Turvaistuin Anttilasta=huono äiti?
Olen nyt kuullut ystävältäni olevani maailman välinpitämättömin äiti, koska
-ostimme auton turvaistuimen Anttilasta (vaikka olisi pitänyt ostaa 300-400euron istuin lastentarvikeliikkeestä)
-Ostan talvihaalarin H&M:ltä (pitäisi olla Reimatec)
-Lapsellamme on tavallinen syöttötuoli (pitäisi olla TrippTrapp, vai mikä ihme se onkaan)
Tämä lista olisi loputon, HUOH.
Kommentit (53)
Onhan istuimissa eroja, mutta kokonaisuuteen vaikuttaa moni muukin asia, kuten auton turvallisuustaso.
Pääasia, että teillä on turvaistuin, ap! Aivan liikaa näkee niitä lapsia, joita kuljetetaan autossa ilman minkäänlaista suojaa. :(
mutta turvaistuinta mäkään en kyllä olisi ostanut Anttilasta - mulla on tapana tutustua testeihin jne. ja harkita sitä tarkkaan. Siinä on vähän muusta kyse kun jossain vaatteessa.
Ja Anttilan istuimet ei monesti ole sellaisia, että niissä lapsi voisi istua esim. 3-4 v. asti selkä menosuntaan kuten suositellaan.
Sikäli toki hyvä että olette ostaneet ylipäänsä istuimen, jos ei ole varaa investoida kalliimpaan.
että nuo muut nyt on ihan sama, mutta ite oon aina panostanu vaikka viimesillä rahoilla siihen että lapset matkustaa turvallisesti ja ihan en noihin Anttila yms. turvaistuimiin luota :(
Varsinki just sen takia ku ne pitää suunnilleen alle vuoden ikäisellä kääntää jo nenä menosuuntaan.
toisaalta on myös junttimaista, että haalari ois pakko olla joku reimatekki ja tuoli triptrappi...
Nykyaikainen fiksu ja moderni city-äiti ostaa tuolin jonkun tutkitun ja testatun, suositusten mukaisen, ja syöttötuoli voi olla sitten yhtälailla Ikeasta tai joku Brion design tuoli. (Stokke TrippTrapp on jo out!)
Haalari voi olla myös yhtä lailla vaikka P.O.P tai H&M.
Anttila istuimessa voi kuljettaa lasta pitkään selkämenosuuntaan, ainakin tässä mallissa.
Kaverini, joka on itse täydellisyys, köröttelee japanilaisella kotterolla, jonka kyljen lävistäisi nyrkillä. Meille on turvatesteissä hyvin menestynyt auto.
Eiköhän meillä tässä maassa ole niin tarkat säännökset ettei muita kuin hyväksyttyjä lastentarvikkeita päästetä markkinoille.
Meillä on aina ennen ollu vanhempia, -80 -luvun autoja niin siks mie oon ennemmin panostanu kunnolliseen turvaistuimeen. Nyt on kyllä jo (vähän) uudempi, mutta edelleen on jääny päälle tuo, että turvaistuimet täytyy olla ihan kunnollisia.
Annahan kaveris puhua mitä haluaa............. ;)
siis oikeastiko nämä vastaukset ovat totta?
"Meille on turvatesteissä hyvin menestynyt auto"
Koska uudet autot ovat niin jäykkiä ja joustamattomia korirakenteensa vuoksi. Uusien autojen kovemmat korimateriaalit eivät vaimenna voimia yhtä
pehmeästi kuin aikaisemmat materiaalit lapselle.
meillä on vanha auto, mutta perusturvallinen. siis yleisesti turvalliseksi mielletty.
joo, onhan se anttilan istuinkin testattu MUTTA eihän se takaa turvallisuutta. Miksi et osta turvallista istuinta (joka menestynyt testeissä) käytettynä jos ei ole varaa uuteen? Anttilan istuimessa on olemattomat suojat (mm matalat sivusuojat). Kolari tilanteessahan sen tietää millaisen suojan nämä huonot istuimet antaa. itse ajattelen että vaikka rahasta on tiukkaa niin lasteni turvallisuudesta en halua tinkiä, mutta silti istuimet ei ole kalliimasta päästä.
kuin uusi pienempi auto.
Onko teillä joku vanha paska volvo?
Kyllä uusissa on esim. turvavarusteet (airbagit aikuisille, abs, erp jne.) ihan eri luokkaa kun vanhoissa, jos nyt ikinä luette esim. TM:ää tai mitään, niin eihän näistä tartte ees keskustella.
Tietty kuskin korvien välikin vaikuttaa (ja vaikuttaakin eniten), mutta kun siellä liikenteessä on muitakin urveloita.
meillä on vanha auto, mutta perusturvallinen. siis yleisesti turvalliseksi mielletty.
Uudet joustavat!
"Meille on turvatesteissä hyvin menestynyt auto"
Koska uudet autot ovat niin jäykkiä ja joustamattomia korirakenteensa vuoksi. Uusien autojen kovemmat korimateriaalit eivät vaimenna voimia yhtä
pehmeästi kuin aikaisemmat materiaalit lapselle.
"Suomessa myytävät, selkä menosuuntaan kiinnitettävät turvaistuimet ovat osoittautuneet kolaritilanteissa erittäin turvallisiksi."
ABS-jarrut ym. on ihan yleiset 90-luvun autoissa yms. ESP taas ei ole vieläkään pakollisena vaan usein lisävarusteena (ja osaan ei saa ollenkaan) ja vaikka 5 vuotta vanhoissa autoissa se on vain harvassa.
olisi meillä varaa, jos hetken aikaa kituutettaisiin. ei kyse ole siis pelkästään rahasta, vaan siitä, etten usko näiden 400e:n istuimien olevan niin paljon laadukkaampia kuin mitä tuo Anttilan istuin. Tilanne, jossa kallis istuin pelastaisi lapsen hengen ja halvassa lapsi menehtyisi on toooooooooooodela harvinainen (tästä on useita testejä, jotka olen lukenut). Lisäksi mieheni on erittäin rauhallinen kuljettaja (toki liikenne on täynnä törppöjä) ja lapsemme liikkuu autolla max.3krt/viikko ja muuutan kilometrin matkan.
Olet huolehivainen ja rakastava äiti! Liikenteessä ratkaisee niin auton kuljettaja kuin muukin liikenne. Turvaistuin on hyväksytty, muuten sitä ei suomessa myytäisi. Monissa "paremmissa" istuimissa maksaa merkki, ei turvallisuus. Itse tiedät parhaiten mikä teille sopii. En sanoisi sinua huonoksi äidiksi, koska et edes vaivaisi ajatuksia tällaisella jos huono olisit. Huolehdi omasta pienokaisesta juuri niin kuin sydämesi sanoo. Halaus pahaan mieleen!
ei oo teille paskan hyötyä kun joku risteyksessä tösäyttää kylkeenne. Ja siinä vaiheessa sen anttilan istuimen sivusuojat ovat aivan onnettomat.
mutta ei ne istuimet siellä lastentarvikeliikkeissä niin paljoa maksa. JA pääasia että on edes joku istuin. Tosin itse kaupunkikolarissa olleena panostan istuimiin. Maantienopeuksissa alkaa olla aivan sama mikä istuin on.