Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan olohuoneessa olevan ilmalämpöpumpun tuottaman kylmän tehokkaasti leviämään muuallekin?

Vierailija
15.06.2025 |

Jonkinlaisia tuulettimia pitäisi olla matkalla kohti makuuhuoneita. Millaisia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lukisti sen ilmalämpöpumpun käyttöohjetta? Siellä on paljon vaihtoehtoja puhalluksen suunnasta ja tehosta. Googlesta löytyy myös käyttövinkkejä, jos et ohjetta ymmärrä.

Vierailija
22/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmalämpöpumppu ei tuota kylmää. Se pumppaa vain lämpöä sisältä ulos. Pumpussa pitää olla riittävä teho, että se riittää lämmön siirtämiseen tilasta pois. Sokkeloisessa talossa käy helposti niin että se paikka missä sisäyksikkö on, tulee liian viileäksi ennen kuin kauempana oleva tila on sopiva. Yläkerrasta ei lämpö siirry alas oikein millään, vaan pumpun pitää olla siellä.

🙈🙈🙈🙈🙉🙉🙉🙉

Hauska😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sen lähelle eteen joku putki tai matala sermi joka ohjaa ilmaa. Hetkeksi. Testaa jotain.

Vierailija
24/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talossa koneellinen ilmanvaihto hoitaa homman. Suosittelen.

Ei hoida, kiertoilmakoneita ei ole kuin liiketiloissa

Vierailija
25/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän talossa koneellinen ilmanvaihto hoitaa homman. Suosittelen.

Ei hoida, kiertoilmakoneita ei ole kuin liiketiloissa

Tulisit sinäkin 2020-luvulle!

Vierailija
26/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuntaa puhallus hieman ylös päin tai suoraan eteen (ei alas) sekä sivusuunnassa haluamaasi suuntaan ja tehosta puhallusnopeutta.

Alas se kannattaa suunnata, että lämmin ilma pääsee pumpulle vapaasti. Viileä menee lattiaa pitkin kuin halla ja lämmin tulee katon rajassa pumpulle.

Mutta silloin joutuu itse olemaan siinä viileässä ilmavirrassa, mikä pidemmän päälle ei tunnu mukavalta, jolloin "sortuu" muuttamaan lämpötilaa tai puhallusnopeutta jolloin taas sen viilentävän vaikutuksen leviäminen muualle asuntoon ei onnistu niin hyvin. Hieman ylemmäs suuntaamalla voi pitää kokoaikaista ja voimakkaampaa puhallusta ilman, että se tuntuu koko ajan niskassa tms., ja ilmavirrallakin on vähemmän esteitä toiseen huoneeseen. Kannattaa toki kokeilla eri säätöjä niin löytää mieleisen. Onhan vaihtoehtona myös viilentää nopeammin niin kylmällä kuin kehtaa ja niin pitkän aikaa että koko asunto viilenee ja vasta sitten säätää niin että kone ylläpitää sitä viileyttä, siinä vaan saattaa sisäyksikköön tulla jäätä ja kondensaatiota mikä ei ole hyvä juttu. Myös sisäyksikön suodattimet kannattaa puhdistaa usein niin toiminta paranee.

Vierailija
27/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on lämmintä, nauti siitä.

Vierailija
28/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ihan pakasterasioilla viety.

Vierailija
29/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä asetus, että puhalluksen suunta muuttuu koko ajan. Jo se, että sillä "hölskyttää" sitä olohuoneen ilmaa, jakaa sitä viileyttä tasaisemmin asuntoon. Varmaan 1 erillinen tuuletin matkan varrella, joka kääntyilee tekisi tämän vielä tehokkaammin.

Joo, kuuluu hölskymistä.

Minä heilutin päätä, kuului hölskymistä ja silmät meni keltaiseksi, oonko mä joku ilmalämpöpumppu vai kusipää? Mitä,mitä häh?

Ainakin rehellinen, kiitos siitä.

Vierailija
30/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ihan pakasterasioilla viety.

Tulee hiki jo ajatellessa moista 😆

Vierailija
31/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen jo vuosia käyttänyt levitintä hyvällä menestyksellä.

Vierailija
32/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä mallinen sun kämppäsi oikein on? Olisiko paremmalla sijoittelulla saatu ilma virtaamaan suoraan ilmalämpöpumpusta ympäri taloa? 

Meillä se on sijoitettu niin, että puhaltaa läpi koko asunnon eteisen pitkää käytävää pitkin levittäen viileää ilmaa kaikkialle esteettömästi 

Meillä sama juttu, pumppu olohuoneessa ja puhallus suunnattu käytävää pitkin asunnon aulaan, mistä kylmä leviää oikein kivasti aulan viereisiin makuuhuoneisiin. Myös olkkarin viereinen keittiö saa viilennystä. Aivan ideaali sijainti, kannatti miettiä tarkkaan asennusfirman kanssa etukäteen.

Vierailija
33/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä mallinen sun kämppäsi oikein on? Olisiko paremmalla sijoittelulla saatu ilma virtaamaan suoraan ilmalämpöpumpusta ympäri taloa? 

Meillä se on sijoitettu niin, että puhaltaa läpi koko asunnon eteisen pitkää käytävää pitkin levittäen viileää ilmaa kaikkialle esteettömästi 

Meillä sama juttu, pumppu olohuoneessa ja puhallus suunnattu käytävää pitkin asunnon aulaan, mistä kylmä leviää oikein kivasti aulan viereisiin makuuhuoneisiin. Myös olkkarin viereinen keittiö saa viilennystä. Aivan ideaali sijainti, kannatti miettiä tarkkaan asennusfirman kanssa etukäteen.

Kaikkihan asuu maantasalla ja voi itse päättää paikan. Tälleen kerrostalossa pumpulle olisi tasan yksi paikka ja kukaan asentaja ei kiipeile kerroksiin senähommiin. 

Vierailija
34/34 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen jo vuosia käyttänyt levitintä hyvällä menestyksellä.

Tämä ei ole mikään gynekologien vertaistukipalsta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme