Mitä tapahtuu ihmisen aivoissa jolta ei onnistu pullat, leivokset eikä kakut?
Tuttava tällainen. Puuhakas mutta mikään ei onnistu. Kaikki yritykset ei menny niinku strömssössä tasoa.
Onko niitä reseptejä todellakin niin mahdotonta edes osin seurata, kun tuntuu että hän näkee otsikon, ja sitten säveltää ihan mitä sattuu. Muuten suht täyspäinen.
Kommentit (49)
Olisiko lukihäiriö tai adhd jos ei lukeminen onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lukihäiriö tai adhd jos ei lukeminen onnistu?
Pakko olla. samat tyypit aina
Täydellinen ap joka ei epäonnistu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Harvoinn on tullut epäonnistuttua kun on valmis resepti mistä lukea.
Minun pitäisi tietää, kun olen tällainen. En osaa vastata, kun monet muut työt kyllä onnistuvat.
Onnistuu hyvinkin mutta leipominen nyt vaan ei ole koskaan kiinnostanut yhtään. Sama pätee ruoanlaittoon, se on vain välttämätön paha, ei koskaan mikään ilo tai intohimo.
Vierailija kirjoitti:
Noudatan reseptejä aina pilkulleen, koska olen juuri se huono leipoja. Melko usein ei onnistu, esim kaikki kuivakakkuni ovat olleet kuin tiiliskiviä. Missä vika?
Väitän että leipominen on joku lahjakkuuden laji, kuin laulu tai piirustustaito, joillain se on luonnostaan parempi. Jos et osaa, sinusta voi harjoittelulla tulla keskinkertainen.
Oletko lisännyt eri aineet taikinaan reseptin kertomassa järjestyksessä? Sillä on nimittäin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin otsikon perusteella on tapahtunut rappio suomen kielessä.
Nyt puhumme leipomisesta.
Aloittajan mielestä tuttavansa leipoo aivoilla eikä käsillä. Ymmärrätkö edes sinäkään?
Jostain syystä pullataikinani ei ikinä kohoa. Oon kokeillut kuivaa ja tuoretta hiivaa. Yhden ainoan kerran on onnistunut ja se taikina olikin ihan täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta leipoa. En ole koskaan leiponut. Mitä minä niillä leipomuksilla tekisin? Hirveä vaiva ja sotku tyhjän takia.
Osalle on huomattavasti helpompaa ostaa tuoreita leivonnaisia suoraan leipomon myymälästä tai kaupan paistopisteesta kun käyttää omaa aikaansa niiden valmistamiseen. Tosin uunissa tehtävän pannukakun tai lettujen paistamisen pitäisi onnistua, sillä niiden taikina on hyvin yksinkertainen.
Aikoinaan leipäkoneet olivat aika suosittuja, mutta ne taitavat olla nykyisen varsin harvinaisia.
Leipäkone on vähän kuin airfryer nykyään, pian ihmiset huomaavat ettei kuivaksi käristyneet pakastesiivet ja ranskalaiset ole sen arvoisia että viitsisi moista pönttöä pöydällä säilöä. Ser pisteet parin vuoden päästä pullollaan.
Ei tule kuivia käristeitä vaan hyviä syötäviä. Tietty tulee jos vaan ajattelematta lykkää sisään ja paistaa.
Ei jaksa käyttää aikaansa siihen tyhjännyhjäämiseen jota leipoessa kuluu. Paljon helpompi mennä kauppaan ja ostaa se yksi pulla tai munkki.
Meillä ollut leipäkone vuosia käytössä ja se on ihan must-keittiökone. Tavarat vain sinne sisään ja sitten valitaan, että halutaanko taikina (esim. pullataikina tai vaikka pizzataikina), vai halutaanko leipätaikina ja tässä yhteydessä, että haluattanko pelkkä taikina vai myös paisto. Voi myös tehdä hillot ja puurot ja jotain matalassa lämmössä paistettavia uuniruokiakin.
-Jos tuo kone joskus hajoaa, niin totisesti toivon, että kaupoissa on edelleen niitä saatavila
ja kaikki hoituu sitten lopuksi yhden taikinakoukun ja valmistuastian pesulla(huuhtaisulla
Vierailija kirjoitti:
Minä samanlainen.Rakastan leipomista mutta harvoin saan hyvän lopputuoksen. Yritän ja yritän, en vaan onnistu 100 %.
Kysymys , voiko rieskaa paistaa tavallisessa uunissa .Riittääkö lämpö?
Riippuu minkälaista rieskaa tarkoitat. Ohutta onnistuu olen tehnyt pieniä perunarieskasia joihin laitan muussin lisäksi ohrajauhoja ja vehnäjauhoja tai 00 jauhoja sekä hieman leivinjauhetta. 250 ja noin 20 minuuttia.
Sisko on ihan fiksu ihminen, osaa lukea ja seurata ohjeita, mutta leipoessa se järki vain katoaa jonnekin ja hommat tehdään vähän sinnepäin, onko se niin tarkkaa paljonko niitä jauhoja laittaa ja mansikan tilalle voi laittaa purkkiananasta, kermavaahtoa vatkataan liian vähän ja paistolämpötilatkin on vain suosituksia.
En tiedä mikä siinä on, joskus ne leipomukset onnistuu, mutta joskus ne on aika kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta leipoa. En ole koskaan leiponut. Mitä minä niillä leipomuksilla tekisin? Hirveä vaiva ja sotku tyhjän takia.
Osalle on huomattavasti helpompaa ostaa tuoreita leivonnaisia suoraan leipomon myymälästä tai kaupan paistopisteesta kun käyttää omaa aikaansa niiden valmistamiseen. Tosin uunissa tehtävän pannukakun tai lettujen paistamisen pitäisi onnistua, sillä niiden taikina on hyvin yksinkertainen.
Aikoinaan leipäkoneet olivat aika suosittuja, mutta ne taitavat olla nykyisen varsin harvinaisia.
Leipäkone on vähän kuin airfryer nykyään, pian ihmiset huomaavat ettei kuivaksi käristyneet pakastesiivet ja ranskalaiset ole sen arvoisia että viitsisi moista pönttöä pöydällä säilöä. Ser pisteet parin vuoden päästä pullollaan.
Airfryer on kiertoilmauuni pienessä koossa, erittäin näppärä pienissä keittiötiloissa. Suurin osa sen omistajista tekee sillä kaikkea muuta oikeaa ruokaa kuin vain noita kahta ruokaa, joita sinä olet osannut pilata fryerissä.
Vierailija kirjoitti:
Hän kyllä epäonnistui aika perusteellisesti jo keskustelun otsikossa. Lue se hartaasti ja yritä sisäistää se, mitä hän sillä kertoo.
Leipomisessa on tiettyjä lainalaisuuksia eli esimerkiksi tietyt aineet ajoissa huoneenlämpöön, oikeiden jauhojen lisääminen ohjeen mukaan, pullataikina kohotetaan vedottomassa paikassa, noudatetaan pilkulleen reseptin järjestystä
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä pullataikinani ei ikinä kohoa. Oon kokeillut kuivaa ja tuoretta hiivaa. Yhden ainoan kerran on onnistunut ja se taikina olikin ihan täydellistä.
Pitää olla vedoton paikka, meilläkin saattaa välillä falskata ikkunoista. Olen ruvennut kohottamaan taikinat saunan alalauteella, johan kohoavat taikinat niin kuin pitää,
Adhd voi olla syynä tai vaikkapa sellainen syy kuin että kaikkea on mahdotonta osata.
Mulla tuo adhd aiheutti sen etten osannut tehdä esim. perinteistä ruskeaa kastiketta muutoin kuin teoriassa. Luulin että se on vaan sellainen asia jota minä en tule koskaan oppimaan.
Kaikki muu onnistunut kokkailu oli ainoastaan stressavaa jonkinlaista sähellystä.
Kun sain lääkityksen niin alkoi kokkailukin sujumaan ja tuon ruskeankastikkeenkin tekeminen. Söin lääkkeitä kolme vuotta ja ruskea kastike edelleen onnistuu vaikka kokkaaminen ilman lääkitystä on edelleen jonkinlaista sähellystä.
Ei kuitenkaan tarvitse olla adhd:ta tai muutakaan vaikuttamassa siihen ettei jotain/joitain asioita hallitse.
Jos palataan takaisin luontoon ja alkukantaisiin oloihin, niin kaikki ihmiset eivät silloinkaan metsästäneet ym.
Ap:llaki on varmasti juttuja joissa on ihan onneton ja joita ei opi milläään kuin korkeintaan teoriassa.
Monesti se teoriakin riittää esim koulumaailmassa. Opetellaan paljon asioita joita kaikki oppilaat eivät myöhemmin välttämättä tarvitse.
Noudatan reseptejä aina pilkulleen, koska olen juuri se huono leipoja. Melko usein ei onnistu, esim kaikki kuivakakkuni ovat olleet kuin tiiliskiviä. Missä vika?
Väitän että leipominen on joku lahjakkuuden laji, kuin laulu tai piirustustaito, joillain se on luonnostaan parempi. Jos et osaa, sinusta voi harjoittelulla tulla keskinkertainen.