluttautua alalle, jolla ainakin ennen oli paljon töitä ja hyvät liksat. "

Sama se on meksikolaisten kanssa, vaikka eivät ole yhtä tyhmiä kuin lähi idän ihmeet ja afrikkalaiset. Jotain niitten aivoissa on etteivät kykene abstraktiin ajatteluun.

Vierailija
90/90 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

huippuosaajat on töissä koodaamassa jo ennen ekaa yliopistokurssia, itseoppineita kun ovat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme