Minkälaisia painoja aloittelija tarvitsee kuntoiluun?
Olen hankkimassa kallista "älyfitnesspeiliä", mutta peili on jo itsessään niin kallis, etten varmasti laita 700€:a saman merkin säädettäviin käsipainoihin vielä lisäksi (säätö 2kg-32kg välillä per käsipaino)... Koska olen ihan nollakuntoinen lihakseton aloittelija, niin tarvitsisin vähän apua teiltä, jotka ruukaavat treenata painoilla: minkä kokoisia käsipainoja minun kannattaisi nyt alkuun torista halvalla ostaa, jotta pääsen alkuun? Kotoa löytyy ainoastaan yhdet 1,5kg käsipainot. Jos lisäksi hankkisin vaikka 3kg ja 5kg painot, niin pääseekö niillä keltanokka jo pitkälle? Vai kehittyykö painojen nostelussa niin äkkiä, että painoja todella tarvitsisi olla tosi isolla skaalalla? Onko ne säädettävät käsipainot sittenkin järkevä investointi?
Kiitos avusta
Kommentit (46)
Mä ostin aikoinaan alkuun sellaiset pienet levytangot ja niihin lukot sekä painoja. Pääsin aika pitkälle niillä.
Osta setti kahvakuulia, vaikkapa 4kg, 6kg ja 12-14kg. Pienemmillä treenaat käsiä, teet pystypunnerruksia, hauiskääntöjä, vipunostoja jne. Voit ottaa kummankin pikkukuulan käteesi niin saat siitä 10kg painon joka jo riittää haban treenaukseen kivasti.
Isoimmalla kuulalla treenaat kropan takaketjua, siis teet sitä perusetuheilautusta ja kyykyssä voit pitää sitä rinnallasi, ns "goblet squat".
Kahvakuulien etu käsipainoihin on siinä että painon voi laittaa "vääntämään vastaan" ja toisaalta voi tehdä käytännössä kaiken sen mitä käsipainollakin voi.
Perusosa treenistä on kuitenkin kehonpainoliikkeitä koko kropalle. Missään salilla ei tarvitse käydä mutta ulkokuntopuistoja kannattaa käyttää koska ne tekevät monipuolisesta treenistä helpomman toteuttaa ja ne tukevat kehonpainotreeniä, esim punnerrukset tangon päältä tai renkailta tai vetoliikkeitä jonkin tangon alta jne.
Aloittelijalle oleellista on tehdä paljon toistoja ja kiinnittää tarkkaa huomiota suorituspuhtauteen. Painojen määrästä ei kannata paljoa välittää, olet kasvattamassa ensi sijassa lihasta ja voima tulee kyllä lihaskasvun myötä. Sarjasta pitää tehdä niin pitkä että viimeiset toistot alkavat tuntua raskailta. Tämä on täysin oleellinen vaatimus.
Toinen seikka mikä pitää muistaa on se, että treenaaminen on pitkäjänteistä työtä, tulokset tulevat vuosien myötä. Kolmas tärkeä asia on se että syöt riittävän paljon ja kunnollista ruokaa. Neljäs asia on se että pitää osata levätä ja palautua. Tämä on se vaihe jossa lihaksesi kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Osta setti kahvakuulia, vaikkapa 4kg, 6kg ja 12-14kg. Pienemmillä treenaat käsiä, teet pystypunnerruksia, hauiskääntöjä, vipunostoja jne. Voit ottaa kummankin pikkukuulan käteesi niin saat siitä 10kg painon joka jo riittää haban treenaukseen kivasti.
Isoimmalla kuulalla treenaat kropan takaketjua, siis teet sitä perusetuheilautusta ja kyykyssä voit pitää sitä rinnallasi, ns "goblet squat".
Kahvakuulien etu käsipainoihin on siinä että painon voi laittaa "vääntämään vastaan" ja toisaalta voi tehdä käytännössä kaiken sen mitä käsipainollakin voi.
Perusosa treenistä on kuitenkin kehonpainoliikkeitä koko kropalle. Missään salilla ei tarvitse käydä mutta ulkokuntopuistoja kannattaa käyttää koska ne tekevät monipuolisesta treenistä helpomman toteuttaa ja ne tukevat kehonpainotreeniä, esim punnerrukset tangon päältä tai renkailta tai vetoliikkeitä jonkin tangon alta jne.
Aloittelijalle oleellista on
Kaikki eivät tykkää kahvakuulista. Mene ensin kokeilemaan. Mulla loppui hyvin alkaneet treenit koska en vain tykännyt kahvakuulasta, ihan eri fiilis oli tehdä käsipainoilla. En tiedä miten kahvakuula sinusta vääntää vastaan. Jos tarkoitat sitä että tietyissä liikkeissä tulee vastustusta kumpaankin suuntaan niin sehän onnistuu oikeastaan vain taljatreenillä.
En kehtaa mennä salille. Mulla on vähän jaksamisongelmia, joten en jaksa a)ihmisiä b)matkoja salille ja c) en pääse yli ahdistuksesta, että siellä urpona joutuisin räpeltämään ja näin väsyneenä ei varmaan jäisi personal trainerin opit edes päähän. Lisäksi kotona ei tarvitse ostaa kummosia reenivaatteita, inhoan shoppailua. Haluan tehdä kotona, joten siksi ostankin sen peilin. Tuote on Magic AI Mirror: https://magic.fit/ ja peili sisältää laajan "kirjaston" erilaisia treenejä ja tekoäly korjaa, jos tekee liikkeet väärin. Olen nainen, kun joku kysyi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Alakroppatreenissä ei kyllä 3-5 kg painoilla pitkälle pötkitä.
Pötkitään hyvinkin pitkälle. Tai itse asiassa ei tarvita mitään painoja. Montako pistoolikyykkyä pystyt tekemään? Sumopainijat treenaavat jalkojaan klassisella "shiko" tamppaamisella ja heidän jalkavoimiaan ei kannata epäillä...
Vierailija kirjoitti:
Alkuun 10 kg käsipainot, siitä 2,5 kg portain jonnekin 30 kg. Hyvä olisi olla vapaat painit eli normitanko ja siihen 50 kg verran levyjä alkuun, nostaen n. 150 kg. Nämä siis naiselle tehotreeniin. Alkupainoista etenee puolessa vuodessa tavoitteellisesti treenaten suurimpiin.
Be strong, sis!
Tuolla saa kyllä hyvin paikat rikki, jos ei ole yhtään treenannut.
Itse aloitin 5 kilon (säädettävillä käsi) painoilla, joihin olen lisännyt kilon lisää kuukaudessa. Ja luin lihaskuntotreeniä koskevaa kirjallisuutta, jossa oli ohjelma aloittelijalle, ja esimerkit, miten ohjelmaa muutetaanl kun voima lisääntyy. Kulmasoutua olen tehnyt jo alusta lähtien kahdeksan kilon kuulalla, nyt 11 kilon käsipainolla, jota lainaan mieheltä.
Kyllä kummallakin on aikansa ja paikkansa. Harrastan sekä painoilla tehtävää voimaharjoittelua että kehonpainotreenejä, enkä kyllä oikeastaan näe niitä toisiaan korvaavina. Ne eivät myöskään korvaa luonnetta tai kiltteyttä, eikä luonne korvaa liikuntaa.
Liikunta ei myöskään korvaa luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusosa treenistä on kuitenkin kehonpainoliikkeitä koko kropalle. Missään salilla ei tarvitse käydä mutta ulkokuntopuistoja kannattaa käyttää koska ne tekevät monipuolisesta treenistä helpomman toteuttaa ja ne tukevat kehonpainotreeniä, esim punnerrukset tangon päältä tai renkailta tai vetoliikkeitä jonkin tan
Siten se vääntää vastaan kun painon voi kääntää niin että kahva ei ole samalla akselilla painon kanssa. Tämä vääntö on kova ja se on erittäin hyödyllinen otevoiman ja käsivarsien vahvistamisessa.
En ymmärrä mitä tuo "ei tykkää" tarkoittaa. Itse tykkään kaikista mahdollisista tavoista joilla saan treenivaikutuksen aikaan. Kahvakuulat ja kehonpainotreeni sopivat minulle siksi koska ne eivät vaadi suurempia investointeja, ovat tehokkaita ja yksinkertaisia treenata. Myös treenivaikutus on erittäin hyvä, lihasmassa ei tule liikaa ja myös voimakestävyys saa hyvin harjoitusta. En ymmärrä miksi 1x100kg penkki olisi yhtään parempi saavutus kuin 20x60kg tai 45x etunojapunnerrus.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa mennä salille. Mulla on vähän jaksamisongelmia, joten en jaksa a)ihmisiä b)matkoja salille ja c) en pääse yli ahdistuksesta, että siellä urpona joutuisin räpeltämään ja näin väsyneenä ei varmaan jäisi personal trainerin opit edes päähän. Lisäksi kotona ei tarvitse ostaa kummosia reenivaatteita, inhoan shoppailua. Haluan tehdä kotona, joten siksi ostankin sen peilin. Tuote on Magic AI Mirror: https://magic.fit/ ja peili sisältää laajan "kirjaston" erilaisia treenejä ja tekoäly korjaa, jos tekee liikkeet väärin. Olen nainen, kun joku kysyi. -ap
Kuulostaa kuitenkin aika turhalta härpäkkeeltä. Kotona treenauksessa on sekin ongelma että se vaatii enemmän itsekuria: kun lähdet treenipaikalle sinun on paljon hankalampi olla tekemättä treeniäsi läpi. Kotona voi alkaa laiskottaa, juutut telkkarin tai tietsikan eteen ja sitten ajattelet "No, treenaan sitten huomenna"....
Matka treenipaikalle on tärkeä osa treeniä kun teet sen kävellen tai ehkä pyörällä. Toki jos lähiseudulta ei löydy sopivaa paikkaa se on este, mutta toisaalta paikkoja on paljon. Peruskehonpainoliikkeisiin ei tarvita juuri mitään, jokin kaide, putki tms on jo hyvä alku. Tällaisia löytyy mm. lasten leikkipuistoista, jos oikeaa ulkokuntopuistoa ei ole.
Liikkeitten suoritustapoja voit katsoa netistä, youtube on opetusvideoita pullollaan. Kuukausien ja vuosien jälkeen kehosi kyllä opettaa sinulle miten liikkeet tehdään, tarvitset siihen aikaa ja toistoja, muutama tuhat toistoa jo opettaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakroppatreenissä ei kyllä 3-5 kg painoilla pitkälle pötkitä.
Pötkitään hyvinkin pitkälle. Tai itse asiassa ei tarvita mitään painoja. Montako pistoolikyykkyä pystyt tekemään? Sumopainijat treenaavat jalkojaan klassisella "shiko" tamppaamisella ja heidän jalkavoimiaan ei kannata epäillä...
Vastasin jo tähän. Nyt puhutaan siitä millaiset painot aiotaan ostaa, ei kehonpainoharjoittelusta. Pistoolikyykky on suht helppo liike, jos vain tasapainoa on. Sumopainijoilla taitaa olla painoa omasta takaa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusosa treenistä on kuitenkin kehonpainoliikkeitä koko kropalle. Missään salilla ei tarvitse käydä mutta ulkokuntopuistoja kannattaa käyttää koska ne tekevät monipuolisesta treenistä helpomman toteuttaa ja ne tukevat kehonpainotreeniä, esim punnerrukset tangon p
Tarkoittaa sitä että ihmisillä on erilaiset persoonat, treenihistoriat ja anatomia. Kahvakuula ei toimi kaikille. Ei siinä ole mitään sen monimutkaisempaa ymmärrettävää.
Tämä on pelkkä mainos, lapset. Pitäisi varmaan poistattaa jos vaivautuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mainos mistä? Vai onko sinun kommenttisikin mainos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuun 10 kg käsipainot, siitä 2,5 kg portain jonnekin 30 kg. Hyvä olisi olla vapaat painit eli normitanko ja siihen 50 kg verran levyjä alkuun, nostaen n. 150 kg. Nämä siis naiselle tehotreeniin. Alkupainoista etenee puolessa vuodessa tavoitteellisesti treenaten suurimpiin.
Be strong, sis!
Tuolla saa kyllä hyvin paikat rikki, jos ei ole yhtään treenannut.
Itse aloitin 5 kilon (säädettävillä käsi) painoilla, joihin olen lisännyt kilon lisää kuukaudessa. Ja luin lihaskuntotreeniä koskevaa kirjallisuutta, jossa oli ohjelma aloittelijalle, ja esimerkit, miten ohjelmaa muutetaanl kun voima lisääntyy. Kulmasoutua olen tehnyt jo alusta lähtien kahdeksan kilon kuulalla, nyt 11 kilon käsipainolla, jota lainaan mieheltä.
Todella heikossa kunnossa saa olla jos 10-30 kg painolla saa itsensä rikki. Siinä kohtaa suosittelisin jo pt:n ja fysioterapeutin hankkimista.
Voimat kehittyvät ihmisillä todella yksilöllisesti varsinkin naisilla, eli sinänsä turhaa vertailla kovin pitkälle, mutta taisin aloittaa kulmasoudun 20 kg, enkä todellakaan paikkoja rikkonut. Ja esim. mavessa tuo 30 kg ei kyllä ole mikään mieletön paino. Jos systemaattisesti treenaa, se menee pian kummassakin kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko ketjua? Tässähän ap laittoi linkit ja kaikki hänen hienoon tuotteeseensa.
Älkää lapset olko noin herkkäuskoisia.
Oletko nyt edes käyttänyt niitä 1,5 kg painoja?
Oletko tehnyt yhtään treeniä kehon painolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kommenttini voisi olla mainos? Oletko tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt edes käyttänyt niitä 1,5 kg painoja?
Oletko tehnyt yhtään treeniä kehon painolla?
Jos olet nollakuntoinen ja lihakseton, niin aloita nyt näillä ennenkun satsaat tonnin turhiin vehkeisiin. Olis ihan hyvä esim saada lankku ja nousta kyykystä seisaalleen. Sit katso montako toistoa saat ja lähde siitä nostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kommenttini voisi olla mainos? Oletko tyhmä?
Ehkä tämäkin vastaus on mainos. Vaadimme sinua kertomaan mistä mainoksesta on kyse! Mainos-inception
Älä nyt pilaa hyvää ostoskokemusta tuommoisella. Se on pääasia tässä kuitenkin.