Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kadonneet kierukanlangat ?? Kellään ollut samanlaista tilannetta?

Vierailija
19.09.2008 |

Mulla on ollut ongelmia kuukautisten kanssa, epäsäännöllisiä vuotoja ja tiputtelua pitkin kuukautta. Kävin terkalla, eikä hän löytänyt lankoja kohdunkaulasta ollenkaan. Mulla on kolmatta vuotta käytössä hormonikierukka, ja tähän asti kaikki on ollut hyvin.

Mua pelottaa kovasti, kun oon ensiviikolla menossa ultraan, jossa katsotaan missä kierukka sijaitsee. Milläköhän sen nyt saa edes pois, jos on noussut kohtuun? Pelottaa siksikin, että jo asennus oli kovin kivulias :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Langat oli menneet kohdun sisälle ja kierukkaa poistettaessa oli aika tuskaisat oltavat. Lääkäri ei meinannut saada poistettua kierukkaa ja oli ihan viittä vaille ettei jouduttu nukutuksessa poistamaan. Viimein sai jollain "kierukkakoukulla" ronkittua sen ulos. Itse poistohan ei tuntunut missään, mutta se kierukan metsästys! Enpä tiedä kummalla oli enemmän hiki, lääkärillä vai minulla =). Sellaista vempelettä en enää anna sisuksiini tunkea. En halua pelotella, mutta tämä oli minun kokemukseni.

Mulla ei tuosta kierukasta muuten ollut mitään vaivaa, vaan tuli se 5 vuotta täyteen, joten siksi poistettiin.

Vierailija
2/19 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ainakin on ollut se 'vaarana' eli siksi juuri niitä lankoja olen joutunut kokeilemaan. Mulla tosin hertanmallinen kohtu = olivat aluksi epävarmoja onnistuuko kierukka pysymään sisällä. Nyt on ollut paikallaan kolme vuotta ja hyvin toimii, väliin tosin laskeutuu alemmas eli langat tuntuu alempana, väliin on ylempänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se kumminkin ole aika iso vempele? Mulla kierukanlaitto oli aikanaan niin kamalaa siksi, että menkkoja ei ollut vielä tullut 10 kk synnytyksestä. Pelottaa sekin jos se on muka voinut tulla itsestään ulos, kun olen sitä sorttia joka tulee raskaaksi heti :(((((( ainakin täytyy nyt käyttää sitten ehkäisyä ultraan saakka.

ap

Vierailija
4/19 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kierukka laitettiin 4kk sektion jälkeen, ei mullakaan ollu vielä kuukautiset alkaneet. Ja kun en ole alateise synnyttänyt ei laittokaan ollu niin yksinkertasta. Onneksi se onnistui miltei kivutta. Vähän nippaisi. Kun kävin vaihtamassa h-kierukan toissa kesänä uuteen, sanoi gyne että lankoja ei näy ollenkaan, ultralla katsottiin et se on siellä missä pitääkin. Mulla on kohtu taaksepäin kallistunut voimakkaasti. Kun gyne löysi h-kierukan sen poisto suoritettiin "ajan kanssa" ettei mulle tulisi mitään kammoa toimenpidettä kohtaan. Vähän joutui ronklaamaan (ei tuntunut hyvältä), mutta sai härvelin pois. Uuden laittamisessa tulikin sitten ongelma kun ulostuloreikää ei menannut löytyä millään. Se onnistui myös loistavasti hankalasta tilanteesta huolimatta. Mulla ei ole h-kierukasta kuin hyvää sanottavaa.

Mä tuun raskaaksi heti kun ees vilkasen miestä jos ei ehkäisy oo ihan varmaa. H-kierukka on just siittä hyvä kun se on niin huoleton eikä oo menkkoja ollenkaan. Halujakin on liian kanssa.

Vierailija
5/19 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle muuten neuvola terkka joskus sanoi, että sen pitäisi vaikeuttaa raskautumista... ei sitten näköjään pidä paikkaansa :)

Vierailija
6/19 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisekseen, mies valitti joskus että ne langat pistelee hepin päätä...

Vierailija
7/19 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista tietoa löysin nyt itse etsimällä. En tiedä mihin viestini katosi, mutta vastailin edelliselle, että mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, josta neuvolaterkka aikanaan sanoi että vaikeuttaa raskaaksi tuloa :)

AP

Ekspulsio

Hormonikierukka voi luisua pois kohdusta potilaan huomaamatta. Hormonikierukan osittaisen tai täydellisen poistumisen oireita ovat vuoto ja kipu. Osittainen poistuminen saattaa heikentää hormonikierukan tehoa. Normaalisti MIRENA vähentää kuukautisvuodon määrää, joten vuodon määrän lisääntyminen saattaa olla merkki hormonikierukan poistumisesta.

Paikoiltaan luisunut hormonikierukka on poistettava, ja uusi hormonikierukka voidaan asettaa samalla. Naisen olisi hyvä oppia tunnustelemaan hormonikierukan lankoja emättimessä.

Perforaatio

Kohtuontelon tai kohdunkaulan perforaatio on mahdollinen erityisesti asetuksen yhteydessä. Kohdun ulkopuolelle joutuneen hormonikierukan ehkäisyteho on alentunut, ja se on poistettava. Kohdunseinämän puhkeamisriski voi suurentua synnytyksen jälkeen tehtävissä asetuksissa (ks. kohta 4.2 "Annostus ja antotapa"), imettävillä äideillä ja naisilla, joilla on pysyvästi taaksepäin kallistunut kohtu.

Vierailija
8/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten synteettisille hormoneille/ myrkyille yliherkät naiset reagoi niihin? Ei synteettiset hormonit ole kehon omia hormoneja! Niiden sanotaan olevan hormonien kaltaisia. Ne aiheuttaa haittaoireita kuten myrkyt yleensä tekevät. Allergisille annoskoolla ei ole mitään merkitystä!

Syöpähoidoissa käytetään myöskin näitä myrkkyjä, mutta isompina annoksina. Vastustuksestani huolimatta kohtuuni se värkki laitettiin ja liikuntakyky meni. Nyt vain odotellaan milloin vaikutus loppuisi ja kärsitään tästä "hormonihelvetistä" vihaten koko kapistusta ja gynekologeja!

Vierailija
9/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ikinä ottako kierukkaa. Mullakin se oli pois paikoiltaan ja sitä irroiteltiin sitten kohdusta. 

Mulla vuosi verta aluksi jatkuvasti ja sen jälkeen tuli normaalisti menkat joka kk. 

Vempain kuitenkin onnistui silti ehkäisemään, kun en tullut raskaaksi. 

Vierailija
10/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on varmaan kietoutuneet sisälläsi olleen peniksen ympärille.

Vierailija
11/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten synteettisille hormoneille/ myrkyille yliherkät naiset reagoi niihin? Ei synteettiset hormonit ole kehon omia hormoneja! Niiden sanotaan olevan hormonien kaltaisia. Ne aiheuttaa haittaoireita kuten myrkyt yleensä tekevät. Allergisille annoskoolla ei ole mitään merkitystä!

Syöpähoidoissa käytetään myöskin näitä myrkkyjä, mutta isompina annoksina. Vastustuksestani huolimatta kohtuuni se värkki laitettiin ja liikuntakyky meni. Nyt vain odotellaan milloin vaikutus loppuisi ja kärsitään tästä "hormonihelvetistä" vihaten koko kapistusta ja gynekologeja!

Vastustuksesta huolimatta? Enpä usko että kenellekään väkisin laitetaan kierukkaa

Vierailija
12/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukkaa ei kannata ottaa: siitä koituu aina riesaa ja yleensä kipua. 

Monikohan mies antaisi asentaa kehoonsa kipua ja verenvuotoa tuottavan vierasesineen pelkän seksin takia?

Vierailija
13/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukkaa ei kannata ottaa: siitä koituu aina riesaa ja yleensä kipua. 

Monikohan mies antaisi asentaa kehoonsa kipua ja verenvuotoa tuottavan vierasesineen pelkän seksin takia?

Hormonikierukkaa ei laiteta "pelkän seksin takia".

Minulle esim oli pelastus kun runsaat kuukautiset aiheutti anemian eikä saatu muuten kuriin kuin Mirenalla. 

Vierailija
14/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kuparikierukka vuoden. Ekat 4 kk runsasta vuotoa. Sitten piti tottua täysin uudenlaisiin kramppaaviin kuukautiskipuihin, jotka vetivät välillä ns. tonttiin, kun kouristi niin kovasti että melkein piti ottaa tukea lattiasta. Vuoden ajan sitä yritin pitää ja sitten sanoin miesystävälle, että pitää sitten vaan käyttää keskeytettyä yhdyntää, kuten aiemmin. En siis voi käyttää hormonaalista ehkäisyä ja no kondomit, yäk. Olen jo 35-vuotias ja olen käyttänyt keskeytettyä yhdyntää aina. Onneksi, kun ikää tulee lisää raskaudenriski pienenee. 

Vierailija
15/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan normaalia, että välillä langat tuntuu ja välillä ei. Itse en niitä edes tarkkaile. Utralla sitten gyne kierukan on tarkistanut, kun muutenkin olen käynyt gynellä. Minullakin on kaikenlaista vuotoa. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Toki voihan se kierukka liikkuakin, mutta näin itselläni.

Tässä ketjussa on liian negatiivinen käsitys kierukasta. Sillä hoidetaan monta sairautta, eikä ehkäisy ole mikään ainoa syy ottaa kierukkaa. Itselläni hoidetaan vaikeaa anemiaa. Pillereihin verrattuna hormonimäärä on vähäisempi. Harmittaa kun täällä jaetaan aina mustavalkoista tietoa faktana ilman, että ymmärretään edes koko asiaa.

Vierailija
16/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärillä alavatsakipujen vuoksi. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi, että kierukan lankoja ei näy ja kohtu tuntuu isolta. Laittoi lähetteen naistentautien polille. Syyksi selvisi iso myooma, joka hoidettiin myöhemmin kohdunpoistolla.

Vierailija
17/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kierukka on ollut ainakin tosi hyvä ja helppo ehkäisymenetelmä. Menkat loppuivat heti eikä ole ollut kipuja tai muuta. Nyt kun kierukka on ollut jo yli 5 vuotta niin kierron vaiheet tuntuvat selvemmin kuin alussa ja gyne sanoi, että jos menkat alkavat tulla läpi niin pitäisi vaihtaa uuteen. No nyt odottelen lähinnä, että tulee oikea aika poistaa ja yrittää raskautta.

Vierailija
18/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta, ne langat välillä "katoavat" itsellänikin. Kohtukin on lihas eikä mikään staattinen kolo.

Itselleni kierukka on ollut pelkästään positiivinen kokemus. Runsaat kuukautiset loppuivat kuin seinään (olen jaksavampi ja pirteämpi kun ei ole jatkuvaa anemiaa), esivaihdevuosioireet hävisivät ja ehkäisykeinona vaivaton. Aion ottaa uuden, kun tästä loppuu teho. Osalle ei tietenkään kierukka sovi, mutta itselläni näin. 

Vierailija
19/19 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergiselle annoskoolla nimenomaan on merkitystä. Jos allergia on lievä, sietää pientä annosta ilman oireita. Jopa hengenvaarallisesti allergisille annetaan siedätyshoitoa siten, että häntä altistetaan hyvin hyvin pienelle määrälle allergisoivaa ainetta joka päivä.

Minä en voi käyttää mitään tablettimuotoista hormoniehkäisyä, mutta hormonikierukan kanssa ei ole ollut alkuoireiden jälkeen mitään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme