HS: Purra: Hallitus halusi kengänkiillottajia Suomeen - tätäkö on työperäinen maahan muutto?
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011301396.html
Riikka Purra nosti kohun puhuessaan hallituksen paperista, jossa hänen mukaansa "haluttiin Suomeen kengänkiillottajia". Kyseessä oli työ- ja elinkeinoministeriön alustava lista työvoimapula-aloista, jossa mainittiin myös mainostenjakajat ja kengänkiillottajat. Lista ei ollut lopullinen, ja lopullisesta asetuksesta nämä ammatit jäivät pois. Hallituksen tarkoitus oli helpottaa työntekijöiden siirtymistä alalta toiselle, jos työttömyys uhkaa. Purra käytti tätä esimerkkiä puoluekokouspuheessaan korostaakseen perussuomalaisten maahan muuttopolitiikkaa.
Miksi tällaisia listoja edes laaditaan? Onko työministeriössä täysin irtauduttu todellisuudesta, kun kengänkiillottajia suunnitellaan ratkaisuksi Suomen työvoimapulaan? Moni kamppailee löytääkseen tekijän edes kouluterveydenhuoltoon tai vanhusten hoivaan, ja samaan aikaan joku virkamies heittää huumoriluokkaa olevan ammattinimikkeen vakavaan asetukseen. Ei ihme, että ihmiset kokevat hallituksen olevan täysin kuutamolla. Ja miten tähän pitäisi suhtautua, jos joku oikeasti tulee Suomeen tekemään hommia, joita ei edes ole olemassa?
Missä vaiheessa "tarvitaan työvoimaa" muuttui "tuodaan kuka tahansa, mihin tahansa"?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vain kengänkiillottajat ulkomailta. Olen itse paljasjalkasuomalainen ja uskallan väittää, ettei ainakaan meikäläiset niitä herrojen kenkiä alennu kiillottamaan. Hallituksessakin näemmä joku tietää tämän faktan. 😆
Jos on niin laiska, ettei viitsi omia kenkiään kiillottaa, niin käyttäköön tennareita.
Lisään vielä että Suomessa ei tarvita mitään piikayhteiskunnan paluuta, vaikka kuinka se olisi eräiden unelma.
Tavallaan se on täällä wolt kuskien muodossa voi sitä ylpeyttä kun Vihreä Fatim tilaa kotiinsa 6 hampurilaista ja nöyrä kehitysmaalainen sen roudaa hänelle,sitä ylemmyyden tunnetta ei voita mikään.
Kas kun ei vielä urpolle, grilli-satoselle ja häkämyrkysmiehelle mu lkun kiillottajia että nuppi loistaa saunailloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monilla nykyään on kiillotettavia kenkiä? Aika monet kulkee lenkkareissa tai muissa kangaskengissä.
Kuka haluaa maksaa kenkien kiillotuksesta? Suomessa kaikki palvelut ovat kalliita ja en oikein usko että moni haluaisi tuollaisesta palvelusta maksaa kovin paljoa ja parin euron kiillotus ei olisi kannattavaa.
Ei niitä muilla kuin hyvin toimeentulevilla olekaan, kuten ministereillä. Tavallisella ihmisellä on ehkä yhdet juhlakengät, jotka hän ihan itse kiillottaa ennen kuin menee virallisiin juhliin tai hautajaisiin. Siksi tämä niin kutittaakin nauruhermoja, jos varakkaat hallitusessa pelkäävät, että joutuvat itse kiillottamaan kenkänsä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus halusi😂 purra on itse hallituksessa.
TEM esitti,Purra vesitti HUOM.
Onko Purra muka itse koskaan tehnyt töitä? Vastaus: Ei ole. Hyvä rääpiä turpaansa ministerinä ja ihmisvihaajana. Ja edelleen jotkut tarpeeksi tyhmät ylistää. Huoh. O tempora, O mores. Ihmiskunta tyhmenee. Sen jo vuosia sitten tutkijat totesivat ja nyt se nähdään.
Eikös nahkakengät ole ainoat joita välillä plankataan? Kuinka monella sellaisia kenkiä on katukäytössä, sillä eikös ne kengänkiillottajat yleensä kadun varsilla pidä "kojuaan"? Kesähelteillä ovat nahkakengät liian kuumat ja hiostavat ja sateesta tai loskasta eivät tykkää.
Mulla ainoat nahkakengät on olleet nappikset (eli jalkapallokengät, jos joku ei tiennyt) ja niiden plankkaamiseen meni aikaa muutama minuutti. Nykyään nahkaiset nappikset ovat aika vaikeasti ostettavissa, sillä hengittävämpi keinokuitu on syrjäyttänyt nahan jo kauan sitten paremmilla ominaisuuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko Purra muka itse koskaan tehnyt töitä? Vastaus: Ei ole. Hyvä rääpiä turpaansa ministerinä ja ihmisvihaajana. Ja edelleen jotkut tarpeeksi tyhmät ylistää. Huoh. O tempora, O mores. Ihmiskunta tyhmenee. Sen jo vuosia sitten tutkijat totesivat ja nyt se nähdään.
Kyllä hän kävi tutustumassa työelämään grilli-ravintolassa lähes kokonaisen viikon.
Eikös työministeri ole ollut jo pari vuotta perussuomalainen Rydman? Miten ko. puolue voi olla sanojensa mukaan näin pihalla ministeriön esityksistä, kun oma mies on ohjaksissa?
Ei kai suinkaan valkopesua kannatussyöksyssä yritetä tässä(kin) asiassa?
Oisko persuista kengänkiillottajiksi, seuraavien vaalien jälkeen saa monet edustajat etsiä uusia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tulvahti nuoruusajat mieleen, kun sitä paasaamista kuunteli.
Kiitos vain, mutta minä en halua 80-lukulaista Suomea takaisin!
Yksi tuttuni muutti Suomesta 80-luvulla ulkomaille sen takia, että suomalaiset luulivat häntä ulkomaalaiseksi (vaikka ei ole) ja tuijottivat häntä joka paikassa suu auki kuin maailman kahdeksatta ihmettä, ym. typerää. Nykyään ei ulkomaalaista muistuttavan tai ulkomaalaisen ihmisen näkeminen aiheuta enää tämmöisiä käsittämättömiä leuan loksahduksia - enkä totisesti halua palata takaisin sellaiseen, kun vielä aiheutti!!!! 😂
Tämä ökellys liittyy miten aiheeseen? Mielestäsi Suomi pitää täyttää kehitysmaalaisilla(itse asiassa koko kansa vaihtaa niihin) ettei jotain randomi suomalaista(?) luulla enää ulkomaalaiseksi ja saa mulkaisuja? Voi hellvetti teidän kenopäiden logiikkaa..Nyt on roadmanit suomalaisten kimpussa ja afghaanit pyörittävät huume/asekauppaa pk-seudulla. Imaamit julistavat että Suomi kuuluu heille. Onko parempi näin? Ainakaan suomalaiset eivät ole enää rässistisen vaalea maa, ollaan kansainvälisiä. Koko Aasian manner käyttää kotimaatamme koulutus-ja työllistämiskeskuksena. Se on toki suomen kansan hyvinvoinnille tärkeintä /s.
Tiukasti prässätyt kulmahousut ja kiiltävät lakeerikengät jalassa tekevät miehestä kuin miehestä oikean miesten miehen.
Satonenkaan tuskin pystyy vastaan sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tulvahti nuoruusajat mieleen, kun sitä paasaamista kuunteli.
Kiitos vain, mutta minä en halua 80-lukulaista Suomea takaisin!
Yksi tuttuni muutti Suomesta 80-luvulla ulkomaille sen takia, että suomalaiset luulivat häntä ulkomaalaiseksi (vaikka ei ole) ja tuijottivat häntä joka paikassa suu auki kuin maailman kahdeksatta ihmettä, ym. typerää. Nykyään ei ulkomaalaista muistuttavan tai ulkomaalaisen ihmisen näkeminen aiheuta enää tämmöisiä käsittämättömiä leuan loksahduksia - enkä totisesti halua palata takaisin sellaiseen, kun vielä aiheutti!!!! 😂
Kyllä aiheuttaa edelleen. Tosi moni katsoo ulkomaalaisia vihaisesti.
Ja hyvä niin, niiden väkivalta-ja rasistiset teot kantaväestöön ovat nousussa. Luuletteko että suomalaiset pysyvät alistettuina orjakansana ikuisesti. Kyllä meilläkin tulee raja vastaan ja sitten..Suurin osa näistä (ruskea/musta) ulkkiksista, varsinkin valepakkolaisista ja "oppilaista" omaa halveksivan asenteen suomalaisia kohtaan jo saapuessaan tänne eikä niitä kiinnosta opetella kansamme tavoista ja historiasta edes alkeita. Suomalaiset eivät mene muiden maihin vidduilemaan kantaväestölle.
Taitaa olla taas kaalimaan trollit vauhdissa..
Vierailija kirjoitti:
Kukahan se oli, joka hallituksessa tajusi, ettei hänen kenkiään ainakaan kukaan suomalainen taivu kiillottamaan?
Punaliput liehuu. Menkää töihin. Purran ja hallituksen avuilla ei muuta työtä ole kuin kengänkiillotusta ja siihen persut oikein öyhöttävät kaikkia työttömiä. Ensin pitäisi tehdä toimia, joilla oikeita töitä tulee tai tehdä ne investoinnit itse.
Kyllä aiheuttaa edelleen. Tosi moni katsoo ulkomaalaisia vihaisesti.