Herätättekö te vielä yläasteelaisetkin kouluun? Ja paapotte niille kellot ja kaikki?
Mä en ainakaan jaksa nekä kerkeä, riittää että jaksaa ittensä laittaa töihin, taapero pitää huolehtia..
Jos ei yläasteikäinen osaa vielä laittaa herätyskelloa ja/tai kännykän herätystä päälle, se on välinpitämättömyyttä. Myöhästyköön sitten.
Samoin jos aamulla huutelen hereille, eikä huuteluihin vastata / reagoida, ei mulla oo aikaa ravata erikseen yläkertaan jotain haisevia kiukkusia murkkuja repimään sängystä ylös.
Tuntuu vaan että tää ois niinkun opettajien oletus, että lapset sitten vaikka vielä tuodaan kouluun! (ja koulu matka 1 km joten tuskin tarttee noin vanhoja kuskata sen takia).
Kommentit (80)
niin luokanvalvoja sanoi että se kaikkein huonoin herätyskellö on äiti. Ja että 7-luokkalaisten pitää huolehtia omasta heräämisestään ja hyväksyttävä syy myöhästymiseen ei ole se että äiti ei herättänyt.
Minusta se on aivan totta.
Tässä(kin) ketjussa taas unohtuu se että on olemassa perheitä joiden tilanne on aivan toinen kuin omasi. Joissakin perheissä vanhemmat voivat lähteä töihin niin aikaisin että ei ole mitään järkeä repiä sitä murkkua ylös samaan aikaan kuin vanhemmat nousevat. Kai se murkkukin nyt saa nukkua tunnin pidempään jos menee kouluun vaikka yhdeksäksi ja vanhemmat lähtevät vähän seitsemän jälkeen?
Vai oikein tosiko se pitää herättää vanhempien kanssa syömään aamupalaa?
Murkun koulu alkaa klo8. Itse lähden töihin klo 7.30. Jos ei ole siihen mennessä saanut itseään ylös niin maatkoot rauhassa koko päivän.
Ei ne opi vastuuta jos aina paapotaan.
Murkun koulu alkaa klo8. Itse lähden töihin klo 7.30. Jos ei ole siihen mennessä saanut itseään ylös niin maatkoot rauhassa koko päivän.
Ei ne opi vastuuta jos aina paapotaan.
Tämä vain ei tunnu nyt menevän läheskään kaikille jakeluun.
Ja jos se sujuu nuorelta itse, hyvä niin.
Mutta asenne, että "minähän lähden töihin enkä kiusallanikaan herätä, siinäpähän pentu oppii" on kova. Jos ei auta, kun apua tarvitaan niin koska sitten?
Minusta tämä ei ole mikään suuri vaiva eikä ongelma.
Viikonloppuaamuina lapset heräävät kukin itsekseen (yleensä ennen meitä vanhempia) ja huolehtivat itse aamiaisestaan. Meillä lapset auttavat ihan pyytämättä myös toinen toisiaan. Esim. isosisko tekee leivät sunnuntaiaamuna myös pikkusiskolle (joka kyllä osaisi tehdä itsekin). Eikö toisen auttaminen ja passaaminen ole myös välittämistä?
No opettajien oletus on, että nuoret ovat ajoissa koulussa ja se, että ihan lainkin mukaan vanhemmat ovat vastuussa lastensa koulunkäynnistä. Käytännössä siis jos yläasteelainen myöhästelee koulusta, niin vika on vanhemmissa ja piste. Jos yläasteelainen on ajoissa koulussa omatoimisisesti, niin hyvä niin, mutta jos ei ole, niin hänet tulee vaikka joka päivä saattaa kouluun ajoissa. Mikäli lapsen vanhempi ei saa lasta kouluun ajoissa (joko herättämällä, kännykällä soittamalla tai kouluun viemällä) on sitten lastensuojelun tarpeen tarkistaa, että mistä on kyse.
herätän vielä lukiolaisen ja amislaisenkin-yhdessä syödään aamupala---sen jälkeen tavataan 5-6 välillä
jos olen liikenteessä kun murkun tulisi herätä,osaa kyllä itsekin laittaa kellon ja lähteä ajoissa-poika on kyseessä ja sama koskee neljäsluokkalaista
Minusta vanhemman kuuluu huolehtia alaikäisistä lapsistaan.
Tiedän perheitä jossa herättäminen lopetetaan ala-asteen jälkeen ja minusta se on surullista. Muutoinkin yläasteikäisiltä oletetaan aikuisen käytöstä ja tekoja.
Kyseessä on murrosiässä oleva lapsi joka tarvitsee huolenpitoa. Lapsille pitää näyttää välittämistä läpi elämän.
Meillä kyllä lapset herää kun herätän ja eivät vetkuile eivätkä myöhästele, ovat vastuullisia.
Kouluun en kuljeta sehän on selvää vaan kulkevat itsenäisesti ihan jo ensimmäisestä luokasta alkaen. Ensimmäisenä aamuna saatoin kouluun ja en sen enempää kun eivät sitä kokeneet tarvitsevansa, reitti tuttu jo päiväkotiajalta.
Meidän lapset pärjäävät erittäin hyvin koulussa yli ysin oppilaita keskiarvoltaan.
ja jos se valvottaa yöllä, en TO-DEL-LA-KAAN aio nousta erikseen aamulla klo 7 vaan herättämään jotain 14-v:tä kouluun!! Jos vauva antaa nukkua!
Sossun tyypit voi sitten kernaasti tulla hakemaan ja kuskata murkkua kouluun. Sehän on hienoa hänellekin jos tämmöinen kuljetuspalvelu järjestyy.
mulle ei kuulu, kuka sen herätyksen ja kouluun lähtemisen on hoitanut. Ja jos lapsi on jatkuvasti myöhässä, hän saa siitä sanktioita, mutta tietty se vanhemmillekin ilmoitetaan. Hehän lapsesta ovat vastuussa, heillä on siis oikeus tietää, mitä koulussa tapahtuu tai esim. se, jos lapsi on usein myöhässä.
Eli miten opettajien toiminta voi tässä asiassa sua närästää, jos ongelma on se, ettei lapsesi herää ja haiseekin vielä (miksi muuten näin, eikö se käy suihkussa?)
Työkaverini herättää edelleen lapsensa 18v ja 15v joka aamu kouluun. Minusta on sairasta. Karvapersemiehiä molemmat pojat ja äitinsä paapoo kuin pikkulapsia.
Muistelen kuinka vielä 9. luokalla äitini herätteli kouluun, joskin mulla kyllä oli kello soimassa ja yleensä heräsin ihan itse. Jos en noussut, tiesi kyllä että jotain on vialla, että olen esim. kipeä. Kahtena aamuna menin klo 7.00 urheiluharjoituksiin ennen koulua. Usein oli puuro keitettynä ja pöytä katettuna. Siskoni on 5 vuotta nuorempi, joten saattoi tietenkin vaikuttaa asiaan. Harrastin erästä urheilulajia SM-tasolla, joten oli mulla kyllä aika rankkaa kaikkinensa, eli äiti halusi auttaa omalta osaltansa.
Muistan vielä nytkin 37-vuotiaana sen, miten kiva oli nousta aamulla väsyneenäkin kun kotona oli valoisaa, äiti laittoi itseään töihin ja ilmassa tuoksui puuro tai paahtoleipä. Motivoi itseäkin nousemaan.
Kotona olijat: Ettekö ollenkaan ajattele esimerkin voimaa? Eli kun itse jäätte nukkumaan, miksi sen yläastelaisen pitäisi jaksaa nousta?
En usko, että sossut tulee herättämään. Jos katsovat, että ettet jaksa huolehtia lapsestasi, niin eiköhän sinulle haeta apua jaksamiseen ja vanhemmuuteen. On syytä muistaa, että murkussa ei ole vika, ei vauvassa eikä koulussakaan vaan siinä, että sinä et nyt jaksa huolehtia hommistasi.
se, ettei lapsesi herää ja haiseekin vielä (miksi muuten näin, eikö se käy suihkussa?)
käy kyllä joka ikinen pv suihkussa (kylläkin patistelun ja muistuttamisen jälkeen) - ja silti haisee ja tukka rasvoittuu... kuuluu nääs vissiin murkkuikään! Ehkä meidän lapsella sitten on jotenkin extra-vilkas hormonitoiminta.
Kiva jos opettajat on noin tietämättömiä ja ymmärtämättömiä murrosiästä ja sen ongelmista.
sinänsä on hyvä että myöhästymisistä heti ilmoitetaan vanhemmillekin, ja tietysti lapsi saa "kärsiä" sanktiot joita seuraa koulussa - mutta kai nyt joku 14-v. todellakin voi itsekin jotain vastuuta ottaa!!
Mua ei enää yläasteell IKINÄ herätetty eriksene kouluun, kyllä itse osasin jo laittaa herätyskellon soimaan!
että aika aikansa kutakin---meillä on aina oltu toisten tukena ja turvana---mikä sen ihanampaa kuin aamulla kiireettöminä keskustella aamupalan ääressä---lapset (jo karvaisetkin) sanoivat hiljattain että ois kurjaa jos äitiä ei ois aamulla mukana---toki pärjäisivät mutta minun työaikani on ollut ihanteellinen lastenkin takia---isä tulee töistä aiemmin minua---enää muutama vuosi---sitten istutaan miehen kanssa kahden aamukahveella---näin se vaan menee
Jos hiukset rasvoittuu päivittäin on hiuspohjassa joku sairaus ja suosittelen Nizoral kuuria tai muuta vastaavaa apteekista ostettavaa shampoota.
Sairauden nimi on taliköhnä joka ainakin aiheuttaa tuollaista ongelmaa.
että murkut jättää tosi usein aamupalan väliin ja varsinkaan pojat ei pese hampaitaan... ja sanovat vielä, ettei vanhempia kiinnosta, eikä tosiaan näy kiinnostavan
t. terkkatiedon ope