Herätättekö te vielä yläasteelaisetkin kouluun? Ja paapotte niille kellot ja kaikki?
Mä en ainakaan jaksa nekä kerkeä, riittää että jaksaa ittensä laittaa töihin, taapero pitää huolehtia..
Jos ei yläasteikäinen osaa vielä laittaa herätyskelloa ja/tai kännykän herätystä päälle, se on välinpitämättömyyttä. Myöhästyköön sitten.
Samoin jos aamulla huutelen hereille, eikä huuteluihin vastata / reagoida, ei mulla oo aikaa ravata erikseen yläkertaan jotain haisevia kiukkusia murkkuja repimään sängystä ylös.
Tuntuu vaan että tää ois niinkun opettajien oletus, että lapset sitten vaikka vielä tuodaan kouluun! (ja koulu matka 1 km joten tuskin tarttee noin vanhoja kuskata sen takia).
Kommentit (80)
ei millään jaksaisi nousta aamuisin kun känny herättää saattaa vain sulkea
sen ja jatkaa nukkumista.Aamiaista ei ehdi koskaan syödä eikä halua syödä.
Pakko vahtia että nousee sängystä aamuisin,juu ja suihkuun ei millään viitsisi
mennä
Sen ikäinenhän on lapsi ja vanhemmat ovat vastuussa kouluun menemisestä. Mitä paapomista se on, jos lapsen herättää? Musta on huolestuttavaa, jos on paha herättää 14-vuotias tai tehdä voikkari nokan eteen, mutta samaan aikaan on ihan ok antaa hillua kaupungilla ja päättää itse asioistaan. Tuon ikäinen tarvii vielä ihan suoraan huolehtimista ja hoitoa. Itse muistan, että minut kyllä herätettiin lukioiässäkin ja se oli itsestään selvää, että vanhemmat katsoivat minun perään vielä. Olinhan vielä alaikäinenkin. Silti olen ihan normaalisti osannut hoitaa asiani ja herätä aamulla aikuisena. Ehkä se johtuikin siitä, että vanhemmat olivat opettajia ja tajusivat vastuunsa minun koulun käynnistä (myös pk:n päättänyt on vielä lapsellinen ja tarvii vähän ohjausta). Säälittäviä olivat kuulemma ne oppilaat, jotka myöhästelivät koulusta, kun muu perhe oli jäänyt nukkumaan... Tuntui kuulemma opettajistakin kurjalta ajatella, että 13-vuotias yksin lähtee aamulla, kun muut kuorsaa.
Katson että hän myös syö jotain ja kysyn myöhemmin hampaiden pesusta.
Miksi lasten/nuorten paapominen pitäisi lopettaa yläasteelle mennessä ? Olenkohan epätavallinen äiti, kun edelleen tykkään hoitaa ja auttaa lapsiani, oli se sitten 5v tai 13v. Hieron 13 v hartioita ja jalkoja jos ovat kipeät, huolehdin että lapset käyvät suihkussa enkä koskaan ajattele murkkuani haisevaksi, laiskaksi murkuksi.
Ap taitaa olla joku ongelma, jos kokee rasitteeksi käydä herättämässä omaa lastaan....kannattais varmaan käydä juttelemassa jossain ennenkuin tapahtuu jotain.
Ja toistaiseksi on noussut itse sängystä herätyskellonsa soidessa. Siitä olen tarkka että syö jotain, päivät on pitkiä ja en voi olla varma syökö lapsi kouluruuan. Vaatteensa katsoo itse ja oma aloitteisesti käy pesulla, se on ihan rutiinia. Joskus pitää vähän patistella ja huomauttaa että kello käy eteenpäin, pistä vauhtia, mutta noin muuten hoitaa kyllä aamulähdöt aika hyvin itse.
Omituista, että heräämisestä tulee äidille mieleen lapsen haiseminen..
Minulla kävisi ennemmin sääliksi lastani, jos niin pahalle aina haisisi vaikka kävisi säännöllisesti suihkussa.
Vanhemmuus ei lopu siihen, että lapsi menee ylä-asteelle. Itse kahden koululaisen äitinä olen miettinyt" iltatähteä", mutta tullut siihen tulokseen, että en jaksaisi taaperon ja näiden parin isomman kanssa. Meillä lapset harrastavat paljon ja tekevät tosissaan hommia koulun kanssa. Tähän tarvitaan meitä vanhemmia tukemaan vielä monta vuotta. Itse aina vapaapäivistäni huolimatta,
herään aamulla tekemään aamupalaa jne. En kyllä osaisi edes nukkua , kun tietäsin että toiset siellä yksin tekisivät lähtöä.
Mutta minäkin muistelen lämmöllä, kun äitini "patisti" minua heräämään ja houkutteli ylös valmiilla aamupalalla. Ei hänen olisi sitä tarvinnut tehdä, mutta hän halusi ja usein istui seurassani jos ehti.
Sille, joka on kuolemanväsynyt vauvan takia: tee aamupalaa kaikille, syö itse samalla ja pidä huoli että syötkin kunnolla. Jaksaminen on helpompaa, jos ruokavalio kunnossa!
Onko se nyt jotain paapomista jos mä katson että lapseni herää ajoissa ja syö kunnolla ennekuin kouluun lähtee?
Mun mielestä varsinkin yläaste ikäisen kanssa on oltava tarkka siitä että koulu sujuu, ja sehän tarkoittaa myös sitä että sinne mennään ja sinne mennään ajoissa. Yläasteella moni rupeaa lintsaamaan, yläasteella se on helpompaa kuin ala-asteella ja siihen lisäksi murrosiän kapinoinnit ja rajojen etsinnät.
Ne lintsarit on varmaan just näitä, joista ei välitetä. Ihan sama milloin menee kouluu, jos nyt edes menee!
Paitsi joskus, kun ei ole herännyt kännykkäänsä. Yläkoululaisia ei ole tarvinnut koskaan herättää. Joskus kysyin, että haluaako ne, että mä herätän ja teen aamupalan. Murkut katsoivat mua vähän hölmistyneinä ja ihmettelivät, että enkö luota siihe, että he itse pystyvät nuo hommat hoitamaan.
Paitsi joskus, kun ei ole herännyt kännykkäänsä. Yläkoululaisia ei ole tarvinnut koskaan herättää. Joskus kysyin, että haluaako ne, että mä herätän ja teen aamupalan. Murkut katsoivat mua vähän hölmistyneinä ja ihmettelivät, että enkö luota siihe, että he itse pystyvät nuo hommat hoitamaan.
kun olin yläasteella. Muistan, kuinka ihanaa oli kun äiti aamulla heräti ja oli laittanut aamupalan. En kokenut itseäni paapotuksi vaan rakastetuksi.
Isäni oli väkivaltainen alkoholisti. Ehkä juuri äidin huolehtimisen takia minusta tuli ihan tasapainoinen aikuinen.
Nykyään lapsista huolehditaan siihen asti kun saadaan täysimetettyä ja villahousuja väkerretyä. Sen jälkeen voi yhteiskunta huolehtia ja lapset itse itsestään.
Meillä on äidin kanssa vieläkin erittäin lämpimät välit ja olen sanonut monesti, että kuinka hyviä muistoja minulla hänestä on huolimatta muusta elämäntilanteestamme.
Jostain syystä osa vanhemmista jättää lapsensa täysin heitteille, oman onnensa nojaan kun lapsi vaihtaa yläkouluun (osa aiemmin).
Läsnäolo lapsen arjessa on se juttu joka tuo eväitä myös myöhempään elämään. Me jotka on oma äiti herättänyt kouluun emme kummastele herättämistä.
AamullaKIN on hyvä vaihtaa muutama sana lapsensa kanssa, toivottaa huomenet oli lapsi kuinka vastuullinen tahansa. Toki ala- ja yläkoululainen osaa laittaa kellon tai kännykän herättämään tässä ei ole siitä kyse.
Uskon että nämä "haisevat lapset" koetaan kaikkineen epämiellyttäviksi murkkuikäisenä kun perheen aikuiset eivät osaa kohdata ja kohdella murkkujaan, ovat itse niin hämmentyneitä lastensa käytöksestä ettei heillä ole keinoja selvittää ongelmia. Voin kertoa että murkku on itse vielä enemmän hämmentynyt, joskus ihmettelevät omaa käyttäytymistään ja vanhempi on kyvytön puhumaan hänen kanssaan asioista.
Lasten- ja nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet hälyttävästi.
Olisiko syytä ottaa vanhempana itseään tarkastelun alle ja miettiä omia toimiaan eikä nähdä sitä murkkua ongelmana jota ei viitsi edes herättää.
Ap. sinä voit laittaa oman herätyksesi 15 minuuttia varhemmaksi niin ehdit käväistä siellä yläkerrassakin katsomassa onko ne murkut edes kotona. Yläasteikäisiä näkee puolen yön aikaan liikenteessä vaikka heidän kuuluisi olla jo vällyjen välissä.
Itsekkyys lienee se seikka mikä ap:llä mättää, mieti minkälaisen mallin annat lapsillesi.
Minulta loppui kiire siinä vaiheessa kun lasteni päiväkotitaival alkoi, tein päätöksen herätä riittävän varhain että asiat ehditään tehdä rauhassa, sama on systeemi on käytössä edelleen ja lapset ei myöhästele. Monien ihmisten stressi johtuu itse tehdystä kiireestä.
asiat kaukana toisistaan vertaat herättämistä kouluun kuskaamiseen.
On normaalia että opettaja olettaa että lapset herätetään kouluun koska vanhemmilla on vastuunsa lastensa huoltajana.
Kirjoittanet nimesi lukuisiin lappuihin jota koulusta tulee ja siinähän lukee HUOLTAJAN allekirjoitus, oletko pohtinut sanan huoltaja merkitystä.
Lapsen huolto
Lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä.
Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus.
Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.
Miten voi jonkun lapset olla jopa hölmistyneitä, kun äiti ehdottaa että tekisi heille aamupalaa?
Sekä ap:n nihkeän suhtautumisen murrosikäiseen lapseen. Ei tosiaan taida olla kovin lämpimät perhesuhteet ap:n kotona.
Miten voi jonkun lapset olla jopa hölmistyneitä, kun äiti ehdottaa että tekisi heille aamupalaa?
Kyllä tuo on kouluun aina ajoissa mennyt, mutta jos ei menisi niin mun hommahan se olisi sinne viedä.
- Minkä ikäisiä lapsia vastaajilla on? Jos viitsisitte lainata omia alkuperäisiä tekstejänne ja lisätä lastenne iät.
- Mikä on kasvatuksenne tavoite?
Esikoinen on 14 vee, keskimmäinen 8 vee ja kuopus 5 vee. Kasvatuksen tavoite on saada lapsista omillaan toimeen tulevia, oma-aloitteisia ja hyväkäytöksisiä ihmisiä muun muassa.
Esikoinen ottaa paljon vastuuta itsestään, omasta halustaan. Ei halua, että mä laitan sille ruokia tai mitään, vaan moisesta seuraa hirveä huuto. Mä siis seuraan vierestä vaivihkaa että se syö ja nukkuu riittävästi ja peseytyy.
että nuori tuntee kuuluvansa perheeseen ja että on vanhemmilleen tärkeä. Murkku kaipaa läheisyyttä ja hoivaamista näin on meillä.
Välittämistä osoittaa että herättää jos on itse silloin kotona kun kouluun on aika herättää.
Tässä ketjussa oli muutama viesti jossa nuorta vähäteltiin, haisevia kiukkusia murkkuja kuten ap
Meillä murkut pomppaa kyllä nopsaan sängystä, yksi herätys riittää. Joskus harjaan jopa hiuksetkin murkulta kun hänellä on pitkät ja paksut hiukset ja en katso siinä olevan mitään väärää.
Haisevien murkkujen vanhemmille pieni vinkki, herättäkää ne lapset puolta tuntia aiemmin niin ehtivät aamulla suihkuun. Lisäksi olisi tarpeen kiinnittää ruokavalioon huomiota jos on hajuhaittaa. Ei kyllä ole vastaan tullut sellaista murkkua joka haisee jos peseytyvät huolellisesti. Luulen etteivät osaa peseytyä jos haisevat. Keskustelkaa se pesuasia läpi, seisooko vain suihkussa vai peseekö harjalla tai sienellä pesuaineen kanssa, jos hiukset on rasvaiset kannattaa pestä kaksi kertaa peräkkäin ne hiukset samalla suihkukerralla.