Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä maalla voi tehdä?

Vierailija
15.06.2025 |

Miesystävän isälle (maanviljelijä) sattui tapaturma ja miesystävää pyydettiin nyt viikonloppuna avuksi. MInä lähdin tietenkin mukaan, mutta ei täällä ole minulle mitään. Miesystävä ja veljensä sekä tämän kaveri ovat traktoreitten kanssa pellolla, miesystävän äiti tekee jotain rehuntiivistystä ja miesystävän isä vastaa päivällä navetasta, jonne pääsee kuulemma ihan hyvin, vaikka olkapää on leikattu ja hankalasti lastassa. 

Ehdotin, että teen ruokaa. Ei kuulemma tarvitse, jokainen lämmittää itse ruokansa, jos ehtii käväisemään tuvassa. Ehdotin, että keittelen kahvit ja vaikka leivon, ei kuulemma tarvitse, kahvit on termareissa ja traktoreissa mukana vettä, ei ole aikaa tauoille. Ehdotin, että kitken kasvimaalla, mutta se on kuulemma kunnossa. Miesystävän äiti sanoi, että ota loman kannalta.

No en voi, kun olen koko ajan yksin. Eilen aloittivat aamulla klo 6 ja töitä tekivät klo 22 asti, vaikka huomautin miesystävälle, että menee laittomaksi, ei noin pitkää päivää saa teettää. Tänään sama juttu, kotiin lähdetään kuulemma ennen puoltayötä. Ei Netflixiä, ei mitään luettavaa, ei edes polkupyörää, että voisi kierrellä ympäristössä. 

Vielä ainakin 5 tuntia tätä hyödyttömyyttä! Olen niin kyllästynyt!

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurista löytyy todnäk joku Sulevi, 50+ vee ikuinen poikamies, joka ei ole hitusvinkulaa nähnytkään. Sinne vaan kesämekko päällä (eikä muuta!) niin kyllä te jotain kivaa keksitte iltapäivän ja illan ratoksi.

Vierailija
22/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde kylillä käymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse hommaa netflixiä tai vastaavaa? 

Leipoisin tai kokkaisin itseäni varten (muut ottakoon jos haluavat) ja menisin pihalle syömään ja kuuntelemaan äänikirjaa tai podcastia. Kävelylle. Sisällä joku sarja tai läppärin kanssa pihalla. 

Tsekkaa onko lähimailla esim kesäkahvilaa, monesti on. Toki jos olet kaupungista niin sinua pitää ehkä muistuttaa lähellä tarkoittavan tässä kontekstissa alle 20 km. 

Vierailija
24/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä teet omassa asunnossasi sellaista, jota et voi tehdä maalla?

Kokeilen uusia reseptejä, leivon, sisustan, teen kukka-asetelmia tms.

Vierailija
25/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipoisin tai kokkaisin itseäni varten (muut ottakoon jos haluavat) ja menisin pihalle syömään ja kuuntelemaan äänikirjaa tai podcastia. Kävelylle. Sisällä joku sarja tai läppärin kanssa pihalla. 

Tsekkaa onko lähimailla esim kesäkahvilaa, monesti on. Toki jos olet kaupungista niin sinua pitää ehkä muistuttaa lähellä tarkoittavan tässä kontekstissa alle 20 km. 

Oikeastiko menisit käytännössä vieraiden ihmisten kaappeja tonkimaan ja tekemään ruokaa heidän itselleen varaamistaan aineksista?

26/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin viltin, kahvia termospulloon ja voileivän rasiaan sekä sen Kaari Utrion romaanin ja menisin piknikille lukemaan.

Vierailija
27/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä veisin ruoan sinne pellolle, jos eivät välttämättä ehdi syömään. Täyttäisin termareita uudestaan ja veisin takaisin ja huolehtisi että on vettä, mehua tms. juotavaa.

Vierailija
28/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kaatosateen uhkaa ole niin ihan varmasti on aikaa käydä syömässä tai kahveella, niin meilläkin tehtiin eli tultiin valmiiseen pöytään eikä ruvettu mitään mikroruokaa syömään. Tuo ettei ehti taukoja pitämään on ihan hölynpölyä tai sitten työt on organisoitu todella huonosti.

Vierailija
29/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko menisit käytännössä vieraiden ihmisten kaappeja tonkimaan ja tekemään ruokaa heidän itselleen varaamistaan aineksista?

en vaan kävisin kaupassa ensin

Vierailija
30/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kaatosateen uhkaa ole niin ihan varmasti on aikaa käydä syömässä tai kahveella, niin meilläkin tehtiin eli tultiin valmiiseen pöytään eikä ruvettu mitään mikroruokaa syömään. Tuo ettei ehti taukoja pitämään on ihan hölynpölyä tai sitten työt on organisoitu todella huonosti.

Meillä ei ole rehuntekoaikaan mitään yhteistä pöytää. Ei siellä pellolla olla samassa rytmissä eikä niittokoneella halua lähteä kesken lohkon niittämisen syömään vain siksi, että nyt on ruoka-aika, kyllä ne lohkot tehdään kerralla kuntoon. Sama keruuvaunun kanssa, ei siinä katsota kelloa, syömässä käydään, kun kärry on tyhjennetty eikä jäädä vartiksi odottelemaan, että ruoka olisi valmista. Vai miten itse organisoisit työt, sinunko mielestäsi on ihan OK ajella edestakaisin?

Eikä pellot aina ole tilan vieressä. Jos on 5 km päässä tilalta, niin ei käy mielessä ajella kotona syömässä kesken töiden, jos ei ole pakko.

Aika harvalla tilalla syödään mikroruokaa. Siellä lämmitetään itsetehdyt annokset, mikrossa toki, mutta ei kukaan kutsu emännän lihakeittoa mikroruuaksi.

Vierailija
31/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä veisin ruoan sinne pellolle, jos eivät välttämättä ehdi syömään. Täyttäisin termareita uudestaan ja veisin takaisin ja huolehtisi että on vettä, mehua tms. juotavaa.

Minne pellolle? Tuollakin voi olla 200 ha peltoa 10 eri lohkossa eikä kaikki näy tilan pihaan.

Vierailija
32/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä tekisit kaupungissa?

Vierailija
33/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsee tänne niin pääsee netflixiinkin.

Vierailija
34/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne pellolle? Tuollakin voi olla 200 ha peltoa 10 eri lohkossa eikä kaikki näy tilan pihaan.

Niin no, milläs he on sinne maalle menneet? Autolla pääsee pellon viereen tai ainakin lähelle jos osaa autoa ajaa. Yleensä pelloille johtaa tie. Meidän äitikin muonitti kiireaikana meidät pellolle ettei oltu nälissään. Hehtaareita ei kyllä ollut kuin 100.

Vierailija
35/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon omista kokemuksistasi sairaassa ympäristössä..oletko sattumoisin miespuoleinen..

Vierailija
36/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin omaa aikaa maaseudun rauhassa eikä kiirettä minnekään.

Vierailija
37/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon omista kokemuksistasi sairaassa ympäristössä..oletko sattumoisin miespuoleinen..

Jotenkin en itse saa ap:stä miesviboja, mutta mistä tuota tietää.

Vierailija
38/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pelloilla on nimet. Ei asiaan perehtynyt tiedä, että missä on Vanha hevoshaka ja missä Hevoshaka, ei siellä aamulla rupatella, että "menen kylätietä 600 m ja käännyn sitten vasemmalle", siellä mennään Takapellolle tai Latorinteeseen.

Vierailija
39/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde kylillä käymään.

Siellä kylällä tuskin aika kuluu AP:lla. Ei nyt sunnuntaina tässä meidänkäännkylällä ole auki kuin 2 ruokakauppaa ja kebappila.

Juutuubia ja wikipediaa minä selailen jos pitää netissä aikaa tappaa. Ja YLE Areenaa.

Kyllähän maalla aika kuluu, kun on oma paikka ja omat harrasteet, AP on toisen talossa yksin.

t: Maalaisjulli

Vierailija
40/78 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, milläs he on sinne maalle menneet? Autolla pääsee pellon viereen tai ainakin lähelle jos osaa autoa ajaa. Yleensä pelloille johtaa tie. Meidän äitikin muonitti kiireaikana meidät pellolle ettei oltu nälissään. Hehtaareita ei kyllä ollut kuin 100.

Ja teidän äiti teki tuon viime vuonna? Äitisi todennäköisesti myös tiesi peltojen nimet ja osasi arvioida, meneekö niittoon tunti vai viisi. Hänellä oli vahva tieto myös siitä, niitettiinkö osa pellosta jo eilen vai kaikki vasta tänään, sillä kun on merkitystä keruulle. Varmaan ymmärsi senkin, että ei sovi olla keruuvaunun tiellä autoineen ja tiesi, missä kohtaa peltotiellä ruohon seassa on se öljypohjaan helposti osuva kivi.

Ennen ei traktorissa ollut ilmastointia ja jääkaappia, nyt on. Tällä helteellä ei kaipaa lämmintä ruokaa ja töiden keskeyttämistä. Siinä pettää aika äkkiä koko korjuuketju, jos yksi hidastelee.