Mitä maalla voi tehdä?
Miesystävän isälle (maanviljelijä) sattui tapaturma ja miesystävää pyydettiin nyt viikonloppuna avuksi. MInä lähdin tietenkin mukaan, mutta ei täällä ole minulle mitään. Miesystävä ja veljensä sekä tämän kaveri ovat traktoreitten kanssa pellolla, miesystävän äiti tekee jotain rehuntiivistystä ja miesystävän isä vastaa päivällä navetasta, jonne pääsee kuulemma ihan hyvin, vaikka olkapää on leikattu ja hankalasti lastassa.
Ehdotin, että teen ruokaa. Ei kuulemma tarvitse, jokainen lämmittää itse ruokansa, jos ehtii käväisemään tuvassa. Ehdotin, että keittelen kahvit ja vaikka leivon, ei kuulemma tarvitse, kahvit on termareissa ja traktoreissa mukana vettä, ei ole aikaa tauoille. Ehdotin, että kitken kasvimaalla, mutta se on kuulemma kunnossa. Miesystävän äiti sanoi, että ota loman kannalta.
No en voi, kun olen koko ajan yksin. Eilen aloittivat aamulla klo 6 ja töitä tekivät klo 22 asti, vaikka huomautin miesystävälle, että menee laittomaksi, ei noin pitkää päivää saa teettää. Tänään sama juttu, kotiin lähdetään kuulemma ennen puoltayötä. Ei Netflixiä, ei mitään luettavaa, ei edes polkupyörää, että voisi kierrellä ympäristössä.
Vielä ainakin 5 tuntia tätä hyödyttömyyttä! Olen niin kyllästynyt!
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon omista kokemuksistasi sairaassa ympäristössä..oletko sattumoisin miespuoleinen..
Jotenkin en itse saa ap:stä miesviboja, mutta mistä tuota tietää.
Vahvasti vaikuttaa siltä että on kyseesä joku maalla asuva peräkammarin poika joka on sitä mieltä että kaupungilais naiset on maalla vain tiellä. Tai yrittää uskotella itseleen että se nainen ei kuitenkaan viihtyisi maalla, vaikka sellaisen jostakin sattuisi löytämäänkin.
Kyllä maalla löytyy monenlaista tekemistä vaikka ei peltotöihin tai ruuan laittoo osallistuisikaan. Netflixit saa näkymään ihan samalla tavalla kuin kaupungissa, autolla pääsee käymässä vaikka lähikaupungissa.
Olisit menny vanhana isännän mukaan auttamaan jos kerran käsi on kipeä ja paketissa. Aina sitä jotenkin voisi olla avuksi. Jos siis muuten on vihmerä ihminen jos ap:n kaltainen vinkuja niin olis pitäny jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olisit menny vanhana isännän mukaan auttamaan jos kerran käsi on kipeä ja paketissa. Aina sitä jotenkin voisi olla avuksi. Jos siis muuten on vihmerä ihminen jos ap:n kaltainen vinkuja niin olis pitäny jäädä kotiin.
Ei se "vanha isäntä" ap sinne töihin naisia huoli.
Vierailija kirjoitti:
"Siellä pitää organisoida porukka niihin töihin, joita parhaiten osaavat ja joku tekemään isännän työt. Osaatko sinä ajaa niittokonetta vai oletko parempi keruuvaunun kanssa? Onko sinulla osaamista määrittää lohkojen korjuujärjestys tänään, osaatko korjata ja huoltaa koneita, uskallatko ajaa rehuauman päälle sitä tiivistämään, tehdäänkö tänään aumaan vai paaleihin, onko sinulla oikeus ajaa sillä traktorilla, joka edellyttää kuorma-autokorttia jne.
Organisointi ei ole vain sitä, että sanoo aamulla porukalle, että menkää tekemään rehua. Jos siellä on niittämässä liian kokematon, kusee koko ketju, mutta toisaalta jos keruuvaunua kuljettaa ensikertalainen, ollaan siinäkin lirissä. Sitäkin joutuu miettimään, mikä on ilmankosteus ja miltä pellolta tulee miten paljon rehua.
Ihanan yksinkertaista yksikätisellekin miehelle!"
Sanotaanko että organisointikyvyssä on kyllä isännällä puutteita ellei hän
Urakoitsijoista? Ei isännällä ole mitään sanomista siihen, meneekö urakoitsijalla Kari vai Ari paalaamaan, työt omilleen jakaa urakoitsija. Ja jos tilaa erikseen niittäjän, niin miksi ihmeessä olisi tätä tunkemassa keruuvaunua kuljettamaan?
Sinulla ei ihan taida olla käsitystä siitä, miten urakoitsijat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
"Puutteita on etenkin niillä isännillä, jotka eivät käytä urakoitsijoita, vaan heillä on pellolla töissä 2 poikaa ja toisen pojan kaveri ja lisäksi emäntä on aumaa tiivistämässä. Miksi ei käytä urakoitsijaa, miksi ihmeessä teettää työt yhdellä amatöörillä ja kahdella osaajalla? Eiköhän tuossa olla kasvattamassa ap:n miehen veljestä isäntää."
No ei meillä ainakaan sinne pello mihin tahansa työhön oteta pojan kavereita. Ne opettelee töitä jotka on sieltä helpoimmasta päästä ja seuraavat samalla miten muut työt etenee. Kun koemusta karttuu niin kyllä isäntä tietää että mitä töitä kenellekin laittaa. Maalla aika hyvin tunnetaan myös ne naapuri pojat joita voi töihin tarvittaessa kustua. Itse kyllä lasken heidätkin urakoitsijoiksi koska yleensä tekevät tyät omilla/kotitilansa koneilla.
Meillä urakoitsija on urakoitsija, palkolliset tekevät työt talon koneilla. Jotenkin en usko, että kiihkeimpään rehuntekoaikaan naapurista joutaa mies ja kone, eiköhän ne itse tarvitse sen niittokoneen tai paalaajan tms., jos sellainen käytössä on ja ap:n miehen kotitilalla olisi koneet valmiina. Voihan olla, että tuolla pojan kaveri on viljatilalta eikä siellä ole edes keruuvaunua!
Jotenkin outoa päätyä maalle ja sitten ainoa tekeminen olisi katsoa Netflixiä. Silläkö tavalla te kaupungissa saatte aikanne kulumaan hellepäivänä?
"Jotenkin en usko, että kiihkeimpään rehuntekoaikaan naapurista joutaa mies ja kone, eiköhän ne itse tarvitse sen niittokoneen tai paalaajan tms., jos sellainen käytössä on ja ap:n miehen kotitilalla olisi koneet valmiina."
Jotenkin tässä ketjussa on paljonkin sellaista mitä minä en usko. Mutta usko tai älä niin täällä tehdään edelleen rehua myös yhdessä naapureiden kanssa. Ja kun on kesä niin ne naapurin pojat ja välillä tytötkin ehtii niihin urakointihommiin oikein mielellään kesätöihin. Siinä on sekin etu että kaikkia kalliita koneita ei tarvitse hankkia itse. Siten taas suurtilalliset teettää kaikki työt urakoitsijoilla tai omalla työväellä, joka he myös tuntee kenet voi mihinkin työhön laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap:sta olisi apua eläinlääkärin tai keinosiementäjän tullessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap:sta olisi apua eläinlääkärin tai keinosiementäjän tullessa?
Ei todennäköisesti yhtään mitään. Tuskin hän osaisi edes soittaa heille.
Mikset ottanut lukemista mukaan? Käsitöitä? Kitke kasvimaata, älä kysele vaan mee hommiin. Tee sitä ruokaa äläkä kysele, ovat iloisia kun on valmis ruoka jonka lämmittävät. Maalla tehdään töitä aamusta iltaan, miten tuota et tienny.. Lainaa pyörää, käy autoajelulla uimassa jos löytyy järvi jostain.. Rentoudu.. Tai lähde kotiin, eikait sun siellä pakko ole olla jos ahdistaa. Ite olin just kuukauden mökillä, ulkohuussi, kaivosta vesi, mökki metsän keskellä järven rannassa, puilla lämmitin joka päivä mökin ja saunan, kavereina porot, oravat sun muut.. Tikka hakkasi pesän piha mäntyyn ja pöntöissä oli asukkaat, hyvin viihtyi.. Läjä kirjoja tuli luettua, telkkarissa 5 kanavaa..
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin outoa päätyä maalle ja sitten ainoa tekeminen olisi katsoa Netflixiä. Silläkö tavalla te kaupungissa saatte aikanne kulumaan hellepäivänä?
Mitä sä ehdotat?
Maalla kyllä huomataan kenestä on mihinkin. Ei anneta sählätä kun nähty, käske tumpeloo, tee itse perässä". (Pitää kyllä paikkaansa)
Vierailija kirjoitti:
"Jotenkin en usko, että kiihkeimpään rehuntekoaikaan naapurista joutaa mies ja kone, eiköhän ne itse tarvitse sen niittokoneen tai paalaajan tms., jos sellainen käytössä on ja ap:n miehen kotitilalla olisi koneet valmiina."
Jotenkin tässä ketjussa on paljonkin sellaista mitä minä en usko. Mutta usko tai älä niin täällä tehdään edelleen rehua myös yhdessä naapureiden kanssa. Ja kun on kesä niin ne naapurin pojat ja välillä tytötkin ehtii niihin urakointihommiin oikein mielellään kesätöihin. Siinä on sekin etu että kaikkia kalliita koneita ei tarvitse hankkia itse. Siten taas suurtilalliset teettää kaikki työt urakoitsijoilla tai omalla työväellä, joka he myös tuntee kenet voi mihinkin työhön laittaa.
Mutta jos me nostamme esille ap:n kertomat faktat, että siellä on töissä tilan 2 poikaa ja toisen kaveri, niin missään kohtaa ei kerrota, onko kaveri naapurista. Toisaalta sitäkään ei kerrota, onko tuo kaveri urakoitsija. Sitäkään emme tiedä, kuka noista kolmesta on taitavin koneiden kanssa, onko ap:n miesystävä ehkä peräti alan ammattilainen.
Jos meillä tehdään rehua 50 ha alalta ja naapurissa saman verran, niin yhdessä tekeminen ei pääsääntöisesti onnistu. Samanlaiset maalajit pelloilla, samaan aikaan "valmistuminen" säilöntäkuntoon jne. estävät aika tehokkaasti yhteistyön. Urakoitsija taas pitää tilata hyvissä ajoin, heille on kysyntää monella pellolla.
Naapuriapu ei ole urakointia ellei siitä laskuta urakkataksan mukaan.
Mitä se ruoka on jota jokainen lämmittää koska sattuu mutta kenenkään ei missään vaiheessa sitä tarvitse laittaa? Eines pistoja, kaupan valmisruoki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos me nostamme esille ap:n kertomat faktat, että siellä on töissä tilan 2 poikaa ja toisen kaveri, niin missään kohtaa ei kerrota, onko kaveri naapu
Mitenkähän mä olisin ap kertomaan tilanteeseen päätynyt?
Jos on tarjonnut apuaan eikä kelpaa talon väelle, en tekisi muuta kun olisin netissä. Nythän kello yli 22 joten kohta kotimatkalle pääsee.
Ei mitään luettavaa? Ja palstailet, eli sulla on netti. Netin kautta voi tilata kirjoja joita voi lukea tai kuunnella. Leffoja ja netflixiä voi myös katsella.