Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkökulma: Miesten yksinäisyysepidemian syy: Miehet putosivat kelkasta

Vierailija
16.06.2025 |

Onkohan noin että miehet ovat jääneet kelkasta ja eivät siksi saa naista

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ffc0b6fb-eb11-4297-8cfd-8eeb0321c6b4

Kommentit (2308)

Vierailija
2001/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen nainen. Ja olepa sinäkin rehellinen: kuinka suhtautuisit itse jos miehet puhuis naisten suulla? Niinpä. Oksettavaa seksismiä tuollainen. Miksi edes oletetaan, että me naisetkaan halutaan lukea tuota jatkuvaa tyhjäpäistä moskaa? Kyllä minä haluaisin monenlaisia näkökulmia, monenlaista tekstiä. En noita jatkuvia alapääjuttuja ja miesvihaa"

Et ole nainen. Ja vaikka olisitkin, niin missä kohtaa tuossa artikkelissa nainen puhuu miehen suulla? Siinähän nimenomaan avataan syitä sille, miksi naisia ei enää parisuhde välttämättä innosta. Mikä siinä on miesvihaa?

Kyllä minä olen nainen, yritä vaan kestää se, että kaikki naiset ei vihaa miehiä. Meitä reilujakin on, jotka haluaa kaikille hyvää tasapuolisesti. 

Koko juttu on hyvin vääristelevästä näkökulmasta kirj

En tiedä. Itse en ole nimitellyt. Tosin minua (?) ilmeisesti itseäni nimitteli toinen nainen hyvin hyvin rumasti. Kysypä vaikka häneltä!

Täällä on monta eri kirjoittajaa. Muistakaa se.

Vierailija
2002/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos arvostelee asiaa / aihetta, arvostellaan naisten tapaa toimia. Ei yksilöä."

Mutta miksi se koko asia sinua hetkauttaa suuntaan ja toiseen jos et edes naista haluaisi?

"Silti spermaviemärit alkavat naukumaan kuinka kanssakeskustelija on incel"

Ja miksi se herättää sinussa noin paljon tunteita että pitää käyttää noin alatyylisiä nimityksiä jos et edes haluaisi naista?

Olen eri, mutta miksi nimittely ei aiheuttaisi loukkaantumista? Eiköhän se ole täysin normaalia, jos nimitelty ihminen reagoi vihaisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2003/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä kun vaan miehistä saa mitä tahansa paskaa kirjoittaa. Jatkuvasti.

Vierailija
2004/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa on myös linkkejä muihin artikkeleihin, joissa miehet äänessä, lue pois. Toisekseen mikään ei estä miehiä kirjoittamasta, senkus kirjoittelee mutta miksei niitä näy? Ehkei miehiä kiinnosta sitten kirjoittaa. Ja kuka paremmin kirjoittamaan naisten näkökulmasta, naisten asioista kuin nainen. Jos olet lukenut siis artikkelia niin aika lailla se on juuri siitä lähtökohdasta ja sitten yleisesti siitä, miten maailma on muuttunut entisajoista ja mitä tutkimuksia tehty maailmalla. Kaikki pohjautuu kuitenkin näihin, missä ne miehet ovat itse kyselyihin ja muuhun vastanneet. 

Miksei niitä näy?

Kun Osmo Kontula kirjoittelee väestöntutkimuslaitoksen nimissä faktoja naisista, ne haudataan todella syvälle. Miksi naiset eivät julkaise mitään negatiivista naisista? Miksi maksettu tutkimus "miesten asenteista" sai pa

Olisikohan osa ongelmaa se, että miehet odottavat naisten ratkaisevan heidän ongelmansa? 

Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta me naiset emme ole kaikkivoipia. Emme voi heilauttaa taikasauvaa ja poistaa kaikkia vaikeuksia miesten tieltä. 

Miltä kuulostaisi, jos miehet ja naiset yrittäisivät yhdessä rakentaa yhteiskunnan, jossa kaikilla olisi hyvä elämä? 

Vierailija
2005/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt naurata.

Vierailija
2006/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naisten tapa ilmentää aggressiota voi olla se, että miehet halutaan nähdä reppanoina luusereina eli määritellä heidät omasta näkökulmasta. Tästähän miehet ketjussa pitkälti ovat kirjoittaneet. Ja sitten vastataan: miehet tuottavat yksinäisyydelllään ja sinkkuudellaan lieveilmiöitä ja näkyvää vihaa. Entäpä jos se reppanaksi leimaaminenkin on vihaa, se on vain verhottu säälinsekaiseen ylemmyydentuntoon?"

Ihan hyviä kysymyksia ja ajatuksia. Maailma valitettavasti toimii keskimäärin niin että näkyvä viha saa enemmän huomiota kuin näkymätön. Se ei tarkoita että muun vihan olemassaolo haluttaisiin jotenkin pahantahtoisesti piilottaa tai naisten tekemisisä vähätellä. Ihmismieli vain toimii niin että näkymättömissä oleva asia ei herätä niin paljon huomiota ja reaktioita kuin kovin näkyvä viha.

Vierailija
2007/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sanotaan näin: jos tutkimuksen mukaan miehistä n 13 % kokee yksinäisyyttä ja naisilla sama luku oli n. 12 % (desimaaleja en muista), niin onko tosiaan miesten yksinäisyysepidemiasta kyse? "

Eikähän tuolla kuitenkin viitata vain siihen että kyse on selkeästi kasvavasta ilmiöstä jolla on sen lisäksi selkeitä näkyviä vaikutuksia. Näitä sanoja kuten "epidemia" käytetään usein aika vapaasti ja välillä toki huolimattomastikin mutta ei niihin ehkä kannata ensimmäisenä tarttua.

Kyse on kuitenkin ilmiöstä jolla on sekä yhteiskunnallisia vaikutuksia että yksilötason vaikutuksia. Ja voi olla että miesten kohdalla se nostattaan enemmän näkyvaa vihaa ja muita lieveilmiöitä kuin naisten kohdalla ja siksi miesten kohdalla se nähdään isompana ongelmana vaikka prosenttiluvut ovat melkein samat.

Naisten tapa ilmentää aggressiota voi olla se, että miehet halutaan n

Sanoisin, että yksinäiset miehet pitkälti leimaavat itse itsensä reppanoiksi vaatimalla, että naisten tulisi pelastaa heidät ja tuoda heidän elämälleen tarkoitus. 

Näiden miesten samaan aikaan tuntema viha ja halveksunta naisia kohtaan aiheuttaa puolestaan naisissa aggressiota. 

Mitä miehet voisivat tehdä auttaakseen toisia miehiä? 

Vierailija
2008/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos arvostelee asiaa / aihetta, arvostellaan naisten tapaa toimia. Ei yksilöä."

Mutta miksi se koko asia sinua hetkauttaa suuntaan ja toiseen jos et edes naista haluaisi?

Ja miksi se herättää sinussa noin paljon tunteita että pitää käyttää noin alatyylisiä nimityksiä jos et edes haluaisi naista?

Olen eri, mutta miksi nimittely ei aiheuttaisi loukkaantumista? Eiköhän se ole täysin normaalia, jos nimitelty ihminen reagoi vihaisesti. 

Tietenkin mutta alkuperäinen ihmettely koski sitä miksi tämä henkilö edes alunperin osallistuu koko keskusteluun (jossa voi sitten ehkä tulla nimitellyksi) jos kerran häntä ei omien sanojensa mukaan edes naiset juuri kiinnosta. Ja sinkkuus on oma aito valinta.

Vierailija
2009/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt naurata.

Laita vastaavia juttuja naisista, kiitos! Montako löydät? Linkkaa vaikka muutama tästä lähiajoilta. Luulis olevan helppo tehtävä.

Vierailija
2010/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisikohan osa ongelmaa se, että miehet odottavat naisten ratkaisevan heidän ongelmansa? "

Oletko sinä se, joka edellä kirjoitti sen suuntaisesti, että miten kolumnissa taas naiset joutuivat ratkaisemaan miesten ongelmat? 

Ihmettelen todellakin mistä ihmeestä olet päätynyt tuollaiseen päätelmään, että miehet odottavat naisten ratkaisevan heidän ongelmansa? En ole kuuna kullan valkeana nähnyt miestä, joka puhuisi mielellään ongelmistaan saati odottaisi naisten niitä ratkaisevan. Ei. Sellaista ilmiötä ei vain ole olemassa.

Kukaan muukaan ihminen ei sellaista odota. Se on itse asiassa erittäin ylimielistä, röyhkeää ja aliarvioivaa kuvitella ratkaisevansa muiden ongelmia - vaikka joku sitä sattuisi pyytämäänkin. Ainoa poikkeus tähän on lääkäri, joka määrää lääkkeet vaikkapa VTI:n tai muun vastaavan yksinkertaisen jutun hoitoon.

Vierailija
2011/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin lietsoo naisvihaa nää miesvihaajat kyllä. Turha ihmetellä. Ikävä kyllä vihaan vastataan vihalla.

Vierailija
2012/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisikohan osa ongelmaa se, että miehet odottavat naisten ratkaisevan heidän ongelmansa? "

Oletko sinä se, joka edellä kirjoitti sen suuntaisesti, että miten kolumnissa taas naiset joutuivat ratkaisemaan miesten ongelmat? 

Ihmettelen todellakin mistä ihmeestä olet päätynyt tuollaiseen päätelmään, että miehet odottavat naisten ratkaisevan heidän ongelmansa? En ole kuuna kullan valkeana nähnyt miestä, joka puhuisi mielellään ongelmistaan saati odottaisi naisten niitä ratkaisevan. Ei. Sellaista ilmiötä ei vain ole olemassa.

Kukaan muukaan ihminen ei sellaista odota. Se on itse asiassa erittäin ylimielistä, röyhkeää ja aliarvioivaa kuvitella ratkaisevansa muiden ongelmia - vaikka joku sitä sattuisi pyytämäänkin. Ainoa poikkeus tähän on lääkäri, joka määrää lääkkeet vaikkapa VTI:n tai muun vastaavan yksinkertaisen jutun hoitoon.

Mitä miehet aikovat tehdä näille ongelmille?

Vierailija
2013/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naisten tarvitse ratkaista miesten ongelmia, mutta varmaan riittäis ihan et lopettaisivat tuon jatkuvan miesvihan. Mutta ei. Liian ylivoimaista.

Vierailija
2014/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naisten tapa ilmentää aggressiota voi olla se, että miehet halutaan nähdä reppanoina luusereina eli määritellä heidät omasta näkökulmasta. Tästähän miehet ketjussa pitkälti ovat kirjoittaneet. Ja sitten vastataan: miehet tuottavat yksinäisyydelllään ja sinkkuudellaan lieveilmiöitä ja näkyvää vihaa. Entäpä jos se reppanaksi leimaaminenkin on vihaa, se on vain verhottu säälinsekaiseen ylemmyydentuntoon?"

Ihan hyviä kysymyksia ja ajatuksia. Maailma valitettavasti toimii keskimäärin niin että näkyvä viha saa enemmän huomiota kuin näkymätön. Se ei tarkoita että muun vihan olemassaolo haluttaisiin jotenkin pahantahtoisesti piilottaa tai naisten tekemisisä vähätellä. Ihmismieli vain toimii niin että näkymättömissä oleva asia ei herätä niin paljon huomiota ja reaktioita kuin kovin näkyvä viha.

No mehän juuri olemme tilanteessa tässä ketjussa, että ns. näkymättömissä oleva viha on herättänyt huomiota ja reaktioita. Kuten se aina herättää, leimaaminen ja sheimaaminen on epäsuoraa väkivaltaa, mutta aivan yhtä vahingollista kuin fyysinen väkivalta, sillä synnymme toisten katseessa ja puheissa eikä nuorilla ihmisillä ole paljon muuta mistä itsensä rakentaa kuin muilta (erityisesti vastakkaiselta sukupuolelta, jos on kyseessä hetero) saatu palaute. 

Kyllähän nämä aika vakavia juttuja ovat, jos ei tunnisteta nimittelyä, leimaamista ja kiusaamista, joka tapahtuu sanallisesti.

Vierailija
2015/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 'mies' on 'perustellut", että hän voi täällä jatkuvasti nimitellä naisia, mitä törkeimmillä tavoilla, koska joku, jossain toisaalla, joskus ammoin on nimitellyt jotain miestä siaksi. Se oikeuttaa häneltä kaikki nuo törkeät nimitykset, koska sukupuoli!!! Toisin päin se ei tietenkään hänestä ole sallittua.

Vierailija
2016/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ratkaista ne ihan itse, kuten ovat tehneet tuhansien vuosien ajan.

Miehen nostaa ojasta vain se mies itse.

Vierailija
2017/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti olen pysynyt kelkassa. On hyvät  koulutus ja siten hyvät tulot ja hyvä asema. Ei se ole enää pelkästään tämä puoli. Nyt tämän lisäksi tulee olla pitkä ja komea. Naiset ottavat vain siitä top 10 joukosta tai ei sitten ollenkaan .

Vierailija
2018/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muut miehet eivät viitsi ojentaa kättään ja vetää, että toinen pääsisi helpommin ylös? 

Vierailija
2019/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla miehet valittavat ihan jatkuvasti naisenpuutettaan jopa siinä määrin, että uhkaavat jättäytyä jopa työelämän ulkopuolelle, koska he eivät ole onnistuneet "saamaan" naista. He eivät siis koe elämäänsä mielekkääksi ilman naista, joka ilmeisesti ratkaisisi kaikki heidän ongelmansa ja toisi onnen. Ja kyllä näitä samankaltaisia juttuja kuulee ihan tuolla oikeassakin elämässä. Että kyllä näitä miehiä on, jotka odottavat naisen ratkaisevan ongelmansa.

Vierailija
2020/2308 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitähän juuri on keskusteltu monta sivua, kun ei nosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi