Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu ihmisen aivoissa jolta ei onnistu pullat, leivokset eikä kakut?

Vierailija
15.06.2025 |

Tuttava tällainen. Puuhakas mutta mikään ei onnistu. Kaikki yritykset ei menny niinku strömssössä tasoa.

Onko niitä reseptejä todellakin niin mahdotonta edes osin seurata, kun tuntuu että hän näkee otsikon, ja sitten säveltää ihan mitä sattuu. Muuten suht täyspäinen.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sitkos taikinassa kaiken a ja o. Itse paistan lättyjä koska kotiuunit paistaa leivonnaiset pinnalta ylikypsiksi ja jättää sisältä raaaksi. Piirakat onnistuu paremmin ja myös muffinit ja munkit.

Vierailija
42/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla pullataikina onnistuu niin vetoisessa paikassa, kylmiin nesteisiin kuin sitten "oikeaoppisestikin" tehtynä. Joskus jos on epäonnistunut, niin taikinassa on ehkä ollut liikaa sokeria tai hiivaa liian vähän. 

yleensä kohotan sen uunissa, kun pöydillä ei ole tilaa (laitan pullatkin kylmään uuniin suoraan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sisäistänyt, että leipoessa ei kannata improvisoida, vaan pitää tehdä just niin kuin ohjeessa sanotaan. Ruoanlaitossa voi säveltää, mutta leipoessa ei.

Vierailija
44/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko on ihan fiksu ihminen, osaa lukea ja seurata ohjeita, mutta leipoessa se järki vain katoaa jonnekin ja hommat tehdään vähän sinnepäin, onko se niin tarkkaa paljonko niitä jauhoja laittaa ja mansikan tilalle voi laittaa purkkiananasta, kermavaahtoa vatkataan liian vähän ja paistolämpötilatkin on vain suosituksia.

En tiedä mikä siinä on, joskus ne leipomukset onnistuu, mutta joskus ne on aika kauheita.

Just tää. Se on tarkkaa. 

Nuorena opin tämän kantapään kautta, kun tein kakkua, johon tuli manteleita. Niitä ei ollut, niin korvasin ne pistaasimanteleilla. "Nää on niin suolattomia, että hyvin toimii." Ei toiminut. Makeus puuttui, joten jopa ne suolattomat pistaasit oli suolaisia. 

Vierailija
45/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sisäistänyt, että leipoessa ei kannata improvisoida, vaan pitää tehdä just niin kuin ohjeessa sanotaan. Ruoanlaitossa voi säveltää, mutta leipoessa ei.

Olen leiponut elämäni aikana todella paljon ja yhden käden sormilla voin laskea epäonnistumiset. Uskallan ja osaan säveltää myös leipomisessa, sillä ei sekään mitään sen suurempaa tiedettä ole. Kunhan ainesten suhteet ovat lähellekään oikeat, niin aina onnistuu. On paljon ihmisiä, jotka leipoo, mutta ne leipomukset eivät vaan onnistu. Olen pannut merkille, että on ihmisiä joille reseptin lukeminen ja sisäistäminen on vaikeaa. Kolme ainetta tai enemmän, niin jo menee sekaisin, eikä osata teko-ohjetta tulkita. On myös paljon ns. huuhaa reseptejä, jotka on kirjoitettu, mutta ei koskaan testattu. Kokenut leipuri näkee niistä aika nopeasti onnistuuko vai ei. 

Vierailija
46/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd voi olla syynä tai vaikkapa sellainen syy kuin että kaikkea on mahdotonta osata.

Mulla tuo adhd aiheutti sen etten osannut tehdä esim. perinteistä ruskeaa kastiketta muutoin kuin teoriassa. Luulin että se on vaan sellainen asia jota minä en tule koskaan oppimaan.

Kaikki muu onnistunut kokkailu oli ainoastaan stressavaa jonkinlaista sähellystä.

Kun sain lääkityksen niin alkoi kokkailukin sujumaan ja tuon ruskeankastikkeenkin tekeminen. Söin lääkkeitä kolme vuotta ja ruskea kastike edelleen onnistuu vaikka kokkaaminen ilman lääkitystä on edelleen jonkinlaista sähellystä.

Ei kuitenkaan tarvitse olla adhd:ta tai muutakaan vaikuttamassa siihen ettei jotain/joitain  asioita hallitse.

Jos palataan takaisin luontoon ja alkukantaisiin oloihin, niin kaikki ihmiset eivät silloinkaan metsästäneet ym.

Ap:llaki on varmasti juttuja joissa on ihan onneton ja joita ei opi milläään kuin korkeintaan teoriass

minulla hiukan samanlainen kokemus. Olen myös adhd enkä vain jaksa seistä keittiössä väsäämässä jotain leipomuksia. Osaan kyllä leipoa ja ruonalaittajanakin olen aika hyvä (ei ole pelkästään oma kehu), mutta en vaan tykkää siitä yhtään ja siksi prokrastinoin aina kaiken syömisen valmistamisen. Lääkken avulla sitten jaksan keskittyäkin seisomaan siellä kyökissä. Onneksi kumppanini on intohimoinen kotikokki, joka mieluusti näkee minut pois keittiöstä, että saa koko tilan omaan käyttöönsä eikä kukaan häiritse keskittymistä.  

Minusta olisi parempi, jos voisi vetäistä aamulla ravitsemuspillerin naamaan ja siinä olisi kaikki kuiduista lähtien. Viikonloppuisin ehkä valmistan jotain jättiannoksia ruokaa, pistän ne annospakkauksiin ja sitten pakastimeen. Viikolla sitten nappaan sieltä jonkun ja lämmitän ja syön. Kunhan ruoka valmistuu itse itsestään, niin kaikki hyvin. Jos itse pitää tehdä, niin syön sitten nälkä on niin paha, että näköä haittaa. 

Ainoastaan täytekakkujen pohjia en ole vielä onnistunut valmistamaan niin, että minun mielestäni niissä olisi tarpeeksi suuri kuohkeus, vaikka muut on tykänneet, että hyviä on. Ei vaan omasta mielestä. Muut on onnistuneet hyvin. 

Vierailija
47/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen leiponut elämäni aikana todella paljon ja yhden käden sormilla voin laskea epäonnistumiset. Uskallan ja osaan säveltää myös leipomisessa, sillä ei sekään mitään sen suurempaa tiedettä ole. Kunhan ainesten suhteet ovat lähellekään oikeat, niin aina onnistuu. On paljon ihmisiä, jotka leipoo, mutta ne leipomukset eivät vaan onnistu. Olen pannut merkille, että on ihmisiä joille reseptin lukeminen ja sisäistäminen on vaikeaa. Kolme ainetta tai enemmän, niin jo menee sekaisin, eikä osata teko-ohjetta tulkita. On myös paljon ns. huuhaa reseptejä, jotka on kirjoitettu, mutta ei koskaan testattu. Kokenut leipuri näkee niistä aika nopeasti onnistuuko vai ei. 

Joo voi säveltää, jos on kokemusta ja onnistumisia. Jos ei ole, niin silloin pitää palata lähtöruutuun. 

Vierailija
48/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivittu

Vierailija
49/49 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu kyllä mutta siirryin jo kaupan leivonnaisiin tai ostan suoraan leipomosta, meillä syödään niin vähän leivonnaiisa ettei kannata itse leipoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän