Pitäisikö sinusta luokanopettajilla olla parempi palkkaus?
Kommentit (44)
Vierailija:
7, valmisteluun, kokeiden ja muiden vastaavien korjaamiseen yms menee aikaa.
Mutta mikä on se tuntimäärä, joka on työsopimuksessa?
Mieheni on erityisluokanopettaja ja hänellä taitaa olla opetettavia tunteja 21. Sen lisäksi on opettajainkokoukset, tiimipalaverit, tuntien ja teemapäivien suunnittelut, kokeiden korjaukset, koulutukset, vanhempien tapaamiset, HOJKS:ien kirjoittamiset ja näin keväisin mm. kirjaesittelyissä juoksemiset, kirja- ja tarviketilaukset.
Juuri tenttasin mieheltäni nämä asiat, kun ihmettelin, mikä helvetti siinä on, ettei sitä näy kotona koskaan ennen neljää ja vielä pitää iltakaudet tehdä paperihommia kotona. Ihan paska homma sanon minä.
Niin ja sitten on vielä idioottivanhemmat, jotka soittaa kaiken maailman kissanristiäisasiat iltaisin tai aamuisin.
kun sinunkaltaisesi tampiot eivät vain tajua. Opettajan opetusvelvollisuus EI OLE sama asia kuin muiden alojen viikkotuntimäärä. Se on pidettävien tuntien määrä mutta työaika on silti jotain aivan muuta.
joka 37,5 viikkotuntimäärään olisi ei todellakaan edes riitä kaikkeen oppituntien ulkopuoliseen työhön.
Vierailija:
Ei kukaan kykene opettamaan tunteja täysin valmistelematta, eikä ainekirjoitukset, kokeet ym. korjaannu itsestään. Vanhempiin ei pidetä yhteyttä oppituntien aikana, arvioinnit eivät tekeydy itsestään. Kirja- ja materiaalitilauksia ei voi hoitaa oppituntien kestäessä, opettajien kokouksia ja koulutuksia ei oppilaiden kouluajalla järjestetä jne. jne.
Mulla on esim. työsopimuksessa tunteja 37,5. Kuitenkin asiakkaista mulla käy noin 25 t / viikko. Eli 12,5 tuntia teen " muita hommia" .
Luulisi, että vaikka alkuopettajilla olisi vaikka työtunteja 30 / vko, joista 24 opetusta. Tai jotain sellaista.
seiska
En ehtisi opettaa yhtäkään tuntia enempää, sillä muuta työtä on niin paljon, ettei niistä koskaan selviä 8 ja 16 välillä.
Tämä on ihan ikuisuuskysymys, kun ihmiset ei oikeesti käsitä, mitä opettajan työ on tänä päivänä.
Vierailija:
Työsopimuksissa ei ole työtuntien määrää, vaan oppituntien määrä.
Onpas teillä huono työehtosopimus, jos siellä ei ole määritelty työtunteja.
Olen siltikin sitä mieltä, että luokanopettajien palkkaus on kohdillaan.
t. seiska
opetusvelvollisuustuntien määrä, joka siis on luokanopettajalla 24. Sen yli menevistä OPETUStunneista saa ylituntipalkkaa, mutta kaikki muu työ mitä opet tekevät tehdään ikäänkuin " omalla ajalla" . Kukaan ei valvo, kuinka paljon käytät noihin muihin töihin aikaa, eikä minimiä tai maksimia ole, kunhan hoidat hommasi. Harvalta onnistuu töiden kunnolla hoitaminen niin että viikkotuntimäärä jäisi tavallista 37,5h viikkoa lyhemmäksi, yleensä se on päinvastoin.
Vierailija:
kun sinunkaltaisesi tampiot eivät vain tajua. Opettajan opetusvelvollisuus EI OLE sama asia kuin muiden alojen viikkotuntimäärä. Se on pidettävien tuntien määrä mutta työaika on silti jotain aivan muuta.
Totta helvetissä mä tajuan, että opettajilla on muutakin duunia kuin opettaminen.
Mä en vain ole aiemmin tiennyt sitä, että joillain voi olla noin kehno työehtosopimus, ettei ole edes työtunteja määritelty!
seiska
kyllä sinäkin saatat olla toista mieltä sitten, kun oma lapsesi menee kouluun. Miltä sinusta tuntuisi, jos soittaisit esim. siitä, että lastasi on kiusattu opettajalle, ja opettaja vastaisi, että sori, mulla on nyt mun työehtosopimuksen mukaiset työtunnit täynnä, palataan asiaan ensi viikolla? Kaikilla aloilla vaan ei voi määritellä ihan tarkkaan työtunteja.
Itse olen sitä mieltä, että opettajien palkkoja pitäisi ehdottomasti nostaa. Ylempi korkeakoulututkinto, rankka työ ja palkkaa vain noin 2100 euroa kuussa. Ei kiitos. Itse en ole tehnyt enää aikoihin koulutustani vastaavia töitä, kun muulta löytää samalla koulutuksella kiinnostavampia, helmpompia ja paremmin palkattuja töitä.
ei kykene pitämään opettajien puolta, esim. 1.3.2007 voimaan tullut uusi ovtes on vain yksi osoitus asiasta.
Ja opettajien työajasta ja työtehtävistä: hommahan menee niin, että tehtäviä tulee koko ajan lisää (lait, asetukset, kunnan sisältä tai vain innovatiiviselta reksiltä) tai jokin toimenkuva vaivihkaa laajenee, mutta tilanne ei palkassa näy.
Luokanopettajien palkka on itse asiassa aika lailla samoissa muiden opettajien kanssa. Tällä hetkellä surkein tilanne suhteessa työmäärään on kyllä lukion maikoilla, lillukanvarsia kaikki tyyni, kun eivät juuri urputa asiastaan. Ja mitä tekee OAJ? - Ei mitään, paitsi maksaa ylisuurta palkaa järjestöpomoilleen...
Kyllä ne päätökset tekee Opetusministeriö, kansanedustajat ja kuntatyönantaja.
Opetusvelvollisuudet menevät niin epäreilusti, ettei ole tosikaan. Mä olen myös yhtenäisessä peruskoulussa ja kyllä syö miestä, kun samassa hommassa on eri etuudet.
Jos vertaa esim. äidinkielen opettajaa ja luokanopettajaa, on ero aikamoinen. Itse olen erikoistunut äidinkieleen ja suorittanut sitä aineenopettajan pätevyyden verran. Yläkoulun äidinkielen opettajalla on opetusvelvollisuus 16 tuntia ja minulla 24. Opetan alakoulun puolella 10 tuntia äidinkieltä ja yläkoulussa 4. Sen lisäksi minulla on 10 tuntia omalle luokalleni, jossa on 2 integroitua erityisoppilasta, joille kirjoitan HOJKS:t. Viimeksi mainitusta en saa mitään ylimääräistä korvausta.
Yläkoulun luokanvalvojat tapaavat oppilaiden vanhemmat kerran yläkoulun aikana, seiskalla. Minä tapaan 30 oppilaan luokkani vanhemmat kaksi kertaa vuodessa.
Yhtenäinen peruskoulu ei tule toimimaan kunnolla koskaan ellei näitä epäkohtia poisteta.
että opetusala (kuten myös terveys- ja sosiaalipuoli) on jäänyt yleisessä palkkakehityksessä muiden " tuloksellisempien" alojen jalkoihin. (Eihän kutsumustyöstä tarvitse maksaa palkkaa... )Ei nykyinen palkkaus vastaa millään mittarilla työn vaatimaa vastuuta/koulutusta/työaikaa. Ehkä asiaan herätään sitten, kun kunnilla alkaa olla vaikeuksia saada päteviä opettajia töihin, opetuksen taso laskee rytinällä ja lapset alkavat todella voida kouluissa pahoin. On ihan selvää, että useat opettajat hakeutuvat muihin hommiin, joissa tehdystä työstä maksetaan asiallinen korvaus.
Minusta he saavat kohtuuttoman huonoa palkkaa koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden. Tunnen monta luokanopettajaa, jotka ovat vaihtaneet paremmin palkatuille aloille. Harmi sinänsä, että hyvää opettaja-ainesta valuu muihin hommiin.
Sitä saa mitä tilaa. Tosin ihan sama, Keskusta, Kokoomus ja SDP kaikki porvarin asialla.
Palkka on aina vähän monipiippuinen käsite. Mikään ei ole tietty riittävästi ja surullista on mm. se että monet pätevät miesopettajat hakeutuvat varsinkin luokanopettajan hommista muihin töihin. Opettajan töissä on kuitenkin paljon myös hyviä puolia, joita ei minusta sovi unohtaa, kuten vaikka pitkät kesälomat. Se on loistavaa kun saa olla omien pien ten alakoululaisten kanssa kesät yhdessä, harvassa muussa ammatissa on moista mahdollisuutta.
Mutta mitä tuohon alakoulun ja yläkoulun palkkauseroon ja tehtävien tuntien määrään tulee, niin tässä ketjussa on hivenen noita kärjistetty. Alakoulun luokanopettajan opetusvelvollisuus on 24 tuntia ja esimerkiksi historian tai biologian opettajan opetusvelvollisuus on 23 tuntia ja väittäisin, että esim. yläkoulun historian kokeet on aika paljon hitaammat korjata kuin alakoulun oppilaiden. Lisäksi yläkoulun opettaja on usein monenakin päivänä koululla neljään ja heillä usein paljon enemmän hyppytunteja kuin mitä alakoulun opettajilla eli päivät on yläkoulun puolella pidemmät, vaikka oppitunteja olisikin suht saman verran. Minun tuttuja kun on ollut esim. kielten opettajan hommissa sekä alakoulussa että yläkoulussa ja kyllä sen eron huomaa. Lisäksi yleensä yläkoulun opettajat ovat opiskelleet ammattiaan varten pidempään.
Niin tai näin, niin opettajan työpäivät ovat paljon pidempiä kuin mitä opetusvelvollisuuden tunnit antavat ymmärtää. Luultavasti opettajien päivät ovat hyvinkin paljon pidemmät kuin virkamiehen 37,5 tai 40 tuntia viikossa, mutta toisaalta toisessa puolessa vaakakuppia on taas 10 viikon kesäloma. Lopputulos on varmaan se, että työmäärät ovat suht samat oli sitten opettaja tai virkamies tuntimäärineen, opettajilla ne tunnit vaan kasautuvat enemmän talveen.
Palkka on todella huono, kun ajattelee työn vaativuutta ja rankkuutta. Koulutuksin on pitkä.
Ei kukaan kykene opettamaan tunteja täysin valmistelematta, eikä ainekirjoitukset, kokeet ym. korjaannu itsestään. Vanhempiin ei pidetä yhteyttä oppituntien aikana, arvioinnit eivät tekeydy itsestään. Kirja- ja materiaalitilauksia ei voi hoitaa oppituntien kestäessä, opettajien kokouksia ja koulutuksia ei oppilaiden kouluajalla järjestetä jne. jne.